Export av elbilar

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1046
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Export av elbilar

Inlägg av Freez »

Någon som vet varför exporten av elbilar ökar kraftigt 2024? Vår valuta eller annan faktor? 16500 bilar bara i år.
Skärmavbild 2024-11-27 kl. 14.28.43.png
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8563
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Export av elbilar

Inlägg av spacecoin »

Freez skrev: 27 nov 2024 14:31
Någon som vet varför exporten av elbilar ökar kraftigt 2024? Vår valuta eller annan faktor? 16500 bilar bara i år.
Valutakursen gör att många beg går utomlands. KVD har sagt att de har många utländska köprae.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2461
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Export av elbilar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det kan nog stämma, men de utländska köparna verkar också vara rätt kräsna och väljer rätt nya och exklusiva elbilar som rasat rejält i pris.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Export av elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Redan för ett år sedan när jag sålde min Model 3 skeppades den utomlands på grund av kron-kursen.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1046
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Export av elbilar

Inlägg av Freez »

Lite oroväckande trend ändå, vi behöver ju dessa begagnade bilar på hemma plan tänker jag. Alla har ju inte råd att köpa ny elbil.

I år motsvarar det nästan 20% av nybilsförsäljningen. Än märkligare blir det när man kollar på vilka märken det handlar om. VW och ID4 i topp. Är det Tyskar som framförallt shoppar bilarna?
Skärmavbild 2024-11-27 kl. 16.46.48.png
MY RWD Vit 2023
manneson
Inlägg: 1240
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Export av elbilar

Inlägg av manneson »

De flesta bilar där får gärna försvinna, MEB-bilarna saknar ju förvärmning. PS2 är trång som en småbil och Niro är för jäkla ful.
XC40 och etron är alldeles för törstiga, Leaf saknar CCS... vad mer?
Jo Model 3 är en rostburk och i3 är bara konstig. :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Export av elbilar

Inlägg av Bjelke »

:D Så kan man också se på det.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4448
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Export av elbilar

Inlägg av jonasl »

Hur ser motsvarande siffra ut för fossilbilar? Tror det är liknande där att nyare bilar försvinner utomlands i stor utsträckning.

Vår förra bil (Model 3) försvann också ur landet efter att nästa ägare haft den ett år - till Finland!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Export av elbilar

Inlägg av MY_piraya »

MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
lagolag
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 apr 2016 12:25

Re: Export av elbilar

Inlägg av lagolag »

Det var extremt mycket leasing 2020-21 innan räntan drogiväg ovh det var 2-3 års leasing och dessa bilar fick statlig subvention och när leas tiden var över sålde generalagenterna dem utomlands för att tjäna massa pengar.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Export av elbilar

Inlägg av Holve »

jonasl skrev: 29 nov 2024 11:26
Hur ser motsvarande siffra ut för fossilbilar? Tror det är liknande där att nyare bilar försvinner utomlands i stor utsträckning.

Vår förra bil (Model 3) försvann också ur landet efter att nästa ägare haft den ett år - till Finland!
Pratade med en bilhandlare och enligt han köpte finnarna massor med fossil bilar från Sverige.

Han var rätt uppgiven över detta.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1046
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Export av elbilar

Inlägg av Freez »

Elbilsbonusen rullar utomlands. 600 MSEK bara i år! Snacka om slöseri med skattepengar.

https://www.tv4.se/artikel/1eO2ZyL7WEGM ... -utomlands
MY RWD Vit 2023
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Export av elbilar

Inlägg av Fredrik j »

För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4448
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Export av elbilar

Inlägg av jonasl »

Freez skrev: 18 dec 2024 22:42
Elbilsbonusen rullar utomlands. 600 MSEK bara i år! Snacka om slöseri med skattepengar.

https://www.tv4.se/artikel/1eO2ZyL7WEGM ... -utomlands
Lite komik att tillfråga Clickbait-CarUp som något slags experter.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1046
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Export av elbilar

Inlägg av Freez »

Fredrik j skrev: 19 dec 2024 06:33
För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.

Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
MY RWD Vit 2023
manneson
Inlägg: 1240
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Export av elbilar

Inlägg av manneson »

Freez skrev: 19 dec 2024 11:16
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 06:33
För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.

Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..

Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
SwedishAdvocate
Inlägg: 7481
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Export av elbilar

Inlägg av SwedishAdvocate »

manneson skrev: 19 dec 2024 12:26
Freez skrev: 19 dec 2024 11:16
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 06:33
För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.

Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..

Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Undrar om de utsläppsvärden som anges i den filmen inkluderar de utsläpp som uppstår vid design, utveckling och konstruktion av oljeborrtorn, borrhål, pumpar, offshore-oljeplattformar, pipelines, lagringscisterner, raffinaderier, oljetankers, tankbilar och bensinstationer…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Export av elbilar

Inlägg av gjohansson »

manneson skrev: 19 dec 2024 12:26
Freez skrev: 19 dec 2024 11:16
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 06:33
För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.

Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..

Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Det är naturligtvis helt fel att påstå att det spelar noll roll hur elen produceras. Det spelar stor roll.

Du kanske menar att elbilen är bättre utsläppsmässigt även med ful-el vilket är korrekt men det är inte det du skriver.
Erxon
elbilist
Inlägg: 463
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Export av elbilar

Inlägg av Erxon »

Det är inte bara elbilar som försvinner ut ur landet, även äldre fossilare.

Jag har lämnat tillbaka en leasad Q4 som är nu exporterad samt att jag även sålde en XC60 D4 från 2016 till en bilfirma och även den är nu också exporterad.

Jag tror att anledningen till att det är export på fordon nu är att vår krona är svag.
Det är billigt för andra att köpa här, på samma sätt att vi tycker det är dyrt när vi är ute i Europa mm.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1046
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Export av elbilar

Inlägg av Freez »

manneson skrev: 19 dec 2024 12:26
Freez skrev: 19 dec 2024 11:16
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 06:33
För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.

Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..

Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Det är väl självklart att det spelar roll hur elen är producerad. I Sverige gör en elbil större klimatnytta än i tex Tyskland. Men en elbil i Tyskland är bättre än en diesel absolut.

Att priserna i tex Norge är betydligt lägre än i Sverige handlar om hård konkurrens och priskrig. Där kostar tex en Volvo EX30 329 000 NOK.
MY RWD Vit 2023
manneson
Inlägg: 1240
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Export av elbilar

Inlägg av manneson »

Freez skrev: 19 dec 2024 14:42
manneson skrev: 19 dec 2024 12:26
Freez skrev: 19 dec 2024 11:16
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 06:33
För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.

Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..

Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Det är väl självklart att det spelar roll hur elen är producerad. I Sverige gör en elbil större klimatnytta än i tex Tyskland. Men en elbil i Tyskland är bättre än en diesel absolut.

Att priserna i tex Norge är betydligt lägre än i Sverige handlar om hård konkurrens och priskrig. Där kostar tex en Volvo EX30 329 000 NOK.
För att citera mig själv "även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil."

Det är samma i så gott som hela västvärlden. Priserna har sjunkit dramatiskt, oavsett om det erbjuds bonus eller ej. Återigen, det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1046
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Export av elbilar

Inlägg av Freez »

manneson skrev: 19 dec 2024 19:13
Freez skrev: 19 dec 2024 14:42
manneson skrev: 19 dec 2024 12:26
Freez skrev: 19 dec 2024 11:16
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 06:33
För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.

Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..

Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Det är väl självklart att det spelar roll hur elen är producerad. I Sverige gör en elbil större klimatnytta än i tex Tyskland. Men en elbil i Tyskland är bättre än en diesel absolut.

Att priserna i tex Norge är betydligt lägre än i Sverige handlar om hård konkurrens och priskrig. Där kostar tex en Volvo EX30 329 000 NOK.
För att citera mig själv "även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil."

Det är samma i så gott som hela västvärlden. Priserna har sjunkit dramatiskt, oavsett om det erbjuds bonus eller ej. Återigen, det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Du skrev att det spelar "noll roll hur elen produceras" och det är förstås inte sant.

Priserna varierar väldigt mellan olika länder.

Förklara istället varför nästan alla elbilar riktade mot tjänstebilsföraren kostade straxt under 700 KSEK när bonusen på 50-70 KSEK fans? i4, ID4, MY mfl. Det är så klart ingen slump utan strategisk prissättning där tillverkaren hade möjlighet få lite bättre marginal tack vare bonusen.
MY RWD Vit 2023
Skriv svar