Nu rasar bilen...

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Nu rasar bilen...

Inlägg av John Galt »

Nja, men just när jag träder in i Q1 med sämre likviditet så känns det som allt händer i min MX - 19 (sen).

Bilen har börjat läcka glykol i ganska hög takt. I fram snurrar en fläkt ganska mycket (nästan konstant) som ni kan höra i filmen i länken (hör väl ihop antar jag). I filmen låter det också som vätska. Samtidigt har bilen börjat förvarna om att jag behöver byta 12v-batteriet (antagligen för att fläkten snurrar hela tiden?) trots att jag bytte det i somras eller så (och enligt batteriladdaren verkade batteriet vara fullt när jag kopplade in det).

Ena vindrutetorkaren verkar ha släppt på något sätt.

Vad vill jag med detta inlägg? Tja, svar om att det är enkla fel Bild eller vad det skulle kosta att åtgärda (jag har ett annat serviceärende som blockar att ställa fler frågor till Tesla just nu). Kanske något är enkelt att åtgärda själv... Uppmuntrande svar öht. Bild

[/IMG]Bild
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av mikebike »

Min ena torkararm släppte i somras. Jag skruvade åt muttern med min Leatherman i Söderhamn och fixade "på riktigt" när jag kom hem.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Justin Time
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 nov 2022 21:28

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av Justin Time »

John Galt skrev:
Nja, men just när jag träder in i Q1 med sämre likviditet så känns det som allt händer i min MX - 19 (sen).

Bilen har börjat läcka glykol i ganska hög takt. I fram snurrar en fläkt ganska mycket (nästan konstant) som ni kan höra i filmen i länken (hör väl ihop antar jag). I filmen låter det också som vätska. Samtidigt har bilen börjat förvarna om att jag behöver byta 12v-batteriet (antagligen för att fläkten snurrar hela tiden?) trots att jag bytte det i somras eller så (och enligt batteriladdaren verkade batteriet vara fullt när jag kopplade in det).

Ena vindrutetorkaren verkar ha släppt på något sätt.

Vad vill jag med detta inlägg? Tja, svar om att det är enkla fel Bild eller vad det skulle kosta att åtgärda (jag har ett annat serviceärende som blockar att ställa fler frågor till Tesla just nu). Kanske något är enkelt att åtgärda själv... Uppmuntrande svar öht. Bild

[/IMG]Bild
Angående torkarna. Det här handlar visserligen om Model S men konstruktionen kan säkert vara liknande. Kolla filmen om det kan vara något att se över.

Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av John Galt »

Justin Time skrev:
Angående torkarna. Det här handlar visserligen om Model S men konstruktionen kan säkert vara liknande. Kolla filmen om det kan vara något att se över.

Intressant att Tesla kan bygga så kassa saker. Bild Dock är det här nog en mycket äldre bil än min. (ja, det mesta är samma i S och X)

Love_O
Inlägg: 420
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av Love_O »

John Galt skrev: 04 jan 2025 20:31
Justin Time skrev:
Angående torkarna. Det här handlar visserligen om Model S men konstruktionen kan säkert vara liknande. Kolla filmen om det kan vara något att se över.

Intressant att Tesla kan bygga så kassa saker. Bild Dock är det här nog en mycket äldre bil än min. (ja, det mesta är samma i S och X)
Inge konstigt alls. Inget amerikansk bilföretag har direkt levererat kvalité eller smarta lösningar någonsin.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7476
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av SwedishAdvocate »

Love_O skrev: 05 jan 2025 17:31
John Galt skrev: 04 jan 2025 20:31
Intressant att Tesla kan bygga så kassa saker. Bild Dock är det här nog en mycket äldre bil än min. (ja, det mesta är samma i S och X)
Inge konstigt alls. Inget amerikansk bilföretag har direkt levererat kvalité eller smarta lösningar någonsin.
Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Love_O
Inlägg: 420
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av Love_O »

SwedishAdvocate skrev: 05 jan 2025 17:50
Love_O skrev: 05 jan 2025 17:31
John Galt skrev: 04 jan 2025 20:31
Intressant att Tesla kan bygga så kassa saker. Bild Dock är det här nog en mycket äldre bil än min. (ja, det mesta är samma i S och X)
Inge konstigt alls. Inget amerikansk bilföretag har direkt levererat kvalité eller smarta lösningar någonsin.
Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av mussla »

Love_O skrev: 05 jan 2025 22:24
SwedishAdvocate skrev: 05 jan 2025 17:50
Love_O skrev: 05 jan 2025 17:31
John Galt skrev: 04 jan 2025 20:31
Intressant att Tesla kan bygga så kassa saker. Bild Dock är det här nog en mycket äldre bil än min. (ja, det mesta är samma i S och X)
Inge konstigt alls. Inget amerikansk bilföretag har direkt levererat kvalité eller smarta lösningar någonsin.
Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Konstigt att den blev årets bil när den är så bedrövlig. Jag antar att jag har helt fel också som tycker att min Tesla funkar bra.

För övrigt var mina Fordar väldigt felfria också. Antar att jag bara hade tur med dem då.
Model Y LR AWD -24
Love_O
Inlägg: 420
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av Love_O »

mussla skrev: 05 jan 2025 22:56
Love_O skrev: 05 jan 2025 22:24
SwedishAdvocate skrev: 05 jan 2025 17:50
Love_O skrev: 05 jan 2025 17:31
John Galt skrev: 04 jan 2025 20:31
Intressant att Tesla kan bygga så kassa saker. Bild Dock är det här nog en mycket äldre bil än min. (ja, det mesta är samma i S och X)
Inge konstigt alls. Inget amerikansk bilföretag har direkt levererat kvalité eller smarta lösningar någonsin.
Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Konstigt att den blev årets bil när den är så bedrövlig. Jag antar att jag har helt fel också som tycker att min Tesla funkar bra.

För övrigt var mina Fordar väldigt felfria också. Antar att jag bara hade tur med dem då.
Årets bil delas ut till bilar som inte ens kommit ut på marknaden så precis som det med andra utmärkelser betyder det ingenting.

Precis som Kina-bilar så kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet. Så har det varit och kommer alltid vara. Det handlar om hur man bygger, vilka krav man har osv. Att du sen försöker dra paralleller för att du haft några från ett märke betyder också i princip ingenting. För du utgör inte ens 0,001% utav bilarna som rullar.

Men det här är ingenting teoretiker kommer förstå. Det läser en spec och sen gör bedömningarna från det.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av mikebike »

Love_O skrev: 06 jan 2025 09:46
mussla skrev: 05 jan 2025 22:56
Love_O skrev: 05 jan 2025 22:24
SwedishAdvocate skrev: 05 jan 2025 17:50
Love_O skrev: 05 jan 2025 17:31


Inge konstigt alls. Inget amerikansk bilföretag har direkt levererat kvalité eller smarta lösningar någonsin.
Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Konstigt att den blev årets bil när den är så bedrövlig. Jag antar att jag har helt fel också som tycker att min Tesla funkar bra.

För övrigt var mina Fordar väldigt felfria också. Antar att jag bara hade tur med dem då.
Årets bil delas ut till bilar som inte ens kommit ut på marknaden så precis som det med andra utmärkelser betyder det ingenting.

Precis som Kina-bilar så kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet. Så har det varit och kommer alltid vara. Det handlar om hur man bygger, vilka krav man har osv. Att du sen försöker dra paralleller för att du haft några från ett märke betyder också i princip ingenting. För du utgör inte ens 0,001% utav bilarna som rullar.

Men det här är ingenting teoretiker kommer förstå. Det läser en spec och sen gör bedömningarna från det.
Tesla har inte blivit Årets bil. Model 3 blev årets testbil hos Teknikens Värld.

Däremot har Jaguar i-Pace blivit Årets bil i Europa. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av mussla »

Love_O skrev: 06 jan 2025 09:46
mussla skrev: 05 jan 2025 22:56
Love_O skrev: 05 jan 2025 22:24
SwedishAdvocate skrev: 05 jan 2025 17:50
Love_O skrev: 05 jan 2025 17:31


Inge konstigt alls. Inget amerikansk bilföretag har direkt levererat kvalité eller smarta lösningar någonsin.
Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Konstigt att den blev årets bil när den är så bedrövlig. Jag antar att jag har helt fel också som tycker att min Tesla funkar bra.

För övrigt var mina Fordar väldigt felfria också. Antar att jag bara hade tur med dem då.
Årets bil delas ut till bilar som inte ens kommit ut på marknaden så precis som det med andra utmärkelser betyder det ingenting.

Precis som Kina-bilar så kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet. Så har det varit och kommer alltid vara. Det handlar om hur man bygger, vilka krav man har osv. Att du sen försöker dra paralleller för att du haft några från ett märke betyder också i princip ingenting. För du utgör inte ens 0,001% utav bilarna som rullar.

Men det här är ingenting teoretiker kommer förstå. Det läser en spec och sen gör bedömningarna från det.
Årets testbil skall det vara, vilket mikebike påpekade.

Vilka amerikanska bilar är det som du tänker på? Grufman gjorde en video där han pratade om kvalitetsproblem på äldre MS och MX. Nyare årsmodeller skall vara betydligt bättre. M3 och MY har varit väldigt problemfria från start. Allt enligt Grufman och han borde ju veta eftersom han driver en verkstad. Av vad jag har läst på detta forum så verkar M3 och MY vara fria från kvalitetsproblem. På äldre M3 byts det en del kupévärmare (innan de fick värmepump) men annars är det inte mycket vad jag vet.

En av mina äldre Fordar var en Mondeo. Den ägde jag i tolv år och den klarade sig med minimalt med underhåll (oljebyte). Min Focus gick också fint under tiden jag ägde den. De bilar som jag ägt från VAG-gruppen har däremot haft mycket problem. Rasad koppling, kupefläkt ur funktion m.m.

Så vilka amerikanska bilar är det som du tänker på när du skriver "kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet"?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 598
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av repulsiv »

mussla skrev: 06 jan 2025 11:35
Av vad jag har läst på detta forum så verkar M3 och MY vara fria från kvalitetsproblem. På äldre M3 byts det en del kupévärmare (innan de fick värmepump) men annars är det inte mycket vad jag vet.
Förhoppningsvis är det inte så mycket problem som visat sig ÄN på bilar som är 2-3 år gamla kan man tycka.. Vi frå väls e om några år till.

Mycket av problemen äldre model s har var ju också okända när de var såpass nya.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av mussla »

repulsiv skrev: 07 jan 2025 00:35
mussla skrev: 06 jan 2025 11:35
Av vad jag har läst på detta forum så verkar M3 och MY vara fria från kvalitetsproblem. På äldre M3 byts det en del kupévärmare (innan de fick värmepump) men annars är det inte mycket vad jag vet.
Förhoppningsvis är det inte så mycket problem som visat sig ÄN på bilar som är 2-3 år gamla kan man tycka.. Vi frå väls e om några år till.

Mycket av problemen äldre model s har var ju också okända när de var såpass nya.
Jag baserar det på att Grufman sa att M3 är betydligt bättre byggda bilar i videon ovan. Det finns gott om M3 2019 i Sverige. Det är 5-6 år gamla bilar. Mycket av problemen som finns borde ha visat sig vid det här laget.
Model Y LR AWD -24
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av gjohansson »

mussla skrev: 06 jan 2025 11:35
Love_O skrev: 06 jan 2025 09:46
mussla skrev: 05 jan 2025 22:56
Love_O skrev: 05 jan 2025 22:24
SwedishAdvocate skrev: 05 jan 2025 17:50

Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Konstigt att den blev årets bil när den är så bedrövlig. Jag antar att jag har helt fel också som tycker att min Tesla funkar bra.

För övrigt var mina Fordar väldigt felfria också. Antar att jag bara hade tur med dem då.
Årets bil delas ut till bilar som inte ens kommit ut på marknaden så precis som det med andra utmärkelser betyder det ingenting.

Precis som Kina-bilar så kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet. Så har det varit och kommer alltid vara. Det handlar om hur man bygger, vilka krav man har osv. Att du sen försöker dra paralleller för att du haft några från ett märke betyder också i princip ingenting. För du utgör inte ens 0,001% utav bilarna som rullar.

Men det här är ingenting teoretiker kommer förstå. Det läser en spec och sen gör bedömningarna från det.
Årets testbil skall det vara, vilket mikebike påpekade.

Vilka amerikanska bilar är det som du tänker på? Grufman gjorde en video där han pratade om kvalitetsproblem på äldre MS och MX. Nyare årsmodeller skall vara betydligt bättre. M3 och MY har varit väldigt problemfria från start. Allt enligt Grufman och han borde ju veta eftersom han driver en verkstad. Av vad jag har läst på detta forum så verkar M3 och MY vara fria från kvalitetsproblem. På äldre M3 byts det en del kupévärmare (innan de fick värmepump) men annars är det inte mycket vad jag vet.

En av mina äldre Fordar var en Mondeo. Den ägde jag i tolv år och den klarade sig med minimalt med underhåll (oljebyte). Min Focus gick också fint under tiden jag ägde den. De bilar som jag ägt från VAG-gruppen har däremot haft mycket problem. Rasad koppling, kupefläkt ur funktion m.m.

Så vilka amerikanska bilar är det som du tänker på när du skriver "kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet"?
Är väl lite oklart vad en ”amerikansk bil” är. Din Focus och Mondeo var sannolikt både utvecklade och tillverkade i europa (lite osäker på Mondeo, vissa generationer kan ev vara utvecklade i Usa o Japan (ihop med Mazda)). En generation Mondeo var tex europautvecklad delad plattform med Volvo (EUCD).
Men visst amerikanskägt är ju Ford så i den meningen en amerikansk bil.
manneson
Inlägg: 1240
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av manneson »

Love_O skrev: 05 jan 2025 22:24
SwedishAdvocate skrev: 05 jan 2025 17:50
Love_O skrev: 05 jan 2025 17:31
John Galt skrev: 04 jan 2025 20:31
Intressant att Tesla kan bygga så kassa saker. Bild Dock är det här nog en mycket äldre bil än min. (ja, det mesta är samma i S och X)
Inge konstigt alls. Inget amerikansk bilföretag har direkt levererat kvalité eller smarta lösningar någonsin.
Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Skitsnack. Model 3 och Y är genialiska konstruktioner. De är så förenklade att det rent krasst finns mkt färre komponenter som överhuvudtaget kan gå sönder.
Visst, de tidiga Model 3 hade en del missar, särskilt för vårt klimat, men det har man åtgärdat i Highland.

Övriga tillverkare är fast i extremt komplexa konstruktioner med massor med överflödiga komponenter som på sikt kan/kommer strula.
Detta är också något Grufman poängterar, och varför han själv kör en Model 3 Highland.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4207
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av Maw »

mikebike skrev: 06 jan 2025 11:00
Love_O skrev: 06 jan 2025 09:46
mussla skrev: 05 jan 2025 22:56
Love_O skrev: 05 jan 2025 22:24
SwedishAdvocate skrev: 05 jan 2025 17:50

Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Konstigt att den blev årets bil när den är så bedrövlig. Jag antar att jag har helt fel också som tycker att min Tesla funkar bra.

För övrigt var mina Fordar väldigt felfria också. Antar att jag bara hade tur med dem då.
Årets bil delas ut till bilar som inte ens kommit ut på marknaden så precis som det med andra utmärkelser betyder det ingenting.

Precis som Kina-bilar så kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet. Så har det varit och kommer alltid vara. Det handlar om hur man bygger, vilka krav man har osv. Att du sen försöker dra paralleller för att du haft några från ett märke betyder också i princip ingenting. För du utgör inte ens 0,001% utav bilarna som rullar.

Men det här är ingenting teoretiker kommer förstå. Det läser en spec och sen gör bedömningarna från det.
Tesla har inte blivit Årets bil. Model 3 blev årets testbil hos Teknikens Värld.

Däremot har Jaguar i-Pace blivit Årets bil i Europa. ;)
Japp, och Årets Elbil blev ID.7 Tourer
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av mussla »

gjohansson skrev: 07 jan 2025 11:22
mussla skrev: 06 jan 2025 11:35
Love_O skrev: 06 jan 2025 09:46
mussla skrev: 05 jan 2025 22:56
Love_O skrev: 05 jan 2025 22:24


Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Konstigt att den blev årets bil när den är så bedrövlig. Jag antar att jag har helt fel också som tycker att min Tesla funkar bra.

För övrigt var mina Fordar väldigt felfria också. Antar att jag bara hade tur med dem då.
Årets bil delas ut till bilar som inte ens kommit ut på marknaden så precis som det med andra utmärkelser betyder det ingenting.

Precis som Kina-bilar så kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet. Så har det varit och kommer alltid vara. Det handlar om hur man bygger, vilka krav man har osv. Att du sen försöker dra paralleller för att du haft några från ett märke betyder också i princip ingenting. För du utgör inte ens 0,001% utav bilarna som rullar.

Men det här är ingenting teoretiker kommer förstå. Det läser en spec och sen gör bedömningarna från det.
Årets testbil skall det vara, vilket mikebike påpekade.

Vilka amerikanska bilar är det som du tänker på? Grufman gjorde en video där han pratade om kvalitetsproblem på äldre MS och MX. Nyare årsmodeller skall vara betydligt bättre. M3 och MY har varit väldigt problemfria från start. Allt enligt Grufman och han borde ju veta eftersom han driver en verkstad. Av vad jag har läst på detta forum så verkar M3 och MY vara fria från kvalitetsproblem. På äldre M3 byts det en del kupévärmare (innan de fick värmepump) men annars är det inte mycket vad jag vet.

En av mina äldre Fordar var en Mondeo. Den ägde jag i tolv år och den klarade sig med minimalt med underhåll (oljebyte). Min Focus gick också fint under tiden jag ägde den. De bilar som jag ägt från VAG-gruppen har däremot haft mycket problem. Rasad koppling, kupefläkt ur funktion m.m.

Så vilka amerikanska bilar är det som du tänker på när du skriver "kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet"?
Är väl lite oklart vad en ”amerikansk bil” är. Din Focus och Mondeo var sannolikt både utvecklade och tillverkade i europa (lite osäker på Mondeo, vissa generationer kan ev vara utvecklade i Usa o Japan (ihop med Mazda)). En generation Mondeo var tex europautvecklad delad plattform med Volvo (EUCD).
Men visst amerikanskägt är ju Ford så i den meningen en amerikansk bil.
Mondeon jag hade var den som delade bottenplatta och motor (etanol 145 hk) med Volvo. Focusen var en årsmodell 2020. Den byggdes i Tyskland såvitt jag. Jag håller med om att det är lite oklar vad som är en amerikansk bil. Det var därför jag frågade Love_O vilka bilar han menade.

Tesla är måhända unika i att de inte samarbetar och delar platformar med andra tillverkare. Vissa delar köper de ju in från oem dock. Särskilt på äldre MS och MX.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 598
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av repulsiv »

mussla skrev: 07 jan 2025 01:01
Jag baserar det på att Grufman sa att M3 är betydligt bättre byggda bilar i videon ovan. Det finns gott om M3 2019 i Sverige. Det är 5-6 år gamla bilar. Mycket av problemen som finns borde ha visat sig vid det här laget.
Att model 3 och Y är bättre än S är det nog ingen som tvivlar på, men det betyder ju inte att dom behöver vara problemfria för det.

Felet med att model s tappar hjul var ju tex helt okänt när dessa bilar var lika gamla som de äldsta model 3 är idag.

..Och nog finns det problem med model 3 också, men jag tror att möängden kommer att öka lavinartat i takt med att bilarna blir äldre och har gått längre. (precis som andra bilar också givetvis.)
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 598
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av repulsiv »

manneson skrev: 07 jan 2025 12:12

Skitsnack. Model 3 och Y är genialiska konstruktioner. De är så förenklade att det rent krasst finns mkt färre komponenter som överhuvudtaget kan gå sönder.
*Gapflabb* ..Och det självsäkra uttalandet gör du i egenskap av vaddå ? internettyckare ? :lol:
Visst, de tidiga Model 3 hade en del missar, särskilt för vårt klimat, men det har man åtgärdat i Highland.
..Och när dess problem hittas så kommer du att säga att det är åtgärdat i nästa generation, och..
Övriga tillverkare är fast i extremt komplexa konstruktioner med massor med överflödiga komponenter som på sikt kan/kommer strula.
Har du några specifika exempel på det ?

Och menar du att en model 3/Y INTE är en komplex konstruktion ?

Detta är också något Grufman poängterar, och varför han själv kör en Model 3 Highland.
Haha, Jag vet inte hur bra du känner freddan, men han har även en fabless för jänkbaserade limosiner, vilket är ungefär det rackligaste man kan köra omking i... Jag vilar min väska.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av Fredrik j »

mussla skrev: 07 jan 2025 15:55
gjohansson skrev: 07 jan 2025 11:22
mussla skrev: 06 jan 2025 11:35
Love_O skrev: 06 jan 2025 09:46
mussla skrev: 05 jan 2025 22:56


Konstigt att den blev årets bil när den är så bedrövlig. Jag antar att jag har helt fel också som tycker att min Tesla funkar bra.

För övrigt var mina Fordar väldigt felfria också. Antar att jag bara hade tur med dem då.
Årets bil delas ut till bilar som inte ens kommit ut på marknaden så precis som det med andra utmärkelser betyder det ingenting.

Precis som Kina-bilar så kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet. Så har det varit och kommer alltid vara. Det handlar om hur man bygger, vilka krav man har osv. Att du sen försöker dra paralleller för att du haft några från ett märke betyder också i princip ingenting. För du utgör inte ens 0,001% utav bilarna som rullar.

Men det här är ingenting teoretiker kommer förstå. Det läser en spec och sen gör bedömningarna från det.
Årets testbil skall det vara, vilket mikebike påpekade.

Vilka amerikanska bilar är det som du tänker på? Grufman gjorde en video där han pratade om kvalitetsproblem på äldre MS och MX. Nyare årsmodeller skall vara betydligt bättre. M3 och MY har varit väldigt problemfria från start. Allt enligt Grufman och han borde ju veta eftersom han driver en verkstad. Av vad jag har läst på detta forum så verkar M3 och MY vara fria från kvalitetsproblem. På äldre M3 byts det en del kupévärmare (innan de fick värmepump) men annars är det inte mycket vad jag vet.

En av mina äldre Fordar var en Mondeo. Den ägde jag i tolv år och den klarade sig med minimalt med underhåll (oljebyte). Min Focus gick också fint under tiden jag ägde den. De bilar som jag ägt från VAG-gruppen har däremot haft mycket problem. Rasad koppling, kupefläkt ur funktion m.m.

Så vilka amerikanska bilar är det som du tänker på när du skriver "kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet"?
Är väl lite oklart vad en ”amerikansk bil” är. Din Focus och Mondeo var sannolikt både utvecklade och tillverkade i europa (lite osäker på Mondeo, vissa generationer kan ev vara utvecklade i Usa o Japan (ihop med Mazda)). En generation Mondeo var tex europautvecklad delad plattform med Volvo (EUCD).
Men visst amerikanskägt är ju Ford så i den meningen en amerikansk bil.
Mondeon jag hade var den som delade bottenplatta och motor (etanol 145 hk) med Volvo. Focusen var en årsmodell 2020. Den byggdes i Tyskland såvitt jag. Jag håller med om att det är lite oklar vad som är en amerikansk bil. Det var därför jag frågade Love_O vilka bilar han menade.

Tesla är måhända unika i att de inte samarbetar och delar platformar med andra tillverkare. Vissa delar köper de ju in från oem dock. Särskilt på äldre MS och MX.
Nog för att Henry Ford startade företaget i USA men den europeiska delen är ju nästan lika gammal och både utveckling och produktion finns ju i Europa.
Jag tycker inte man kan kalla en Ford mondeo för en amerikansk bil.
Samma med relationen mellan GM och Opel. Inte heller Opel var en amerikansk bil innan Stellantis köpte.

Sen tror jag inte att Tesla är ett resultat av klassisk amerikansk bilbyggarkonst utan det finns ju människor från hela bilvärlden i projekten ursprungligen.
manneson
Inlägg: 1240
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nu rasar bilen...

Inlägg av manneson »

repulsiv skrev: 07 jan 2025 20:31
manneson skrev: 07 jan 2025 12:12

Skitsnack. Model 3 och Y är genialiska konstruktioner. De är så förenklade att det rent krasst finns mkt färre komponenter som överhuvudtaget kan gå sönder.
*Gapflabb* ..Och det självsäkra uttalandet gör du i egenskap av vaddå ? internettyckare ? :lol:
I egenskap av ingenjör som detaljstuderat konstruktionen.
Har man kompetens nog att förstå hur en bil traditionellt byggs och sedan jämför det med hur Tesla bygger så kan man inte annat än imponeras av dem.

repulsiv skrev: 07 jan 2025 20:31
Visst, de tidiga Model 3 hade en del missar, särskilt för vårt klimat, men det har man åtgärdat i Highland.
..Och när dess problem hittas så kommer du att säga att det är åtgärdat i nästa generation, och..
Va? Man har löst problemet med att grus letar sig in bakom framskärmarna. Man har också infört bättre stänkskydd samt skyddsfolie. Bilarna byggs också bättre, så rostproblem bör vara åtgärdade.
Vad menar du inte är åtgärdat?

repulsiv skrev: 07 jan 2025 20:31
Övriga tillverkare är fast i extremt komplexa konstruktioner med massor med överflödiga komponenter som på sikt kan/kommer strula.
Har du några specifika exempel på det ?

Och menar du att en model 3/Y INTE är en komplex konstruktion ?
Kolla hur många separata microkontrollers övriga bilmodeller har. Vi snackar uppåt ett hundratal.
Jämför kabelstammen. Det är som att jämföra en stordator från 60-talet med en iPhone.
repulsiv skrev: 07 jan 2025 20:31
Detta är också något Grufman poängterar, och varför han själv kör en Model 3 Highland.
Haha, Jag vet inte hur bra du känner freddan, men han har även en fabless för jänkbaserade limosiner, vilket är ungefär det rackligaste man kan köra omking i... Jag vilar min väska.
Du inser att det är skillnad på hobbybilar och en "daily" va? Det förstnämnda är inte tillförlitligt så viktigt på, det andra är det definitivt det.
Skriv svar