Export av elbilar
Moderator: Redaktion
Export av elbilar
Någon som vet varför exporten av elbilar ökar kraftigt 2024? Vår valuta eller annan faktor? 16500 bilar bara i år.
MY RWD Vit 2023
Re: Export av elbilar
Valutakursen gör att många beg går utomlands. KVD har sagt att de har många utländska köprae.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Export av elbilar
Det kan nog stämma, men de utländska köparna verkar också vara rätt kräsna och väljer rätt nya och exklusiva elbilar som rasat rejält i pris.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Export av elbilar
Redan för ett år sedan när jag sålde min Model 3 skeppades den utomlands på grund av kron-kursen.
Re: Export av elbilar
Lite oroväckande trend ändå, vi behöver ju dessa begagnade bilar på hemma plan tänker jag. Alla har ju inte råd att köpa ny elbil.
I år motsvarar det nästan 20% av nybilsförsäljningen. Än märkligare blir det när man kollar på vilka märken det handlar om. VW och ID4 i topp. Är det Tyskar som framförallt shoppar bilarna?
I år motsvarar det nästan 20% av nybilsförsäljningen. Än märkligare blir det när man kollar på vilka märken det handlar om. VW och ID4 i topp. Är det Tyskar som framförallt shoppar bilarna?
MY RWD Vit 2023
Re: Export av elbilar
De flesta bilar där får gärna försvinna, MEB-bilarna saknar ju förvärmning. PS2 är trång som en småbil och Niro är för jäkla ful.
XC40 och etron är alldeles för törstiga, Leaf saknar CCS... vad mer?
Jo Model 3 är en rostburk och i3 är bara konstig.
XC40 och etron är alldeles för törstiga, Leaf saknar CCS... vad mer?
Jo Model 3 är en rostburk och i3 är bara konstig.

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Export av elbilar
Hur ser motsvarande siffra ut för fossilbilar? Tror det är liknande där att nyare bilar försvinner utomlands i stor utsträckning.
Vår förra bil (Model 3) försvann också ur landet efter att nästa ägare haft den ett år - till Finland!
Vår förra bil (Model 3) försvann också ur landet efter att nästa ägare haft den ett år - till Finland!
Model Y LR AWD 2022
Re: Export av elbilar
Du hittar och kan leta på:
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... f=exported
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... f=exported
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... f=exported
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... f=exported
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Re: Export av elbilar
Det var extremt mycket leasing 2020-21 innan räntan drogiväg ovh det var 2-3 års leasing och dessa bilar fick statlig subvention och när leas tiden var över sålde generalagenterna dem utomlands för att tjäna massa pengar.
Re: Export av elbilar
Pratade med en bilhandlare och enligt han köpte finnarna massor med fossil bilar från Sverige.
Han var rätt uppgiven över detta.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: Export av elbilar
Elbilsbonusen rullar utomlands. 600 MSEK bara i år! Snacka om slöseri med skattepengar.
https://www.tv4.se/artikel/1eO2ZyL7WEGM ... -utomlands
https://www.tv4.se/artikel/1eO2ZyL7WEGM ... -utomlands
MY RWD Vit 2023
Re: Export av elbilar
För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Export av elbilar
Lite komik att tillfråga Clickbait-CarUp som något slags experter.Freez skrev: ↑18 dec 2024 22:42Elbilsbonusen rullar utomlands. 600 MSEK bara i år! Snacka om slöseri med skattepengar.
https://www.tv4.se/artikel/1eO2ZyL7WEGM ... -utomlands
Model Y LR AWD 2022
Re: Export av elbilar
Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2024 06:33För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
MY RWD Vit 2023
Re: Export av elbilar
Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).Freez skrev: ↑19 dec 2024 11:16Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2024 06:33För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..
Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
-
- Inlägg: 7483
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Export av elbilar
Undrar om de utsläppsvärden som anges i den filmen inkluderar de utsläpp som uppstår vid design, utveckling och konstruktion av oljeborrtorn, borrhål, pumpar, offshore-oljeplattformar, pipelines, lagringscisterner, raffinaderier, oljetankers, tankbilar och bensinstationer…manneson skrev: ↑19 dec 2024 12:26Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).Freez skrev: ↑19 dec 2024 11:16Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2024 06:33För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..
Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: Export av elbilar
Det är naturligtvis helt fel att påstå att det spelar noll roll hur elen produceras. Det spelar stor roll.manneson skrev: ↑19 dec 2024 12:26Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).Freez skrev: ↑19 dec 2024 11:16Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2024 06:33För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..
Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Du kanske menar att elbilen är bättre utsläppsmässigt även med ful-el vilket är korrekt men det är inte det du skriver.
Re: Export av elbilar
Det är inte bara elbilar som försvinner ut ur landet, även äldre fossilare.
Jag har lämnat tillbaka en leasad Q4 som är nu exporterad samt att jag även sålde en XC60 D4 från 2016 till en bilfirma och även den är nu också exporterad.
Jag tror att anledningen till att det är export på fordon nu är att vår krona är svag.
Det är billigt för andra att köpa här, på samma sätt att vi tycker det är dyrt när vi är ute i Europa mm.
Jag har lämnat tillbaka en leasad Q4 som är nu exporterad samt att jag även sålde en XC60 D4 från 2016 till en bilfirma och även den är nu också exporterad.
Jag tror att anledningen till att det är export på fordon nu är att vår krona är svag.
Det är billigt för andra att köpa här, på samma sätt att vi tycker det är dyrt när vi är ute i Europa mm.
Re: Export av elbilar
Det är väl självklart att det spelar roll hur elen är producerad. I Sverige gör en elbil större klimatnytta än i tex Tyskland. Men en elbil i Tyskland är bättre än en diesel absolut.manneson skrev: ↑19 dec 2024 12:26Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).Freez skrev: ↑19 dec 2024 11:16Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2024 06:33För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..
Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Att priserna i tex Norge är betydligt lägre än i Sverige handlar om hård konkurrens och priskrig. Där kostar tex en Volvo EX30 329 000 NOK.
MY RWD Vit 2023
Re: Export av elbilar
För att citera mig själv "även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil."Freez skrev: ↑19 dec 2024 14:42Det är väl självklart att det spelar roll hur elen är producerad. I Sverige gör en elbil större klimatnytta än i tex Tyskland. Men en elbil i Tyskland är bättre än en diesel absolut.manneson skrev: ↑19 dec 2024 12:26Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).Freez skrev: ↑19 dec 2024 11:16Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2024 06:33För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..
Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Att priserna i tex Norge är betydligt lägre än i Sverige handlar om hård konkurrens och priskrig. Där kostar tex en Volvo EX30 329 000 NOK.
Det är samma i så gott som hela västvärlden. Priserna har sjunkit dramatiskt, oavsett om det erbjuds bonus eller ej. Återigen, det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Re: Export av elbilar
Du skrev att det spelar "noll roll hur elen produceras" och det är förstås inte sant.manneson skrev: ↑19 dec 2024 19:13För att citera mig själv "även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil."Freez skrev: ↑19 dec 2024 14:42Det är väl självklart att det spelar roll hur elen är producerad. I Sverige gör en elbil större klimatnytta än i tex Tyskland. Men en elbil i Tyskland är bättre än en diesel absolut.manneson skrev: ↑19 dec 2024 12:26Prisutvecklingen har noll med bonusen att göra. Det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).Freez skrev: ↑19 dec 2024 11:16Elbonusen var bra i början men efter en tid blev det en marginalförstärkning för biltillverkarna. Flera bilmärkens instegs elbilar kostade till slut som av en händelse 699 KSEK (700 KSEK var gränsen för bonus). Utan bonus har elbilarna blivit billigare.Fredrik j skrev: ↑19 dec 2024 06:33För ett exportberoende land finns det ju fördelar med en svag valuta jämfört med omgivande länder. Det här är ju en av nackdelarna.
Vad menar man skulle gjorts annorlunda? Elbilsbonusen har ju sannolikt puttat många över till att köra elbil. Även om den gamla bilen exporterats så har det ju skett en övergång.
Bilar med bonus borde haft exportförbud i minst 5 år. Att exportera bilar finansierade till del av staten är ingen bra kalkyl. Dessutom till länder som Tyskland, Polen mfl med en stor andel fossil baserad elproduktion = dåligt för miljön.
Förklara gärna annars varför bilar blivit precis lika mkt billigare i länder som har kvar bonus..
Det spelar noll roll hur elen produceras eller var bilarna tar vägen i det stora hela. Även om elen produceras med smutsigast möjliga kolkraft så är en elbil renare än en avgasbil. Det är bara FUD från oljeindustrins lobbyister som hävdar annat.
Dessutom brukar de glömma att elbilen släpper ut 0 där den körs, dvs miljontals människor som idag får astma, demens, hjärt och kärlproblem etc pga avgaser hade sluppit det och vi hade sparat tusentals miljarder globalt på vårdkostnader.
Tips, se denna:
Att priserna i tex Norge är betydligt lägre än i Sverige handlar om hård konkurrens och priskrig. Där kostar tex en Volvo EX30 329 000 NOK.
Det är samma i så gott som hela västvärlden. Priserna har sjunkit dramatiskt, oavsett om det erbjuds bonus eller ej. Återigen, det är 100% kopplat till efterfrågan(som i sin tur förstås är kopplad till ekonomin i stort, ränteläge etc).
Priserna varierar väldigt mellan olika länder.
Förklara istället varför nästan alla elbilar riktade mot tjänstebilsföraren kostade straxt under 700 KSEK när bonusen på 50-70 KSEK fans? i4, ID4, MY mfl. Det är så klart ingen slump utan strategisk prissättning där tillverkaren hade möjlighet få lite bättre marginal tack vare bonusen.
MY RWD Vit 2023