Sida 1 av 1

Export av elbilar

Postat: 27 nov 2024 14:31
av Freez
Någon som vet varför exporten av elbilar ökar kraftigt 2024? Vår valuta eller annan faktor? 16500 bilar bara i år.

Re: Export av elbilar

Postat: 27 nov 2024 14:59
av spacecoin
Freez skrev: 27 nov 2024 14:31
Någon som vet varför exporten av elbilar ökar kraftigt 2024? Vår valuta eller annan faktor? 16500 bilar bara i år.
Valutakursen gör att många beg går utomlands. KVD har sagt att de har många utländska köprae.

Re: Export av elbilar

Postat: 27 nov 2024 15:46
av Off Grid Byggaren
Det kan nog stämma, men de utländska köparna verkar också vara rätt kräsna och väljer rätt nya och exklusiva elbilar som rasat rejält i pris.

Re: Export av elbilar

Postat: 27 nov 2024 16:04
av TiborBlomhall
Redan för ett år sedan när jag sålde min Model 3 skeppades den utomlands på grund av kron-kursen.

Re: Export av elbilar

Postat: 27 nov 2024 16:50
av Freez
Lite oroväckande trend ändå, vi behöver ju dessa begagnade bilar på hemma plan tänker jag. Alla har ju inte råd att köpa ny elbil.

I år motsvarar det nästan 20% av nybilsförsäljningen. Än märkligare blir det när man kollar på vilka märken det handlar om. VW och ID4 i topp. Är det Tyskar som framförallt shoppar bilarna?

Re: Export av elbilar

Postat: 27 nov 2024 18:33
av manneson
De flesta bilar där får gärna försvinna, MEB-bilarna saknar ju förvärmning. PS2 är trång som en småbil och Niro är för jäkla ful.
XC40 och etron är alldeles för törstiga, Leaf saknar CCS... vad mer?
Jo Model 3 är en rostburk och i3 är bara konstig. :lol:

Re: Export av elbilar

Postat: 27 nov 2024 18:58
av Bjelke
:D Så kan man också se på det.

Re: Export av elbilar

Postat: 29 nov 2024 11:26
av jonasl
Hur ser motsvarande siffra ut för fossilbilar? Tror det är liknande där att nyare bilar försvinner utomlands i stor utsträckning.

Vår förra bil (Model 3) försvann också ur landet efter att nästa ägare haft den ett år - till Finland!

Re: Export av elbilar

Postat: 29 nov 2024 12:29
av MY_piraya

Re: Export av elbilar

Postat: 16 dec 2024 11:33
av lagolag
Det var extremt mycket leasing 2020-21 innan räntan drogiväg ovh det var 2-3 års leasing och dessa bilar fick statlig subvention och när leas tiden var över sålde generalagenterna dem utomlands för att tjäna massa pengar.

Re: Export av elbilar

Postat: 16 dec 2024 12:27
av Holve
jonasl skrev: 29 nov 2024 11:26
Hur ser motsvarande siffra ut för fossilbilar? Tror det är liknande där att nyare bilar försvinner utomlands i stor utsträckning.

Vår förra bil (Model 3) försvann också ur landet efter att nästa ägare haft den ett år - till Finland!
Pratade med en bilhandlare och enligt han köpte finnarna massor med fossil bilar från Sverige.

Han var rätt uppgiven över detta.

Re: Export av elbilar

Postat: 18 dec 2024 22:42
av Freez
Elbilsbonusen rullar utomlands. 600 MSEK bara i år! Snacka om slöseri med skattepengar.

https://www.tv4.se/artikel/1eO2ZyL7WEGM ... -utomlands

Re: Export av elbilar

Postat: 19 dec 2024 06:33
av Fredrik j
För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.

Re: Export av elbilar

Postat: 19 dec 2024 10:41
av jonasl
Freez skrev: 18 dec 2024 22:42
Elbilsbonusen rullar utomlands. 600 MSEK bara i år! Snacka om slöseri med skattepengar.

https://www.tv4.se/artikel/1eO2ZyL7WEGM ... -utomlands
Lite komik att tillfråga Clickbait-CarUp som något slags experter.

Re: Export av elbilar

Postat: 19 dec 2024 11:16
av Freez
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 06:33
För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.

Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.

Re: Export av elbilar

Postat: 19 dec 2024 12:26
av manneson
Freez skrev: 19 dec 2024 11:16
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 06:33
För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.

Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..

Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:

Re: Export av elbilar

Postat: 19 dec 2024 13:05
av SwedishAdvocate
manneson skrev: 19 dec 2024 12:26
Freez skrev: 19 dec 2024 11:16
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 06:33
För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.

Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..

Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Undrar om de utsläppsvärden som anges i den filmen inkluderar de utsläpp som uppstår vid design, utveckling och konstruktion av oljeborrtorn, borrhål, pumpar, offshore-oljeplattformar, pipelines, lagringscisterner, raffinaderier, oljetankers, tankbilar och bensinstationer…

Re: Export av elbilar

Postat: 19 dec 2024 13:32
av gjohansson
manneson skrev: 19 dec 2024 12:26
Freez skrev: 19 dec 2024 11:16
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 06:33
För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.

Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..

Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Det är naturligtvis helt fel att påstå att det spelar noll roll hur elen produceras. Det spelar stor roll.

Du kanske menar att elbilen är bättre utsläppsmässigt även med ful-el vilket är korrekt men det är inte det du skriver.

Re: Export av elbilar

Postat: 19 dec 2024 14:40
av Erxon
Det är inte bara elbilar som försvinner ut ur landet, även äldre fossilare.

Jag har lämnat tillbaka en leasad Q4 som är nu exporterad samt att jag även sålde en XC60 D4 från 2016 till en bilfirma och även den är nu också exporterad.

Jag tror att anledningen till att det är export på fordon nu är att vår krona är svag.
Det är billigt för andra att köpa här, på samma sätt att vi tycker det är dyrt när vi är ute i Europa mm.

Re: Export av elbilar

Postat: 19 dec 2024 14:42
av Freez
manneson skrev: 19 dec 2024 12:26
Freez skrev: 19 dec 2024 11:16
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 06:33
För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.

Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..

Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Det är väl självklart att det spelar roll hur elen är producerad. I Sverige gör en elbil större klimatnytta än i tex Tyskland. Men en elbil i Tyskland är bättre än en diesel absolut.

Att priserna i tex Norge är betydligt lägre än i Sverige handlar om hård konkurrens och priskrig. Där kostar tex en Volvo EX30 329 000 NOK.

Re: Export av elbilar

Postat: 19 dec 2024 19:13
av manneson
Freez skrev: 19 dec 2024 14:42
manneson skrev: 19 dec 2024 12:26
Freez skrev: 19 dec 2024 11:16
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 06:33
För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.

Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..

Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Det är väl självklart att det spelar roll hur elen är producerad. I Sverige gör en elbil större klimatnytta än i tex Tyskland. Men en elbil i Tyskland är bättre än en diesel absolut.

Att priserna i tex Norge är betydligt lägre än i Sverige handlar om hård konkurrens och priskrig. Där kostar tex en Volvo EX30 329 000 NOK.
För att citera mig själv "även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil."

Det är samma i så gott som hela västvärlden. Priserna har sjunkit dramatiskt, oavsett om det erbjuds bonus eller ej. Återigen, det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).

Re: Export av elbilar

Postat: 20 dec 2024 08:57
av Freez
manneson skrev: 19 dec 2024 19:13
Freez skrev: 19 dec 2024 14:42
manneson skrev: 19 dec 2024 12:26
Freez skrev: 19 dec 2024 11:16
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 06:33
För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.

Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..

Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Det är väl självklart att det spelar roll hur elen är producerad. I Sverige gör en elbil större klimatnytta än i tex Tyskland. Men en elbil i Tyskland är bättre än en diesel absolut.

Att priserna i tex Norge är betydligt lägre än i Sverige handlar om hård konkurrens och priskrig. Där kostar tex en Volvo EX30 329 000 NOK.
För att citera mig själv "även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil."

Det är samma i så gott som hela västvärlden. Priserna har sjunkit dramatiskt, oavsett om det erbjuds bonus eller ej. Återigen, det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Du skrev att det spelar "noll roll hur elen produceras" och det är förstås inte sant.

Priserna varierar väldigt mellan olika länder.

Förklara istället varför nästan alla elbilar riktade mot tjänstebilsföraren kostade straxt under 700 KSEK när bonusen på 50-70 KSEK fans? i4, ID4, MY mfl. Det är så klart ingen slump utan strategisk prissättning där tillverkaren hade möjlighet få lite bättre marginal tack vare bonusen.