Tesla billigast att reparera

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla billigast att reparera

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Amerikanska organisationen Consumer Reports har sammanställt hur mycket olika bilmärken kostar i service och reparationer under bilens tio första år. De har samlat in verkliga data från hundratusentals bilägare. Siffrorna inkluderar service, reparationer, reservdelar, däck med mera – men inte kollisionsreparationer.

Då en del reparationer i början täcks av garanti, och vissa bilmärken även har gratis service under de första tre åren har Consumer Reports delat upp resultaten i två delar: under bilens första fem år, och följande fem år.

Resultaten från 29 olika bilmärken kan du se på Consumer Reports hemsida, vi visar enbart sex staplar ovan.

“Skillnaden i underhållskostnad kan skilja sig med tiotusentals kronor mellan olika märken över en 10-årsperiod” säger Steven Elek, Consumer Reports programledare för autodataanalys. “När vi jämförde ackumulerade kostnader per märke fann vi att Tesla hade de lägsta underhållskostnaderna. I den motsatta änden av rankingen är flera tyska biltillverkare grupperade som de dyraste märkena, nämligen Audi, BMW, Mercedes-Benz och Porsche.” Och allra dyrast var Land Rover.

Att Tesla inte kräver någon årlig service, har låg reparationsbehov och över lag ganska moderata priser på reservdelar bidrar nog till dess anmärkningsvärt låga totalkostnad.

En Tesla kostar mindre att underhålla under tio år än vad Land Rover kostar på fem – och då har man inte ens räknat in bensinen.

Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-billigast-att-reparera
Carlsson

Re: Tesla billigast att äga

Inlägg av Carlsson »

Men här jämför de då Tesla mot de andra märkenas ICE-bilar? Eftersom de pratar om bensin helt plötsligt? Dvs äpplen och päron? Eller missar jag något?
Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare

Inlägg av fnils »

Carlsson skrev: 06 dec 2024 08:10
Men här jämför de då Tesla mot de andra märkenas ICE-bilar? Eftersom de pratar om bensin helt plötsligt? Dvs äpplen och päron? Eller missar jag något?
Tror du inte de jämför bilmärken och inte enstaka bilar i sånt fall?
Mini Cooper SE
Tesla Model 3 Long Range Highland
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Bensinkostnaden ingår inte i service och reparationer.
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

TiborBlomhall skrev: 06 dec 2024 08:53
En Tesla kostar mindre att underhålla under tio år än vad Land Rover kostar på fem – och då har man inte ens räknat in bensinen.

Men de verkar ha jämfört elbil med ICE bil? Det är väl inte så konstigt att det är dyrare med service och underhåll på ICE? Det hade ju varit mycket mer intressant att se en jämförelse med de olika märkenas BEVs.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Re: Tesla billigast att reparera

Alldeles för många utanför vår lilla filterbubbla har fortfarande inte fattat att elbilar är billigare att äga. Speciellt med tanke på alla myter om att Teslor går sönder titt som tätt. Det är nog de som mest har nytta av dagens artikel.

Sen tror jag att Tesla är billigare även än andra elbilar, iom avsaknad av årlig servicekrav. Men det är bara min egen gissning, har ingen statistik jag kan luta mig mot.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev: 06 dec 2024 08:53
Men det blir ju helt fel att jämföra ice-bilar med elbilar om man inte tar med värdeminskningen eftersom man har större kostnad i värdeminskning på elbilar pga högre inköpspris men i gengäld mycket lägre driftskostnader där även drivmedel bör tas med. Det blir även fel att jämföra bilmärken eftersom de flesta märken har bilar i helt olika prisklasser, i Teslas fall blir det väl däremot enbart Model S och Roadster som kommer med i det här fallet. Det som skulle vara mer intressant att se är en jämförelse mellan TCO men inte mellan bilmärken utan mellan jämförbara modeller. Exempelvis elGolf mot vanlig Golf eller Tesla Model S mot en Toyota Camry.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Blir inte en undersökning som sammanställer hur dyra service- och reperationskostnader är över en period om 10 år , alltså från 2014, till viss del missvisande på Tesla?

Tesla hade perioden 2014-2017 i stort sett bara Model S och några Roadsters. Volymproduktion av model 3 i USA kom igång först nån gång 2018 och det är väl eg först efter 2020 som Tesla "på riktigt" kom in som en av de stora biltillverkarna.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
backe

Inlägg av backe »

När man ser den här på de bilar som skulle kunna kvalificera in i den här undersökningen över 10 år så har man lite svårt att se att det ska stämma. Kollar man i amerikanska forumet så verkar byte av en Drive Unit kosta ca 6000$

Sen undrar jag lite hur man sammanställer detta oavsett märke? Frågar man biltillverkaren? Det skapar lite möjlighet att snygga till sina siffror.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... oll.29834/
2024-12-06 09_57_09-Drive Unit Replacement Poll _ Tesla Motors Club.png
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

backe skrev: 06 dec 2024 10:01
Sen undrar jag lite hur man sammanställer detta oavsett märke? Frågar man biltillverkaren?
Consumer Reports samlade uppgifterna från konsumenterna.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 06 dec 2024 08:00
Bild

Amerikanska organisationen Consumer Reports har sammanställt hur mycket olika bilmärken kostar i service och reparationer under bilens tio första år. De har samlat in verkliga data från hundratusentals bilägare. Siffrorna inkluderar service, reparationer, reservdelar, däck med mera – men inte kollisionsreparationer.
Jag tycker CR-grafen ser lite annorlunda ut. Vad missar jag?

Screenshot 2024-12-06 at 10.42.14.png
https://www.consumerreports.org/cars/ca ... 854979198/

Min spaning är ett ett fåtal märken är dyrare att äga och resten är ungefär lika över 10 år. Försumbart skulle jag säga och inom felmarginalen. Detta är botten på listan, 15 märken ner.
Screenshot 2024-12-06 at 10.46.52.png
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

När man ser den här på de bilar som skulle kunna kvalificera in i den här undersökningen över 10 år så har man lite svårt att se att det ska stämma. Kollar man i amerikanska forumet så verkar byte av en Drive Unit kosta ca 6000$

Sen undrar jag lite hur man sammanställer detta oavsett märke? Frågar man biltillverkaren? Det skapar lite möjlighet att snygga till sina siffror.

8 års garanti på drive unit
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev: 06 dec 2024 10:39
Sen undrar jag lite hur man sammanställer detta oavsett märke? Frågar man biltillverkaren?
Consumer Reports samlade uppgifterna från konsumenterna.
Ofta kommer ju sån här kostnadsinformation från försäkringsbolagen som ju är dom som betalar för majoriteten av reparationskostnader för nyare bilar.

Typ den här:
https://mb.cision.com/Public/152/311701 ... 2d1d39.pdf
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

juristen skrev: 06 dec 2024 09:34
Blir inte en undersökning som sammanställer hur dyra service- och reperationskostnader är över en period om 10 år , alltså från 2014, till viss del missvisande på Tesla?

Tesla hade perioden 2014-2017 i stort sett bara Model S och några Roadsters. Volymproduktion av model 3 i USA kom igång först nån gång 2018 och det är väl eg först efter 2020 som Tesla "på riktigt" kom in som en av de stora biltillverkarna.

Precis, det kommer bli ännu bättre statistik för Tesla framöver, då bilarna de fem sista åren har mycket mindre fel än tidigare model S och X.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

spacecoin skrev: 06 dec 2024 10:42
https://www.consumerreports.org/cars/ca ... 854979198/ : "Updated December 5, 2024"

WTF de har precis ändrat sina siffror. :x :x :x Jag tog bild på grafen i går morse.

Jag har lagt en notis om det nu i artikeln. Tack och lov är Tesla fortfarande billigast så i sak har inget ändrats.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 06 dec 2024 12:05
spacecoin skrev: 06 dec 2024 10:42
https://www.consumerreports.org/cars/ca ... 854979198/ : "Updated December 5, 2024"

WTF de har precis ändrat sina siffror. :x :x :x Jag tog bild på grafen i går morse.

Jag har lagt en notis om det nu i artikeln. Tack och lov är Tesla fortfarande billigast så i sak har inget ändrats.
Förutom då att hela Teslas marginal är borta och det inte är någon egentlig skillnad mellan de topp 15? :P

Artikeln blir väldigt missvisande enligt min mening eftersom du har kvar orginalbilden på grafen.

Istället för $1000 skiljer det $200. Eller från 20% till 5%.
backe

Inlägg av backe »

Tellus skrev: 06 dec 2024 10:53

8 års garanti på drive unit
Rubriken och detta antydde att Tesla skulle vara billigare att reparera, men nu förstår jag, det är dyrt men betalas av Tesla(kunderna i slutändan).
Att Tesla inte kräver någon årlig service, har låg reparationsbehov och över lag ganska moderata priser på reservdelar bidrar nog till dess anmärkningsvärt låga totalkostnad.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Tellus skrev: 06 dec 2024 10:55

Precis, det kommer bli ännu bättre statistik för Tesla framöver, då bilarna de fem sista åren har mycket mindre fel än tidigare model S och X.
Tror det också. Det är också min upplevelse av bilarna. Är inne på min 5e Tesla och de första modellerna jag körde hade en del problem medan på senare år har de varit väldigt driftsäkra.
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

HerrNilsson skrev: 07 dec 2024 12:22
Tellus skrev: 06 dec 2024 10:55

Tror det också. Det är också min upplevelse av bilarna. Är inne på min 5e Tesla och de första modellerna jag körde hade en del problem medan på senare år har de varit väldigt driftsäkra.
Jag håller med om resonemanget, men trendar inte detta åt samma håll för alla tillverkare?

Att bara titta på servicekostnader tycker jag är ointressant eftersom den största delen är värdeminskning. TCO är den enda intressanta kalylen i min mening.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Ja det återspeglar sig på försäkringspriset som är den tydligaste indikatorn på reparationskostnaden.
Hmmmmm…,,
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

Mickep skrev: 07 dec 2024 19:32
Ja det återspeglar sig på försäkringspriset som är den tydligaste indikatorn på reparationskostnaden.
Hmmmmm…,,
Jag skulle gissa att försäkringspriset beror mer på kostnaden för att repetera krockskador medan undersökningen tittar mer på ordinarie underhåll?
Skriv svar