
Amerikanska organisationen Consumer Reports har sammanställt hur mycket olika bilmärken kostar i service och reparationer under bilens tio första år. De har samlat in verkliga data från hundratusentals bilägare. Siffrorna inkluderar service, reparationer, reservdelar, däck med mera – men inte kollisionsreparationer.
Då en del reparationer i början täcks av garanti, och vissa bilmärken även har gratis service under de första tre åren har Consumer Reports delat upp resultaten i två delar: under bilens första fem år, och följande fem år.
Resultaten från 29 olika bilmärken kan du se på Consumer Reports hemsida, vi visar enbart sex staplar ovan.
“Skillnaden i underhållskostnad kan skilja sig med tiotusentals kronor mellan olika märken över en 10-årsperiod” säger Steven Elek, Consumer Reports programledare för autodataanalys. “När vi jämförde ackumulerade kostnader per märke fann vi att Tesla hade de lägsta underhållskostnaderna. I den motsatta änden av rankingen är flera tyska biltillverkare grupperade som de dyraste märkena, nämligen Audi, BMW, Mercedes-Benz och Porsche.” Och allra dyrast var Land Rover.
Att Tesla inte kräver någon årlig service, har låg reparationsbehov och över lag ganska moderata priser på reservdelar bidrar nog till dess anmärkningsvärt låga totalkostnad.
En Tesla kostar mindre att underhålla under tio år än vad Land Rover kostar på fem – och då har man inte ens räknat in bensinen.
Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-billigast-att-reparera