Trumps planer kring elbilar
Postat: 16 dec 2024 12:32
USA planerar att bli den ledande fossil-nationen
!
Ja det Àr vÀl den linjen Trump haft hela tiden och det Àr vÀl rimligt att han levererar det han lovat.
Enligt tweeten sĂ„ rĂ€knar han med att det drabbar EV-konkurrenterna hĂ„rdare Ă€n Tesla och att det dĂ€rmed Ă€r i linje med Teslas intressen. SĂ„ mycket var tydligen det tidigare snacket om att vilja driva pĂ„ omstĂ€llningen vĂ€rtâŠgjohansson skrev: â16 dec 2024 14:14Ja det Ă€r vĂ€l den linjen Trump haft hela tiden och det Ă€r vĂ€l rimligt att han levererar det han lovat.
Lite mÀrkligare att Elon har hoppat pÄ det tÄget ocksÄ om man tÀnker pÄ honom som Mr Tesla, men troligen Àr den direkta biltillverkningen mindre viktig för honom Àn hans övriga verksamheter som kan ha nytta av Trump. Biltillverkningen ger ju inga stora vinster med Elons mÄtt mÀtt.
Ăr orimligt att borttagna EV-subventioner skulle vara positivt för Tesla. Om det bara hade funnits en elbilsmarknad och inga Hybrid/ICE-bilar att vĂ€lja som alternativ sĂ„ kunde det varit rimligt, men knappast nu. Men Elon mĂ„ste vĂ€l köpa hela Trumppaketet för att fĂ„ vara med och bestĂ€mma o dĂ„ fĂ„r han gilla lĂ€get.Maw skrev: â16 dec 2024 14:17Enligt tweeten sĂ„ rĂ€knar han med att det drabbar EV-konkurrenterna hĂ„rdare Ă€n Tesla och att det dĂ€rmed Ă€r i linje med Teslas intressen. SĂ„ mycket var tydligen det tidigare snacket om att vilja driva pĂ„ omstĂ€llningen vĂ€rtâŠgjohansson skrev: â16 dec 2024 14:14Ja det Ă€r vĂ€l den linjen Trump haft hela tiden och det Ă€r vĂ€l rimligt att han levererar det han lovat.
Lite mÀrkligare att Elon har hoppat pÄ det tÄget ocksÄ om man tÀnker pÄ honom som Mr Tesla, men troligen Àr den direkta biltillverkningen mindre viktig för honom Àn hans övriga verksamheter som kan ha nytta av Trump. Biltillverkningen ger ju inga stora vinster med Elons mÄtt mÀtt.
Ăn sĂ„ lĂ€nge handlar det vĂ€l om amerikansk politik gĂ€llande elbilar â dessutom med bĂ€ring pĂ„ Tesla och Elon. Och det hĂ€r Ă€r ju Miljö-avdelningen pĂ„ forumet. Tidigare har sĂ„dana hĂ€r trĂ„dar varit tillĂ„tnaâŠ
Sundheten i att EV ska klara sig utan subventioner Ă€r dock rimlig. En Tesla Ă€r inte dyrare i mĂ„naden, utan bidrag, Ă€n en dito bensinmodell.gjohansson skrev: â16 dec 2024 14:29Ăr orimligt att borttagna EV-subventioner skulle vara positivt för Tesla. Om det bara hade funnits en elbilsmarknad och inga Hybrid/ICE-bilar att vĂ€lja som alternativ sĂ„ kunde det varit rimligt, men knappast nu. Men Elon mĂ„ste vĂ€l köpa hela Trumppaketet för att fĂ„ vara med och bestĂ€mma o dĂ„ fĂ„r han gilla lĂ€get.Maw skrev: â16 dec 2024 14:17Enligt tweeten sĂ„ rĂ€knar han med att det drabbar EV-konkurrenterna hĂ„rdare Ă€n Tesla och att det dĂ€rmed Ă€r i linje med Teslas intressen. SĂ„ mycket var tydligen det tidigare snacket om att vilja driva pĂ„ omstĂ€llningen vĂ€rtâŠgjohansson skrev: â16 dec 2024 14:14Ja det Ă€r vĂ€l den linjen Trump haft hela tiden och det Ă€r vĂ€l rimligt att han levererar det han lovat.
Lite mÀrkligare att Elon har hoppat pÄ det tÄget ocksÄ om man tÀnker pÄ honom som Mr Tesla, men troligen Àr den direkta biltillverkningen mindre viktig för honom Àn hans övriga verksamheter som kan ha nytta av Trump. Biltillverkningen ger ju inga stora vinster med Elons mÄtt mÀtt.
JodĂ„, det Ă€r absolut rimligt att BEV skall klara sig utan subventioner, det mĂ„ste de ju i alla fall göra sĂ„ smĂ„ningom. Det som Ă€r konstigt Ă€r bara att VD'n för vĂ€rldens största BEV-tillverkare tycker att det Ă€r en bra ide.Airlift skrev: â18 dec 2024 18:17Sundheten i att EV ska klara sig utan subventioner Ă€r dock rimlig. En Tesla Ă€r inte dyrare i mĂ„naden, utan bidrag, Ă€n en dito bensinmodell.gjohansson skrev: â16 dec 2024 14:29Ăr orimligt att borttagna EV-subventioner skulle vara positivt för Tesla. Om det bara hade funnits en elbilsmarknad och inga Hybrid/ICE-bilar att vĂ€lja som alternativ sĂ„ kunde det varit rimligt, men knappast nu. Men Elon mĂ„ste vĂ€l köpa hela Trumppaketet för att fĂ„ vara med och bestĂ€mma o dĂ„ fĂ„r han gilla lĂ€get.Maw skrev: â16 dec 2024 14:17Enligt tweeten sĂ„ rĂ€knar han med att det drabbar EV-konkurrenterna hĂ„rdare Ă€n Tesla och att det dĂ€rmed Ă€r i linje med Teslas intressen. SĂ„ mycket var tydligen det tidigare snacket om att vilja driva pĂ„ omstĂ€llningen vĂ€rtâŠgjohansson skrev: â16 dec 2024 14:14Ja det Ă€r vĂ€l den linjen Trump haft hela tiden och det Ă€r vĂ€l rimligt att han levererar det han lovat.
Lite mÀrkligare att Elon har hoppat pÄ det tÄget ocksÄ om man tÀnker pÄ honom som Mr Tesla, men troligen Àr den direkta biltillverkningen mindre viktig för honom Àn hans övriga verksamheter som kan ha nytta av Trump. Biltillverkningen ger ju inga stora vinster med Elons mÄtt mÀtt.
Speciellt med tanke pĂ„ alla de bidrag Tesla har tagit emot och fĂ„tt sina bilar subventionerade med över Ă„ren.gjohansson skrev: â18 dec 2024 19:13JodĂ„, det Ă€r absolut rimligt att BEV skall klara sig utan subventioner, det mĂ„ste de ju i alla fall göra sĂ„ smĂ„ningom. Det som Ă€r konstigt Ă€r bara att VD'n för vĂ€rldens största BEV-tillverkare tycker att det Ă€r en bra ide.Airlift skrev: â18 dec 2024 18:17Sundheten i att EV ska klara sig utan subventioner Ă€r dock rimlig. En Tesla Ă€r inte dyrare i mĂ„naden, utan bidrag, Ă€n en dito bensinmodell.gjohansson skrev: â16 dec 2024 14:29Ăr orimligt att borttagna EV-subventioner skulle vara positivt för Tesla. Om det bara hade funnits en elbilsmarknad och inga Hybrid/ICE-bilar att vĂ€lja som alternativ sĂ„ kunde det varit rimligt, men knappast nu. Men Elon mĂ„ste vĂ€l köpa hela Trumppaketet för att fĂ„ vara med och bestĂ€mma o dĂ„ fĂ„r han gilla lĂ€get.Maw skrev: â16 dec 2024 14:17Enligt tweeten sĂ„ rĂ€knar han med att det drabbar EV-konkurrenterna hĂ„rdare Ă€n Tesla och att det dĂ€rmed Ă€r i linje med Teslas intressen. SĂ„ mycket var tydligen det tidigare snacket om att vilja driva pĂ„ omstĂ€llningen vĂ€rtâŠgjohansson skrev: â16 dec 2024 14:14
Ja det Àr vÀl den linjen Trump haft hela tiden och det Àr vÀl rimligt att han levererar det han lovat.
Lite mÀrkligare att Elon har hoppat pÄ det tÄget ocksÄ om man tÀnker pÄ honom som Mr Tesla, men troligen Àr den direkta biltillverkningen mindre viktig för honom Àn hans övriga verksamheter som kan ha nytta av Trump. Biltillverkningen ger ju inga stora vinster med Elons mÄtt mÀtt.
Jag tycker nog att den nya amerikanska adiminstrationens planer Àr högst relevanta för bÄde Tesla och EV-utvecklingen i stort.
Och personligen tycker jag att alla Troll kan stĂ€das bort frĂ„n det hĂ€r forumet.iAkita skrev: â31 dec 2024 15:24Personligen tycker jag det varit bĂ€ttre om Tibor stĂ€dade bort de forumpoliser som inte kan acceptera nĂ„gon form av granskning/kritik av Musk/Trump/Tesla ens nĂ€r det Ă€r högst relevant för miljön (jag antar att det fĂ„ diskuteras dĂ„ det finns en speciell forumsektion för det), Tesla och elbilar i stort.
Det började med att MAGA rörelsen och dess gelikar sÄdde tvivel mot "gammelmedia" för att slippa deras granskningar, och nu har det sipprat Ànda ner till att folk inte ens ska fÄ uttrycka sina Äsikter pÄ detta forum (och sorligt nog lyckas det). NÀr det svingas vilt mot MP, sossarna, woke, andra bilmÀrken Àn Tesla, ,m.m. Àr det dock ingen av dessa individer som protesterar och inlÀggen fÄr ligga kvar. Precis som de brukade fÄ, och precis som sig bör (om det har relevans för diskussionen).
Troll Ă€r ett annat ord för de âforumpoliserâ iAkita beskrev.. Jag hĂ„ller med iAkita (och dig?) om att dessa nog borde rensas bort snarare Ă€n att lĂ„sa trĂ„dar med politisk beröring. Trollen försöker hela tiden döda samtalen istĂ€llet för att konstruktivt delta och pröva argument och förhĂ„llningssĂ€tt Ă€ven nĂ€r de innehĂ„ller kritik mot Musk eller konsumentupplysning om Tesla.mussla skrev: â31 dec 2024 15:49Och personligen tycker jag att alla Troll kan stĂ€das bort frĂ„n det hĂ€r forumet.iAkita skrev: â31 dec 2024 15:24Personligen tycker jag det varit bĂ€ttre om Tibor stĂ€dade bort de forumpoliser som inte kan acceptera nĂ„gon form av granskning/kritik av Musk/Trump/Tesla ens nĂ€r det Ă€r högst relevant för miljön (jag antar att det fĂ„ diskuteras dĂ„ det finns en speciell forumsektion för det), Tesla och elbilar i stort.
Det började med att MAGA rörelsen och dess gelikar sÄdde tvivel mot "gammelmedia" för att slippa deras granskningar, och nu har det sipprat Ànda ner till att folk inte ens ska fÄ uttrycka sina Äsikter pÄ detta forum (och sorligt nog lyckas det). NÀr det svingas vilt mot MP, sossarna, woke, andra bilmÀrken Àn Tesla, ,m.m. Àr det dock ingen av dessa individer som protesterar och inlÀggen fÄr ligga kvar. Precis som de brukade fÄ, och precis som sig bör (om det har relevans för diskussionen).
Jag tror att du har rĂ€tt i att Tesla och nĂ„gra biltillverkare till som kommit lĂ„ngt med utvecklingen av elbilar skulle kunna gynnas av avskaffande av subventioner genom att svagare konkurrenter slĂ„s ut. Men det leder förmodligen ocksĂ„ till att övergĂ„ngen till elektriskt gĂ„r betydligt lĂ„ngsammare och att det Ă„tminstone för en tid skulle innebĂ€ra fĂ€rre elektriska alternativ. Vill man se en snabb övergĂ„ng och ett brett utbud av elbilar tror jag att fortsatta styrmedel Ă€r bra. Utan politiska styrmedel och subventioner Ă€r jag högst tveksam till att Tesla skulle överlevt eller kanske ens kommit igĂ„ng och det skulle i vart fall inte funnits sĂ„pass mĂ„nga elbilar och olika elbilsmodeller som det gör frĂ„n Tesla och andra mĂ€rken.Lerumsexpressen skrev: â31 dec 2024 16:24Jag tĂ€nker att Tesla gynnas av borttagna bidrag och subventioner genom att Tesla har bra och prisvĂ€rda elbilar.
Med subventioner fÄr de mindre bra och egentligen dyrare bilarna snÄlskjuts.
Tycker att elbilstekniken Àr tillrÀckligt mogen för att stÄ pÄ egna ben.
I USA har man vĂ€l inte pratat om nĂ„got officiellt slutdatum för att sĂ€lja ICE sĂ„ det gĂ„r ju bra att fortsĂ€tta sĂ€lja dom. Med amerikanernas brĂ€nslepriser och sĂ€mre möjlighet till hemmaladdning hĂ€mmar ju. Samt avsaknaden av alternativ pĂ„ pickup-marknaden. Helt otroligt att Tesla inte tog chansen och byggde en pickup-variant av 3/Y. Det hade varit nyckeln.Maw skrev: â31 dec 2024 16:31Jag tror att du har rĂ€tt i att Tesla och nĂ„gra biltillverkare till som kommit lĂ„ngt med utvecklingen av elbilar skulle kunna gynnas av avskaffande av subventioner genom att svagare konkurrenter slĂ„s ut. Men det leder förmodligen ocksĂ„ till att övergĂ„ngen till elektriskt gĂ„r betydligt lĂ„ngsammare och att det Ă„tminstone för en tid skulle innebĂ€ra fĂ€rre elektriska alternativ. Vill man se en snabb övergĂ„ng och ett brett utbud av elbilar tror jag att fortsatta styrmedel Ă€r bra. Utan politiska styrmedel och subventioner Ă€r jag högst tveksam till att Tesla skulle överlevt eller kanske ens kommit igĂ„ng och det skulle i vart fall inte funnits sĂ„pass mĂ„nga elbilar och olika elbilsmodeller som det gör frĂ„n Tesla och andra mĂ€rken.Lerumsexpressen skrev: â31 dec 2024 16:24Jag tĂ€nker att Tesla gynnas av borttagna bidrag och subventioner genom att Tesla har bra och prisvĂ€rda elbilar.
Med subventioner fÄr de mindre bra och egentligen dyrare bilarna snÄlskjuts.
Tycker att elbilstekniken Àr tillrÀckligt mogen för att stÄ pÄ egna ben.
Jag tror faktiskt inte att det finns en enda marknad dĂ€r borttagna elbilssubventioner inte resulterat i att försĂ€ljningen av elbilar stannat av eller gĂ„tt ner, relativt till avgasbilar. Det Ă€r mycket möjligt att Tesla kommer gynnas i form av ökande marknadsandel, sĂ€rskilt om det kombineras med strafftullar pĂ„ utlĂ€ndska lĂ„gprisalternativ. Men Tesla Ă€r redan urstarka pĂ„ den Amerikanska marknaden och jag har svĂ„rt att se att det inte skulle resultera i lĂ€gre absolut tillvĂ€xt Ă€n om stödet fanns kvar. Och det Ă€r ju Ă€ndĂ„ det som Ă€r det viktigaste för Teslas fortsatta utveckling, inte en ökande marknadsandel grundad i politiska beslut.Lerumsexpressen skrev: â31 dec 2024 16:24Jag tĂ€nker att Tesla gynnas av borttagna bidrag och subventioner genom att Tesla har bra och prisvĂ€rda elbilar.
Med subventioner fÄr de mindre bra och egentligen dyrare bilarna snÄlskjuts.
Tycker att elbilstekniken Àr tillrÀckligt mogen för att stÄ pÄ egna ben.
Jag valde nog fel ord med gynnas, mer att de förlorar minst.Maw skrev: â31 dec 2024 16:31Jag tror att du har rĂ€tt i att Tesla och nĂ„gra biltillverkare till som kommit lĂ„ngt med utvecklingen av elbilar skulle kunna gynnas av avskaffande av subventioner genom att svagare konkurrenter slĂ„s ut. Men det leder förmodligen ocksĂ„ till att övergĂ„ngen till elektriskt gĂ„r betydligt lĂ„ngsammare och att det Ă„tminstone för en tid skulle innebĂ€ra fĂ€rre elektriska alternativ. Vill man se en snabb övergĂ„ng och ett brett utbud av elbilar tror jag att fortsatta styrmedel Ă€r bra. Utan politiska styrmedel och subventioner Ă€r jag högst tveksam till att Tesla skulle överlevt eller kanske ens kommit igĂ„ng och det skulle i vart fall inte funnits sĂ„pass mĂ„nga elbilar och olika elbilsmodeller som det gör frĂ„n Tesla och andra mĂ€rken.Lerumsexpressen skrev: â31 dec 2024 16:24Jag tĂ€nker att Tesla gynnas av borttagna bidrag och subventioner genom att Tesla har bra och prisvĂ€rda elbilar.
Med subventioner fÄr de mindre bra och egentligen dyrare bilarna snÄlskjuts.
Tycker att elbilstekniken Àr tillrÀckligt mogen för att stÄ pÄ egna ben.