Skoda Enyaq 85 2024 2025
Moderator: Redaktion
Skoda Enyaq 85 2024 2025
Hej!
Jag letar efter ersättare till min M3 och har provkört några bilmodeller (BMW, Id.7) men inte fastnat för dem. Nu har jag snöat in på nya Skoda Enyaq 85.
Är det någon som kan recensera sin Skoda Enyaq som har förvärmning av batteriet. Hur den funkar att åka med på långkörning i kyla etc.
Jag letar efter ersättare till min M3 och har provkört några bilmodeller (BMW, Id.7) men inte fastnat för dem. Nu har jag snöat in på nya Skoda Enyaq 85.
Är det någon som kan recensera sin Skoda Enyaq som har förvärmning av batteriet. Hur den funkar att åka med på långkörning i kyla etc.
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 2 gång.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Skoda Enyaq 85
Om den fungerar lika bra som ID7 så fungerar det utmärkt. Både med förvärmningen och att den har bra laddhastighet på strax över 200 kW med flack laddkurva och verkar ladda ungefär lika fort på vintern som på sommaren med förvärmning. Skodas förvärmning fungerar säkert också bra. Vet dock inte hur snabbt Enyaq 85 laddar och om förvärmningen går att starta manuellt, är det olika beroende på modell?Electron skrev: ↑23 jan 2025 07:56Hej!
Jag letar efter ersättare till min M3 och har provkört några bilmodeller (BMW, Id.7) men inte fastnat för dem. Nu har jag snöat in på nya Skoda Enyaq 85.
Är det någon som kan recensera sin Skoda Enyaq som har förvärmning av batteriet. Hur den funkar att åka med på långkörning i kyla etc.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Skoda Enyaq 85
Jag har en ID.4 med samma motor och batteri. Jag kan inte uttala mig om inredningen etc. i Skodan, men räckvidd laddhastighet mm ska ju vara samma.Electron skrev: ↑23 jan 2025 07:56Hej!
Jag letar efter ersättare till min M3 och har provkört några bilmodeller (BMW, Id.7) men inte fastnat för dem. Nu har jag snöat in på nya Skoda Enyaq 85.
Är det någon som kan recensera sin Skoda Enyaq som har förvärmning av batteriet. Hur den funkar att åka med på långkörning i kyla etc.
Vi har som längst kört till Umeå från Gävle hittills. Det var mellan -12 till -18 under resans gång. Det gick hur bra som helst. Två korta laddstopp längs vägen var allt som behövdes. Det hade nog gått med bara ett längre också, men då vi stannade för blöjbyte på sonen så fanns det laddare direkt vid butiken i Örnsköldsvik så jag kopplade in i några minuter där också.
Vi upplever att den är minst lika bra som elbil som vår Model 3 att åka långt i. Navigatorn guidar till laddare, förvärmer batteriet och gör bra estimat för laddnivå vid respektive stopp och ankomst. Det ända sämre är att den är törstigare än Model 3, speciellt i motorvägsfart.
Med förvärmt batteri och ca 30% laddning kvar i Sundsvall så fick vi 150kw i hastighet, helt OK. Den har toppat på 185kw som bäst, men då med ca 20% batteri kvar. Jag har inte mätt, men upplever att den håller högre laddhastighet längre än Model 3. Som istället toppade med högre fart, men föll ifrån ganska snabbt.
Som bil är den bättre än model 3 på långfärd. Tystare, bekvämare stolar, inget fejk-skin som inte andas. Vi upplever också att klimatanläggningen är bättre. När det sjunker under ca -15 så brukade Model 3 (2021 med värmepump) få svårt att hålla en komfortabel temperatur i kupén. Den här har inga sådana problem alls.
Re: Skoda Enyaq 85
Enyaq 85 är ju en tre år äldre bil. Laddhastigheten är som max 135 kW om jag minns rätt, på 85x är det 175 kW. Från årsmodell 2024 så finns förvärmningen för batteriet, har förstått att den går att starta manuellt med. Mjukvaran är väldigt lik den på ID7 numera.Maw skrev:Om den fungerar lika bra som ID7 så fungerar det utmärkt. Både med förvärmningen och att den har bra laddhastighet på strax över 200 kW med flack laddkurva och verkar ladda ungefär lika fort på vintern som på sommaren med förvärmning. Skodas förvärmning fungerar säkert också bra. Vet dock inte hur snabbt Enyaq 85 laddar och om förvärmningen går att starta manuellt, är det olika beroende på modell?Electron skrev: ↑23 jan 2025 07:56Hej!
Jag letar efter ersättare till min M3 och har provkört några bilmodeller (BMW, Id.7) men inte fastnat för dem. Nu har jag snöat in på nya Skoda Enyaq 85.
Är det någon som kan recensera sin Skoda Enyaq som har förvärmning av batteriet. Hur den funkar att åka med på långkörning i kyla etc.
Åkte senast en Enyaq ingår, trevlig bekväm bil med hög kvalitet på inredning. Känns lite mer om en klassisk bil och inte så mycket kina/Tesla, vilket jag börjar uppskatta mer och merpå senare tid (jag har fyllt 50, samband?).
Är själv spekulant på en 85x, bara den kan komma på extremt bra erbjudande för privatleasing.
Re: Skoda Enyaq 85
Elroq kanske kan vara ett alternativ annars? Är ju mer eller mindre samma bil, bara lite mindre bagage. Och billigare då.
Re: Skoda Enyaq 85
Är också nyfiken på Enyaq, ska göra mig av med min my som gått 11000 mil och är nästan exakt tre år. Byter på grund av Teslas ägare.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Skoda Enyaq 85
Jag inväntar facelift för RS, dessutom har jag drygt 500 fria SuC-mil att bränna. Oklart om de kan användas på elbil av annat märke.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Skoda Enyaq 85
Hej, jag menar den senaste Enyaq från 2024 september.Vispen74 skrev: ↑23 jan 2025 08:34Enyaq 85 är ju en tre år äldre bil. Laddhastigheten är som max 135 kW om jag minns rätt, på 85x är det 175 kW. Från årsmodell 2024 så finns förvärmningen för batteriet, har förstått att den går att starta manuellt med. Mjukvaran är väldigt lik den på ID7 numera.Maw skrev:Om den fungerar lika bra som ID7 så fungerar det utmärkt. Både med förvärmningen och att den har bra laddhastighet på strax över 200 kW med flack laddkurva och verkar ladda ungefär lika fort på vintern som på sommaren med förvärmning. Skodas förvärmning fungerar säkert också bra. Vet dock inte hur snabbt Enyaq 85 laddar och om förvärmningen går att starta manuellt, är det olika beroende på modell?Electron skrev: ↑23 jan 2025 07:56Hej!
Jag letar efter ersättare till min M3 och har provkört några bilmodeller (BMW, Id.7) men inte fastnat för dem. Nu har jag snöat in på nya Skoda Enyaq 85.
Är det någon som kan recensera sin Skoda Enyaq som har förvärmning av batteriet. Hur den funkar att åka med på långkörning i kyla etc.
Åkte senast en Enyaq ingår, trevlig bekväm bil med hög kvalitet på inredning. Känns lite mer om en klassisk bil och inte så mycket kina/Tesla, vilket jag börjar uppskatta mer och merpå senare tid (jag har fyllt 50, samband?).
Är själv spekulant på en 85x, bara den kan komma på extremt bra erbjudande för privatleasing.
Låter som jag helt klart ska boka in en provkörning

Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Lite tramsigt kanske men hur är appen? Teslas har funkat bra hittills. Kommer jag sakna något från Teslas?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Skoda Enyaq 85
I min offert står det 175kW fast det är en Enyaq 85. Har inte testat snabbladdningen än.Vispen74 skrev: ↑23 jan 2025 08:34Enyaq 85 är ju en tre år äldre bil. Laddhastigheten är som max 135 kW om jag minns rätt, på 85x är det 175 kW. Från årsmodell 2024 så finns förvärmningen för batteriet, har förstått att den går att starta manuellt med. Mjukvaran är väldigt lik den på ID7 numera.Maw skrev:Om den fungerar lika bra som ID7 så fungerar det utmärkt. Både med förvärmningen och att den har bra laddhastighet på strax över 200 kW med flack laddkurva och verkar ladda ungefär lika fort på vintern som på sommaren med förvärmning. Skodas förvärmning fungerar säkert också bra. Vet dock inte hur snabbt Enyaq 85 laddar och om förvärmningen går att starta manuellt, är det olika beroende på modell?Electron skrev: ↑23 jan 2025 07:56Hej!
Jag letar efter ersättare till min M3 och har provkört några bilmodeller (BMW, Id.7) men inte fastnat för dem. Nu har jag snöat in på nya Skoda Enyaq 85.
Är det någon som kan recensera sin Skoda Enyaq som har förvärmning av batteriet. Hur den funkar att åka med på långkörning i kyla etc.
Åkte senast en Enyaq ingår, trevlig bekväm bil med hög kvalitet på inredning. Känns lite mer om en klassisk bil och inte så mycket kina/Tesla, vilket jag börjar uppskatta mer och merpå senare tid (jag har fyllt 50, samband?).
Är själv spekulant på en 85x, bara den kan komma på extremt bra erbjudande för privatleasing.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Hoppas inte den är som Cupras för den är fortfarande helt kass. Omstart varje gång för att den ens ska ladda in så att man kan trycka på ngt. Audi har ju fått ordning på sina grejer så verkar skilja en del inom koncernen. Hoppas Skoda är i framkant.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Appen har fungerat varje gång jag testat.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Vad kan man se och göra?nek0 skrev: ↑23 jan 2025 16:21Appen har fungerat varje gång jag testat.
Min kompis har problem med att bilen laddar långsamt vid laddstolpar. Jag skickade en bild på hur det ser ut i min app, där det framgår effekt, aktuell ström, aktuell spänning, inställd maxström och antalet faser.
Något sådant kan han inte se hävdar han.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Gillar också enyaq. Vänder mig fortfarande efter den när jag ser en i trafiken. Mycket snygg bil med klassiskt utseende.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Ja jag tycker den ser snygg ut också. Bra markfrigång.
Blir en provkörning på lördag. Ska bli intressant. Säljaren sa att de har ett lager att sälja av. Refresh kommer först till sommaren. Kalkylen på hemsidan stämmer inte med vad bilhandlaren kan erbjuda.
Blir en provkörning på lördag. Ska bli intressant. Säljaren sa att de har ett lager att sälja av. Refresh kommer först till sommaren. Kalkylen på hemsidan stämmer inte med vad bilhandlaren kan erbjuda.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Hur funkar regen?
Jag har fattat det som att den är ställbar i olika nivåer.
Behåller den inställningen till nästa färd?
Hur stark som mest, inte OPD?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Provkörde A6 E-tron, id7 gtx touring och enyaq idag och var inte imponerad av enyaq vilket jag minns att jag var senast jag provkörde. Bla ganska bullrig och jag störde mig på att man såg instrumentpanelen i vindrutan hela tiden, det samma med id7. Beror möjligen på att jag trivs med min nuvarande bil så mycket. Blir inte elbil igen än för mig.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Nej man ser inte mycket. Fixar en bild imorgon när bilen laddar. Här kan ni se prognosen för snabbladdning 66% kvar i batteriet 0C ute och kört 5 mil landsvägmikebike skrev: ↑23 jan 2025 16:32Vad kan man se och göra?nek0 skrev: ↑23 jan 2025 16:21Appen har fungerat varje gång jag testat.
Min kompis har problem med att bilen laddar långsamt vid laddstolpar. Jag skickade en bild på hur det ser ut i min app, där det framgår effekt, aktuell ström, aktuell spänning, inställd maxström och antalet faser.
Något sådant kan han inte se hävdar han.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Jag har kryp akviverat, så att den inte stannar helt är utmärkt, men behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?Carlsson skrev: ↑23 jan 2025 21:14Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Med den jag provkörde var jag tvungen att bromsa själv när jag svängde av motorvägen, men efteråt fick jag veta att det finns fler lägen på regen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Vad menar du med "behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?"mikebike skrev: ↑23 jan 2025 21:31Jag har kryp akviverat, så att den inte stannar helt är utmärkt, men behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?Carlsson skrev: ↑23 jan 2025 21:14Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Med den jag provkörde var jag tvungen att bromsa själv när jag svängde av motorvägen, men efteråt fick jag veta att det finns fler lägen på regen.
Kör du med farthållaren behöver du inte bromsa själv. Gillar inte stark regenerering, så jag vet inte hur mycket bilen bromsar själv.
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Det finns två lägen på regen. Man kan lägga växelväljaren i D eller B.mikebike skrev: ↑23 jan 2025 21:31Jag har kryp akviverat, så att den inte stannar helt är utmärkt, men behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?Carlsson skrev: ↑23 jan 2025 21:14Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Med den jag provkörde var jag tvungen att bromsa själv när jag svängde av motorvägen, men efteråt fick jag veta att det finns fler lägen på regen.
I D så frirulllar bilen i princip när du släpper gasen. Den reglerar regenereringen automatiskt, och saktar ner mha regen (om du släppt på gasen) om bilar framför saktar in, eller om du är på väg mot en plats med lägre hastighetsgräns.
B är mer likt Teslan. Bilens regenering styrs av läget på gaspedalen. Den stora skillnaden är att Max regen är mindre än vad som kan uppnås i Teslan, det är svårt att sätta en siffra på det. Men jag måste helt klart använda bromsen lite mer än i Teslan. Även bromspedalen använder dock regen i de övre lägena av pedalens rörelse. Så den sista biten regen kan du få genom att trycka lätt på bromsen. Då har du samma regenstyrka som Tesla (upplevd). Därefter går den över till mekanisk broms om du trycker ner bromspedalen djupare.
En annan skillnad är att den kommer att sakta ner till ca 5 km/h som lägst. Därefter så kör bilen framåt likt en bensin/dieselbil med traditionell automatlåda.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Som i mitt exempel, när man skall lämna motorvägen.nek0 skrev: ↑24 jan 2025 04:18Vad menar du med "behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?"mikebike skrev: ↑23 jan 2025 21:31Jag har kryp akviverat, så att den inte stannar helt är utmärkt, men behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?Carlsson skrev: ↑23 jan 2025 21:14Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Med den jag provkörde var jag tvungen att bromsa själv när jag svängde av motorvägen, men efteråt fick jag veta att det finns fler lägen på regen.
Kör du med farthållaren behöver du inte bromsa själv. Gillar inte stark regenerering, så jag vet inte hur mycket bilen bromsar själv.
Sedan använder man ju inte alltid farthållare. Min svåger bor t.ex. på ett berg, och på vägen därifrån måste han bromsa, men inte jag.
Jag älskar regen, när jag körde avgasbil växlade jag alltid ned för att få bättre motorbroms.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Mina två MEB som jag har haft har någon form av smart regen och bromsar mer när det behövs, gissar att det är styrt från kartdata? Tycker att det är ganska skönt faktiskt att man kan rulla in mot en rondell och sen bromsar den lite fint in mot infart. Samma om man kommer ikapp bilar och så.mikebike skrev: ↑24 jan 2025 08:33Som i mitt exempel, när man skall lämna motorvägen.nek0 skrev: ↑24 jan 2025 04:18Vad menar du med "behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?"mikebike skrev: ↑23 jan 2025 21:31Jag har kryp akviverat, så att den inte stannar helt är utmärkt, men behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?Carlsson skrev: ↑23 jan 2025 21:14Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Med den jag provkörde var jag tvungen att bromsa själv när jag svängde av motorvägen, men efteråt fick jag veta att det finns fler lägen på regen.
Kör du med farthållaren behöver du inte bromsa själv. Gillar inte stark regenerering, så jag vet inte hur mycket bilen bromsar själv.
Sedan använder man ju inte alltid farthållare. Min svåger bor t.ex. på ett berg, och på vägen därifrån måste han bromsa, men inte jag.
Jag älskar regen, när jag körde avgasbil växlade jag alltid ned för att få bättre motorbroms.
Tycker dock att det skulle finnas ett OPD-läge också.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Ok, finessen med kraftig regen är ju att man slipper flytta foten, så blended braking är en klen tröst.Xyborg skrev: ↑24 jan 2025 06:56Det finns två lägen på regen. Man kan lägga växelväljaren i D eller B.mikebike skrev: ↑23 jan 2025 21:31Jag har kryp akviverat, så att den inte stannar helt är utmärkt, men behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?Carlsson skrev: ↑23 jan 2025 21:14Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Med den jag provkörde var jag tvungen att bromsa själv när jag svängde av motorvägen, men efteråt fick jag veta att det finns fler lägen på regen.
I D så frirulllar bilen i princip när du släpper gasen. Den reglerar regenereringen automatiskt, och saktar ner mha regen (om du släppt på gasen) om bilar framför saktar in, eller om du är på väg mot en plats med lägre hastighetsgräns.
B är mer likt Teslan. Bilens regenering styrs av läget på gaspedalen. Den stora skillnaden är att Max regen är mindre än vad som kan uppnås i Teslan, det är svårt att sätta en siffra på det. Men jag måste helt klart använda bromsen lite mer än i Teslan. Även bromspedalen använder dock regen i de övre lägena av pedalens rörelse. Så den sista biten regen kan du få genom att trycka lätt på bromsen. Då har du samma regenstyrka som Tesla (upplevd). Därefter går den över till mekanisk broms om du trycker ner bromspedalen djupare.
En annan skillnad är att den kommer att sakta ner till ca 5 km/h som lägst. Därefter så kör bilen framåt likt en bensin/dieselbil med traditionell automatlåda.
Att det rullar på i promenadfart gillar jag, fördel när man fickparkerar. Det blir OPD, fast tvärtom. Man slipper flytta på foten.
Är det som på Tesla att man får Hold om man trycker hårt på bromspedalen?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.