Export av elbilar
Postat: 27 nov 2024 14:31
Någon som vet varför exporten av elbilar ökar kraftigt 2024? Vår valuta eller annan faktor? 16500 bilar bara i år.
Pratade med en bilhandlare och enligt han köpte finnarna massor med fossil bilar från Sverige.
Lite komik att tillfråga Clickbait-CarUp som något slags experter.Freez skrev: ↑18 dec 2024 22:42Elbilsbonusen rullar utomlands. 600 MSEK bara i år! Snacka om slöseri med skattepengar.
https://www.tv4.se/artikel/1eO2ZyL7WEGM ... -utomlands
Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2024 06:33För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).Freez skrev: ↑19 dec 2024 11:16Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2024 06:33För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Undrar om de utsläppsvärden som anges i den filmen inkluderar de utsläpp som uppstår vid design, utveckling och konstruktion av oljeborrtorn, borrhål, pumpar, offshore-oljeplattformar, pipelines, lagringscisterner, raffinaderier, oljetankers, tankbilar och bensinstationer…manneson skrev: ↑19 dec 2024 12:26Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).Freez skrev: ↑19 dec 2024 11:16Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2024 06:33För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..
Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Det är naturligtvis helt fel att påstå att det spelar noll roll hur elen produceras. Det spelar stor roll.manneson skrev: ↑19 dec 2024 12:26Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).Freez skrev: ↑19 dec 2024 11:16Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2024 06:33För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..
Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Det är väl självklart att det spelar roll hur elen är producerad. I Sverige gör en elbil större klimatnytta än i tex Tyskland. Men en elbil i Tyskland är bättre än en diesel absolut.manneson skrev: ↑19 dec 2024 12:26Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).Freez skrev: ↑19 dec 2024 11:16Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2024 06:33För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..
Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
För att citera mig själv "även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil."Freez skrev: ↑19 dec 2024 14:42Det är väl självklart att det spelar roll hur elen är producerad. I Sverige gör en elbil större klimatnytta än i tex Tyskland. Men en elbil i Tyskland är bättre än en diesel absolut.manneson skrev: ↑19 dec 2024 12:26Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).Freez skrev: ↑19 dec 2024 11:16Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2024 06:33För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..
Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Att priserna i tex Norge är betydligt lägre än i Sverige handlar om hård konkurrens och priskrig. Där kostar tex en Volvo EX30 329 000 NOK.
Du skrev att det spelar "noll roll hur elen produceras" och det är förstås inte sant.manneson skrev: ↑19 dec 2024 19:13För att citera mig själv "även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil."Freez skrev: ↑19 dec 2024 14:42Det är väl självklart att det spelar roll hur elen är producerad. I Sverige gör en elbil större klimatnytta än i tex Tyskland. Men en elbil i Tyskland är bättre än en diesel absolut.manneson skrev: ↑19 dec 2024 12:26Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).Freez skrev: ↑19 dec 2024 11:16Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2024 06:33För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..
Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Att priserna i tex Norge är betydligt lägre än i Sverige handlar om hård konkurrens och priskrig. Där kostar tex en Volvo EX30 329 000 NOK.
Det är samma i så gott som hela västvärlden. Priserna har sjunkit dramatiskt, oavsett om det erbjuds bonus eller ej. Återigen, det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).