Sida 1 av 1

Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 17 jan 2025 08:00
av TiborBlomhall
Bild

Norska bilförbundet NAF genomförde tillsammans med tidningen Motor.no ett stort räckviddstest av 24 elbilar. Med start från Oslo skulle bilarna köras så långt det gick, tills de inte kunde hålla hastighetsgränsen längre.

Allra längst, 531 kilometer kom Polestar 3 Long Range Dual Motor AWD och Tesla Model 3 Long Range RWD.

Resten av bilarna kom mellan 35-50 mil.

Norrmännen ville vintertesta bilarna men vädrets knyck gjorde att på testdagen blev det inte särskilt kallt. Testet kördes i temperaturer mellan -6 och +7 grader. I början av dagen kom det underkylt regn, resten av dagen var molnig och genomfördes under normala vinterförhållanden. Vägarna var extremt hala och isiga.

Och framför allt: det mesta av testrutten skedde på norskt 80-väg. I svensk motorvägsfart skulle bilarna fått kortare räckvidd.

Medan resultatens validitet säkerligen kommer diskuteras kan vi ändå jämföra bilarna sinsemellan varandra – och mot deras angivna WLTP räckvidd.

Att bilarna skulle köra kortare än WLTP räckvidd var ganska naturligt. WLTP räckvidden är ett teoretiskt beräknat värde efter en körcykel med 46 km/h i genomsnittsfart. Snabbare hastighet medför kortare räckvidd. WLTP genomförs dessutom i +23 grader. Kallare temperatur medför också kortare räckvidd.

Men att Tesla Model 3 skulle komma endast 531 kilometer, trots en angiven WLTP räckvidd på hela 702 km var ändå en överraskning. Hela 24% kortare. Polestar presterade mycket bättre: den körde lika långt – men dess WLTP räckvidd på databladet uppges till 560 km, så tappet blev endast 5%.

De flesta bilar kom 10-20% kortare än deras angivna WLTP räckvidd. Åter igen: helt förståeligt, iom att WLTP testet körs i långsammare takt och varmare temperatur. Sämst av alla blev dock Peugeot E-3008 med 32% tapp.

En annan intressant jämförelse är att Tesla Model 3 körde 531 km med 75 kWh batterier – medan Polestar 3 behöver 111 kWh batterier för att komma lika långt. Polestar 3 är dock en mycket större bil än Model 3.

I Sverige har SPGA, Swedish Proving Ground Association utfört vintertester med elbilar i många år. Riktiga vintertester i -20 grader på testbanor i Norrbotten. Men i år har de slutat med det, elbilarna har blivit för bra:

“Det här började redan 2015/16. Då hade de första elbilarna dykt upp. Men ingen visste hur långt de gick på vintern” berättar Robert Granström, ordförande för testorganisationen i en intervju med sajten Carup. “Nu har räckvidden på bilarna blivit mycket bättre. Därför behöver vi inte göra de här testerna längre, men för några år sedan kom de till stor nytta.”



Source: https://teslaclubsweden.se/polestar-och ... intertest/

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 17 jan 2025 09:03
av MY_piraya
Polstaren, kostar väl ca dubbeltupp mot M3:an?



Pris /Km Range :)
https://ev-database.org/#group=vehicle- ... s=9&p=0-10

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 17 jan 2025 09:36
av Gustafsson
Videos litet stycke ner. Bra kommentarer och presentation om bilarna.
https://www.motor.no/aktuelt/justerer-r ... est/301723

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 17 jan 2025 10:11
av backe
MY_piraya skrev: 17 jan 2025 09:03
Polstaren, kostar väl ca dubbeltupp mot M3:an?



Pris /Km Range :)
https://ev-database.org/#group=vehicle- ... s=9&p=0-10
Dom deltar inte i samma klass så blir bara dumt att jämföra pris. En avskalad mellanklass sedan mot en stor premium SUV, 18" hjul mot 20", 2wd mot 4wd.
Hur man diffar mot WLTP är dock relevant att jämföra.

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 17 jan 2025 10:52
av SwedishAdvocate
Gustafsson skrev: 17 jan 2025 09:36
Videos litet stycke ner. Bra kommentarer och presentation om bilarna.
https://www.motor.no/aktuelt/justerer-r ... est/301723
Säker på det? Lyckas bara hitta två videos med en medelålders norrman som går omkring på ngn bakgata i Oslo och snackar som själva testet… De här videorna – finns det film på bilarna i dom?

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 17 jan 2025 12:14
av MY_piraya
backe skrev: 17 jan 2025 10:11
MY_piraya skrev: 17 jan 2025 09:03
Polstaren, kostar väl ca dubbeltupp mot M3:an?



Pris /Km Range :)
https://ev-database.org/#group=vehicle- ... s=9&p=0-10
Dom deltar inte i samma klass så blir bara dumt att jämföra pris. En avskalad mellanklass sedan mot en stor premium SUV, 18" hjul mot 20", 2wd mot 4wd.
Hur man diffar mot WLTP är dock relevant att jämföra.
exakt, diffen mot wltp är det man bör fokusera på. Så tabellen är något missvisande.

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 17 jan 2025 14:33
av Gustafsson
SwedishAdvocate skrev: 17 jan 2025 10:52
Gustafsson skrev: 17 jan 2025 09:36
Videos litet stycke ner. Bra kommentarer och presentation om bilarna.
https://www.motor.no/aktuelt/justerer-r ... est/301723
Säker på det? Lyckas bara hitta två videos med en medelålders norrman som går omkring på ngn bakgata i Oslo och snackar som själva testet… De här videorna – finns det film på bilarna i dom?
Just de.. vänta till nästa video dyker upp. Snabbspola förbi bakgatan.

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 17 jan 2025 17:28
av BrooklynS
TiborBlomhall skrev:
Bild

Norska bilförbundet NAF genomförde tillsammans med tidningen Motor.no ett stort räckviddstest av 24 elbilar. Med start från Oslo skulle bilarna köras så långt det gick, tills de inte kunde hålla hastighetsgränsen längre.

Allra längst, 531 kilometer kom Polestar 3 Long Range Dual Motor AWD och Tesla Model 3 Long Range RWD.

Resten av bilarna kom mellan 35-50 mil.

Norrmännen ville vintertesta bilarna men vädrets knyck gjorde att på testdagen blev det inte särskilt kallt. Testet kördes i temperaturer mellan -6 och +7 grader. I början av dagen kom det underkylt regn, resten av dagen var molnig och genomfördes under normala vinterförhållanden. Vägarna var extremt hala och isiga.

Och framför allt: det mesta av testrutten skedde på norskt 80-väg. I svensk motorvägsfart skulle bilarna fått kortare räckvidd.

Medan resultatens validitet säkerligen kommer diskuteras kan vi ändå jämföra bilarna sinsemellan varandra – och mot deras angivna WLTP räckvidd.

Att bilarna skulle köra kortare än WLTP räckvidd var ganska naturligt. WLTP räckvidden är ett teoretiskt beräknat värde efter en körcykel med 46 km/h i genomsnittsfart. Snabbare hastighet medför kortare räckvidd. WLTP genomförs dessutom i +23 grader. Kallare temperatur medför också kortare räckvidd.

Men att Tesla Model 3 skulle komma endast 531 kilometer, trots en angiven WLTP räckvidd på hela 702 km var ändå en överraskning. Hela 24% kortare. Polestar presterade mycket bättre: den körde lika långt – men dess WLTP räckvidd på databladet uppges till 560 km, så tappet blev endast 5%.

De flesta bilar kom 10-20% kortare än deras angivna WLTP räckvidd. Åter igen: helt förståeligt, iom att WLTP testet körs i långsammare takt och varmare temperatur. Sämst av alla blev dock Peugeot E-3008 med 32% tapp.

En annan intressant jämförelse är att Tesla Model 3 körde 531 km med 75 kWh batterier – medan Polestar 3 behöver 111 kWh batterier för att komma lika långt. Polestar 3 är dock en mycket större bil än Model 3.

I Sverige har SPGA, Swedish Proving Ground Association utfört vintertester med elbilar i många år. Riktiga vintertester i -20 grader på testbanor i Norrbotten. Men i år har de slutat med det, elbilarna har blivit för bra:

“Det här började redan 2015/16. Då hade de första elbilarna dykt upp. Men ingen visste hur långt de gick på vintern” berättar Peter Granström, ordförande för testorganisationen i en intervju med sajten Carup. “Nu har räckvidden på bilarna blivit mycket bättre. Därför behöver vi inte göra de här testerna längre, men för några år sedan kom de till stor nytta.”



Source: https://teslaclubsweden.se/polestar-och ... intertest/
Robert Granström heter han väl ändå. :)


Med vänlig hälsning,

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 17 jan 2025 19:38
av TiborBlomhall
Fråga mig inte hur jag lyckats misslyckas med ett enkelt copy-paste men jag är en man med många talanger :oops:

Fixat nu

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 17 jan 2025 19:48
av Fredrik j
MY_piraya skrev: 17 jan 2025 09:03
Polstaren, kostar väl ca dubbeltupp mot M3:an?



Pris /Km Range :)
https://ev-database.org/#group=vehicle- ... s=9&p=0-10
Så billigare bilar har större problem med att nå sin WLTP än dyrare?

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 17 jan 2025 22:45
av MY_piraya
Fredrik j skrev: 17 jan 2025 19:48
MY_piraya skrev: 17 jan 2025 09:03
Polstaren, kostar väl ca dubbeltupp mot M3:an?



Pris /Km Range :)
https://ev-database.org/#group=vehicle- ... s=9&p=0-10
Så billigare bilar har större problem med att nå sin WLTP än dyrare?
Så kan det vara . Det intressanta med testet var ju den (bil) individuella diffen mellan resultatet och påstådda räckvidden. Inte räckvidds topplistan.

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 18 jan 2025 09:38
av Wolf78
Man får faktiskt berömma Polestar för att de ligger så nära WLTP. Men ur ett miljö och hållbarhets perspektiv har de misslyckats totalt då det krävs 111 kW för att ta sig 531 km. Dessutom i relativt låga hastigheter så än värre på Svensk motorväg, trist. :shock:

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 18 jan 2025 12:11
av iAkita
Wolf78 skrev: 18 jan 2025 09:38
Man får faktiskt berömma Polestar för att de ligger så nära WLTP. Men ur ett miljö och hållbarhets perspektiv har de misslyckats totalt då det krävs 111 kW för att ta sig 531 km. Dessutom i relativt låga hastigheter så än värre på Svensk motorväg, trist. :shock:
Det tycker jag inte man kan säga. Man får ta i beaktande vad det är för typ av fossilbil de ersätter också. Visst, ur hållbarhetsperspektiv hade det varit bäst om alla körde runt i effektiva småbilar, eller inte körde bil alls. Men så ser inte verkligheten och människors behov ut.

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 18 jan 2025 13:14
av manneson
iAkita skrev: 18 jan 2025 12:11
Wolf78 skrev: 18 jan 2025 09:38
Man får faktiskt berömma Polestar för att de ligger så nära WLTP. Men ur ett miljö och hållbarhets perspektiv har de misslyckats totalt då det krävs 111 kW för att ta sig 531 km. Dessutom i relativt låga hastigheter så än värre på Svensk motorväg, trist. :shock:
Det tycker jag inte man kan säga. Man får ta i beaktande vad det är för typ av fossilbil de ersätter också. Visst, ur hållbarhetsperspektiv hade det varit bäst om alla körde runt i effektiva småbilar, eller inte körde bil alls. Men så ser inte verkligheten och människors behov ut.
Håller med. En Escalade IQ kanske är att ta i lite. ;)
Men samtidigt, ersätter den en törstig V8 så är det ändå en stor vinst.

Med det sagt är väl en PS3 varken mkt större eller snabbare än en Y? Så den borde kunna vara betydligt snålare.

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 18 jan 2025 13:19
av backe
manneson skrev: 18 jan 2025 13:14
iAkita skrev: 18 jan 2025 12:11
Wolf78 skrev: 18 jan 2025 09:38
Man får faktiskt berömma Polestar för att de ligger så nära WLTP. Men ur ett miljö och hållbarhets perspektiv har de misslyckats totalt då det krävs 111 kW för att ta sig 531 km. Dessutom i relativt låga hastigheter så än värre på Svensk motorväg, trist. :shock:
Det tycker jag inte man kan säga. Man får ta i beaktande vad det är för typ av fossilbil de ersätter också. Visst, ur hållbarhetsperspektiv hade det varit bäst om alla körde runt i effektiva småbilar, eller inte körde bil alls. Men så ser inte verkligheten och människors behov ut.
Håller med. En Escalade IQ kanske är att ta i lite. ;)
Men samtidigt, ersätter den en törstig V8 så är det ändå en stor vinst.

Med det sagt är väl en PS3 varken mkt större eller snabbare än en Y? Så den borde kunna vara betydligt snålare.
Den är både större, tyngre, högre, större fälgar, allt "kostar" i effektivitet. Men jämfört med alternativet som ICE så är det såklart kanon.

MY och M3 är typ samma bil men MY är lite bulligare och har 19" fälgar, skiljer 10 mil WLTP.

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 18 jan 2025 13:26
av manneson
backe skrev: 18 jan 2025 13:19
manneson skrev: 18 jan 2025 13:14
iAkita skrev: 18 jan 2025 12:11
Wolf78 skrev: 18 jan 2025 09:38
Man får faktiskt berömma Polestar för att de ligger så nära WLTP. Men ur ett miljö och hållbarhets perspektiv har de misslyckats totalt då det krävs 111 kW för att ta sig 531 km. Dessutom i relativt låga hastigheter så än värre på Svensk motorväg, trist. :shock:
Det tycker jag inte man kan säga. Man får ta i beaktande vad det är för typ av fossilbil de ersätter också. Visst, ur hållbarhetsperspektiv hade det varit bäst om alla körde runt i effektiva småbilar, eller inte körde bil alls. Men så ser inte verkligheten och människors behov ut.
Håller med. En Escalade IQ kanske är att ta i lite. ;)
Men samtidigt, ersätter den en törstig V8 så är det ändå en stor vinst.

Med det sagt är väl en PS3 varken mkt större eller snabbare än en Y? Så den borde kunna vara betydligt snålare.
Den är både större, tyngre, högre, större fälgar, allt "kostar" i effektivitet. Men jämfört med alternativet som ICE så är det såklart kanon.

MY och M3 är typ samma bil men MY är lite bulligare och har 19" fälgar, skiljer 10 mil WLTP.
Det skiljer bara några ynka centimeter i höjd och bredd. PS3 är ju däremot ca 15cm längre, främst pga gigantisk motorhuv.

Väldigt stor skillnad på M3 och Y. M3 ser ut som en småbil bredvid en Y. Just därför WLTP skiljer så mkt, de har ju samma batteri och drivlina, men den ena ska flytta betydligt mer luft.

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 18 jan 2025 14:05
av roffe_s
manneson skrev: 18 jan 2025 13:26
backe skrev: 18 jan 2025 13:19
manneson skrev: 18 jan 2025 13:14
iAkita skrev: 18 jan 2025 12:11
Wolf78 skrev: 18 jan 2025 09:38
Man får faktiskt berömma Polestar för att de ligger så nära WLTP. Men ur ett miljö och hållbarhets perspektiv har de misslyckats totalt då det krävs 111 kW för att ta sig 531 km. Dessutom i relativt låga hastigheter så än värre på Svensk motorväg, trist. :shock:
Det tycker jag inte man kan säga. Man får ta i beaktande vad det är för typ av fossilbil de ersätter också. Visst, ur hållbarhetsperspektiv hade det varit bäst om alla körde runt i effektiva småbilar, eller inte körde bil alls. Men så ser inte verkligheten och människors behov ut.
Håller med. En Escalade IQ kanske är att ta i lite. ;)
Men samtidigt, ersätter den en törstig V8 så är det ändå en stor vinst.

Med det sagt är väl en PS3 varken mkt större eller snabbare än en Y? Så den borde kunna vara betydligt snålare.
Den är både större, tyngre, högre, större fälgar, allt "kostar" i effektivitet. Men jämfört med alternativet som ICE så är det såklart kanon.

MY och M3 är typ samma bil men MY är lite bulligare och har 19" fälgar, skiljer 10 mil WLTP.
Det skiljer bara några ynka centimeter i höjd och bredd. PS3 är ju däremot ca 15cm längre, främst pga gigantisk motorhuv.

Väldigt stor skillnad på M3 och Y. M3 ser ut som en småbil bredvid en Y. Just därför WLTP skiljer så mkt, de har ju samma batteri och drivlina, men den ena ska flytta betydligt mer luft.
Läs vad Backe skriver. Y är samma typ av bil som 3, d v s fortfarande en mellanklassare om än med större utrymmen. För den som söker en mer exklusiv, komfortabel, bekväm och inspirerande fordonsupplevelse ligger P3 i en helt annan klass. I den klassen är förbrukning per mil vanligen inte en prioriterad parameter.

Stort batteri, mer exklusiv chassikonstruktion, ljudisolering, mer utrustning med automatik, bättre stommar i kupén och mer exklusiv inredning med skrammelfri infästning, höga fälgar med breda däck optimerade för grepp - allt sådant kostar.

Tabellen är intressant. För det den är avsedd att illustrera, nämligen hur nära WLTP bilarnas verkliga räckvidd är. Andra slutsatser är nog mer baserade på tyckande, tro och personliga preferenser…

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 18 jan 2025 14:21
av SwedishAdvocate
roffe_s skrev: 18 jan 2025 14:05
manneson skrev: 18 jan 2025 13:26
backe skrev: 18 jan 2025 13:19
manneson skrev: 18 jan 2025 13:14
iAkita skrev: 18 jan 2025 12:11

Det tycker jag inte man kan säga. Man får ta i beaktande vad det är för typ av fossilbil de ersätter också. Visst, ur hållbarhetsperspektiv hade det varit bäst om alla körde runt i effektiva småbilar, eller inte körde bil alls. Men så ser inte verkligheten och människors behov ut.
Håller med. En Escalade IQ kanske är att ta i lite. ;)
Men samtidigt, ersätter den en törstig V8 så är det ändå en stor vinst.

Med det sagt är väl en PS3 varken mkt större eller snabbare än en Y? Så den borde kunna vara betydligt snålare.
Den är både större, tyngre, högre, större fälgar, allt "kostar" i effektivitet. Men jämfört med alternativet som ICE så är det såklart kanon.

MY och M3 är typ samma bil men MY är lite bulligare och har 19" fälgar, skiljer 10 mil WLTP.
Det skiljer bara några ynka centimeter i höjd och bredd. PS3 är ju däremot ca 15cm längre, främst pga gigantisk motorhuv.

Väldigt stor skillnad på M3 och Y. M3 ser ut som en småbil bredvid en Y. Just därför WLTP skiljer så mkt, de har ju samma batteri och drivlina, men den ena ska flytta betydligt mer luft.
Läs vad Backe skriver. Y är samma typ av bil som 3, d v s fortfarande en mellanklassare om än med större utrymmen. För den som söker en mer exklusiv, komfortabel, bekväm och inspirerande fordonsupplevelse ligger P3 i en helt annan klass. I den klassen är förbrukning per mil vanligen inte en prioriterad parameter.

Stort batteri, mer exklusiv chassikonstruktion, ljudisolering, mer utrustning med automatik, bättre stommar i kupén och mer exklusiv inredning med skrammelfri infästning, höga fälgar med breda däck optimerade för grepp - allt sådant kostar.

Tabellen är intressant. För det den är avsedd att illustrera, nämligen hur nära WLTP bilarnas verkliga räckvidd är. Andra slutsatser är nog mer baserade på tyckande, tro och personliga preferenser… [Min u.]
Du missade att nämna vetenskap. Säger inte att jag kan tillämpa det på mer än ett populärvetenskapligt plan, men det finns helt uppenbart andra på forumet som kan. Från ingenjörsnivå och uppåt.

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 18 jan 2025 15:04
av roffe_s
SwedishAdvocate skrev: 18 jan 2025 14:21
roffe_s skrev: 18 jan 2025 14:05
manneson skrev: 18 jan 2025 13:26
backe skrev: 18 jan 2025 13:19
manneson skrev: 18 jan 2025 13:14


Håller med. En Escalade IQ kanske är att ta i lite. ;)
Men samtidigt, ersätter den en törstig V8 så är det ändå en stor vinst.

Med det sagt är väl en PS3 varken mkt större eller snabbare än en Y? Så den borde kunna vara betydligt snålare.
Den är både större, tyngre, högre, större fälgar, allt "kostar" i effektivitet. Men jämfört med alternativet som ICE så är det såklart kanon.

MY och M3 är typ samma bil men MY är lite bulligare och har 19" fälgar, skiljer 10 mil WLTP.
Det skiljer bara några ynka centimeter i höjd och bredd. PS3 är ju däremot ca 15cm längre, främst pga gigantisk motorhuv.

Väldigt stor skillnad på M3 och Y. M3 ser ut som en småbil bredvid en Y. Just därför WLTP skiljer så mkt, de har ju samma batteri och drivlina, men den ena ska flytta betydligt mer luft.
Läs vad Backe skriver. Y är samma typ av bil som 3, d v s fortfarande en mellanklassare om än med större utrymmen. För den som söker en mer exklusiv, komfortabel, bekväm och inspirerande fordonsupplevelse ligger P3 i en helt annan klass. I den klassen är förbrukning per mil vanligen inte en prioriterad parameter.

Stort batteri, mer exklusiv chassikonstruktion, ljudisolering, mer utrustning med automatik, bättre stommar i kupén och mer exklusiv inredning med skrammelfri infästning, höga fälgar med breda däck optimerade för grepp - allt sådant kostar.

Tabellen är intressant. För det den är avsedd att illustrera, nämligen hur nära WLTP bilarnas verkliga räckvidd är. Andra slutsatser är nog mer baserade på tyckande, tro och personliga preferenser… [Min u.]
Du missade att nämna vetenskap. Säger inte att jag kan tillämpa det på mer än ett populärvetenskapligt plan, men det finns helt uppenbart andra på forumet som kan. Från ingenjörsnivå och uppåt.
Vetenskap och Teknik finns det säkert gott om men jag valde avsiktligt att utelämna det - utifrån testet, i alla fall vad jag läst och sett, kan nog ingen tekniker eller vetenskapligt bevandrad dra fler slutsatser än vad författarna gjort. Inte utan att i någon mån hemfalla åt viss spekulation. Och det tror jag de riktiga sakkunniga avstår att göra, de vill nog ha mer underlag för sina påståenden ;)

Huruvida en bil tillhör ”premium”- eller mellanklassegmentet är nog inte så mycket av en vetenskap. Egentligen.

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 19 jan 2025 01:17
av AAKEE
MY_piraya skrev: 17 jan 2025 12:14
backe skrev: 17 jan 2025 10:11
MY_piraya skrev: 17 jan 2025 09:03
Polstaren, kostar väl ca dubbeltupp mot M3:an?



Pris /Km Range :)
https://ev-database.org/#group=vehicle- ... s=9&p=0-10
Dom deltar inte i samma klass så blir bara dumt att jämföra pris. En avskalad mellanklass sedan mot en stor premium SUV, 18" hjul mot 20", 2wd mot 4wd.
Hur man diffar mot WLTP är dock relevant att jämföra.
exakt, diffen mot wltp är det man bör fokusera på. Så tabellen är något missvisande.
Testet är ju inte kört som ett WLTP-test. Man kör bland ammat mycke fortare.

Detta test görs i en jättelång uppförsbacke där man passerar en topp på 1000 m och efter 40 mil är man på runt 750 m vilket motsvarar 4kWh ren lägesenergi, så kanske 4.5 kWh med förluster för att det är uppför. Det motsvarar ett tapp på ~30 km räckvidd pga uppförsbacke. De 30km motsvarar en väldigt stor del av differensen mot WLTP i tabellen för resultatet.

Ska man rent mäta tappet i kyla behöver man först köra en sträcka i +23c motsvarande WLTP och sedan i kyla.
IMG_1986.jpeg

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 19 jan 2025 11:24
av Sportbilsentusiasten
MY_piraya skrev: 17 jan 2025 22:45
Fredrik j skrev: 17 jan 2025 19:48
MY_piraya skrev: 17 jan 2025 09:03
Polstaren, kostar väl ca dubbeltupp mot M3:an?



Pris /Km Range :)
https://ev-database.org/#group=vehicle- ... s=9&p=0-10
Så billigare bilar har större problem med att nå sin WLTP än dyrare?
Så kan det vara . Det intressanta med testet var ju den (bil) individuella diffen mellan resultatet och påstådda räckvidden. Inte räckvidds topplistan.
För mig är räckvidd det intressanta då det är en begränsning fortfarande i elbilar - för mig som ofta kör långt på motorväg året runt.
WLTP är en teoretisk siffra.
Sedan är effektiviteten viktig, men väljer man en SUV-liknande bil får man högre förbrukning. Inget konstigt.
Att jag föredrar lågbyggda bilar har dock med köregenskaper att göra.

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 19 jan 2025 12:22
av Emg
Referens från vinterkörning i veckan.
Åkte Luleå-Kiruna fram och tillbaka i veckan i min Model 3 LR-21. Temperatur noll med några plus och minus. Väglag ena vägen hårt och delvis halkigt. Andra hållet lite lätt blöta vägar.
Sträckan är 34 mil och jag förbrukade i praktiken 100% av batteriet. Laddad i 15% inför sista milen, och kom fram med 15%. Åkte hemifrån med 100%.
Det ger alltså för mig ca 35mil på ett helt batteri. Körde stora delar med moms på hastigheten, så långsammare hade såklart gett lite mer räckvidd.

Lite för lite räckvidd om jag fick bestämma. 40 mil motorvägsfart med lagom vinterväder hade känts lite bättre.

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 19 jan 2025 13:36
av AAKEE
Emg skrev: 19 jan 2025 12:22
Referens från vinterkörning i veckan.
Åkte Luleå-Kiruna fram och tillbaka i veckan i min Model 3 LR-21. Temperatur noll med några plus och minus. Väglag ena vägen hårt och delvis halkigt. Andra hållet lite lätt blöta vägar.
Sträckan är 34 mil och jag förbrukade i praktiken 100% av batteriet. Laddad i 15% inför sista milen, och kom fram med 15%. Åkte hemifrån med 100%.
Det ger alltså för mig ca 35mil på ett helt batteri. Körde stora delar med moms på hastigheten, så långsammare hade såklart gett lite mer räckvidd.

Lite för lite räckvidd om jag fick bestämma. 40 mil motorvägsfart med lagom vinterväder hade känts lite bättre.
Hur hade du laddat batteriet, och när?
(Frågan kommer utifrån att värmepumpen får en massa gratis med varmt batteri.)

Kiruna ligger på ~ 450-500m höjd, vilket kostar ungefär 3kWh i lägesenergi med förluster dvs 1.5mil eller ngt.

Har du btw koll på vilket batteri din LR har? (Drt fanns fyra olika det året)

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 19 jan 2025 15:14
av Emg
AAKEE skrev: 19 jan 2025 13:36
Emg skrev: 19 jan 2025 12:22
Referens från vinterkörning i veckan.
Åkte Luleå-Kiruna fram och tillbaka i veckan i min Model 3 LR-21. Temperatur noll med några plus och minus. Väglag ena vägen hårt och delvis halkigt. Andra hållet lite lätt blöta vägar.
Sträckan är 34 mil och jag förbrukade i praktiken 100% av batteriet. Laddad i 15% inför sista milen, och kom fram med 15%. Åkte hemifrån med 100%.
Det ger alltså för mig ca 35mil på ett helt batteri. Körde stora delar med moms på hastigheten, så långsammare hade såklart gett lite mer räckvidd.

Lite för lite räckvidd om jag fick bestämma. 40 mil motorvägsfart med lagom vinterväder hade känts lite bättre.
Hur hade du laddat batteriet, och när?
(Frågan kommer utifrån att värmepumpen får en massa gratis med varmt batteri.)

Kiruna ligger på ~ 450-500m höjd, vilket kostar ungefär 3kWh i lägesenergi med förluster dvs 1.5mil eller ngt.

Har du btw koll på vilket batteri din LR har? (Drt fanns fyra olika det året)
På vägen upp hade jag laddat under natten och försökt bli färdig så nära avgång som det gick. Lade in resan i schemat, så bilen visste jag skulle iväg.
Vägen hem (då det också gick ca 100%) startade vi helt kallt utan förvärmning.
Car.info säger att det är 82kwh, men transportstyrelsen betecknar E5LD, så jag tror det är det mindre. 614km WLTP.
Höjdskillnaden kanske utjämnar hemresans kalla start ungefär.

Re: Polestar och Tesla kom längst i norskt vintertest

Postat: 19 jan 2025 15:45
av AAKEE
Emg skrev: 19 jan 2025 15:14
AAKEE skrev: 19 jan 2025 13:36
Emg skrev: 19 jan 2025 12:22
Referens från vinterkörning i veckan.
Åkte Luleå-Kiruna fram och tillbaka i veckan i min Model 3 LR-21. Temperatur noll med några plus och minus. Väglag ena vägen hårt och delvis halkigt. Andra hållet lite lätt blöta vägar.
Sträckan är 34 mil och jag förbrukade i praktiken 100% av batteriet. Laddad i 15% inför sista milen, och kom fram med 15%. Åkte hemifrån med 100%.
Det ger alltså för mig ca 35mil på ett helt batteri. Körde stora delar med moms på hastigheten, så långsammare hade såklart gett lite mer räckvidd.

Lite för lite räckvidd om jag fick bestämma. 40 mil motorvägsfart med lagom vinterväder hade känts lite bättre.
Hur hade du laddat batteriet, och när?
(Frågan kommer utifrån att värmepumpen får en massa gratis med varmt batteri.)

Kiruna ligger på ~ 450-500m höjd, vilket kostar ungefär 3kWh i lägesenergi med förluster dvs 1.5mil eller ngt.

Har du btw koll på vilket batteri din LR har? (Drt fanns fyra olika det året)
På vägen upp hade jag laddat under natten och försökt bli färdig så nära avgång som det gick. Lade in resan i schemat, så bilen visste jag skulle iväg.
Vägen hem (då det också gick ca 100%) startade vi helt kallt utan förvärmning.
Car.info säger att det är 82kwh, men transportstyrelsen betecknar E5LD, så jag tror det är det mindre. 614km WLTP.
Höjdskillnaden kanske utjämnar hemresans kalla start ungefär.
Ok, Car-info har överlag pissig kontroll på datan. Det kanske stämmer mellan tummen och pekfingret, men är ofta lite fel.

E5LD innebär att du har LG-batteriet på 78.8 kWh.