Nja, men just när jag träder in i Q1 med sämre likviditet så känns det som allt händer i min MX - 19 (sen).
Bilen har börjat läcka glykol i ganska hög takt. I fram snurrar en fläkt ganska mycket (nästan konstant) som ni kan höra i filmen i länken (hör väl ihop antar jag). I filmen låter det också som vätska. Samtidigt har bilen börjat förvarna om att jag behöver byta 12v-batteriet (antagligen för att fläkten snurrar hela tiden?) trots att jag bytte det i somras eller så (och enligt batteriladdaren verkade batteriet vara fullt när jag kopplade in det).
Ena vindrutetorkaren verkar ha släppt på något sätt.
Vad vill jag med detta inlägg? Tja, svar om att det är enkla fel eller vad det skulle kosta att åtgärda (jag har ett annat serviceärende som blockar att ställa fler frågor till Tesla just nu). Kanske något är enkelt att åtgärda själv... Uppmuntrande svar öht.
Nja, men just när jag träder in i Q1 med sämre likviditet så känns det som allt händer i min MX - 19 (sen).
Bilen har börjat läcka glykol i ganska hög takt. I fram snurrar en fläkt ganska mycket (nästan konstant) som ni kan höra i filmen i länken (hör väl ihop antar jag). I filmen låter det också som vätska. Samtidigt har bilen börjat förvarna om att jag behöver byta 12v-batteriet (antagligen för att fläkten snurrar hela tiden?) trots att jag bytte det i somras eller så (och enligt batteriladdaren verkade batteriet vara fullt när jag kopplade in det).
Ena vindrutetorkaren verkar ha släppt på något sätt.
Vad vill jag med detta inlägg? Tja, svar om att det är enkla fel eller vad det skulle kosta att åtgärda (jag har ett annat serviceärende som blockar att ställa fler frågor till Tesla just nu). Kanske något är enkelt att åtgärda själv... Uppmuntrande svar öht.
[/IMG]
Angående torkarna. Det här handlar visserligen om Model S men konstruktionen kan säkert vara liknande. Kolla filmen om det kan vara något att se över.
Intressant att Tesla kan bygga så kassa saker. Dock är det här nog en mycket äldre bil än min. (ja, det mesta är samma i S och X)
Inge konstigt alls. Inget amerikansk bilföretag har direkt levererat kvalité eller smarta lösningar någonsin.
Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Intressant att Tesla kan bygga så kassa saker. Dock är det här nog en mycket äldre bil än min. (ja, det mesta är samma i S och X)
Inge konstigt alls. Inget amerikansk bilföretag har direkt levererat kvalité eller smarta lösningar någonsin.
Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Intressant att Tesla kan bygga så kassa saker. Dock är det här nog en mycket äldre bil än min. (ja, det mesta är samma i S och X)
Inge konstigt alls. Inget amerikansk bilföretag har direkt levererat kvalité eller smarta lösningar någonsin.
Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Konstigt att den blev årets bil när den är så bedrövlig. Jag antar att jag har helt fel också som tycker att min Tesla funkar bra.
För övrigt var mina Fordar väldigt felfria också. Antar att jag bara hade tur med dem då.
Intressant att Tesla kan bygga så kassa saker. Dock är det här nog en mycket äldre bil än min. (ja, det mesta är samma i S och X)
Inge konstigt alls. Inget amerikansk bilföretag har direkt levererat kvalité eller smarta lösningar någonsin.
Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Konstigt att den blev årets bil när den är så bedrövlig. Jag antar att jag har helt fel också som tycker att min Tesla funkar bra.
För övrigt var mina Fordar väldigt felfria också. Antar att jag bara hade tur med dem då.
Årets bil delas ut till bilar som inte ens kommit ut på marknaden så precis som det med andra utmärkelser betyder det ingenting.
Precis som Kina-bilar så kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet. Så har det varit och kommer alltid vara. Det handlar om hur man bygger, vilka krav man har osv. Att du sen försöker dra paralleller för att du haft några från ett märke betyder också i princip ingenting. För du utgör inte ens 0,001% utav bilarna som rullar.
Men det här är ingenting teoretiker kommer förstå. Det läser en spec och sen gör bedömningarna från det.
Inge konstigt alls. Inget amerikansk bilföretag har direkt levererat kvalité eller smarta lösningar någonsin.
Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Konstigt att den blev årets bil när den är så bedrövlig. Jag antar att jag har helt fel också som tycker att min Tesla funkar bra.
För övrigt var mina Fordar väldigt felfria också. Antar att jag bara hade tur med dem då.
Årets bil delas ut till bilar som inte ens kommit ut på marknaden så precis som det med andra utmärkelser betyder det ingenting.
Precis som Kina-bilar så kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet. Så har det varit och kommer alltid vara. Det handlar om hur man bygger, vilka krav man har osv. Att du sen försöker dra paralleller för att du haft några från ett märke betyder också i princip ingenting. För du utgör inte ens 0,001% utav bilarna som rullar.
Men det här är ingenting teoretiker kommer förstå. Det läser en spec och sen gör bedömningarna från det.
Tesla har inte blivit Årets bil. Model 3 blev årets testbil hos Teknikens Värld.
Däremot har Jaguar i-Pace blivit Årets bil i Europa.
Inge konstigt alls. Inget amerikansk bilföretag har direkt levererat kvalité eller smarta lösningar någonsin.
Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Konstigt att den blev årets bil när den är så bedrövlig. Jag antar att jag har helt fel också som tycker att min Tesla funkar bra.
För övrigt var mina Fordar väldigt felfria också. Antar att jag bara hade tur med dem då.
Årets bil delas ut till bilar som inte ens kommit ut på marknaden så precis som det med andra utmärkelser betyder det ingenting.
Precis som Kina-bilar så kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet. Så har det varit och kommer alltid vara. Det handlar om hur man bygger, vilka krav man har osv. Att du sen försöker dra paralleller för att du haft några från ett märke betyder också i princip ingenting. För du utgör inte ens 0,001% utav bilarna som rullar.
Men det här är ingenting teoretiker kommer förstå. Det läser en spec och sen gör bedömningarna från det.
Årets testbil skall det vara, vilket mikebike påpekade.
Vilka amerikanska bilar är det som du tänker på? Grufman gjorde en video där han pratade om kvalitetsproblem på äldre MS och MX. Nyare årsmodeller skall vara betydligt bättre. M3 och MY har varit väldigt problemfria från start. Allt enligt Grufman och han borde ju veta eftersom han driver en verkstad. Av vad jag har läst på detta forum så verkar M3 och MY vara fria från kvalitetsproblem. På äldre M3 byts det en del kupévärmare (innan de fick värmepump) men annars är det inte mycket vad jag vet.
En av mina äldre Fordar var en Mondeo. Den ägde jag i tolv år och den klarade sig med minimalt med underhåll (oljebyte). Min Focus gick också fint under tiden jag ägde den. De bilar som jag ägt från VAG-gruppen har däremot haft mycket problem. Rasad koppling, kupefläkt ur funktion m.m.
Så vilka amerikanska bilar är det som du tänker på när du skriver "kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet"?
Av vad jag har läst på detta forum så verkar M3 och MY vara fria från kvalitetsproblem. På äldre M3 byts det en del kupévärmare (innan de fick värmepump) men annars är det inte mycket vad jag vet.
Förhoppningsvis är det inte så mycket problem som visat sig ÄN på bilar som är 2-3 år gamla kan man tycka.. Vi frå väls e om några år till.
Mycket av problemen äldre model s har var ju också okända när de var såpass nya.
Av vad jag har läst på detta forum så verkar M3 och MY vara fria från kvalitetsproblem. På äldre M3 byts det en del kupévärmare (innan de fick värmepump) men annars är det inte mycket vad jag vet.
Förhoppningsvis är det inte så mycket problem som visat sig ÄN på bilar som är 2-3 år gamla kan man tycka.. Vi frå väls e om några år till.
Mycket av problemen äldre model s har var ju också okända när de var såpass nya.
Jag baserar det på att Grufman sa att M3 är betydligt bättre byggda bilar i videon ovan. Det finns gott om M3 2019 i Sverige. Det är 5-6 år gamla bilar. Mycket av problemen som finns borde ha visat sig vid det här laget.
Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Konstigt att den blev årets bil när den är så bedrövlig. Jag antar att jag har helt fel också som tycker att min Tesla funkar bra.
För övrigt var mina Fordar väldigt felfria också. Antar att jag bara hade tur med dem då.
Årets bil delas ut till bilar som inte ens kommit ut på marknaden så precis som det med andra utmärkelser betyder det ingenting.
Precis som Kina-bilar så kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet. Så har det varit och kommer alltid vara. Det handlar om hur man bygger, vilka krav man har osv. Att du sen försöker dra paralleller för att du haft några från ett märke betyder också i princip ingenting. För du utgör inte ens 0,001% utav bilarna som rullar.
Men det här är ingenting teoretiker kommer förstå. Det läser en spec och sen gör bedömningarna från det.
Årets testbil skall det vara, vilket mikebike påpekade.
Vilka amerikanska bilar är det som du tänker på? Grufman gjorde en video där han pratade om kvalitetsproblem på äldre MS och MX. Nyare årsmodeller skall vara betydligt bättre. M3 och MY har varit väldigt problemfria från start. Allt enligt Grufman och han borde ju veta eftersom han driver en verkstad. Av vad jag har läst på detta forum så verkar M3 och MY vara fria från kvalitetsproblem. På äldre M3 byts det en del kupévärmare (innan de fick värmepump) men annars är det inte mycket vad jag vet.
En av mina äldre Fordar var en Mondeo. Den ägde jag i tolv år och den klarade sig med minimalt med underhåll (oljebyte). Min Focus gick också fint under tiden jag ägde den. De bilar som jag ägt från VAG-gruppen har däremot haft mycket problem. Rasad koppling, kupefläkt ur funktion m.m.
Så vilka amerikanska bilar är det som du tänker på när du skriver "kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet"?
Är väl lite oklart vad en ”amerikansk bil” är. Din Focus och Mondeo var sannolikt både utvecklade och tillverkade i europa (lite osäker på Mondeo, vissa generationer kan ev vara utvecklade i Usa o Japan (ihop med Mazda)). En generation Mondeo var tex europautvecklad delad plattform med Volvo (EUCD).
Men visst amerikanskägt är ju Ford så i den meningen en amerikansk bil.
Intressant att Tesla kan bygga så kassa saker. Dock är det här nog en mycket äldre bil än min. (ja, det mesta är samma i S och X)
Inge konstigt alls. Inget amerikansk bilföretag har direkt levererat kvalité eller smarta lösningar någonsin.
Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Skitsnack. Model 3 och Y är genialiska konstruktioner. De är så förenklade att det rent krasst finns mkt färre komponenter som överhuvudtaget kan gå sönder.
Visst, de tidiga Model 3 hade en del missar, särskilt för vårt klimat, men det har man åtgärdat i Highland.
Övriga tillverkare är fast i extremt komplexa konstruktioner med massor med överflödiga komponenter som på sikt kan/kommer strula.
Detta är också något Grufman poängterar, och varför han själv kör en Model 3 Highland.
Idag finns det ju en hel del man kan kritisera Tesla för, men de ratade ju trots allt oljeeldarmotorn och började bygga elbilar istället. Så några "smarta lösningar" har de ju faktiskt fått till…
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Konstigt att den blev årets bil när den är så bedrövlig. Jag antar att jag har helt fel också som tycker att min Tesla funkar bra.
För övrigt var mina Fordar väldigt felfria också. Antar att jag bara hade tur med dem då.
Årets bil delas ut till bilar som inte ens kommit ut på marknaden så precis som det med andra utmärkelser betyder det ingenting.
Precis som Kina-bilar så kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet. Så har det varit och kommer alltid vara. Det handlar om hur man bygger, vilka krav man har osv. Att du sen försöker dra paralleller för att du haft några från ett märke betyder också i princip ingenting. För du utgör inte ens 0,001% utav bilarna som rullar.
Men det här är ingenting teoretiker kommer förstå. Det läser en spec och sen gör bedömningarna från det.
Tesla har inte blivit Årets bil. Model 3 blev årets testbil hos Teknikens Värld.
Däremot har Jaguar i-Pace blivit Årets bil i Europa.
Japp, och Årets Elbil blev ID.7 Tourer
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Andra företag byggde elbilar långt innan Tesla men la ner. Tesla envisades och fortsatte, höll på att gå i konkurs flertalet gånger och sen lyckades övervinna mot alla odds. Men produkten är ju fortfarande bedrövlig och väldigt amerikansk. Har man jobbat med amerikanska bilar så vet man.
Konstigt att den blev årets bil när den är så bedrövlig. Jag antar att jag har helt fel också som tycker att min Tesla funkar bra.
För övrigt var mina Fordar väldigt felfria också. Antar att jag bara hade tur med dem då.
Årets bil delas ut till bilar som inte ens kommit ut på marknaden så precis som det med andra utmärkelser betyder det ingenting.
Precis som Kina-bilar så kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet. Så har det varit och kommer alltid vara. Det handlar om hur man bygger, vilka krav man har osv. Att du sen försöker dra paralleller för att du haft några från ett märke betyder också i princip ingenting. För du utgör inte ens 0,001% utav bilarna som rullar.
Men det här är ingenting teoretiker kommer förstå. Det läser en spec och sen gör bedömningarna från det.
Årets testbil skall det vara, vilket mikebike påpekade.
Vilka amerikanska bilar är det som du tänker på? Grufman gjorde en video där han pratade om kvalitetsproblem på äldre MS och MX. Nyare årsmodeller skall vara betydligt bättre. M3 och MY har varit väldigt problemfria från start. Allt enligt Grufman och han borde ju veta eftersom han driver en verkstad. Av vad jag har läst på detta forum så verkar M3 och MY vara fria från kvalitetsproblem. På äldre M3 byts det en del kupévärmare (innan de fick värmepump) men annars är det inte mycket vad jag vet.
En av mina äldre Fordar var en Mondeo. Den ägde jag i tolv år och den klarade sig med minimalt med underhåll (oljebyte). Min Focus gick också fint under tiden jag ägde den. De bilar som jag ägt från VAG-gruppen har däremot haft mycket problem. Rasad koppling, kupefläkt ur funktion m.m.
Så vilka amerikanska bilar är det som du tänker på när du skriver "kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet"?
Är väl lite oklart vad en ”amerikansk bil” är. Din Focus och Mondeo var sannolikt både utvecklade och tillverkade i europa (lite osäker på Mondeo, vissa generationer kan ev vara utvecklade i Usa o Japan (ihop med Mazda)). En generation Mondeo var tex europautvecklad delad plattform med Volvo (EUCD).
Men visst amerikanskägt är ju Ford så i den meningen en amerikansk bil.
Mondeon jag hade var den som delade bottenplatta och motor (etanol 145 hk) med Volvo. Focusen var en årsmodell 2020. Den byggdes i Tyskland såvitt jag. Jag håller med om att det är lite oklar vad som är en amerikansk bil. Det var därför jag frågade Love_O vilka bilar han menade.
Tesla är måhända unika i att de inte samarbetar och delar platformar med andra tillverkare. Vissa delar köper de ju in från oem dock. Särskilt på äldre MS och MX.
Jag baserar det på att Grufman sa att M3 är betydligt bättre byggda bilar i videon ovan. Det finns gott om M3 2019 i Sverige. Det är 5-6 år gamla bilar. Mycket av problemen som finns borde ha visat sig vid det här laget.
Att model 3 och Y är bättre än S är det nog ingen som tvivlar på, men det betyder ju inte att dom behöver vara problemfria för det.
Felet med att model s tappar hjul var ju tex helt okänt när dessa bilar var lika gamla som de äldsta model 3 är idag.
..Och nog finns det problem med model 3 också, men jag tror att möängden kommer att öka lavinartat i takt med att bilarna blir äldre och har gått längre. (precis som andra bilar också givetvis.)
Skitsnack. Model 3 och Y är genialiska konstruktioner. De är så förenklade att det rent krasst finns mkt färre komponenter som överhuvudtaget kan gå sönder.
*Gapflabb* ..Och det självsäkra uttalandet gör du i egenskap av vaddå ? internettyckare ?
Visst, de tidiga Model 3 hade en del missar, särskilt för vårt klimat, men det har man åtgärdat i Highland.
..Och när dess problem hittas så kommer du att säga att det är åtgärdat i nästa generation, och..
Övriga tillverkare är fast i extremt komplexa konstruktioner med massor med överflödiga komponenter som på sikt kan/kommer strula.
Har du några specifika exempel på det ?
Och menar du att en model 3/Y INTE är en komplex konstruktion ?
Detta är också något Grufman poängterar, och varför han själv kör en Model 3 Highland.
Haha, Jag vet inte hur bra du känner freddan, men han har även en fabless för jänkbaserade limosiner, vilket är ungefär det rackligaste man kan köra omking i... Jag vilar min väska.
Konstigt att den blev årets bil när den är så bedrövlig. Jag antar att jag har helt fel också som tycker att min Tesla funkar bra.
För övrigt var mina Fordar väldigt felfria också. Antar att jag bara hade tur med dem då.
Årets bil delas ut till bilar som inte ens kommit ut på marknaden så precis som det med andra utmärkelser betyder det ingenting.
Precis som Kina-bilar så kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet. Så har det varit och kommer alltid vara. Det handlar om hur man bygger, vilka krav man har osv. Att du sen försöker dra paralleller för att du haft några från ett märke betyder också i princip ingenting. För du utgör inte ens 0,001% utav bilarna som rullar.
Men det här är ingenting teoretiker kommer förstå. Det läser en spec och sen gör bedömningarna från det.
Årets testbil skall det vara, vilket mikebike påpekade.
Vilka amerikanska bilar är det som du tänker på? Grufman gjorde en video där han pratade om kvalitetsproblem på äldre MS och MX. Nyare årsmodeller skall vara betydligt bättre. M3 och MY har varit väldigt problemfria från start. Allt enligt Grufman och han borde ju veta eftersom han driver en verkstad. Av vad jag har läst på detta forum så verkar M3 och MY vara fria från kvalitetsproblem. På äldre M3 byts det en del kupévärmare (innan de fick värmepump) men annars är det inte mycket vad jag vet.
En av mina äldre Fordar var en Mondeo. Den ägde jag i tolv år och den klarade sig med minimalt med underhåll (oljebyte). Min Focus gick också fint under tiden jag ägde den. De bilar som jag ägt från VAG-gruppen har däremot haft mycket problem. Rasad koppling, kupefläkt ur funktion m.m.
Så vilka amerikanska bilar är det som du tänker på när du skriver "kan det absolut fungera under en stund men sen börjar h*lvetet"?
Är väl lite oklart vad en ”amerikansk bil” är. Din Focus och Mondeo var sannolikt både utvecklade och tillverkade i europa (lite osäker på Mondeo, vissa generationer kan ev vara utvecklade i Usa o Japan (ihop med Mazda)). En generation Mondeo var tex europautvecklad delad plattform med Volvo (EUCD).
Men visst amerikanskägt är ju Ford så i den meningen en amerikansk bil.
Mondeon jag hade var den som delade bottenplatta och motor (etanol 145 hk) med Volvo. Focusen var en årsmodell 2020. Den byggdes i Tyskland såvitt jag. Jag håller med om att det är lite oklar vad som är en amerikansk bil. Det var därför jag frågade Love_O vilka bilar han menade.
Tesla är måhända unika i att de inte samarbetar och delar platformar med andra tillverkare. Vissa delar köper de ju in från oem dock. Särskilt på äldre MS och MX.
Nog för att Henry Ford startade företaget i USA men den europeiska delen är ju nästan lika gammal och både utveckling och produktion finns ju i Europa.
Jag tycker inte man kan kalla en Ford mondeo för en amerikansk bil.
Samma med relationen mellan GM och Opel. Inte heller Opel var en amerikansk bil innan Stellantis köpte.
Sen tror jag inte att Tesla är ett resultat av klassisk amerikansk bilbyggarkonst utan det finns ju människor från hela bilvärlden i projekten ursprungligen.
Skitsnack. Model 3 och Y är genialiska konstruktioner. De är så förenklade att det rent krasst finns mkt färre komponenter som överhuvudtaget kan gå sönder.
*Gapflabb* ..Och det självsäkra uttalandet gör du i egenskap av vaddå ? internettyckare ?
I egenskap av ingenjör som detaljstuderat konstruktionen.
Har man kompetens nog att förstå hur en bil traditionellt byggs och sedan jämför det med hur Tesla bygger så kan man inte annat än imponeras av dem.
Visst, de tidiga Model 3 hade en del missar, särskilt för vårt klimat, men det har man åtgärdat i Highland.
..Och när dess problem hittas så kommer du att säga att det är åtgärdat i nästa generation, och..
Va? Man har löst problemet med att grus letar sig in bakom framskärmarna. Man har också infört bättre stänkskydd samt skyddsfolie. Bilarna byggs också bättre, så rostproblem bör vara åtgärdade.
Vad menar du inte är åtgärdat?
Övriga tillverkare är fast i extremt komplexa konstruktioner med massor med överflödiga komponenter som på sikt kan/kommer strula.
Har du några specifika exempel på det ?
Och menar du att en model 3/Y INTE är en komplex konstruktion ?
Kolla hur många separata microkontrollers övriga bilmodeller har. Vi snackar uppåt ett hundratal.
Jämför kabelstammen. Det är som att jämföra en stordator från 60-talet med en iPhone.
Detta är också något Grufman poängterar, och varför han själv kör en Model 3 Highland.
Haha, Jag vet inte hur bra du känner freddan, men han har även en fabless för jänkbaserade limosiner, vilket är ungefär det rackligaste man kan köra omking i... Jag vilar min väska.
Du inser att det är skillnad på hobbybilar och en "daily" va? Det förstnämnda är inte tillförlitligt så viktigt på, det andra är det definitivt det.