Pilot assist, autopilot och annat farthållaraktigt
Postat: 14 jan 2025 08:59
Här kan vi diskutera alla olika farthållarsystem
https://teslaclubsweden.se/forum/
De flesta verka vilka diskutera AP eller motsvarande.
Fast snötäckt radar inträffar ju typ en gång om året, så det kan man leva med. Sedan finns det tydligen bilar med uppvärmd radarblaffa också.Earplugged skrev: ↑14 jan 2025 10:42Tyvärr är känslan att i princip all nya system är "sämre" än man haft tidigare, så jämför man med en bil av förra generation oavsett märke så kommer man uppleva mer störningar.
Har själv upplevt samma resa för VW där jag gått ifrån en "dum" farthållare som alltid fungerade till dagens variant som spökbromsar och slutar fungera helt så fort radarn blir täckt i fronten.
Även Teslans farthållare har blivit mer känslig sen jag köpte den, även om jag fortfarande tycker den fungerar bra så har den blivit sämre i dåligt väder och mer nervös vid dåliga linjer tex som tidigare fungerade klockrent.
Han har en vägsträcka som är särskilt farlig. Där måste Sven Ove vara väldigt vaksam när han passerar.
– Värst är det på en 70-väg i Mölndal, det finns en motorväg i närheten och då drar den upp till 110 kilometer i timmen. Det finns andra platser också och man undrar om polisen skulle komma bakom mig, vem har ansvaret? säger Sven Ove Björklund.
Felet är välkänt i flera olika bilmodeller från Volkswagen-koncernen. Det förekommer också i bilmodeller från andra tillverkare. Någon typ av bugg i systemet gör att bilar från Audi, Cupra, Seat, Skoda och Volkswagen har en inbyggd konflikt i skyltavläsningen och GPS-systemet och anger fel hastighetsgräns på instrumentbrädan och till bilens dator. Det gör att bilen själv bryter mot fartgränserna om den körs på farthållare.
Ju fler funktioner man lägger till, desto större risk att något krånglar. Tänk om farthållaren helt enkelt bara kunde hålla inställd hastighet och sedan sakta in när man kommer ikapp en långsammare bil...Earplugged skrev: ↑14 jan 2025 10:53Denna artikel beskriver tex bekymret en Skodaägare har där bilen "skenar" och struntar i hastighetsskyltar osv
https://carup.se/dolda-fartfallan-i-nya ... gga-lagen/
Då pratar vi om bilar som använder de patent för skyltläsning som Tesla enligt uppgift inte använder och brukar anges som ett problem att Tesla saknar.
Han har en vägsträcka som är särskilt farlig. Där måste Sven Ove vara väldigt vaksam när han passerar.
– Värst är det på en 70-väg i Mölndal, det finns en motorväg i närheten och då drar den upp till 110 kilometer i timmen. Det finns andra platser också och man undrar om polisen skulle komma bakom mig, vem har ansvaret? säger Sven Ove Björklund.
Felet är välkänt i flera olika bilmodeller från Volkswagen-koncernen. Det förekommer också i bilmodeller från andra tillverkare. Någon typ av bugg i systemet gör att bilar från Audi, Cupra, Seat, Skoda och Volkswagen har en inbyggd konflikt i skyltavläsningen och GPS-systemet och anger fel hastighetsgräns på instrumentbrädan och till bilens dator. Det gör att bilen själv bryter mot fartgränserna om den körs på farthållare.
Poängen är att med alla nya sensorer/kameror och säkerhetskrav så kommer det oavsett bilmodell/märke bli mer störningar än man vant sig vid, är det inte snö på radarn så är det fågelskit på en kamera eller något annat som spökar och lurar bilen.mikebike skrev: ↑14 jan 2025 10:51Fast snötäckt radar inträffar ju typ en gång om året, så det kan man leva med. Sedan finns det tydligen bilar med uppvärmd radarblaffa också.Earplugged skrev: ↑14 jan 2025 10:42Tyvärr är känslan att i princip all nya system är "sämre" än man haft tidigare, så jämför man med en bil av förra generation oavsett märke så kommer man uppleva mer störningar.
Har själv upplevt samma resa för VW där jag gått ifrån en "dum" farthållare som alltid fungerade till dagens variant som spökbromsar och slutar fungera helt så fort radarn blir täckt i fronten.
Även Teslans farthållare har blivit mer känslig sen jag köpte den, även om jag fortfarande tycker den fungerar bra så har den blivit sämre i dåligt väder och mer nervös vid dåliga linjer tex som tidigare fungerade klockrent.
mikebike skrev: ↑14 jan 2025 11:15Ju fler funktioner man lägger till, desto större risk att något krånglar. Tänk om farthållaren helt enkelt bara kunde hålla inställd hastighet och sedan sakta in när man kommer ikapp en långsammare bil...Earplugged skrev: ↑14 jan 2025 10:53Denna artikel beskriver tex bekymret en Skodaägare har där bilen "skenar" och struntar i hastighetsskyltar osv
https://carup.se/dolda-fartfallan-i-nya ... gga-lagen/
Då pratar vi om bilar som använder de patent för skyltläsning som Tesla enligt uppgift inte använder och brukar anges som ett problem att Tesla saknar.
Han har en vägsträcka som är särskilt farlig. Där måste Sven Ove vara väldigt vaksam när han passerar.
– Värst är det på en 70-väg i Mölndal, det finns en motorväg i närheten och då drar den upp till 110 kilometer i timmen. Det finns andra platser också och man undrar om polisen skulle komma bakom mig, vem har ansvaret? säger Sven Ove Björklund.
Felet är välkänt i flera olika bilmodeller från Volkswagen-koncernen. Det förekommer också i bilmodeller från andra tillverkare. Någon typ av bugg i systemet gör att bilar från Audi, Cupra, Seat, Skoda och Volkswagen har en inbyggd konflikt i skyltavläsningen och GPS-systemet och anger fel hastighetsgräns på instrumentbrädan och till bilens dator. Det gör att bilen själv bryter mot fartgränserna om den körs på farthållare.
Trist om enda lösningen är att köpa en äldre bil.
Går det inte att stänga av skyltberoende farthållare i de bilar som har den funktionen?
Man kan stänga av funktionen att bilen ändrar själv hastigheten och då har man inga problem med farthållaren.Earplugged skrev: ↑14 jan 2025 10:53Denna artikel beskriver tex bekymret en Skodaägare har där bilen "skenar" och struntar i hastighetsskyltar osv
https://carup.se/dolda-fartfallan-i-nya ... gga-lagen/
Då pratar vi om bilar som använder de patent för skyltläsning som Tesla enligt uppgift inte använder och brukar anges som ett problem att Tesla saknar.
Han har en vägsträcka som är särskilt farlig. Där måste Sven Ove vara väldigt vaksam när han passerar.
– Värst är det på en 70-väg i Mölndal, det finns en motorväg i närheten och då drar den upp till 110 kilometer i timmen. Det finns andra platser också och man undrar om polisen skulle komma bakom mig, vem har ansvaret? säger Sven Ove Björklund.
Felet är välkänt i flera olika bilmodeller från Volkswagen-koncernen. Det förekommer också i bilmodeller från andra tillverkare. Någon typ av bugg i systemet gör att bilar från Audi, Cupra, Seat, Skoda och Volkswagen har en inbyggd konflikt i skyltavläsningen och GPS-systemet och anger fel hastighetsgräns på instrumentbrädan och till bilens dator. Det gör att bilen själv bryter mot fartgränserna om den körs på farthållare.
Problemet är i det fallet att den inte heller sänker hastigheten, att behöva stänga av funktioner man betalt för känns inte helt rätt.nek0 skrev: ↑14 jan 2025 11:59Man kan stänga av funktionen att bilen ändrar själv hastigheten och då har man inga problem med farthållaren.Earplugged skrev: ↑14 jan 2025 10:53Denna artikel beskriver tex bekymret en Skodaägare har där bilen "skenar" och struntar i hastighetsskyltar osv
https://carup.se/dolda-fartfallan-i-nya ... gga-lagen/
Då pratar vi om bilar som använder de patent för skyltläsning som Tesla enligt uppgift inte använder och brukar anges som ett problem att Tesla saknar.
Han har en vägsträcka som är särskilt farlig. Där måste Sven Ove vara väldigt vaksam när han passerar.
– Värst är det på en 70-väg i Mölndal, det finns en motorväg i närheten och då drar den upp till 110 kilometer i timmen. Det finns andra platser också och man undrar om polisen skulle komma bakom mig, vem har ansvaret? säger Sven Ove Björklund.
Felet är välkänt i flera olika bilmodeller från Volkswagen-koncernen. Det förekommer också i bilmodeller från andra tillverkare. Någon typ av bugg i systemet gör att bilar från Audi, Cupra, Seat, Skoda och Volkswagen har en inbyggd konflikt i skyltavläsningen och GPS-systemet och anger fel hastighetsgräns på instrumentbrädan och till bilens dator. Det gör att bilen själv bryter mot fartgränserna om den körs på farthållare.
Nyheten dök upp lägligt i flödet när jag gjorde inlägget, är annars inget fan av den sidan hellerErxon skrev: ↑14 jan 2025 11:54mikebike skrev: ↑14 jan 2025 11:15Ju fler funktioner man lägger till, desto större risk att något krånglar. Tänk om farthållaren helt enkelt bara kunde hålla inställd hastighet och sedan sakta in när man kommer ikapp en långsammare bil...Earplugged skrev: ↑14 jan 2025 10:53Denna artikel beskriver tex bekymret en Skodaägare har där bilen "skenar" och struntar i hastighetsskyltar osv
https://carup.se/dolda-fartfallan-i-nya ... gga-lagen/
Då pratar vi om bilar som använder de patent för skyltläsning som Tesla enligt uppgift inte använder och brukar anges som ett problem att Tesla saknar.
Han har en vägsträcka som är särskilt farlig. Där måste Sven Ove vara väldigt vaksam när han passerar.
– Värst är det på en 70-väg i Mölndal, det finns en motorväg i närheten och då drar den upp till 110 kilometer i timmen. Det finns andra platser också och man undrar om polisen skulle komma bakom mig, vem har ansvaret? säger Sven Ove Björklund.
Felet är välkänt i flera olika bilmodeller från Volkswagen-koncernen. Det förekommer också i bilmodeller från andra tillverkare. Någon typ av bugg i systemet gör att bilar från Audi, Cupra, Seat, Skoda och Volkswagen har en inbyggd konflikt i skyltavläsningen och GPS-systemet och anger fel hastighetsgräns på instrumentbrädan och till bilens dator. Det gör att bilen själv bryter mot fartgränserna om den körs på farthållare.
Trist om enda lösningen är att köpa en äldre bil.
Går det inte att stänga av skyltberoende farthållare i de bilar som har den funktionen?
Precis så fungerar den adaptiva farthållaren på min EC40, och det är den funktionen jag vill ha.
På den Audi Q4 jag hade innan fungerade det på samma sätt, där visste jag att den hade funktionen att anpassa inställda hastigheten efter skyltar och det fick säljaren ta bort innan jag körde ut bilen från hallen.
Hade som sagt inga problem med den farthållaren heller.
Sen, en kommentar om Carup.se, varför bemödar man sig att läsa där?
De har aldrig haft en egen nyhet utan bara vad andra skrivit tidigare. De är bara ute efter klick.
Ser jag att det är något som hänvisar till dem så skrollar man bara vidare…
Det är inga större problem med skyltavläsningen på MEB-plattformen. Nu när skyltarna är delvis översnöade så blir det fel ibland och det händer ibland (väldigt sällan) att den tar hastigheten från någon av eller påfart. På ett ställe där jag klrnoch det är ny vägsträckning så plockar den ibland upp hastighetsbegränsningen från andra vägar. Den verkar använda både skyltar och kartdata. På det stora hela tycker jag att skyltavläsningen är en bra hjälp och jag använder den alltid men skulle man inte vilja använda den sånär den enkel att stänga av och kvar blir en vanlig, adaptiv farthållare som fungerar klockrent.Earplugged skrev: ↑14 jan 2025 12:27Nyheten dök upp lägligt i flödet när jag gjorde inlägget, är annars inget fan av den sidan hellerErxon skrev: ↑14 jan 2025 11:54mikebike skrev: ↑14 jan 2025 11:15Ju fler funktioner man lägger till, desto större risk att något krånglar. Tänk om farthållaren helt enkelt bara kunde hålla inställd hastighet och sedan sakta in när man kommer ikapp en långsammare bil...Earplugged skrev: ↑14 jan 2025 10:53Denna artikel beskriver tex bekymret en Skodaägare har där bilen "skenar" och struntar i hastighetsskyltar osv
https://carup.se/dolda-fartfallan-i-nya ... gga-lagen/
Då pratar vi om bilar som använder de patent för skyltläsning som Tesla enligt uppgift inte använder och brukar anges som ett problem att Tesla saknar.
Han har en vägsträcka som är särskilt farlig. Där måste Sven Ove vara väldigt vaksam när han passerar.
– Värst är det på en 70-väg i Mölndal, det finns en motorväg i närheten och då drar den upp till 110 kilometer i timmen. Det finns andra platser också och man undrar om polisen skulle komma bakom mig, vem har ansvaret? säger Sven Ove Björklund.
Felet är välkänt i flera olika bilmodeller från Volkswagen-koncernen. Det förekommer också i bilmodeller från andra tillverkare. Någon typ av bugg i systemet gör att bilar från Audi, Cupra, Seat, Skoda och Volkswagen har en inbyggd konflikt i skyltavläsningen och GPS-systemet och anger fel hastighetsgräns på instrumentbrädan och till bilens dator. Det gör att bilen själv bryter mot fartgränserna om den körs på farthållare.
Trist om enda lösningen är att köpa en äldre bil.
Går det inte att stänga av skyltberoende farthållare i de bilar som har den funktionen?
Precis så fungerar den adaptiva farthållaren på min EC40, och det är den funktionen jag vill ha.
På den Audi Q4 jag hade innan fungerade det på samma sätt, där visste jag att den hade funktionen att anpassa inställda hastigheten efter skyltar och det fick säljaren ta bort innan jag körde ut bilen från hallen.
Hade som sagt inga problem med den farthållaren heller.
Sen, en kommentar om Carup.se, varför bemödar man sig att läsa där?
De har aldrig haft en egen nyhet utan bara vad andra skrivit tidigare. De är bara ute efter klick.
Ser jag att det är något som hänvisar till dem så skrollar man bara vidare…
Men läser man tex Teknikens Värld så bekräftar dom samma bild att många nya system är dåliga och precis som du själv skriver så stänger man av systemen för att de inte fungerar tillräckligt bra.
Jag tycker Teslan är seg som sirap jämfört med tidigare Volvo, särskilt när bilen framför svängt av eller när man byter körfält för att köra om.Xiziz skrev: ↑14 jan 2025 13:53Farthållaren fungerade ju utmärkt i Ioniqen, bortsett de två gånger på 15k mil som radarn blev alltför snötäckt, den klarade ändå en hel del snö innan den la av - och då var det bara att växla över till ett dum farthållarläge så kunde den fortfarande hålla hastigheten iaf. Radar måste ju ändå vara helt överlägset ett kamerabaserat system, dumt av Tesla att spara in på detta(och avaktivera radarn i de bilar som har är ju ännu dummare) tycker jag.
Innan den har jag bara haft bilar med dum farthållare, som för det mesta varit mer pålitliga än Teslans system - Hade vi bara kunnat slå över den till ett dumt läge när den bråkar hade jag inte haft något emot det, men antingen har man TACC/AP eller så har man inget vilket känns segt, speciellt på de smala, kurviga och backiga småvägarna som vi har på landsbygden.
TACC är också lite för snabb på gasen när det är dags att öka farten i trafik så den blir tvungen att bromsa igen någon sekund senare när framförvarande inte accelererade lika fort som en Tesla.