Sida 1 av 1

Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 13 dec 2024 20:58
av Jist
Helt ny på Tesla och undrar vad skillnaden är på ikon 2 och 3 nedan?
IMG_4994.jpeg

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 13 dec 2024 21:55
av Crona88
Första ikonen kan du ställa in temperatur själv, andra som är avfrostning drar på max (fullt ös)

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 14 dec 2024 11:57
av flamman
Andra drar väl också igång uppvärmning av rutor och speglar samt vid behov stol och ratt. Målet är en varm och avisad bil. Målet med fläkt är en bil med inställd innertemp (t.ex. kall bil på sommaren)

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 14 dec 2024 14:48
av holden
På vintern kör jag alltid innertemperaturen först tills den nått 21 grader och sedan defrost, annars stor risk att framrutan spricker om det finns något minimalt stenskott.

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 14 dec 2024 15:12
av repulsiv
Borde inte även "fläkten" blåsa på fullt till inställd temp, som ett normalt klimatsystem fungerar ?

Jag har ockå funderat på skillnaden där, använder aldrig defrostläget, och det har aldrig behövts heller.

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 14 dec 2024 15:14
av holden
repulsiv skrev: 14 dec 2024 15:12
Borde inte även "fläkten" blåsa på fullt till inställd temp, som ett normalt klimatsystem fungerar ?

Jag har ockå funderat på skillnaden där, använder aldrig defrostläget, och det har aldrig behövts heller.
Värmeslingorna i rutorna slås bara på i defrostläget så då är det bra om rutan är lite förvärmd inifrån om det är minusgrader.

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 14 dec 2024 15:20
av mikebike
holden skrev: 14 dec 2024 15:14
repulsiv skrev: 14 dec 2024 15:12
Borde inte även "fläkten" blåsa på fullt till inställd temp, som ett normalt klimatsystem fungerar ?

Jag har ockå funderat på skillnaden där, använder aldrig defrostläget, och det har aldrig behövts heller.
Värmeslingorna i rutorna slås bara på i defrostläget så då är det bra om rutan är lite förvärmd inifrån om det är minusgrader.
Bakrutan blir isfri i vanliga läget också.

Jag tolkar det som att bakrutedefrostern är på:
Screenshot_20241214_151905_Tesla.jpg

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 14 dec 2024 15:28
av holden
Tror inte framrutans defroster är på, det blir i vilket fall en mildare uppvärmning att värma kupén först än att vräka på full värme om det är 15 minus för då spricker rutan garanterat om det finns någon mindre skada.

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 14 dec 2024 15:53
av renes
holden skrev: 14 dec 2024 15:28
Tror inte framrutans defroster är på, det blir i vilket fall en mildare uppvärmning att värma kupén först än att vräka på full värme om det är 15 minus för då spricker rutan garanterat om det finns någon mindre skada.
Man kan ju undra varför bilen inte själv följer den strategin.

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 14 dec 2024 15:55
av holden
renes skrev: 14 dec 2024 15:53
holden skrev: 14 dec 2024 15:28
Tror inte framrutans defroster är på, det blir i vilket fall en mildare uppvärmning att värma kupén först än att vräka på full värme om det är 15 minus för då spricker rutan garanterat om det finns någon mindre skada.
Man kan ju undra varför bilen inte själv följer den strategin.
Valfrihet för användaren, tar ju förstås längre tid att värma kupén först så är det bråttom kan man ju alltid chansa på defrost direkt om man är beredd att ta risken.

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 14 dec 2024 15:58
av Oscar11
flamman skrev: 14 dec 2024 11:57
Andra drar väl också igång uppvärmning av rutor och speglar samt vid behov stol och ratt. Målet är en varm och avisad bil. Målet med fläkt är en bil med inställd innertemp (t.ex. kall bil på sommaren)
Fläktläget drar också igång stol, ratt och elslingor. Jag kör alltid det läget. I klimatvyn kan du ställa in stolar och ratt på auto.

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 14 dec 2024 21:04
av Jist
Stort tack för era svar, lite svårt att bestämma om defrost-läget är okej att köra. Bilen är ny och inga märken på rutorna (än). Är det problem på riktigt att rutor spricker när man kör till defrost? Låter som fläkt-läget är bättre då.

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 14 dec 2024 21:48
av repulsiv
Det tar ju normalt sett inte speciellt lång tid att avfrosta med "fläkten" heller.

Å andra sidan gör jag sällan spontana körningar, och vet jag när jag ska köra ställer jag ju in en tid så löser bilen det själv.

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 15 dec 2024 09:13
av Jist
Är det någon av ikonerna som värmer dörrhandtagen? Eller tinas de upp av att kupén blir varm bara?

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 15 dec 2024 09:20
av MarkusL
Jist skrev: 14 dec 2024 21:04
Stort tack för era svar, lite svårt att bestämma om defrost-läget är okej att köra. Bilen är ny och inga märken på rutorna (än). Är det problem på riktigt att rutor spricker när man kör till defrost? Låter som fläkt-läget är bättre då.
Jag har ett stenskott men kör ofta defrostläge, aldrig haft en sprucken ruta. Tror model x med sin jätteruta haft problem med detta.

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 15 dec 2024 09:37
av Jaegaern
holden skrev: 14 dec 2024 14:48
På vintern kör jag alltid innertemperaturen först tills den nått 21 grader och sedan defrost, annars stor risk att framrutan spricker om det finns något minimalt stenskott.
Jag tror de löst det med mjukvara nu. Att inte kötta på fullt precis i början. Förr läste jag om att rutor sprack med hjälp av vanlig "pre-condition", nu nästan aldrig.

Det känns som en lågt hängande frukt som de borde plockat, oavsett.

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Postat: 16 dec 2024 19:03
av frosse
Minusgrader och frost? —> Defrost
Ingen frost men önskar behaglig kupé? —> Fläkt

Det ända obehagliga med defrost tycker jag är att det blir så fruktansvärt varmt.

Skulle rutan spricka pga defrost hade jag tolkat det som garantiärende. Annat vore konstigt, stenskott eller ej.