Elvägar
Moderator: Redaktion
Elvägar
Elonroad ska bygga en 200 meter lång elväg vid det finska bolaget Kalmars innovationscenter i småländska Ljungby. Lösningen ska klara av att ladda fordonen – oavsett om de står stilla eller inte.
Kalmar, tidigare en del av logistikjätten Cargotec, är en finsk tillverkare av bland annat truckar och traktorer för containerhantering i hamnar och terminaler.
Källa: di.se
Finns det någon insatt som kan förklara hur det här är tänkt att fungera.
Kör trucken 20 km/h (5,5 m/s) tar det ca 36 s att köra 200 m. Hur mycket laddar trucken då?
Det talas också om laddvägar (vanlig landsväg) där fordonens hastighet är 20 - 25 m/s.
Kalmar, tidigare en del av logistikjätten Cargotec, är en finsk tillverkare av bland annat truckar och traktorer för containerhantering i hamnar och terminaler.
Källa: di.se
Finns det någon insatt som kan förklara hur det här är tänkt att fungera.
Kör trucken 20 km/h (5,5 m/s) tar det ca 36 s att köra 200 m. Hur mycket laddar trucken då?
Det talas också om laddvägar (vanlig landsväg) där fordonens hastighet är 20 - 25 m/s.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elvägar
Ett till i raden av meningslösa projekt, ren pengaförstöring.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
-
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: Elvägar
Jag tror inte heller alls på denna teknik för vanlig vägtrafik. Tycker dock att det är lite magstarkt att dömaLuma skrev: ↑27 nov 2024 16:29Elonroad ska bygga en 200 meter lång elväg vid det finska bolaget Kalmars innovationscenter i småländska Ljungby. Lösningen ska klara av att ladda fordonen – oavsett om de står stilla eller inte.
Kalmar, tidigare en del av logistikjätten Cargotec, är en finsk tillverkare av bland annat truckar och traktorer för containerhantering i hamnar och terminaler.
Källa: di.se
Finns det någon insatt som kan förklara hur det här är tänkt att fungera.
Kör trucken 20 km/h (5,5 m/s) tar det ca 36 s att köra 200 m. Hur mycket laddar trucken då?
Det talas också om laddvägar (vanlig landsväg) där fordonens hastighet är 20 - 25 m/s.
ut den helt som föregående 2 talare gjorde.
Det kan säkert finnas möjliga use cases om man lyfter blicken lite och tittar på de andra applikationer man har på sin
hemsida, typ olika fordon i gruvor, hamnar, brädgårdstruckar, terminaltruckar etc.
Jag kan för lite för att veta men många fordon körs ju lite intermittent eller har en viss lasta/ lossatid eller kötid.
Om dessa tider är för korta för att göra det meningsfullt att hoppa i och ur och koppla in laddare så varför inte
denna typ av teknk?
Om Kalmar hade bedömt det som meningslöst så hade de väl knappast ställt upp som försökskaniner?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elvägar
För specifika användningsfall kan det absolut vara lämpligt, problemet där är väl att hitta tillräckligt generella områden för att någon ska tycka det lönt mödan att ta fram tekniken.gjohansson skrev: ↑27 nov 2024 20:04Jag tror inte heller alls på denna teknik för vanlig vägtrafik. Tycker dock att det är lite magstarkt att dömaLuma skrev: ↑27 nov 2024 16:29Elonroad ska bygga en 200 meter lång elväg vid det finska bolaget Kalmars innovationscenter i småländska Ljungby. Lösningen ska klara av att ladda fordonen – oavsett om de står stilla eller inte.
Kalmar, tidigare en del av logistikjätten Cargotec, är en finsk tillverkare av bland annat truckar och traktorer för containerhantering i hamnar och terminaler.
Källa: di.se
Finns det någon insatt som kan förklara hur det här är tänkt att fungera.
Kör trucken 20 km/h (5,5 m/s) tar det ca 36 s att köra 200 m. Hur mycket laddar trucken då?
Det talas också om laddvägar (vanlig landsväg) där fordonens hastighet är 20 - 25 m/s.
ut den helt som föregående 2 talare gjorde.
Det kan säkert finnas möjliga use cases om man lyfter blicken lite och tittar på de andra applikationer man har på sin
hemsida, typ olika fordon i gruvor, hamnar, brädgårdstruckar, terminaltruckar etc.
Jag kan för lite för att veta men många fordon körs ju lite intermittent eller har en viss lasta/ lossatid eller kötid.
Om dessa tider är för korta för att göra det meningsfullt att hoppa i och ur och koppla in laddare så varför inte
denna typ av teknk?
Om Kalmar hade bedömt det som meningslöst så hade de väl knappast ställt upp som försökskaniner?
För allmänt bruk, dvs laddning under färd för person- eller transportfordon är det förstås helt hål i huvudet, alla pilotprojekt som genomförts (rätt många) har väl också kommit fram till precis detta.
Ändå drar man igång pengakvarnen igen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: Elvägar
Ja, fast nu var ju detta projekt inte avsett att testa laddning under färd av person- eller transportfordon. Kalmar skulle bygga om en teleskopbomtruck och en terminaltraktor för att testa mot Elonroads laddlösning.fth skrev: ↑27 nov 2024 20:13För specifika användningsfall kan det absolut vara lämpligt, problemet där är väl att hitta tillräckligt generella områden för att någon ska tycka det lönt mödan att ta fram tekniken.gjohansson skrev: ↑27 nov 2024 20:04Jag tror inte heller alls på denna teknik för vanlig vägtrafik. Tycker dock att det är lite magstarkt att dömaLuma skrev: ↑27 nov 2024 16:29Elonroad ska bygga en 200 meter lång elväg vid det finska bolaget Kalmars innovationscenter i småländska Ljungby. Lösningen ska klara av att ladda fordonen – oavsett om de står stilla eller inte.
Kalmar, tidigare en del av logistikjätten Cargotec, är en finsk tillverkare av bland annat truckar och traktorer för containerhantering i hamnar och terminaler.
Källa: di.se
Finns det någon insatt som kan förklara hur det här är tänkt att fungera.
Kör trucken 20 km/h (5,5 m/s) tar det ca 36 s att köra 200 m. Hur mycket laddar trucken då?
Det talas också om laddvägar (vanlig landsväg) där fordonens hastighet är 20 - 25 m/s.
ut den helt som föregående 2 talare gjorde.
Det kan säkert finnas möjliga use cases om man lyfter blicken lite och tittar på de andra applikationer man har på sin
hemsida, typ olika fordon i gruvor, hamnar, brädgårdstruckar, terminaltruckar etc.
Jag kan för lite för att veta men många fordon körs ju lite intermittent eller har en viss lasta/ lossatid eller kötid.
Om dessa tider är för korta för att göra det meningsfullt att hoppa i och ur och koppla in laddare så varför inte
denna typ av teknk?
Om Kalmar hade bedömt det som meningslöst så hade de väl knappast ställt upp som försökskaniner?
För allmänt bruk, dvs laddning under färd för person- eller transportfordon är det förstås helt hål i huvudet, alla pilotprojekt som genomförts (rätt många) har väl också kommit fram till precis detta.
Ändå drar man igång pengakvarnen igen.![]()
/fth
Re: Elvägar
Mycket tro och hopp i dessa projekt. Det är i praktiken troligen bättre att ta pengarna i sedlar och elda upp dem.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Elvägar
Ja, man utmanar väl fysikens lagar om man försöker ladda batteriet med meningsfull mängd energi på den korta tid man har till förfogande?Luma skrev: ↑27 nov 2024 16:29Elonroad ska bygga en 200 meter lång elväg vid det finska bolaget Kalmars innovationscenter i småländska Ljungby. Lösningen ska klara av att ladda fordonen – oavsett om de står stilla eller inte.
Kalmar, tidigare en del av logistikjätten Cargotec, är en finsk tillverkare av bland annat truckar och traktorer för containerhantering i hamnar och terminaler.
Källa: di.se
Finns det någon insatt som kan förklara hur det här är tänkt att fungera.
Kör trucken 20 km/h (5,5 m/s) tar det ca 36 s att köra 200 m. Hur mycket laddar trucken då?
Det talas också om laddvägar (vanlig landsväg) där fordonens hastighet är 20 - 25 m/s.
Re: Elvägar
Varför bry sig om något så trivialt som fysikens lagarFredrik j skrev: ↑27 nov 2024 23:28Ja, man utmanar väl fysikens lagar om man försöker ladda batteriet med meningsfull mängd energi på den korta tid man har till förfogande?Luma skrev: ↑27 nov 2024 16:29Elonroad ska bygga en 200 meter lång elväg vid det finska bolaget Kalmars innovationscenter i småländska Ljungby. Lösningen ska klara av att ladda fordonen – oavsett om de står stilla eller inte.
Kalmar, tidigare en del av logistikjätten Cargotec, är en finsk tillverkare av bland annat truckar och traktorer för containerhantering i hamnar och terminaler.
Källa: di.se
Finns det någon insatt som kan förklara hur det här är tänkt att fungera.
Kör trucken 20 km/h (5,5 m/s) tar det ca 36 s att köra 200 m. Hur mycket laddar trucken då?
Det talas också om laddvägar (vanlig landsväg) där fordonens hastighet är 20 - 25 m/s.
- -JTM3-
- Teslaägare
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 12 maj 2021 18:49
- Referralkod: ts.la/johan33394
Re: Elvägar
Jag tror nog att det finns folk som kan använda en miniräknare på Kalmar och Elonroad.
Ingen av oss vet ju hur det är tänkt att appliceras i verkligheten? Truckar kan ju stå still i väntan på uppdrag längre stunder, en längre transportväg som trucken kör mellan två upplag kan vara elväg så att energin som går åt till transporten täcks upp, det kan vara att en uppförsbacke ur t.ex. gruvschakt kan vara elväg så att just det avsnittet täcks upp.
Finns nog många specialfall där det ev kan vara kostnadseffektivt. Hoppa ur fordon och koppla på handske för laddning är inte alltid bästa sättet?
Ingen av oss vet ju hur det är tänkt att appliceras i verkligheten? Truckar kan ju stå still i väntan på uppdrag längre stunder, en längre transportväg som trucken kör mellan två upplag kan vara elväg så att energin som går åt till transporten täcks upp, det kan vara att en uppförsbacke ur t.ex. gruvschakt kan vara elväg så att just det avsnittet täcks upp.
Finns nog många specialfall där det ev kan vara kostnadseffektivt. Hoppa ur fordon och koppla på handske för laddning är inte alltid bästa sättet?
Tesla Model 3 LR 2024 Stealth grey
Re: Elvägar
Sett till hur mycket energi du kan överföra per tidsenhet om du ansluter en kabel jämfört med om du har X cm luft mellan dig och din trådlösa laddning så tror jag inte detta kommer bli en hit. Jag kan ha fel, jag har inte räknat på det alls, men inga liknande experiment har gett bra utfall och tekniken har ju varit känd ganska länge, så jag tvivlar på att detta kommer ge några revolutionerande resultat.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Elvägar
Galet vad snabbt vissa personer är beredda att helt avfärda ett valfritt projekt utan att veta mer än så här om vad det handlar om.
Ja, om det inte är Elon Musk som står bakom projektet förstås, då anser samma personer att succén är helt given utan att fundera fem minuter på om det är möjligt. Oavsett om det handlar om att borra en tunnel genom jordens medelpunkt, kolonisera mars, få till självkörande bilar utan adekvat hårdvara eller mjukvara, eller ersätta farliga och besvärlig jobb som snickare och skogsarbetare med robotar inom ett par år.
Ja, om det inte är Elon Musk som står bakom projektet förstås, då anser samma personer att succén är helt given utan att fundera fem minuter på om det är möjligt. Oavsett om det handlar om att borra en tunnel genom jordens medelpunkt, kolonisera mars, få till självkörande bilar utan adekvat hårdvara eller mjukvara, eller ersätta farliga och besvärlig jobb som snickare och skogsarbetare med robotar inom ett par år.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: Elvägar
Den teknik som Elonroad använder är inte trådlös (induktiv) utan konduktiv dvs gammal hederlig metall mot metall.agehall skrev: ↑28 nov 2024 21:50Sett till hur mycket energi du kan överföra per tidsenhet om du ansluter en kabel jämfört med om du har X cm luft mellan dig och din trådlösa laddning så tror jag inte detta kommer bli en hit. Jag kan ha fel, jag har inte räknat på det alls, men inga liknande experiment har gett bra utfall och tekniken har ju varit känd ganska länge, så jag tvivlar på att detta kommer ge några revolutionerande resultat.