Sida 1 av 2
Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 28 dec 2024 11:54
av Bjelke
Nu har en Tesla brunnit upp totalt, inte långt härifrån men
jag hittar ingen info om det hela mer än att den var typ totalt
uppbränd

Någon som vet mer? På bilden såg det ut som att stora batteriet iaf
hade brunnit upp och då känns det ju som att branden faktiskt började
i batteriet men det är ju sjukt ovanligt liksom.
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 28 dec 2024 12:14
av TeslaLeo
Du får nog ge mer mer info om du vill ha svar tror jag.
Var är ”här”. Har du länk till någon lokal artikel?
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 28 dec 2024 12:32
av jonasl
Här hemma var det nån som försökt tända eld på en Model S, men det hade inte tagit sig. Syntes att det var massa kartonger som brunnit i en hög under/mot bilen och fronten hade brunnit men mer blev det inte. De skrev inte ens om det i tidningen..
Vilken modell var det som brann? 3/Y har jag knappt hört talas om någon som brunnit upp.
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 28 dec 2024 13:28
av dstr
Pics or it didnt happen.
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 28 dec 2024 17:50
av Elmil
Den här kanske? Står att den börjat brinna under färd..
https://xnytt.se/2024/12/28/voxna-brand-i-elbil/
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 28 dec 2024 17:56
av AAKEE
Elmil skrev: ↑28 dec 2024 17:50
Vilken sort vart det? En Ex?
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 28 dec 2024 18:21
av Elmil
AAKEE skrev: ↑28 dec 2024 17:56
Elmil skrev: ↑28 dec 2024 17:50
Vilken sort vart det? En Ex?
Ja, det blev en ex-Tesla

Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 28 dec 2024 18:32
av Bjelke
Japp den var det. Ser nästan ut som en X på dom höga balkarna men
det är ju inte mycket kvar (vilket gör att jag tror på brand i batteriet).
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 28 dec 2024 18:35
av Bjelke
Det enda man känner igen är väl typ fälgen, turbinfälg modell stor?
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 30 dec 2024 19:37
av Rasmussen
Från facebook:
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 30 dec 2024 20:12
av Maw
Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 30 dec 2024 22:18
av Fredrik j
Maw skrev: ↑30 dec 2024 20:12
Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 30 dec 2024 23:02
av Maw
Fredrik j skrev: ↑30 dec 2024 22:18
Maw skrev: ↑30 dec 2024 20:12
Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade

. Den stod helt avstängd och torkade efter att den tvättats när den började brinna. Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 30 dec 2024 23:05
av Fredrik j
Maw skrev: ↑30 dec 2024 23:02
Fredrik j skrev: ↑30 dec 2024 22:18
Maw skrev: ↑30 dec 2024 20:12
Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade

. Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
Nej, men ICE bränder börjar ju oftast i motorrummet, inte i kupén. Dessutom börjar det ju brinna av överhettning.
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 30 dec 2024 23:08
av Maw
Fredrik j skrev: ↑30 dec 2024 23:05
Maw skrev: ↑30 dec 2024 23:02
Fredrik j skrev: ↑30 dec 2024 22:18
Maw skrev: ↑30 dec 2024 20:12
Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade

. Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
Nej, men ICE bränder börjar ju oftast i motorrummet, inte i kupén. Dessutom börjar det ju brinna av överhettning.
I mitt fall började det i bagaget i antingen elcentral eller bilbatteriet och bilen hade varit avstängd en bra stund så det var knappast överhettning pga körning.
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 30 dec 2024 23:50
av Fredrik j
Maw skrev: ↑30 dec 2024 23:08
Fredrik j skrev: ↑30 dec 2024 23:05
Maw skrev: ↑30 dec 2024 23:02
Fredrik j skrev: ↑30 dec 2024 22:18
Maw skrev: ↑30 dec 2024 20:12
Otäckt med bilbränder men som det står FB-inlägget så är det skönt att det inte händer så ofta med elbilar.
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade

. Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
Nej, men ICE bränder börjar ju oftast i motorrummet, inte i kupén. Dessutom börjar det ju brinna av överhettning.
I mitt fall började det i bagaget i antingen elcentral eller bilbatteriet och bilen hade varit avstängd en bra stund så det var knappast överhettning pga körning.
Hellre det än explosiv brand mellan stolarna. Som elbilsförare är jag ärligt talat lite trött på pissingmatchen mellan ICE-fanatikerna och elbilsfantasterna. Jag begriper att det oftare tar eld i ICE-bilar (brandfarligt bränsle och varma grejor) men jag tror jag skulle hinna få ut familjen. Men börjar branden inne mellan framstolarna och bakdörrarna inte går att få upp blir det ju allvar på ett annat sätt. Särskilt om man har bakåtvända barnstolar.
Det är liksom ingen tävling i vem som kan vara minst bekymrad här…
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 31 dec 2024 00:24
av spacecoin
Det borde vara lag på manuella handtag.
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 31 dec 2024 00:39
av Fredrik j
spacecoin skrev: ↑31 dec 2024 00:24
Det borde vara lag på manuella handtag.
Jag trodde det redan var lag på manuella handtag.
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 31 dec 2024 07:23
av frippe
Fredrik j skrev: ↑30 dec 2024 23:50
Maw skrev: ↑30 dec 2024 23:08
Fredrik j skrev: ↑30 dec 2024 23:05
Maw skrev: ↑30 dec 2024 23:02
Fredrik j skrev: ↑30 dec 2024 22:18
Som elbilsägare tycker jag inte det är det minsta skönt att brandförloppet kan vara så här snabbt.
Man känner ju inte för att lämna ungar i bilen själva.
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade

. Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
Nej, men ICE bränder börjar ju oftast i motorrummet, inte i kupén. Dessutom börjar det ju brinna av överhettning.
I mitt fall började det i bagaget i antingen elcentral eller bilbatteriet och bilen hade varit avstängd en bra stund så det var knappast överhettning pga körning.
Hellre det än explosiv brand mellan stolarna. Som elbilsförare är jag ärligt talat lite trött på pissingmatchen mellan ICE-fanatikerna och elbilsfantasterna. Jag begriper att det oftare tar eld i ICE-bilar (brandfarligt bränsle och varma grejor) men jag tror jag skulle hinna få ut familjen. Men börjar branden inne mellan framstolarna och bakdörrarna inte går att få upp blir det ju allvar på ett annat sätt. Särskilt om man har bakåtvända barnstolar.
Det är liksom ingen tävling i vem som kan vara minst bekymrad här…
Ja, det är blockerandet av dörrar som är det stora problemet om och när en bil brinner. Här borde myndigheterna med krav på funktion i bilar verkligen vara på tårna.
Häftigt med måsvingedörrar, men hur är dess funktion egentligen vid en brand?
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 31 dec 2024 09:34
av EnTraktor
spacecoin skrev: ↑31 dec 2024 00:24
Det borde vara lag på manuella handtag.
Det borde vara lag på att man läser instruktionsboken. Bara för att Tesla har hjul och ratt så kan man inte förutsätta att den är som alla andra bilar. Det finns faktiskt sjukt mycket viktiga saker i manualen som 98% av ägarna missar, t.ex. hur man öppnar bakdörren i en X eller Y.
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 31 dec 2024 10:14
av mussla
frippe skrev: ↑31 dec 2024 07:23
Fredrik j skrev: ↑30 dec 2024 23:50
Maw skrev: ↑30 dec 2024 23:08
Fredrik j skrev: ↑30 dec 2024 23:05
Maw skrev: ↑30 dec 2024 23:02
Nej, men det ska man inte göra i ICE-bilar heller. Jag hade en V70 D5 som brann upp 2011, 4 år och 17000 mil gammal när den var inne på service och rekond hos Volvo, ett intressant telefonsamtal när de ringde och berättade

. Enligt försäkringsbolaget var det relativt vanligt och man ska absolut inte lämna exempelvis sovande barn i bilen, oavsett bränsletyp.
Nej, men ICE bränder börjar ju oftast i motorrummet, inte i kupén. Dessutom börjar det ju brinna av överhettning.
I mitt fall började det i bagaget i antingen elcentral eller bilbatteriet och bilen hade varit avstängd en bra stund så det var knappast överhettning pga körning.
Hellre det än explosiv brand mellan stolarna. Som elbilsförare är jag ärligt talat lite trött på pissingmatchen mellan ICE-fanatikerna och elbilsfantasterna. Jag begriper att det oftare tar eld i ICE-bilar (brandfarligt bränsle och varma grejor) men jag tror jag skulle hinna få ut familjen. Men börjar branden inne mellan framstolarna och bakdörrarna inte går att få upp blir det ju allvar på ett annat sätt. Särskilt om man har bakåtvända barnstolar.
Det är liksom ingen tävling i vem som kan vara minst bekymrad här…
Ja, det är blockerandet av dörrar som är det stora problemet om och när en bil brinner. Här borde myndigheterna med krav på funktion i bilar verkligen vara på tårna.
Häftigt med måsvingedörrar, men hur är dess funktion egentligen vid en brand?
Även model Ys nödöppning av bakdörrar inifrån lämnar övrigt att önska. Det är märkligt att det är en godkänd lösning.
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 31 dec 2024 10:21
av mussla
EnTraktor skrev: ↑31 dec 2024 09:34
spacecoin skrev: ↑31 dec 2024 00:24
Det borde vara lag på manuella handtag.
Det borde vara lag på att man läser instruktionsboken. Bara för att Tesla har hjul och ratt så kan man inte förutsätta att den är som alla andra bilar. Det finns faktiskt sjukt mycket viktiga saker i manualen som 98% av ägarna missar, t.ex. hur man öppnar bakdörren i en X eller Y.
Nja, en sån basal funktion som att nödöppna dörren inifrån borde inte kräva att man läser bruksanvisningen. Det går ju också att konstruera någorlunda diskreta nödreglage som ändå är intuitiva som på framdörrarna på MY.
(Tyvärr är Tesla är inte ensamma om detta. Många av oss som har Yale Doorman-lås på ytterdörren hemma har nog bevittnat hur besökare fumlar med dörrlåset när de skall gå ut.)
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 31 dec 2024 10:33
av Niklas Z
EnTraktor skrev: ↑31 dec 2024 09:34
spacecoin skrev: ↑31 dec 2024 00:24
Det borde vara lag på manuella handtag.
Det borde vara lag på att man läser instruktionsboken. Bara för att Tesla har hjul och ratt så kan man inte förutsätta att den är som alla andra bilar. Det finns faktiskt sjukt mycket viktiga saker i manualen som 98% av ägarna missar, t.ex. hur man öppnar bakdörren i en X eller Y.
Tveksamt. Det är en sak att ägaren av bilen kan förväntas läsa instruktionsboken, men i en bil (kanske i all synnerhet i dess baksäte) sitter ofta personer som inte kan förväntas läsa instruktionsboken. Det kan ju till exempel vara barn som är kompisar till ens egna barn. Det kan också vara så att bilen går som taxi. Då är det för mycket begärt att kunderna ska läsa manualen.
Det talar för att basala funktioner (som t ex att öppna dörrar) bör vara endera mycket tydliga, eller standardiserade.
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 31 dec 2024 13:15
av mikebike
EnTraktor skrev: ↑31 dec 2024 09:34
spacecoin skrev: ↑31 dec 2024 00:24
Det borde vara lag på manuella handtag.
Det borde vara lag på att man läser instruktionsboken. Bara för att Tesla har hjul och ratt så kan man inte förutsätta att den är som alla andra bilar. Det finns faktiskt sjukt mycket viktiga saker i manualen som 98% av ägarna missar, t.ex. hur man öppnar bakdörren i en X eller Y.
Äldre Model 3 har inga nödöppningshandtag bak, då hjälper det inte att läsa instruktionsboken.
Jag har läst instruktionsboken till min Model Y, men jag tror ändå inte jag skulle klara av att förklara för 87-åriga Mamma hur hon skall öppna vid en nödsituation.
Skall det vara krav på att baksätespassagerare läser instruktionsboken innan man får köra iväg?
Nä, öppningen av dörrarna (och själva dörrarna) är inga lyckade konstruktioner hos Tesla.
Re: Elbilsbrand på riktigt.
Postat: 31 dec 2024 14:30
av Fredrik j
Varför väljer man att bara ha elektrisk öppning av låset till dörrarna? Är det inte rimligen billigare med ett handtag?