Är väl en helt okej bil, men rår givetvis inte på dom finaste Mercedes och BMW modellerna. Är ju fortfarande en kines bil vilken betyder att det ser bra ut då man tittar på den, men kvaliten i grunden kommer inte upp på Mercedes eller BMW nivå
Poängen var att "lyx" är mer än bara en produkt. Det är till största delen ett varumärke.
Jag tror inte att man som hög statstjänstemän eller VD i Kina är lika stolt över sin väsk eller klockindustri som man är över sin bilindustri, så det känns inte omöjligt att t.ex. NIO kommer ta marknadsandelar i det segmentet.
Vi har haft svenska toppar både inom politiken men även näringslivet som åkt Volvo, det är väl inte direkt för att dom slår högre än Maybach och har ingen direkt eller indirekt koppling till att många svenska kvinnor vill ha en birkin.
Men jag är oavsett inte säker på detta, därför skrev jag "nog" och "framtiden".
Är väl en helt okej bil, men rår givetvis inte på dom finaste Mercedes och BMW modellerna. Är ju fortfarande en kines bil vilken betyder att det ser bra ut då man tittar på den, men kvaliten i grunden kommer inte upp på Mercedes eller BMW nivå
Om du kollar på tyskarnas försäljning i Kina så blir man ju nästan förvånad om de finna kvar där om 10 år.
Är väl en helt okej bil, men rår givetvis inte på dom finaste Mercedes och BMW modellerna. Är ju fortfarande en kines bil vilken betyder att det ser bra ut då man tittar på den, men kvaliten i grunden kommer inte upp på Mercedes eller BMW nivå
Stämde säkert för 5 år sedan men inte längre. Provsatt några bilar från Li Auto när jag var i Kina senast, bland annat jätte MPV:n Mega. Utifrån interiören så har jag svårt att förstå varför man skulle välja en tysk bil istället. Sedan är ju Li Autos mjukvara på en helt annan nivå än tyskarnas. Kinesbilsargumentet håller inte längre och tyskarna måste gör något radikalt om de ska fortsätta vara relevanta i Kina. De kan nog fortsätta att sälja på varumärket ett tag till men om några år kommer de få verkliga problem.
Är väl en helt okej bil, men rår givetvis inte på dom finaste Mercedes och BMW modellerna. Är ju fortfarande en kines bil vilken betyder att det ser bra ut då man tittar på den, men kvaliten i grunden kommer inte upp på Mercedes eller BMW nivå
Stämde säkert för 5 år sedan men inte längre. Provsatt några bilar från Li Auto när jag var i Kina senast, bland annat jätte MPV:n Mega. Utifrån interiören så har jag svårt att förstå varför man skulle välja en tysk bil istället. Sedan är ju Li Autos mjukvara på en helt annan nivå än tyskarnas. Kinesbilsargumentet håller inte längre och tyskarna måste gör något radikalt om de ska fortsätta vara relevanta i Kina. De kan nog fortsätta att sälja på varumärket ett tag till men om några år kommer de få verkliga problem.
Dom har ju insett detta och både Audi och MB har börjat JV-badga istället för att försöka konkurrera med egna modeller,
Re: NIO ET9
Postat: 25 dec 2024 12:12
av backe
Herbert Diess testar lite
Imponerande fjädring helt klart.
Poängen var att "lyx" är mer än bara en produkt. Det är till största delen ett varumärke.
Jag tror inte att man som hög statstjänstemän eller VD i Kina är lika stolt över sin väsk eller klockindustri som man är över sin bilindustri, så det känns inte omöjligt att t.ex. NIO kommer ta marknadsandelar i det segmentet.
Vi har haft svenska toppar både inom politiken men även näringslivet som åkt Volvo, det är väl inte direkt för att dom slår högre än Maybach och har ingen direkt eller indirekt koppling till att många svenska kvinnor vill ha en birkin.
Men jag är oavsett inte säker på detta, därför skrev jag "nog" och "framtiden".
I Sveriges gäller ju jante-lagen, därav Volvos stora genomslag.
Det gör den definitivt inte i Kina. Där har det tvärtom varit kutym att vara så flashig som möjligt.
(Därav att tyskarna tom tvingats bygga mellanklassare i Kina med extra långt benutrymme.. )
Med det sagt verkar det ändras en smula, det är inte riktigt lika klädsamt att skryta maximalt i Kina längre(antagligen pga problemen i fastighetssektorn..).
De inhemska märkena tar allt mer mark på sistone, men det är fortfarande mest småbilar och mellanklass.
Re: NIO ET9
Postat: 25 dec 2024 15:32
av SwedishAdvocate
Kollade bara lite snabbt på vissa avsnitt i Autogefühlvideon…
Gillar ni sedanbackluckan, den fyrkantiga ratten och den där 'ID.7–instrumentbrädan'?…
Kollade bara lite snabbt på vissa avsnitt i Autogefühlvideon…
Gillar ni sedanbackluckan, den fyrkantiga ratten och den där 'ID.7–instrumentbrädan'?…
Såg videon. Denna kommer tilltala många men inte mig.
Gillar hur BMW och MB i sina premium-modeller har inredning, grafik och funktionalitet med väl utvecklad design och ergonomi. Förfining är inget man lär sig på några år.