2021 batteri problem?
Moderator: Redaktion
2021 batteri problem?
Heeej gänget.
Läste på en engelsk tesla club/forum om flera ( just då 10+) som haft problem med HV batteriet efter korta miltal och fått byte. Fel kod om att max antal laddningar var gjorda...
Är detta verkligen ngt som just 2021 årsmod har haft bekymmer med?
Kikar nämligen på 2 st 2021 performance bilar just nu.......
/Tård
Läste på en engelsk tesla club/forum om flera ( just då 10+) som haft problem med HV batteriet efter korta miltal och fått byte. Fel kod om att max antal laddningar var gjorda...
Är detta verkligen ngt som just 2021 årsmod har haft bekymmer med?
Kikar nämligen på 2 st 2021 performance bilar just nu.......
/Tård
Re: 2021 batteri problem?
”Max antal laddningar” låter väldigt lustigt, aldrig hört.
Däremot är det en del som fått haveri på batteriet.
Men det är ju 8 års och 192000km garanti oavsett. Så skulle det mot förmodan ske får du ju det utbytt utan kostnad.
Däremot är det en del som fått haveri på batteriet.
Men det är ju 8 års och 192000km garanti oavsett. Så skulle det mot förmodan ske får du ju det utbytt utan kostnad.
Re: 2021 batteri problem?
Jag o detta forum
där är en länk,till forumet hittar jag inte trots letande.
Visst garanti men varför just 2021 modell?
Hämtar Tesla bilen från platsen där bilen blir stående?
Visst garanti men varför just 2021 modell?
Hämtar Tesla bilen från platsen där bilen blir stående?
Re: 2021 batteri problem?
2021 fick de nya batterier.
Men inte hört om problemet på länge. Tror de som var dåliga gick sönder och blev fixade rätt snabbt.
Re: 2021 batteri problem?
Problemen som fanns (finns?) är sena 2021 och möjligen tidiga 2022 Performance som byggdes i Kina.Tordtesla skrev: ↑08 dec 2024 00:45Heeej gänget.
Läste på en engelsk tesla club/forum om flera ( just då 10+) som haft problem med HV batteriet efter korta miltal och fått byte. Fel kod om att max antal laddningar var gjorda...
Är detta verkligen ngt som just 2021 årsmod har haft bekymmer med?
Kikar nämligen på 2 st 2021 performance bilar just nu.......
/Tård
Batterierna för Performance som byggdes ihop i Kina hade något problem som gjorde att de oftare fick felkoder och behövde bytas.
Det har ju såklart gått på garanti.
Före vi började få M3P från Kina så är det inga problem med batterierna.
Efter byggdatum ungefär Q1 2022 fick de Kinabyggda LG-batteriet istället, efter det är det inga problem.
Om man söker på registreringsnumret på transportstyrelsen kan man se byggdatum och vilket batteri som bilen har.
Under ”variant” finns en kod som visar vilket batteri bilen har:
E3D/E3LD: 82.1kWh Panasonic
E5LD: 78.8 kWh LG.
Det är bara kinabyggda med 82.1 kWh Panasonic som råkade ut för att byta batteri förhållandevis ofta.
(Det kan såklart hända alla bilar).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: 2021 batteri problem?
AAKEE skrev: ↑08 dec 2024 09:43Problemen som fanns (finns?) är sena 2021 och möjligen tidiga 2022 Performance som byggdes i Kina.Tordtesla skrev: ↑08 dec 2024 00:45Heeej gänget.
Läste på en engelsk tesla club/forum om flera ( just då 10+) som haft problem med HV batteriet efter korta miltal och fått byte. Fel kod om att max antal laddningar var gjorda...
Är detta verkligen ngt som just 2021 årsmod har haft bekymmer med?
Kikar nämligen på 2 st 2021 performance bilar just nu.......
/Tård
Batterierna för Performance som byggdes ihop i Kina hade något problem som gjorde att de oftare fick felkoder och behövde bytas.
Det har ju såklart gått på garanti.
Före vi började få M3P från Kina så är det inga problem med batterierna.
Efter byggdatum ungefär Q1 2022 fick de Kinabyggda LG-batteriet istället, efter det är det inga problem.
Om man söker på registreringsnumret på transportstyrelsen kan man se byggdatum och vilket batteri som bilen har.
Under ”variant” finns en kod som visar vilket batteri bilen har:
E3D/E3LD: 82.1kWh Panasonic
E5LD: 78.8 kWh LG.
Det är bara kinabyggda med 82.1 kWh Panasonic som råkade ut för att byta batteri förhållandevis ofta.
(Det kan såklart hända alla bilar).
Snyggt! Tack för bra info
Hmm bägge bilarna jag är intresserad utav har "3" batteriet.. kollade några andra performance också som kunde vara Aktuella och de hade också kina batteriet.
Re: 2021 batteri problem?
Så det blir tydligt: De som är USA-byggda (från produktionsstart hösten 2020 till ungefär Q2 2021) har samma batteri men det är byggt i USA och de är inte drabbade.Tordtesla skrev: ↑08 dec 2024 10:08AAKEE skrev: ↑08 dec 2024 09:43Problemen som fanns (finns?) är sena 2021 och möjligen tidiga 2022 Performance som byggdes i Kina.Tordtesla skrev: ↑08 dec 2024 00:45Heeej gänget.
Läste på en engelsk tesla club/forum om flera ( just då 10+) som haft problem med HV batteriet efter korta miltal och fått byte. Fel kod om att max antal laddningar var gjorda...
Är detta verkligen ngt som just 2021 årsmod har haft bekymmer med?
Kikar nämligen på 2 st 2021 performance bilar just nu.......
/Tård
Batterierna för Performance som byggdes ihop i Kina hade något problem som gjorde att de oftare fick felkoder och behövde bytas.
Det har ju såklart gått på garanti.
Före vi började få M3P från Kina så är det inga problem med batterierna.
Efter byggdatum ungefär Q1 2022 fick de Kinabyggda LG-batteriet istället, efter det är det inga problem.
Om man söker på registreringsnumret på transportstyrelsen kan man se byggdatum och vilket batteri som bilen har.
Under ”variant” finns en kod som visar vilket batteri bilen har:
E3D/E3LD: 82.1kWh Panasonic
E5LD: 78.8 kWh LG.
Det är bara kinabyggda med 82.1 kWh Panasonic som råkade ut för att byta batteri förhållandevis ofta.
(Det kan såklart hända alla bilar).
Snyggt! Tack för bra info
Hmm bägge bilarna jag är intresserad utav har "3" batteriet.. kollade några andra performance också som kunde vara Aktuella och de hade också kina batteriet.
Cellerna till det batteriet tillverkades i USA men skeppades lösa till Kina där batteripackarna byggdes.
Chassinumret visar var de är byggda.
Börjar på LRW = Kina.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: 2021 batteri problem?
Så om vi tar dessa bilar som ett ex:
WMC70W =byggd i Usa,Men med det "fruktade " batteriet om den hade varit byggd i kina? Nu inga bekymmer då den byggdes i usa?
LJL20T samma som ovan?
WMC70W =byggd i Usa,Men med det "fruktade " batteriet om den hade varit byggd i kina? Nu inga bekymmer då den byggdes i usa?
LJL20T samma som ovan?
Re: 2021 batteri problem?
Ja, bägge är ”safe” från det typfel som Kina-bilarna hade.
(Men häng mig inte om det blir batteribyte ändå

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: 2021 batteri problem?
Jag är rätt säker på att just 82kwh Panasonic-batteriet var drabbat.AAKEE skrev: ↑08 dec 2024 10:52Så det blir tydligt: De som är USA-byggda (från produktionsstart hösten 2020 till ungefär Q2 2021) har samma batteri men det är byggt i USA och de är inte drabbade.Tordtesla skrev: ↑08 dec 2024 10:08AAKEE skrev: ↑08 dec 2024 09:43Problemen som fanns (finns?) är sena 2021 och möjligen tidiga 2022 Performance som byggdes i Kina.Tordtesla skrev: ↑08 dec 2024 00:45Heeej gänget.
Läste på en engelsk tesla club/forum om flera ( just då 10+) som haft problem med HV batteriet efter korta miltal och fått byte. Fel kod om att max antal laddningar var gjorda...
Är detta verkligen ngt som just 2021 årsmod har haft bekymmer med?
Kikar nämligen på 2 st 2021 performance bilar just nu.......
/Tård
Batterierna för Performance som byggdes ihop i Kina hade något problem som gjorde att de oftare fick felkoder och behövde bytas.
Det har ju såklart gått på garanti.
Före vi började få M3P från Kina så är det inga problem med batterierna.
Efter byggdatum ungefär Q1 2022 fick de Kinabyggda LG-batteriet istället, efter det är det inga problem.
Om man söker på registreringsnumret på transportstyrelsen kan man se byggdatum och vilket batteri som bilen har.
Under ”variant” finns en kod som visar vilket batteri bilen har:
E3D/E3LD: 82.1kWh Panasonic
E5LD: 78.8 kWh LG.
Det är bara kinabyggda med 82.1 kWh Panasonic som råkade ut för att byta batteri förhållandevis ofta.
(Det kan såklart hända alla bilar).
Snyggt! Tack för bra info
Hmm bägge bilarna jag är intresserad utav har "3" batteriet.. kollade några andra performance också som kunde vara Aktuella och de hade också kina batteriet.
Cellerna till det batteriet tillverkades i USA men skeppades lösa till Kina där batteripackarna byggdes.
Chassinumret visar var de är byggda.
Börjar på LRW = Kina.
Vet att åtminstone flera med det i LR fick det bytt när bilarna bara rullat någon/några månader 2021.
Re: 2021 batteri problem?
Jag har inte hört att något USA-byggt batteri skulle ha samma ”typfel” som byggda i Kina?manneson skrev: ↑08 dec 2024 13:32Jag är rätt säker på att just 82kwh Panasonic-batteriet var drabbat.AAKEE skrev: ↑08 dec 2024 10:52Så det blir tydligt: De som är USA-byggda (från produktionsstart hösten 2020 till ungefär Q2 2021) har samma batteri men det är byggt i USA och de är inte drabbade.Tordtesla skrev: ↑08 dec 2024 10:08AAKEE skrev: ↑08 dec 2024 09:43Problemen som fanns (finns?) är sena 2021 och möjligen tidiga 2022 Performance som byggdes i Kina.Tordtesla skrev: ↑08 dec 2024 00:45Heeej gänget.
Läste på en engelsk tesla club/forum om flera ( just då 10+) som haft problem med HV batteriet efter korta miltal och fått byte. Fel kod om att max antal laddningar var gjorda...
Är detta verkligen ngt som just 2021 årsmod har haft bekymmer med?
Kikar nämligen på 2 st 2021 performance bilar just nu.......
/Tård
Batterierna för Performance som byggdes ihop i Kina hade något problem som gjorde att de oftare fick felkoder och behövde bytas.
Det har ju såklart gått på garanti.
Före vi började få M3P från Kina så är det inga problem med batterierna.
Efter byggdatum ungefär Q1 2022 fick de Kinabyggda LG-batteriet istället, efter det är det inga problem.
Om man söker på registreringsnumret på transportstyrelsen kan man se byggdatum och vilket batteri som bilen har.
Under ”variant” finns en kod som visar vilket batteri bilen har:
E3D/E3LD: 82.1kWh Panasonic
E5LD: 78.8 kWh LG.
Det är bara kinabyggda med 82.1 kWh Panasonic som råkade ut för att byta batteri förhållandevis ofta.
(Det kan såklart hända alla bilar).
Snyggt! Tack för bra info
Hmm bägge bilarna jag är intresserad utav har "3" batteriet.. kollade några andra performance också som kunde vara Aktuella och de hade också kina batteriet.
Cellerna till det batteriet tillverkades i USA men skeppades lösa till Kina där batteripackarna byggdes.
Chassinumret visar var de är byggda.
Börjar på LRW = Kina.
Vet att åtminstone flera med det i LR fick det bytt när bilarna bara rullat någon/några månader 2021.
Fel uppstår ju ändå, tex Jojje fick väl byta sitt nyligen (82.1 kWh 2021 LR).
Gissar att det är betydligt värre med i MIC i det fall är ngt liknande med tidig 2021.
Sköt precis en fråga till någon som har statistiken, återkommer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: 2021 batteri problem?
Det verkar som SR+ med samma cell (Panasonic 2170L) har haft en del problem på USA-byggda bilar byggda Q1 2021 och LR enbart byggda under Q2 2021. Problemen är tydligen ändå inte i närheten av Kinabyggda M3P, där en stor del fått byta batteri. I Tyskland sätter tydligen Tesla in gamla 77.8-kWh batterier i M3P som blir dåliga igen inom några månader. Det verkar vara ett problem med att när man völ får byta batteri är det inte ett jätte välfungerande man får i utbyte, det är ju såklart ej acceptabelt. Bilarna är egentligen inte lsgöiga med ett annst batteri än det det certifierades med men det bryr sig inte Tesla om tydligen.AAKEE skrev: ↑08 dec 2024 14:12Jag har inte hört att något USA-byggt batteri skulle ha samma ”typfel” som byggda i Kina?manneson skrev: ↑08 dec 2024 13:32Jag är rätt säker på att just 82kwh Panasonic-batteriet var drabbat.AAKEE skrev: ↑08 dec 2024 10:52Så det blir tydligt: De som är USA-byggda (från produktionsstart hösten 2020 till ungefär Q2 2021) har samma batteri men det är byggt i USA och de är inte drabbade.Tordtesla skrev: ↑08 dec 2024 10:08AAKEE skrev: ↑08 dec 2024 09:43
Problemen som fanns (finns?) är sena 2021 och möjligen tidiga 2022 Performance som byggdes i Kina.
Batterierna för Performance som byggdes ihop i Kina hade något problem som gjorde att de oftare fick felkoder och behövde bytas.
Det har ju såklart gått på garanti.
Före vi började få M3P från Kina så är det inga problem med batterierna.
Efter byggdatum ungefär Q1 2022 fick de Kinabyggda LG-batteriet istället, efter det är det inga problem.
Om man söker på registreringsnumret på transportstyrelsen kan man se byggdatum och vilket batteri som bilen har.
Under ”variant” finns en kod som visar vilket batteri bilen har:
E3D/E3LD: 82.1kWh Panasonic
E5LD: 78.8 kWh LG.
Det är bara kinabyggda med 82.1 kWh Panasonic som råkade ut för att byta batteri förhållandevis ofta.
(Det kan såklart hända alla bilar).
Snyggt! Tack för bra info
Hmm bägge bilarna jag är intresserad utav har "3" batteriet.. kollade några andra performance också som kunde vara Aktuella och de hade också kina batteriet.
Cellerna till det batteriet tillverkades i USA men skeppades lösa till Kina där batteripackarna byggdes.
Chassinumret visar var de är byggda.
Börjar på LRW = Kina.
Vet att åtminstone flera med det i LR fick det bytt när bilarna bara rullat någon/några månader 2021.
Fel uppstår ju ändå, tex Jojje fick väl byta sitt nyligen (82.1 kWh 2021 LR).
Gissar att det är betydligt värre med i MIC i det fall är ngt liknande med tidig 2021.
Sköt precis en fråga till någon som har statistiken, återkommer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: 2021 batteri problem?
Vad skiljer en 2021 mot 2022 årsmod? Är det nytt koncept på batteriet?
Om man nu blir "stående" och ett HV byte krävs, tar Tesla bilen från platsen då?
Om man nu blir "stående" och ett HV byte krävs, tar Tesla bilen från platsen då?
Re: 2021 batteri problem?
Första halvåret 2021 byggdes M3P i USA.
Från andra halvåret 2021 byggdes de för Europa i kina med panasonic fram till ungefär Q2 2022 när det byttes till LG 78.8kWh. Alltså ett lite mindre batteri som laddade långsammare men det håller kapaciteten rätt bra.
Om mn blir ståendes - vet ej säkert men skulle tro Tesla löser det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: 2021 batteri problem?
Har en sån, 6000mil, still going strong 

TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: 2021 batteri problem?
Nope, rattvärme kom på vårkanten 2021.
Sen var det nog inget.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: 2021 batteri problem?
De fick väl Ryzen-processorn någon gång 2022?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4191
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: 2021 batteri problem?
2019 still going strong
Input 254kW
Output 450kW
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh