Sida 1 av 1

Byta ut motorvärmareinsats mot elbilsladdare, BRF

Postat: 15 dec 2024 14:46
av Nect
Hej!

Kikar på laddlösning åt en BRF som har ett gäng motorvärmarstolpar.

Finns det någon lösning där man bara byter ut befintlig motorvärmarinsats mot en ny med uttag för motorvärmare och elbilsladdning?

Föreningen vill inte lägga för mycket pengar då det är fritidsbostäder som inte nyttjas så ofta.

Re: Byta ut motorvärmareinsats mot elbilsladdare, BRF

Postat: 15 dec 2024 15:21
av MrRun
Kolla på ZPark
ZPARK DUO
M-serien
Elbilsladdning och motorvärmaruttag i samma enhet. M-serien av Duo möjliggör enkel konvertering av befintlig infrastruktur för motorvärmare till att även stödja elbilsladdning upp till 22 kW. Paketeras med vår egenutvecklade lastbalanserare och mjukvara som nyttjar fastighetens elkapacitet effektivt.

Re: Byta ut motorvärmareinsats mot elbilsladdare, BRF

Postat: 15 dec 2024 15:32
av T4s
Många BRF:er har redan Garo på allt. Smidigt att byta till deras Twin box för att täcka två platser per fundament stolpe.

Re: Byta ut motorvärmareinsats mot elbilsladdare, BRF

Postat: 15 dec 2024 18:23
av Off Grid Byggaren
Såg denna variant i Finland i somras.

Det man får tänka på är att det oftast är rätt begränsad effekt som kan tas ut i motorvärmaranläggningar.

50 motorvärmaruttag motsvarar ungefär 5 elbilar med 11 kW laddning. Så det får ju bli lite lägre laddeffekter förstås.

Det förekommer även installationer med så kallade roterande motorvärmaruttag, de är då igång 30 minuter i taget, och roteras mellan olika motorvärmarboxar. Den lösningen är ju olämplig för elbilar.

.
Ladda.jpg

Re: Byta ut motorvärmareinsats mot elbilsladdare, BRF

Postat: 15 dec 2024 20:42
av Funky Runner
De flesta behöver inte 11kW laddning hemma. 1-fas (3kW) räcker att ladda en Model 3/Y från 30% till 80% på 12 timmar. Och de flesta behöver ej 50% dagligt, typ 10-20%. Så med lastbalansering det är bättre för BRF att få en lösning idag med att byta ut gamla motorvärmare. Då får boende möjlighet att köpa elbilar istället för att vänta för alltid att få "den absolut bäst, snabbast" som kostar världen och ska öka upp avgiften för alla

Re: Byta ut motorvärmareinsats mot elbilsladdare, BRF

Postat: 15 dec 2024 21:04
av Fredrik j
Funky Runner skrev: 15 dec 2024 20:42
De flesta behöver inte 11kW laddning hemma. 1-fas (3kW) räcker att ladda en Model 3/Y från 30% till 80% på 12 timmar. Och de flesta behöver ej 50% dagligt, typ 10-20%. Så med lastbalansering det är bättre för BRF att få en lösning idag med att byta ut gamla motorvärmare. Då får boende möjlighet att köpa elbilar istället för att vänta för alltid att få "den absolut bäst, snabbast" som kostar världen och ska öka upp avgiften för alla
Håller med. Bättre att lägga pengarna på att renovera 230-uttagen så dom tål kontinuerligt belastning och erbjuda 1-fasladdning. Många laddhybrider kan bara ladda 1-fas.

Re: Byta ut motorvärmareinsats mot elbilsladdare, BRF

Postat: 15 dec 2024 22:09
av roffe_s
Nect skrev: 15 dec 2024 14:46
Hej!

Kikar på laddlösning åt en BRF som har ett gäng motorvärmarstolpar.

Finns det någon lösning där man bara byter ut befintlig motorvärmarinsats mot en ny med uttag för motorvärmare och elbilsladdning?

Föreningen vill inte lägga för mycket pengar då det är fritidsbostäder som inte nyttjas så ofta.
I vår BRF gjorde vi precis det bytet via ZParks system för ca 18 månader sedan. Funkade klockrent och ett tämligen enkelt sätt att hantera alla olika önskemål i en BRF. Vi har valt att månadsvis ladda upp förbrukningen och påföra förbrukningen på ordinarie faktura för avgiften. Vi ville inte kosta på nytt kablage för våra 23 laddpunkter och plockar därmed ut max 10A på tre faser (ca 6kW). Men det räcker och blir över för de flesta av oss.

Systemet är relativt lätt att administrera och driftstörningarna har varit begränsade. Kan rekommenderas :)

Re: Byta ut motorvärmareinsats mot elbilsladdare, BRF

Postat: 16 dec 2024 10:45
av jonasl
En fördel med att återanvända husen från motorvärmarna är att det blir en tämligen diskret installation.

Men jag är inte säker på att det alltid blir billigare då insatserna verkar rätt kostsamma jämfört med Easee eller Zaptec, det är värt att kolla upp om priset är det viktigaste.

Behovet av effekt ska nog inte överdrivas, om alternativet är ingen installation alls så är ju 16A enfas eller som roffe skriver 3x10A riktigt bra. Stora fördelen med 11kW som jag har hemma (om inte för många andra laddar samtidigt) är att man hinner trycka i flera kWh på kort tid när man planerat dåligt :-)

Re: Byta ut motorvärmareinsats mot elbilsladdare, BRF

Postat: 16 dec 2024 11:34
av Nect
Såg att Garo tidigare haft en insats som var ganska enkel. Den bestod att två shuckouttag. Ena med timer för motorvärmare och en märkt med elbilsladdare utan timmer. Uttagen försedda med separata säkringar.

Kräver att man nyttjar en reseladdare för 230 V. Men det skulle duga utmärkt till denna BRF som enbart har fritidsbostäder där man sällan kommer ladda.

Men denna insats har utgått ur sortimentet.

Men sen såg jag att Waybler verkar ha ett bra system.
Man behåller allt kablage och stolpe sen tar man bort motorvärmarskåpet och sätter till Wayblers Laddbox med två uttag istället.

Re: Byta ut motorvärmareinsats mot elbilsladdare, BRF

Postat: 16 dec 2024 20:05
av mattiasohden
I vår samfällighet installerade vi runt 150 Zpark Duo i oktober till november i gemensamhetsanläggningens garage. Samtidigt renoverade vi elnätet som hunnit bli nästan 50 år gammalt.
Allt har funkat mycket bra hela vägen.
Med lösningen så betalar alla numera för sin egen el, förut betalade vi alla för de som fulladdade, körde kupevärmare dygnet runt för att de tyckte en timer var för dyr eller hade verkstad.

Re: Byta ut motorvärmareinsats mot elbilsladdare, BRF

Postat: 17 dec 2024 19:56
av Off Grid Byggaren
Tog ut lite statestik från senaste året för en Brf i Stockholms förort.

De har 28 laddplatser, och väldigt många laddar endast små mängder energi.

Men så finns där några som laddar riktigt rejält också.
.
Skärmklipp.PNG

Re: Byta ut motorvärmareinsats mot elbilsladdare, BRF

Postat: 18 dec 2024 08:10
av jonasl
I vår BRF så har den som laddar mest laddat snart 7000kWh under 2024. Och då var det ett par månader i somras när de inte laddade alls.

Laddhybriderna ligger rätt stadigt på 1500 kWh och sen är vi ett gäng på runt 3000kWh.

Det är dock bara långköraren som pluggar i varje natt, vi andra är lite slarviga med det. Men trots det så klarar vi oss utan problem med 35A säkring (vintertid) och elbilarna laddar med få undantag 22-06 under vinterhalvåret. Hybriderna kör utan schema och betalar lite extra på vintern när överföringen är dyrare dagtid.

I nuläget är det 9 av 32 som har laddbar bil av något slag.