Zeekr 7X
Postat: 18 dec 2024 12:43
Verkar vara på gång till Sverige nu, så förtjänar en egen tråd.
Börjar med en review
Börjar med en review
AWD med en motor...spacecoin skrev: ↑18 dec 2024 12:59Svenska konfiguratorn är live: https://shop.zeekr.eu/sv-se/configurati ... kCode=1075
Screenshot 2024-12-18 at 12.59.05.png
Är nog ett typo på den jämförelsesidan.mikebike skrev: ↑18 dec 2024 13:02AWD med en motor...spacecoin skrev: ↑18 dec 2024 12:59Svenska konfiguratorn är live: https://shop.zeekr.eu/sv-se/configurati ... kCode=1075
Screenshot 2024-12-18 at 12.59.05.png![]()
Kardanaxel?![]()
Jo, rätt självklart att den billigaste modellen inte är AWD.
Första kundleveranser i juni enligt vad jag hört, så troligen nån visning innan det. Tror inte man ska förvänta sig något i närtid om jag får gissa.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 12:31Den här blir nu allt mer ett realistiskt alternativ till nya Y efter att bilderna på officiella modellen nu släppts. Här har jag dock bara en önskan - ett alternativ till helsvart interiör som jag tycker är lite aningen tråkig, (ingen deal breaker).
Nyfiken på om någon hört/vet om den dyker upp i showroom snart?
Eldörrar står specade för europa på performance, så jag utgår ifrån att det stämmer.backe skrev:Första kundleveranser i juni enligt vad jag hört, så troligen nån visning innan det. Tror inte man ska förvänta sig något i närtid om jag får gissa.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 12:31Den här blir nu allt mer ett realistiskt alternativ till nya Y efter att bilderna på officiella modellen nu släppts. Här har jag dock bara en önskan - ett alternativ till helsvart interiör som jag tycker är lite aningen tråkig, (ingen deal breaker).
Nyfiken på om någon hört/vet om den dyker upp i showroom snart?
Ser galet påkostad ut, undrar om det verkligen är elassisterade dörrar i Europa? Lite jobbigt förstärkt ljud i klippet, men ändå trevlig bil.
Och provköra på landsväg för att utröna hur mycket den piper och om/hur man kan stänga av det.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 13:04Eldörrar står specade för europa på performance, så jag utgår ifrån att det stämmer.backe skrev:Första kundleveranser i juni enligt vad jag hört, så troligen nån visning innan det. Tror inte man ska förvänta sig något i närtid om jag får gissa.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 12:31Den här blir nu allt mer ett realistiskt alternativ till nya Y efter att bilderna på officiella modellen nu släppts. Här har jag dock bara en önskan - ett alternativ till helsvart interiör som jag tycker är lite aningen tråkig, (ingen deal breaker).
Nyfiken på om någon hört/vet om den dyker upp i showroom snart?
Ser galet påkostad ut, undrar om det verkligen är elassisterade dörrar i Europa? Lite jobbigt förstärkt ljud i klippet, men ändå trevlig bil.
Får undersöka om den kan dyka upp i Norge innan sommaren. Vill gärna provsitta den.
Den här kommer i en europaspec, så det tror jag kommer vara lugnt om jag ska vara ärlig. Lite lustigt att det anses som premium i Kina med pip och blink, här är det tvärtom.mikebike skrev: ↑10 jan 2025 13:06Och provköra på landsväg för att utröna hur mycket den piper och om/hur man kan stänga av det.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 13:04Eldörrar står specade för europa på performance, så jag utgår ifrån att det stämmer.backe skrev:Första kundleveranser i juni enligt vad jag hört, så troligen nån visning innan det. Tror inte man ska förvänta sig något i närtid om jag får gissa.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 12:31Den här blir nu allt mer ett realistiskt alternativ till nya Y efter att bilderna på officiella modellen nu släppts. Här har jag dock bara en önskan - ett alternativ till helsvart interiör som jag tycker är lite aningen tråkig, (ingen deal breaker).
Nyfiken på om någon hört/vet om den dyker upp i showroom snart?
Ser galet påkostad ut, undrar om det verkligen är elassisterade dörrar i Europa? Lite jobbigt förstärkt ljud i klippet, men ändå trevlig bil.
Får undersöka om den kan dyka upp i Norge innan sommaren. Vill gärna provsitta den.
Många nya bilar larmar tydligen hela tiden.
Dom är utvecklade i Göteborg, så det är inte omöjligt. Sen finns iofs Zeekr X också, den är lite mindre dock.
Huh? Zeekr 001 och X kom ju också i "europaspec", ändå är där extrema problem med störande pip. Elbilsmagasinet benämnde det som "det värsta vi varit med om".backe skrev: ↑10 jan 2025 14:03Den här kommer i en europaspec, så det tror jag kommer vara lugnt om jag ska vara ärlig. Lite lustigt att det anses som premium i Kina med pip och blink, här är det tvärtom.mikebike skrev: ↑10 jan 2025 13:06Och provköra på landsväg för att utröna hur mycket den piper och om/hur man kan stänga av det.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 13:04Eldörrar står specade för europa på performance, så jag utgår ifrån att det stämmer.backe skrev:Första kundleveranser i juni enligt vad jag hört, så troligen nån visning innan det. Tror inte man ska förvänta sig något i närtid om jag får gissa.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 12:31Den här blir nu allt mer ett realistiskt alternativ till nya Y efter att bilderna på officiella modellen nu släppts. Här har jag dock bara en önskan - ett alternativ till helsvart interiör som jag tycker är lite aningen tråkig, (ingen deal breaker).
Nyfiken på om någon hört/vet om den dyker upp i showroom snart?
Ser galet påkostad ut, undrar om det verkligen är elassisterade dörrar i Europa? Lite jobbigt förstärkt ljud i klippet, men ändå trevlig bil.
Får undersöka om den kan dyka upp i Norge innan sommaren. Vill gärna provsitta den.
Många nya bilar larmar tydligen hela tiden.
När dom modellerna kom så var Zeekr helt nya här. Pipandet som du säger har förbättrats otroligt mycket på bilarna du nämner när jag läst om dom från ägare av bilen. Känns inte troligt att man börjar på noll igen med efterföljande bilar.manneson skrev: ↑11 jan 2025 10:46Huh? Zeekr 001 och X kom ju också i "europaspec", ändå är där extrema problem med störande pip. Elbilsmagasinet benämnde det som "det värsta vi varit med om".backe skrev: ↑10 jan 2025 14:03Den här kommer i en europaspec, så det tror jag kommer vara lugnt om jag ska vara ärlig. Lite lustigt att det anses som premium i Kina med pip och blink, här är det tvärtom.mikebike skrev: ↑10 jan 2025 13:06Och provköra på landsväg för att utröna hur mycket den piper och om/hur man kan stänga av det.Old_O skrev: ↑10 jan 2025 13:04Eldörrar står specade för europa på performance, så jag utgår ifrån att det stämmer.backe skrev:
Första kundleveranser i juni enligt vad jag hört, så troligen nån visning innan det. Tror inte man ska förvänta sig något i närtid om jag får gissa.
Ser galet påkostad ut, undrar om det verkligen är elassisterade dörrar i Europa? Lite jobbigt förstärkt ljud i klippet, men ändå trevlig bil.
Får undersöka om den kan dyka upp i Norge innan sommaren. Vill gärna provsitta den.
Många nya bilar larmar tydligen hela tiden.
Synd för hårdvaran verkar ju rätt solid. Men just alla "assistanssystem" i moderna bilar är ett otyg, särskilt när dom inte går att inaktivera lätt/permanent.
Jag kör helst utan hastighetsvarning, filhållare, nödbroms, trötthetsvarnare, farthållare som bromsar när jag kommer ikapp någon etc. Jag vill inte att NÅGOT ÖVERHUVUDTAGET skall blinka, pipa, varna eller ingripa. ABS och antisladd är OK, men där drar jag gränsen.![]()
Jag har inte kört den, jag skrev tydligt att jag hört att det gjorts stora förbättringar till senare versioner av mjukvaran, vilket också Elbilsmagasinet verkar bekräfta. Inget gnäll på pling utan den har gjort stora steg sedan provkörning januari och sommaren 2024.
Jag har ju en 001 som rullat drygt 3 800 mil under lite dryga året nu samt en P2 LRDM från -21 som referens. Som Du säger har det hänt mycket med mjukvaran och nu är den alls inte dålig, det mesta av plingande och högljudda larm är bortrensat. Jag upplever den som en av de bättre på marknaden funktionsmässigt om än hårdvaran fortfarande i viss mån överglänser designen av vissa av mjukvarans gränssnitt.