Sida 1 av 1
Elvägar
Postat: 27 nov 2024 16:29
av Luma
Elonroad ska bygga en 200 meter lång elväg vid det finska bolaget Kalmars innovationscenter i småländska Ljungby. Lösningen ska klara av att ladda fordonen – oavsett om de står stilla eller inte.
Kalmar, tidigare en del av logistikjätten Cargotec, är en finsk tillverkare av bland annat truckar och traktorer för containerhantering i hamnar och terminaler.
Källa: di.se
Finns det någon insatt som kan förklara hur det här är tänkt att fungera.
Kör trucken 20 km/h (5,5 m/s) tar det ca 36 s att köra 200 m. Hur mycket laddar trucken då?
Det talas också om laddvägar (vanlig landsväg) där fordonens hastighet är 20 - 25 m/s.
Re: Elvägar
Postat: 27 nov 2024 17:01
av fth
Ett till i raden av meningslösa projekt, ren pengaförstöring.
/fth
Re: Elvägar
Postat: 27 nov 2024 19:05
av Bjelke
Håller med, rent trams.
Re: Elvägar
Postat: 27 nov 2024 20:04
av gjohansson
Luma skrev: ↑27 nov 2024 16:29
Elonroad ska bygga en 200 meter lång elväg vid det finska bolaget Kalmars innovationscenter i småländska Ljungby. Lösningen ska klara av att ladda fordonen – oavsett om de står stilla eller inte.
Kalmar, tidigare en del av logistikjätten Cargotec, är en finsk tillverkare av bland annat truckar och traktorer för containerhantering i hamnar och terminaler.
Källa: di.se
Finns det någon insatt som kan förklara hur det här är tänkt att fungera.
Kör trucken 20 km/h (5,5 m/s) tar det ca 36 s att köra 200 m. Hur mycket laddar trucken då?
Det talas också om laddvägar (vanlig landsväg) där fordonens hastighet är 20 - 25 m/s.
Jag tror inte heller alls på denna teknik för vanlig vägtrafik. Tycker dock att det är lite magstarkt att döma
ut den helt som föregående 2 talare gjorde.
Det kan säkert finnas möjliga use cases om man lyfter blicken lite och tittar på de andra applikationer man har på sin
hemsida, typ olika fordon i gruvor, hamnar, brädgårdstruckar, terminaltruckar etc.
Jag kan för lite för att veta men många fordon körs ju lite intermittent eller har en viss lasta/ lossatid eller kötid.
Om dessa tider är för korta för att göra det meningsfullt att hoppa i och ur och koppla in laddare så varför inte
denna typ av teknk?
Om Kalmar hade bedömt det som meningslöst så hade de väl knappast ställt upp som försökskaniner?
Re: Elvägar
Postat: 27 nov 2024 20:13
av fth
gjohansson skrev: ↑27 nov 2024 20:04
Luma skrev: ↑27 nov 2024 16:29
Elonroad ska bygga en 200 meter lång elväg vid det finska bolaget Kalmars innovationscenter i småländska Ljungby. Lösningen ska klara av att ladda fordonen – oavsett om de står stilla eller inte.
Kalmar, tidigare en del av logistikjätten Cargotec, är en finsk tillverkare av bland annat truckar och traktorer för containerhantering i hamnar och terminaler.
Källa: di.se
Finns det någon insatt som kan förklara hur det här är tänkt att fungera.
Kör trucken 20 km/h (5,5 m/s) tar det ca 36 s att köra 200 m. Hur mycket laddar trucken då?
Det talas också om laddvägar (vanlig landsväg) där fordonens hastighet är 20 - 25 m/s.
Jag tror inte heller alls på denna teknik för vanlig vägtrafik. Tycker dock att det är lite magstarkt att döma
ut den helt som föregående 2 talare gjorde.
Det kan säkert finnas möjliga use cases om man lyfter blicken lite och tittar på de andra applikationer man har på sin
hemsida, typ olika fordon i gruvor, hamnar, brädgårdstruckar, terminaltruckar etc.
Jag kan för lite för att veta men många fordon körs ju lite intermittent eller har en viss lasta/ lossatid eller kötid.
Om dessa tider är för korta för att göra det meningsfullt att hoppa i och ur och koppla in laddare så varför inte
denna typ av teknk?
Om Kalmar hade bedömt det som meningslöst så hade de väl knappast ställt upp som försökskaniner?
För specifika användningsfall kan det absolut vara lämpligt, problemet där är väl att hitta
tillräckligt generella områden för att någon ska tycka det lönt mödan att ta fram tekniken.
För allmänt bruk, dvs laddning under färd för person- eller transportfordon är det förstås helt hål i huvudet, alla pilotprojekt som genomförts (rätt många) har väl också kommit fram till precis detta.
Ändå drar man igång pengakvarnen igen.
/fth
Re: Elvägar
Postat: 27 nov 2024 21:51
av gjohansson
fth skrev: ↑27 nov 2024 20:13
gjohansson skrev: ↑27 nov 2024 20:04
Luma skrev: ↑27 nov 2024 16:29
Elonroad ska bygga en 200 meter lång elväg vid det finska bolaget Kalmars innovationscenter i småländska Ljungby. Lösningen ska klara av att ladda fordonen – oavsett om de står stilla eller inte.
Kalmar, tidigare en del av logistikjätten Cargotec, är en finsk tillverkare av bland annat truckar och traktorer för containerhantering i hamnar och terminaler.
Källa: di.se
Finns det någon insatt som kan förklara hur det här är tänkt att fungera.
Kör trucken 20 km/h (5,5 m/s) tar det ca 36 s att köra 200 m. Hur mycket laddar trucken då?
Det talas också om laddvägar (vanlig landsväg) där fordonens hastighet är 20 - 25 m/s.
Jag tror inte heller alls på denna teknik för vanlig vägtrafik. Tycker dock att det är lite magstarkt att döma
ut den helt som föregående 2 talare gjorde.
Det kan säkert finnas möjliga use cases om man lyfter blicken lite och tittar på de andra applikationer man har på sin
hemsida, typ olika fordon i gruvor, hamnar, brädgårdstruckar, terminaltruckar etc.
Jag kan för lite för att veta men många fordon körs ju lite intermittent eller har en viss lasta/ lossatid eller kötid.
Om dessa tider är för korta för att göra det meningsfullt att hoppa i och ur och koppla in laddare så varför inte
denna typ av teknk?
Om Kalmar hade bedömt det som meningslöst så hade de väl knappast ställt upp som försökskaniner?
För specifika användningsfall kan det absolut vara lämpligt, problemet där är väl att hitta
tillräckligt generella områden för att någon ska tycka det lönt mödan att ta fram tekniken.
För allmänt bruk, dvs laddning under färd för person- eller transportfordon är det förstås helt hål i huvudet, alla pilotprojekt som genomförts (rätt många) har väl också kommit fram till precis detta.
Ändå drar man igång pengakvarnen igen.
/fth
Ja, fast nu var ju detta projekt inte avsett att testa laddning under färd av person- eller transportfordon. Kalmar skulle bygga om en teleskopbomtruck och en terminaltraktor för att testa mot Elonroads laddlösning.
Re: Elvägar
Postat: 27 nov 2024 22:55
av agehall
Mycket tro och hopp i dessa projekt. Det är i praktiken troligen bättre att ta pengarna i sedlar och elda upp dem.
Re: Elvägar
Postat: 27 nov 2024 23:28
av Fredrik j
Luma skrev: ↑27 nov 2024 16:29
Elonroad ska bygga en 200 meter lång elväg vid det finska bolaget Kalmars innovationscenter i småländska Ljungby. Lösningen ska klara av att ladda fordonen – oavsett om de står stilla eller inte.
Kalmar, tidigare en del av logistikjätten Cargotec, är en finsk tillverkare av bland annat truckar och traktorer för containerhantering i hamnar och terminaler.
Källa: di.se
Finns det någon insatt som kan förklara hur det här är tänkt att fungera.
Kör trucken 20 km/h (5,5 m/s) tar det ca 36 s att köra 200 m. Hur mycket laddar trucken då?
Det talas också om laddvägar (vanlig landsväg) där fordonens hastighet är 20 - 25 m/s.
Ja, man utmanar väl fysikens lagar om man försöker ladda batteriet med meningsfull mängd energi på den korta tid man har till förfogande?
Re: Elvägar
Postat: 28 nov 2024 10:15
av Luma
Fredrik j skrev: ↑27 nov 2024 23:28
Luma skrev: ↑27 nov 2024 16:29
Elonroad ska bygga en 200 meter lång elväg vid det finska bolaget Kalmars innovationscenter i småländska Ljungby. Lösningen ska klara av att ladda fordonen – oavsett om de står stilla eller inte.
Kalmar, tidigare en del av logistikjätten Cargotec, är en finsk tillverkare av bland annat truckar och traktorer för containerhantering i hamnar och terminaler.
Källa: di.se
Finns det någon insatt som kan förklara hur det här är tänkt att fungera.
Kör trucken 20 km/h (5,5 m/s) tar det ca 36 s att köra 200 m. Hur mycket laddar trucken då?
Det talas också om laddvägar (vanlig landsväg) där fordonens hastighet är 20 - 25 m/s.
Ja, man utmanar väl fysikens lagar om man försöker ladda batteriet med meningsfull mängd energi på den korta tid man har till förfogande?
Varför bry sig om något så trivialt som fysikens lagar
Re: Elvägar
Postat: 28 nov 2024 17:09
av -JTM3-
Jag tror nog att det finns folk som kan använda en miniräknare på Kalmar och Elonroad.
Ingen av oss vet ju hur det är tänkt att appliceras i verkligheten? Truckar kan ju stå still i väntan på uppdrag längre stunder, en längre transportväg som trucken kör mellan två upplag kan vara elväg så att energin som går åt till transporten täcks upp, det kan vara att en uppförsbacke ur t.ex. gruvschakt kan vara elväg så att just det avsnittet täcks upp.
Finns nog många specialfall där det ev kan vara kostnadseffektivt. Hoppa ur fordon och koppla på handske för laddning är inte alltid bästa sättet?
Re: Elvägar
Postat: 28 nov 2024 21:50
av agehall
Sett till hur mycket energi du kan överföra per tidsenhet om du ansluter en kabel jämfört med om du har X cm luft mellan dig och din trådlösa laddning så tror jag inte detta kommer bli en hit. Jag kan ha fel, jag har inte räknat på det alls, men inga liknande experiment har gett bra utfall och tekniken har ju varit känd ganska länge, så jag tvivlar på att detta kommer ge några revolutionerande resultat.
Re: Elvägar
Postat: 28 nov 2024 22:32
av Maw
Galet vad snabbt vissa personer är beredda att helt avfärda ett valfritt projekt utan att veta mer än så här om vad det handlar om.
Ja, om det inte är Elon Musk som står bakom projektet förstås, då anser samma personer att succén är helt given utan att fundera fem minuter på om det är möjligt. Oavsett om det handlar om att borra en tunnel genom jordens medelpunkt, kolonisera mars, få till självkörande bilar utan adekvat hårdvara eller mjukvara, eller ersätta farliga och besvärlig jobb som snickare och skogsarbetare med robotar inom ett par år.

Re: Elvägar
Postat: 28 nov 2024 22:39
av gjohansson
agehall skrev: ↑28 nov 2024 21:50
Sett till hur mycket energi du kan överföra per tidsenhet om du ansluter en kabel jämfört med om du har X cm luft mellan dig och din trådlösa laddning så tror jag inte detta kommer bli en hit. Jag kan ha fel, jag har inte räknat på det alls, men inga liknande experiment har gett bra utfall och tekniken har ju varit känd ganska länge, så jag tvivlar på att detta kommer ge några revolutionerande resultat.
Den teknik som Elonroad använder är inte trådlös (induktiv) utan konduktiv dvs gammal hederlig metall mot metall.