Sida 1 av 2

Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 22 nov 2024 14:26
av spacecoin
"Every TÜV inspector's nightmare: The electric pioneer fails the main inspection again and apparently has a subscription to the red lantern: The biggest problems with the Tesla are the axle suspension, the lighting and the brake components. In all three areas, the Model 3 performs significantly worse than other car models of the same age."

https://www.bild.de/leben-wissen/auto/1 ... 515063d9c8

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 22 nov 2024 15:11
av tesla newbie
spacecoin skrev: 22 nov 2024 14:26
"Every TÜV inspector's nightmare: The electric pioneer fails the main inspection again and apparently has a subscription to the red lantern: The biggest problems with the Tesla are the axle suspension, the lighting and the brake components. In all three areas, the Model 3 performs significantly worse than other car models of the same age."

https://www.bild.de/leben-wissen/auto/1 ... 515063d9c8
Finns ju två typfel på Model 3 som troligen är orsaken till detta:

- övre länkarmsbussning fram släpper in vatten och börjar gnissla
- Felinställda dimljus

Angående bromsarna så beror det troligen på att många struntar i bromsservice och aldrig använder bromsarna så att de rostar fast.

Min Model Y från 2021 gick dock igenom besiktningen utan problem :-)

EDIT: Verkar också vara problem med nedre länkarmar fram och en av länkarmarna bak. Låter ju inte så roligt....

Undrar varför man inte hör med om detta i Sverige och Norge? Kan det ha att göra med att tyskarna kör snabbare på autobahn?

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 22 nov 2024 20:33
av FinaFisken
Värt att notera i artikeln är att Tesla M3 har betydligt längre körsträcka än de andra bilarna de lyfter fram.

Värt att notera 2 är att det är en artikel från Bild, som inte värderar sanningen speciellt högt.

Dock fick jag nästan en anmärkning på min egen M3 i Sverige pga ljudinställningingen så framöver kommer jag alltid köra en kontroll av det i servicemenyn precis 8nnan bilprovning.

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 22 nov 2024 23:25
av spacecoin
FinaFisken skrev: 22 nov 2024 20:33
Värt att notera i artikeln är att Tesla M3 har betydligt längre körsträcka än de andra bilarna de lyfter fram.

Värt att notera 2 är att det är en artikel från Bild, som inte värderar sanningen speciellt högt.

Dock fick jag nästan en anmärkning på min egen M3 i Sverige pga ljudinställningingen så framöver kommer jag alltid köra en kontroll av det i servicemenyn precis 8nnan bilprovning.
TUV jobbar väl inte åt Bild?

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 22 nov 2024 23:54
av Elix747
Detta är ju ett tydligt exempel på resultat när inte årlig service görs på märkesverkstad. Där reparerar och åtgärdar de mycket av felen som syns på besiktning . Toyota har ju haft dom strategi att åtgärda fel som syns på besiktning. Ganska billig reklam.
I Teslas fall så kommer många enkla fel bli uppmärksammade på besiktningen. Tex ljus, broms och hjulupphängning.

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 23 nov 2024 00:14
av jonasl
Toyotas strategi är ju genialisk. Gratis "förbesiktning" och sen får kunden betala för att få felen fixade. Och bilarna går igenom besiktningen med klart färre fel än alla andra och framstår därmed som otroligt bra. Och ägarna betalar.

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 23 nov 2024 02:09
av repulsiv
jonasl skrev: 23 nov 2024 00:14
Toyotas strategi är ju genialisk. Gratis "förbesiktning" och sen får kunden betala för att få felen fixade. Och bilarna går igenom besiktningen med klart färre fel än alla andra och framstår därmed som otroligt bra. Och ägarna betalar.
Kan vi inte sluta sprida den myten, det där är troligen bara påhittat av andra märken som tyckte det var jobbigt att toyota jämt hade minst antal fel på besiktningen.

Jag har kört toyota till och från i många år (haft tre stycken, den första på 90-talet), jag har aldrig fått ett erbjudande om "förbesiktning", min mamma har kört toyota i över 10 år, hon har heller aldrig fått nåt, men hon servar förvisso sin bil årligen ändå. (Det gjorde hon innan hon körde toyota också.)

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 23 nov 2024 08:22
av Jojo
spacecoin skrev: 22 nov 2024 23:25
TÜV jobbar väl inte åt Bild?
Det gör de nog inte, dock faktum kvarstår att just Bild skriver det som säljs bäst, utan hänsyn till sanningen (i stil med Aftonbladet och Exxpressen, typ).
Kan f ö bara instämma att brist på service/underhåll föregår underkänt resultat vid besiktningen.

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 23 nov 2024 09:46
av gjohansson
Jojo skrev: 23 nov 2024 08:22
spacecoin skrev: 22 nov 2024 23:25
TÜV jobbar väl inte åt Bild?
Det gör de nog inte, dock faktum kvarstår att just Bild skriver det som säljs bäst, utan hänsyn till sanningen (i stil med Aftonbladet och Exxpressen, typ).
Kan f ö bara instämma att brist på service/underhåll föregår underkänt resultat vid besiktningen.
Nog är Bildzeitung rätt oseriösa typ Aftonbladet men nu var det inte den tidningen utan Auto Bild, visserligen samma förlag som äger de mesta av Tysklands tidningar men en helt annan tidning.

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 23 nov 2024 09:51
av mikebike
repulsiv skrev: 23 nov 2024 02:09
jonasl skrev: 23 nov 2024 00:14
Toyotas strategi är ju genialisk. Gratis "förbesiktning" och sen får kunden betala för att få felen fixade. Och bilarna går igenom besiktningen med klart färre fel än alla andra och framstår därmed som otroligt bra. Och ägarna betalar.
Kan vi inte sluta sprida den myten, det där är troligen bara påhittat av andra märken som tyckte det var jobbigt att toyota jämt hade minst antal fel på besiktningen.

Jag har kört toyota till och från i många år (haft tre stycken, den första på 90-talet), jag har aldrig fått ett erbjudande om "förbesiktning", min mamma har kört toyota i över 10 år, hon har heller aldrig fått nåt, men hon servar förvisso sin bil årligen ändå. (Det gjorde hon innan hon körde toyota också.)
Jag fick ett sådant erbjudande när jag hade en BMW....

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 23 nov 2024 09:52
av iAkita
Det finns en Svensk sammanfattning av rapporten här, med kommentarer från tuv.
https://www.dagensps.se/motor/besiktnin ... kant-igen/

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 23 nov 2024 11:19
av Jimel
iAkita skrev: 23 nov 2024 09:52
Det finns en Svensk sammanfattning av rapporten här, med kommentarer från tuv.
https://www.dagensps.se/motor/besiktnin ... kant-igen/
Bra avslut på artikeln! Bara för att det finns elbilar runt 1 miljon så måste man ju inte köpa en och jag tror inte bilen man ska skrota för 10 000 går att jämföra med en elbil i den klassen.
”Bonusen på 10 000 kronor anses vara för snålt för att överge en bil med förbränningsmotor och köpa en elbil som oftast kostar runt 1 miljon kronor.”

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 23 nov 2024 11:31
av Airlift
repulsiv skrev: 23 nov 2024 02:09
jonasl skrev: 23 nov 2024 00:14
Toyotas strategi är ju genialisk. Gratis "förbesiktning" och sen får kunden betala för att få felen fixade. Och bilarna går igenom besiktningen med klart färre fel än alla andra och framstår därmed som otroligt bra. Och ägarna betalar.
Kan vi inte sluta sprida den myten, det där är troligen bara påhittat av andra märken som tyckte det var jobbigt att toyota jämt hade minst antal fel på besiktningen.

Jag har kört toyota till och från i många år (haft tre stycken, den första på 90-talet), jag har aldrig fått ett erbjudande om "förbesiktning", min mamma har kört toyota i över 10 år, hon har heller aldrig fått nåt, men hon servar förvisso sin bil årligen ändå. (Det gjorde hon innan hon körde toyota också.)
Samma, haft en del Toyota och det där är nys.

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 23 nov 2024 12:06
av Holve
Hur stor del av felen är felinställda ljus på M3? Svårt att dra någon slutsats innan man vet det..

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 23 nov 2024 16:12
av Elix747
Airlift skrev: 23 nov 2024 11:31
repulsiv skrev: 23 nov 2024 02:09
jonasl skrev: 23 nov 2024 00:14
Toyotas strategi är ju genialisk. Gratis "förbesiktning" och sen får kunden betala för att få felen fixade. Och bilarna går igenom besiktningen med klart färre fel än alla andra och framstår därmed som otroligt bra. Och ägarna betalar.
Kan vi inte sluta sprida den myten, det där är troligen bara påhittat av andra märken som tyckte det var jobbigt att toyota jämt hade minst antal fel på besiktningen.

Jag har kört toyota till och från i många år (haft tre stycken, den första på 90-talet), jag har aldrig fått ett erbjudande om "förbesiktning", min mamma har kört toyota i över 10 år, hon har heller aldrig fått nåt, men hon servar förvisso sin bil årligen ändå. (Det gjorde hon innan hon körde toyota också.)
Samma, haft en del Toyota och det där är nys.
Jag har inte haft Toyota, men på mina Volvo så har jag ofta fått tips och råd under den vanliga servicen. Tex om ljus, bromsar, hjulupphängning, länkarmar, styrled etc. Början till glapp på något, 500 mil kvar på bromsklossar, etc. Jag hade troligtvis inte klarat alla service utan anmärkning på Volvosarna utan dessa råd.

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 23 nov 2024 16:12
av Elix747
Airlift skrev: 23 nov 2024 11:31
repulsiv skrev: 23 nov 2024 02:09
jonasl skrev: 23 nov 2024 00:14
Toyotas strategi är ju genialisk. Gratis "förbesiktning" och sen får kunden betala för att få felen fixade. Och bilarna går igenom besiktningen med klart färre fel än alla andra och framstår därmed som otroligt bra. Och ägarna betalar.
Kan vi inte sluta sprida den myten, det där är troligen bara påhittat av andra märken som tyckte det var jobbigt att toyota jämt hade minst antal fel på besiktningen.

Jag har kört toyota till och från i många år (haft tre stycken, den första på 90-talet), jag har aldrig fått ett erbjudande om "förbesiktning", min mamma har kört toyota i över 10 år, hon har heller aldrig fått nåt, men hon servar förvisso sin bil årligen ändå. (Det gjorde hon innan hon körde toyota också.)
Samma, haft en del Toyota och det där är nys.
Jag har inte haft Toyota, men på mina Volvo så har jag ofta fått tips och råd under den vanliga servicen. Tex om ljus, bromsar, hjulupphängning, länkarmar, styrled etc. Början till glapp på något, 500 mil kvar på bromsklossar, etc. Jag hade troligtvis inte klarat alla service utan anmärkning på Volvosarna utan dessa råd.

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 23 nov 2024 16:59
av repulsiv
Ja det är väl självklart att service gör att det är lättare att klara besiktningen, många av de punkterna dom kollar där är ju sådana punkter som besiktningen också kontrollerar.

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 23 nov 2024 17:05
av Holve
Man får göra service på en Tesla om man är orolig för att få ombesiktning. Annars så besiktigar man och åker till verkstaden när besiktningsmannen berättat vad som är fel.
Men jag kan förstå att många blir nedslagna och känner grov skam av att besiktningsmannen berättar vad som är fel. Bättre att en ej oberoende mekaniker berättar vad som är fel, en person som tjänar pengar på att reparera bilar. De vet bättre..

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 23 nov 2024 17:48
av Nicke Nyfiken
jonasl skrev: 23 nov 2024 00:14
Toyotas strategi är ju genialisk. Gratis "förbesiktning" och sen får kunden betala för att få felen fixade. Och bilarna går igenom besiktningen med klart färre fel än alla andra och framstår därmed som otroligt bra. Och ägarna betalar.
Har kört både Toyota och Lexus men aldrig fått något erbjudande om förbesiktning från dem.

Däremot har jag fått det från VW och Audi med löfte om att de står för ev. reparationer och släckning av 2:or om det blir nedslag på besiktningen.

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 23 nov 2024 19:15
av jonasl
Det verkar ha med vilken ÅF man brukar serva hos att göra, när jag läser på lite.

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 23 nov 2024 20:20
av Magnus71
Service betyder inte att man klarar besiktningen.
Hade en BMW I3 som servades 2 ggr innan det var dags för första besiktning. Den underkändes pga felaktig ljusinställning på halvljuset.
Frågade BMW om detta och fick till svar att ljusinställning är inget dom kollar på service.

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 26 nov 2024 13:12
av NiklasTesla
spacecoin skrev: 22 nov 2024 14:26
"Every TÜV inspector's nightmare: The electric pioneer fails the main inspection again and apparently has a subscription to the red lantern: The biggest problems with the Tesla are the axle suspension, the lighting and the brake components. In all three areas, the Model 3 performs significantly worse than other car models of the same age."

https://www.bild.de/leben-wissen/auto/1 ... 515063d9c8
Okej min egen Model 3 med +20000mil gick precis igenom utan anmärkning igen. Vad har jag gjort förutom att se till att ha godkända däck (mönsterdjupsmässigt) vid besiktning...

Var lite trevlig mot besiktningspersonal och bad om hjälp att ställa in strålkastaren rätt (gör man i servicemenyn på bilen). Tryckt in molyfett i gummibälgen som knarrade på länkarm fram så den blev tyst (för ca 10000mil sedan). Hårdbromsar på neutral med jämna mellanrum vid skyfall och regn (samt innan besiktning) för att få bort ytrost.

Ganska enkla saker som inte kostar så mycket men ökar sannolikheten att få igenom bilen på besiktningen.

Bara lite tips (som jag misstänker många Tesla ägare kanske missar) samt MVH

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 26 nov 2024 13:30
av SwedishAdvocate
NiklasTesla skrev: 26 nov 2024 13:12
Hårdbromsar på neutral med jämna mellanrum vid skyfall och regn (samt innan besiktning) för att få bort ytrost. […
Ngn som vet ett lämpligt intervall för en sån här manöver på en Tesla?…

Och för övrigt skulle jag gissa på att det räcker med att bara precis trycka till så hårt att bakbromsarna biter till i typ 60-70 km/h för att få bort ~en veckas ytrost om bilen varit parkerad utomhus. Oavsett är det ju enkelt att kontrollera själv efteråt så att ytrosten verkligen blivit bortbromsad från skivorna…

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 26 nov 2024 13:32
av spacecoin
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2024 13:30
NiklasTesla skrev: 26 nov 2024 13:12
Hårdbromsar på neutral med jämna mellanrum vid skyfall och regn (samt innan besiktning) för att få bort ytrost. […
Ngn som vet ett lämpligt intervall för en sån här manöver på en Tesla?…

Och för övrigt skulle jag gissa på att det räcker med att bara precis trycka till så hårt att bakbromsarna biter till i typ 60-70 km/h för att få bort ~en veckas ytrost om bilen varit parkerad utomhus. Oavsett är det ju enkelt att kontrollera själv efteråt så att ytrosten verkligen blivit bortbromsad från skivorna…
En gång i månader räcker bra. Följ dessutom serviceintervallen som rekommenderas i manualen.

Re: Tyskarna (TÜV) gillar inte Model 3

Postat: 26 nov 2024 21:39
av wannabee
repulsiv skrev: 23 nov 2024 02:09
jonasl skrev: 23 nov 2024 00:14
Toyotas strategi är ju genialisk. Gratis "förbesiktning" och sen får kunden betala för att få felen fixade. Och bilarna går igenom besiktningen med klart färre fel än alla andra och framstår därmed som otroligt bra. Och ägarna betalar.
Kan vi inte sluta sprida den myten, det där är troligen bara påhittat av andra märken som tyckte det var jobbigt att toyota jämt hade minst antal fel på besiktningen.

Jag har kört toyota till och från i många år (haft tre stycken, den första på 90-talet), jag har aldrig fått ett erbjudande om "förbesiktning", min mamma har kört toyota i över 10 år, hon har heller aldrig fått nåt, men hon servar förvisso sin bil årligen ändå. (Det gjorde hon innan hon körde toyota också.)
Jag hade en Toyota köpt fabriksny en massa år och jag har fått mängder av erbjudanden om gratis förbesiktning.