Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen
Moderator: Redaktion
Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen
Helt ny på Tesla och undrar vad skillnaden är på ikon 2 och 3 nedan?
Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen
Första ikonen kan du ställa in temperatur själv, andra som är avfrostning drar på max (fullt ös)
Andra drar väl också igång uppvärmning av rutor och speglar samt vid behov stol och ratt. Målet är en varm och avisad bil. Målet med fläkt är en bil med inställd innertemp (t.ex. kall bil på sommaren)
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
På vintern kör jag alltid innertemperaturen först tills den nått 21 grader och sedan defrost, annars stor risk att framrutan spricker om det finns något minimalt stenskott.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Borde inte även "fläkten" blåsa på fullt till inställd temp, som ett normalt klimatsystem fungerar ?
Jag har ockå funderat på skillnaden där, använder aldrig defrostläget, och det har aldrig behövts heller.
Jag har ockå funderat på skillnaden där, använder aldrig defrostläget, och det har aldrig behövts heller.
Värmeslingorna i rutorna slås bara på i defrostläget så då är det bra om rutan är lite förvärmd inifrån om det är minusgrader.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Bakrutan blir isfri i vanliga läget också.
Jag tolkar det som att bakrutedefrostern är på:
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tror inte framrutans defroster är på, det blir i vilket fall en mildare uppvärmning att värma kupén först än att vräka på full värme om det är 15 minus för då spricker rutan garanterat om det finns någon mindre skada.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Man kan ju undra varför bilen inte själv följer den strategin.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Valfrihet för användaren, tar ju förstås längre tid att värma kupén först så är det bråttom kan man ju alltid chansa på defrost direkt om man är beredd att ta risken.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Fläktläget drar också igång stol, ratt och elslingor. Jag kör alltid det läget. I klimatvyn kan du ställa in stolar och ratt på auto.
Tesla MYLR -23
Stort tack för era svar, lite svårt att bestämma om defrost-läget är okej att köra. Bilen är ny och inga märken på rutorna (än). Är det problem på riktigt att rutor spricker när man kör till defrost? Låter som fläkt-läget är bättre då.
Det tar ju normalt sett inte speciellt lång tid att avfrosta med "fläkten" heller.
Å andra sidan gör jag sällan spontana körningar, och vet jag när jag ska köra ställer jag ju in en tid så löser bilen det själv.
Å andra sidan gör jag sällan spontana körningar, och vet jag när jag ska köra ställer jag ju in en tid så löser bilen det själv.
Är det någon av ikonerna som värmer dörrhandtagen? Eller tinas de upp av att kupén blir varm bara?
Jag har ett stenskott men kör ofta defrostläge, aldrig haft en sprucken ruta. Tror model x med sin jätteruta haft problem med detta.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Jag tror de löst det med mjukvara nu. Att inte kötta på fullt precis i början. Förr läste jag om att rutor sprack med hjälp av vanlig "pre-condition", nu nästan aldrig.
Det känns som en lågt hängande frukt som de borde plockat, oavsett.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Minusgrader och frost? —> Defrost
Ingen frost men önskar behaglig kupé? —> Fläkt
Det ända obehagliga med defrost tycker jag är att det blir så fruktansvärt varmt.
Skulle rutan spricka pga defrost hade jag tolkat det som garantiärende. Annat vore konstigt, stenskott eller ej.
Ingen frost men önskar behaglig kupé? —> Fläkt
Det ända obehagliga med defrost tycker jag är att det blir så fruktansvärt varmt.
Skulle rutan spricka pga defrost hade jag tolkat det som garantiärende. Annat vore konstigt, stenskott eller ej.