Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Jist
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 aug 2024 13:37

Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av Jist »

Helt ny på Tesla och undrar vad skillnaden är på ikon 2 och 3 nedan?
IMG_4994.jpeg
Användarvisningsbild
Crona88
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 nov 2024 18:59

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av Crona88 »

Första ikonen kan du ställa in temperatur själv, andra som är avfrostning drar på max (fullt ös)
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 907
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av flamman »

Andra drar väl också igång uppvärmning av rutor och speglar samt vid behov stol och ratt. Målet är en varm och avisad bil. Målet med fläkt är en bil med inställd innertemp (t.ex. kall bil på sommaren)
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av holden »

På vintern kör jag alltid innertemperaturen först tills den nått 21 grader och sedan defrost, annars stor risk att framrutan spricker om det finns något minimalt stenskott.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 525
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av repulsiv »

Borde inte även "fläkten" blåsa på fullt till inställd temp, som ett normalt klimatsystem fungerar ?

Jag har ockå funderat på skillnaden där, använder aldrig defrostläget, och det har aldrig behövts heller.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av holden »

repulsiv skrev: 14 dec 2024 15:12
Borde inte även "fläkten" blåsa på fullt till inställd temp, som ett normalt klimatsystem fungerar ?

Jag har ockå funderat på skillnaden där, använder aldrig defrostläget, och det har aldrig behövts heller.
Värmeslingorna i rutorna slås bara på i defrostläget så då är det bra om rutan är lite förvärmd inifrån om det är minusgrader.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9331
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av mikebike »

holden skrev: 14 dec 2024 15:14
repulsiv skrev: 14 dec 2024 15:12
Borde inte även "fläkten" blåsa på fullt till inställd temp, som ett normalt klimatsystem fungerar ?

Jag har ockå funderat på skillnaden där, använder aldrig defrostläget, och det har aldrig behövts heller.
Värmeslingorna i rutorna slås bara på i defrostläget så då är det bra om rutan är lite förvärmd inifrån om det är minusgrader.
Bakrutan blir isfri i vanliga läget också.

Jag tolkar det som att bakrutedefrostern är på:
Screenshot_20241214_151905_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av holden »

Tror inte framrutans defroster är på, det blir i vilket fall en mildare uppvärmning att värma kupén först än att vräka på full värme om det är 15 minus för då spricker rutan garanterat om det finns någon mindre skada.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av renes »

holden skrev: 14 dec 2024 15:28
Tror inte framrutans defroster är på, det blir i vilket fall en mildare uppvärmning att värma kupén först än att vräka på full värme om det är 15 minus för då spricker rutan garanterat om det finns någon mindre skada.
Man kan ju undra varför bilen inte själv följer den strategin.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av holden »

renes skrev: 14 dec 2024 15:53
holden skrev: 14 dec 2024 15:28
Tror inte framrutans defroster är på, det blir i vilket fall en mildare uppvärmning att värma kupén först än att vräka på full värme om det är 15 minus för då spricker rutan garanterat om det finns någon mindre skada.
Man kan ju undra varför bilen inte själv följer den strategin.
Valfrihet för användaren, tar ju förstås längre tid att värma kupén först så är det bråttom kan man ju alltid chansa på defrost direkt om man är beredd att ta risken.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av Oscar11 »

flamman skrev: 14 dec 2024 11:57
Andra drar väl också igång uppvärmning av rutor och speglar samt vid behov stol och ratt. Målet är en varm och avisad bil. Målet med fläkt är en bil med inställd innertemp (t.ex. kall bil på sommaren)
Fläktläget drar också igång stol, ratt och elslingor. Jag kör alltid det läget. I klimatvyn kan du ställa in stolar och ratt på auto.
Tesla MYLR -23
Jist
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 aug 2024 13:37

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av Jist »

Stort tack för era svar, lite svårt att bestämma om defrost-läget är okej att köra. Bilen är ny och inga märken på rutorna (än). Är det problem på riktigt att rutor spricker när man kör till defrost? Låter som fläkt-läget är bättre då.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 525
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av repulsiv »

Det tar ju normalt sett inte speciellt lång tid att avfrosta med "fläkten" heller.

Å andra sidan gör jag sällan spontana körningar, och vet jag när jag ska köra ställer jag ju in en tid så löser bilen det själv.
Jist
Inlägg: 102
Blev medlem: 30 aug 2024 13:37

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av Jist »

Är det någon av ikonerna som värmer dörrhandtagen? Eller tinas de upp av att kupén blir varm bara?
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av MarkusL »

Jist skrev: 14 dec 2024 21:04
Stort tack för era svar, lite svårt att bestämma om defrost-läget är okej att köra. Bilen är ny och inga märken på rutorna (än). Är det problem på riktigt att rutor spricker när man kör till defrost? Låter som fläkt-läget är bättre då.
Jag har ett stenskott men kör ofta defrostläge, aldrig haft en sprucken ruta. Tror model x med sin jätteruta haft problem med detta.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av Jaegaern »

holden skrev: 14 dec 2024 14:48
På vintern kör jag alltid innertemperaturen först tills den nått 21 grader och sedan defrost, annars stor risk att framrutan spricker om det finns något minimalt stenskott.
Jag tror de löst det med mjukvara nu. Att inte kötta på fullt precis i början. Förr läste jag om att rutor sprack med hjälp av vanlig "pre-condition", nu nästan aldrig.

Det känns som en lågt hängande frukt som de borde plockat, oavsett.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
frosse
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 12 sep 2024 15:56

Re: Skillnad på defrost- och fläkt-ikonen

Inlägg av frosse »

Minusgrader och frost? —> Defrost
Ingen frost men önskar behaglig kupé? —> Fläkt

Det ända obehagliga med defrost tycker jag är att det blir så fruktansvärt varmt.

Skulle rutan spricka pga defrost hade jag tolkat det som garantiärende. Annat vore konstigt, stenskott eller ej.
Skriv svar