Nissans säkerhet...

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Nissans säkerhet...

Inlägg av dstr »

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av Pontus »

Låter som filmen med Pierce Brosnan när dom hackar en amerikansk suv genom att läsa av VIN i rutan med en kamera på en torkborste. Då kan dom i varje fall kontroll på hela bilen inkl ratt och drivlinan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1874
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av bjelkeman »

Det är ganska typiskt för organisationer som i grunden inte är vana att bygga produkter som har en stor komponent programvara och där man driver nya funktioner framför en robust infrastruktur för sin programvaruplatform. Det kommer att bli mycket sådant här i framtiden.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av kanylbullen »

_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av kanylbullen »

Riktigt pinsamt
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av TiborBlomhall »

Och Nissans inställning är fortfarande "no big deal".

Idag fick jag skrapa rutorna för att jag inte kunde starta värmen via mobilen. Och åka med iskall bil, som på fossil-dagar förr i tiden.

Nu sitter jag och snabbladdar i Kista å har inte en aning om hur lång tid det är kvar för jag kan inte kolla på mobilen.

Grrr... FIXA!

Och bäst av allt var när nån på elbil.forum24.se mejlade Nissans svenska ansvarige för systemet och hon visste inte ens om felet och att Nissan i panik stängde av skiten :roll:
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av dstr »

Oj. Snacka om att leva kvar på 1900-talet
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av bylund »

TiborBlomhall skrev:
Idag fick jag skrapa rutorna för att jag inte kunde starta värmen via mobilen. Och åka med iskall bil, som på fossil-dagar förr i tiden.

Nu sitter jag och snabbladdar i Kista å har inte en aning om hur lång tid det är kvar för jag kan inte kolla på mobilen.
Fast de har väl en webbsida där det går att styra värmen o s v? Ser man inte hur lång tid det är kvar att ladda där?

Fascinerande att de kunde släppa igenom detta. Antyder att de har max en person på att göra appen som var pressad att få ut något som fungerar, och inte diskuterat lösningar med någon annan, eller så ha det varit flera som tyckte att det var en bra idé att lämna detta öppet...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
TiborBlomhall skrev:
Idag fick jag skrapa rutorna för att jag inte kunde starta värmen via mobilen. Och åka med iskall bil, som på fossil-dagar förr i tiden.

Nu sitter jag och snabbladdar i Kista å har inte en aning om hur lång tid det är kvar för jag kan inte kolla på mobilen.
Fast de har väl en webbsida där det går att styra värmen o s v? Ser man inte hur lång tid det är kvar att ladda där?

Fascinerande att de kunde släppa igenom detta. Antyder att de har max en person på att göra appen som var pressad att få ut något som fungerar, och inte diskuterat lösningar med någon annan, eller så ha det varit flera som tyckte att det var en bra idé att lämna detta öppet...
Om det finns så använder den antagligen samma system som appen och i så fall är den nog också avstängd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av LarsL »

Webbsidan är också nere idag, funka igår. Känns lite som när Nokia och Eriksson försökte göra de första smarttelefonerna, "det går att surfa, det går att skicka mail" åheja om man har tålamod såå kanske... Nissan behöver anställa lite IT-folk om de ska lyckas md det här, tror jag.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av TiborBlomhall »

Webbsidan använder annan API som är säker(säkrare :roll: ) men den funkar inte från mobilen... vill inte släpa med laptopen bara för å hålla koll på bilen. Är inte tillräcklig hipster för sånt ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av LarsL »

Jag fick NissanConnect sidan att fungera igår på IPad Air och IPhone 5. Idag funkar det inte alls... Finns det någon annan sida utöver det?

OBS, jag har inte köpt bilen för att den hade uppkoppling utan för att den ska fungera till pendling. Det senare har den klarat med beröm godkänt hittills.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av Jerker »

Låter lite som Renault. Massa strul med appen, släppte en ny version och allt slutade fungera. Fungerar väl nu iofs, men funktionerna är ogenomtänkta och fungerar dåligt.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av FredrikR »

Nissan ägare, hur går det? Är appen igång?

Min Leaf borde levereras om 2-3 veckor, så är lite nyfiken.
Visserligen borde jag inte behöva skrapa rutor i slutet av mars/början av april, men står det i speccen till bilen att det ska finnas så ska det finnas när de levererar den. Inte någon gång i framtiden.

Är för övrigt väldigt förväntansfull över att snart få gå över till EL! fantastiskt att snart slippa macken.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av LarsL »

Appen fungerar inte däremot kan jag gå in på https://www.nissan.se/SE/sv/YouPlus/Con ... vices.html och logga in på mitt garage och därifrån styra bilens klimat anläggning, kolla laddnivå och planera rutter som kan skickas till bilen. Allt ser ut och känns som appen (lite slö vid kontakt med bilen). Funkar för mig på IPad och iPhone så den är en bra ersättare till appen på många sätt, lite knöligt med inloggningen bara.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av TiborBlomhall »

Fortfarande ingen app och webbsidan funkar inte på min Android mobil.

Diffen är inte så enkel som iPhone vs Android för flera rapporterar att det inte funkar på deras iPhone heller.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Fortfarande ingen app och webbsidan funkar inte på min Android mobil.

Diffen är inte så enkel som iPhone vs Android för flera rapporterar att det inte funkar på deras iPhone heller.
Vilka webbläsare har du testat? Har du testat att begära desktop-versionen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av TiborBlomhall »

Svenssons skrev:
TiborBlomhall skrev:
Fortfarande ingen app och webbsidan funkar inte på min Android mobil.

Diffen är inte så enkel som iPhone vs Android för flera rapporterar att det inte funkar på deras iPhone heller.
Vilka webbläsare har du testat? Har du testat att begära desktop-versionen?
Den Chrome som följer med Android. Japp, testat att begära desktop-version.
Jag har hört rykte om att äldre Leafägare blir skickade till en sida med Flash, medan ägare till nyare årsmodeller skickas till en annan sida? Vet inte om det är sant dock. Min är en 2013 japanleaf. LarsL vad kör du för årsmodell?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Svenssons skrev:
TiborBlomhall skrev:
Fortfarande ingen app och webbsidan funkar inte på min Android mobil.

Diffen är inte så enkel som iPhone vs Android för flera rapporterar att det inte funkar på deras iPhone heller.
Vilka webbläsare har du testat? Har du testat att begära desktop-versionen?
Den Chrome som följer med Android. Japp, testat att begära desktop-version.
Jag har hört rykte om att äldre Leafägare blir skickade till en sida med Flash, medan ägare till nyare årsmodeller skickas till en annan sida? Vet inte om det är sant dock. Min är en 2013 japanleaf. LarsL vad kör du för årsmodell?
Kan mycket väl vara Flash som är problemet. Det är väl lite symptomatiskt att Nissan väljer Flash, verkar inte ha någon koll på säkerhet... Testa t.ex. Flash Fox för att se om den fungerar bättre på Flash-sidan.

https://play.google.com/store/apps/deta ... hfox&hl=en
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av TiborBlomhall »

Såhär ser webbsidan ut för mig från dator:
Skärmklipp.PNG
Och från mobil:
Screenshot_20160311-123836.png
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av Svenssons »

Misstänker att delarna som saknas är Flash-baserade, är det i Flash Fox du testade nu? Flash och säkerhet är två saker som inte går bra ihop...

http://bgr.com/2015/10/15/adobe-flash-p ... y-warning/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av TiborBlomhall »

Svenssons skrev:
är det i Flash Fox du testade nu?
Nope, standard Chrome för Android.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av LarsL »

För mig med MY2016 ser webbsidan ut så här (och funkar) :)
Bild
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av TiborBlomhall »

Därmed bevisad att man kommer till olika webbsidor beroende på modellår.
Skulle du kunna PM-a mig länken till sidan du ser så jag kan testa vad som händer om jag loggar in och sen manuellt försöker gå till den sidan?
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Nissans säkerhet...

Inlägg av FredrikR »

Ok, blir spännande att ser hur länge Appen dröjer!
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Skriv svar