Norska bilförbundet NAF genomförde tillsammans med tidningen Motor.no ett stort räckviddstest av 24 elbilar. Med start från Oslo skulle bilarna köras så långt det gick, tills de inte kunde hålla hastighetsgränsen längre.
Allra längst, 531 kilometer kom Polestar 3 Long Range Dual Motor AWD och Tesla Model 3 Long Range RWD.
Resten av bilarna kom mellan 35-50 mil.
Norrmännen ville vintertesta bilarna men vädrets knyck gjorde att på testdagen blev det inte särskilt kallt. Testet kördes i temperaturer mellan -6 och +7 grader. I början av dagen kom det underkylt regn, resten av dagen var molnig och genomfördes under normala vinterförhållanden. Vägarna var extremt hala och isiga.
Och framför allt: det mesta av testrutten skedde på norskt 80-väg. I svensk motorvägsfart skulle bilarna fått kortare räckvidd.
Medan resultatens validitet säkerligen kommer diskuteras kan vi ändå jämföra bilarna sinsemellan varandra – och mot deras angivna WLTP räckvidd.
Att bilarna skulle köra kortare än WLTP räckvidd var ganska naturligt. WLTP räckvidden är ett teoretiskt beräknat värde efter en körcykel med 46 km/h i genomsnittsfart. Snabbare hastighet medför kortare räckvidd. WLTP genomförs dessutom i +23 grader. Kallare temperatur medför också kortare räckvidd.
Men att Tesla Model 3 skulle komma endast 531 kilometer, trots en angiven WLTP räckvidd på hela 702 km var ändå en överraskning. Hela 24% kortare. Polestar presterade mycket bättre: den körde lika långt – men dess WLTP räckvidd på databladet uppges till 560 km, så tappet blev endast 5%.
De flesta bilar kom 10-20% kortare än deras angivna WLTP räckvidd. Åter igen: helt förståeligt, iom att WLTP testet körs i långsammare takt och varmare temperatur. Sämst av alla blev dock Peugeot E-3008 med 32% tapp.
En annan intressant jämförelse är att Tesla Model 3 körde 531 km med 75 kWh batterier – medan Polestar 3 behöver 111 kWh batterier för att komma lika långt. Polestar 3 är dock en mycket större bil än Model 3.
I Sverige har SPGA, Swedish Proving Ground Association utfört vintertester med elbilar i många år. Riktiga vintertester i -20 grader på testbanor i Norrbotten. Men i år har de slutat med det, elbilarna har blivit för bra:
“Det här började redan 2015/16. Då hade de första elbilarna dykt upp. Men ingen visste hur långt de gick på vintern” berättar Robert Granström, ordförande för testorganisationen i en intervju med sajten Carup. “Nu har räckvidden på bilarna blivit mycket bättre. Därför behöver vi inte göra de här testerna längre, men för några år sedan kom de till stor nytta.”