Är det bättre med de nya modellerna eller rör det här sig mest om barnsjukdomar? Vad tror ni?Det är framförallt problem med bromsar, hjulupphängningar, hjul, styrning och belysning hos Model 3 som bilbesiktningen anmärker på.
Teslas bakslag – många danska bilar underkända
Moderator: Redaktion
Teslas bakslag – många danska bilar underkända
https://www.sydsvenskan.se/2025-01-28/t ... nderkanda/
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända
Den Model 3 vi hade tidigare hade börjat knarra lite om länkarmarna fram när vi sålde den vid ca 4000 mil. För vad det nu är värt så har Model Y:n inga sådana tendenser vid snart 5500 mil 
Men det är ju högst anekdotiskt. Vet inte om det är en förbättrad konstruktion nu.

Men det är ju högst anekdotiskt. Vet inte om det är en förbättrad konstruktion nu.
Model Y LR AWD 2022
Bländande strålkastare har inte blivit bättre. Ett skitfel egentligen men nästan varenda Model y och Model 3 verkar ha felinställda strålkastare. Här borde Tesla tvingas göra en återkallelse.
Model Y LR AWD -24
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Och installera mekanisk reglering som på alla andra bilar?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Det behöver ju inte bero på att Tesla har sämre kvalitet på bilarna. Det kan ju möjligen, helt eller delvis bero på att Teslor servas i mycket mindre utsträckning eftersom servicen är mer ”frivillig”.
Inbillar mig att man fångar en hel del fel i servicebesöken på ”vanliga” bilar?
Jag tänkte att de skulle ställa in strålkastarna. Jag vet inte hur man gör men jag antar att det är något manuellt förfarande?
Model Y LR AWD -24
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Dimljusen fram måste justeras manuellt. Huvudstrålkastarna elektriskt från skärmen.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
Grejen är att höjden (kan) ändras med tiden och beroende på hur bilen är lastad, och även om man kör med släp/husvagn.
Jag löste på lite nu om att ställa in huvudstrålkastarna. Det verkar finnas någon autoknapp som riktar ned strålkastarna i backen så man knappt får något ljus alls. Och annars behöver man mäta upp avstånd och höjder mot en vägg och trixa en del. Låter krångligt att få det rätt så en återkallelse vore nog på sin plats. Men rätta mig gärna om jag har fel. Min egen bil bländar också.
Model Y LR AWD -24
Jag kan tänka mig det men Tesla utmärker sig verkligen negativt i form av att de ofta bländar. Jag antar att de är dåligt justerade från fabrik?mikebike skrev: ↑28 jan 2025 19:28Grejen är att höjden (kan) ändras med tiden och beroende på hur bilen är lastad, och även om man kör med släp/husvagn.
Model Y LR AWD -24
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Det är ganska enkelt att justera. Om du vet att den egna bilen bländar, gå in på strålkastarjusteringen och ställ ner den sida du tror eller vet är den som bländar ett hack på scrollhjulet i taget. När folk slutar blinka på dig har du förmodligen hittat rätt, eller i vart fall nära nog.mussla skrev: ↑28 jan 2025 19:39Jag löste på lite nu om att ställa in huvudstrålkastarna. Det verkar finnas någon autoknapp som riktar ned strålkastarna i backen så man knappt får något ljus alls. Och annars behöver man mäta upp avstånd och höjder mot en vägg och trixa en del. Låter krångligt att få det rätt så en återkallelse vore nog på sin plats. Men rätta mig gärna om jag har fel. Min egen bil bländar också.
Jag hade samma fel fast tvärtom på min förra Model 3, vänster strålkastare lyste i princip rakt ner i gatan så den fick jag skruva upp rejält. När jag besiktigade bilen passade jag på att justera upp den till den nivå som den skulle ha när de ändå gjorde kontrollen.
Min nya Model 3 har inte samma problem vad det verkar.
Senast redigerad av Dinsdale, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Nja.mikebike skrev: ↑28 jan 2025 19:28Grejen är att höjden (kan) ändras med tiden och beroende på hur bilen är lastad, och även om man kör med släp/husvagn.
Bilar med xenonljus och säkerligen LED måste ha automatisk nivåreglering.
Nivåregleringen ser till att ljusen pekar rätt även efter lång tid, eftersom bilen har givare för fjädringsläget så att det kompenseras för lasten.
Min A6 som jag köpte ny år 2000 kom med korrekt ljusinställning (även på dimljusen). När jag sålde den 2021 efter 33000 mil hade den gått klockrent genom besiktningen utan att ändra ljusinställningen.
På Facebook tror folk att det är normalt att ljusinställningen ändra när det tex blåser, är udda datum eller skottår.
Normala bilar påverkas inte av det.
Tesla kommer ofta med felaktig ljusinställning från fabrik både på strålkastare och dimljus.
Om de sedan ändras själv med tid eller olika mjukvaror vet jag inte, men gör de det är det femton extra minuspoäng åt Tesla.
Bilarna behöver alltså normalt en ljusinställning sen ska det hålla sig över tid.
På Facebook tror folk även att Hjulinställningennär bra från fabrik och att den ändras bara för att man kör bilen på biltransport (eller att det blåser eller är skottår).
I realiteten är hjulupphängningar normalt ordentligt stadiga så det är inte så lätt att få den ändrad. Ett litet potthål gör det inte heller, men det går såklart kröka något om man kör med våld i ett stort hål. Det vanliga är dock att fälgen blir krokig före.
Tesla slänger ihop bilarna och det finns mycket som inte blir rätt eller kvalitetskontrollerat.
Ljus- och hjulinställning är såna exempel.
Bägge dessa får man ofta lösa själv på egen bekostnad då Tesla inte tar ansvar för det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
Som sagt, andra bilar har automatisk justering. Det har Tesla snålat in på.mussla skrev: ↑28 jan 2025 19:42Jag kan tänka mig det men Tesla utmärker sig verkligen negativt i form av att de ofta bländar. Jag antar att de är dåligt justerade från fabrik?mikebike skrev: ↑28 jan 2025 19:28Grejen är att höjden (kan) ändras med tiden och beroende på hur bilen är lastad, och även om man kör med släp/husvagn.
- mikebike
- Teslaägare
Fast Tesla* har inte det, inga givare, ingen reglering.AAKEE skrev: ↑28 jan 2025 19:55Nja.mikebike skrev: ↑28 jan 2025 19:28Grejen är att höjden (kan) ändras med tiden och beroende på hur bilen är lastad, och även om man kör med släp/husvagn.
Nivåregleringen ser till att ljusen pekar rätt även efter lång tid, eftersom bilen har givare för fjädringsläget så att det kompenseras för lasten.
Tydligen finns ett undantag för reglering om ljusstyrkan är lägre än ett visst gränsläge.
Min förra Tesla hade inte ens asymmetriskt halvljus, något som min PV har!
*Model 3 och Model Y. De dyrare bilarna kanske har reglering? De bländar inte lika ofta i alla fall.
Detta är ur servicemanualen för model Y: Undantaget du hänvisar till gäller nog inte LED-strålkastare och dessutom är de sannolikt för starka.mikebike skrev: ↑28 jan 2025 20:34Fast Tesla* har inte det, inga givare, ingen reglering.AAKEE skrev: ↑28 jan 2025 19:55Nja.
Tydligen finns ett undantag för reglering om ljusstyrkan är lägre än ett visst gränsläge.
*Model 3 och Model Y. De dyrare bilarna kanske har reglering? De bländar inte lika ofta i alla fall.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
mikebike skrev: ↑28 jan 2025 20:34Fast Tesla* har inte det, inga givare, ingen reglering.AAKEE skrev: ↑28 jan 2025 19:55Nja.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
gjohansson skrev: ↑28 jan 2025 18:50Det behöver ju inte bero på att Tesla har sämre kvalitet på bilarna. Det kan ju möjligen, helt eller delvis bero på att Teslor servas i mycket mindre utsträckning eftersom servicen är mer ”frivillig”.
Nu är det ju så att Tesla gång på gång visat ha alldeles för klena materialval i sina komponenter. Så jo sämre kvalité kan vi garantera att det är, samt slarvigare ihopsatt. Men det är så när det är amerikansk kvalité
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det där stämmer inte.mikebike skrev: ↑28 jan 2025 20:34Fast Tesla* har inte det, inga givare, ingen reglering.AAKEE skrev: ↑28 jan 2025 19:55Nja.
Min bil reglerar automatiskt när jag lastar bilen tungt.
"Undantaget" gäller bara gamla Model S (nose cone) med xenon-strålkastare. De har så svaga lampor original (25 W) att de ligger under ljusstyrkan att automatiskt höjdjustering är ett krav. På de bilarna sänker man halvljuset manuellt i fasta steg på skärmen. Något sådant finns inte på 3 och Y.
Om du lastar bilen rejält, blinkar alla på dig då, eller hur gör du för att ändra ljusinställningen?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Både modell S och X har väl luftfjädring och därmed automatisk höjdreglering av hela bilen så då uppstår aldrig problemet med högt ljus vid last
- mikebike
- Teslaägare
Jag har aldrig lastat tungt i mina Teslor, men andra har blinkat åt mig ändå. Jag sänkte ljusbilden och sedan fick jag anmärkning på Bilprovningen om att strålkastarna var för lågt ställda. Nu har jag höjt, återstår att se om blinkningarna återkommer.Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2025 09:18Det där stämmer inte.mikebike skrev: ↑28 jan 2025 20:34Fast Tesla* har inte det, inga givare, ingen reglering.
"Undantaget" gäller bara gamla Model S (nose cone) med xenon-strålkastare. De har så svaga lampor original (25 W) att de ligger under ljusstyrkan att automatiskt höjdjustering är ett krav. På de bilarna sänker man halvljuset manuellt i fasta steg på skärmen. Något sådant finns inte på 3 och Y.
Om du lastar bilen rejält, blinkar alla på dig då, eller hur gör du för att ändra ljusinställningen?

Ingen har blinkat åt mig, och jag har aldrig justerat strålkastarna, på någon Volvo trots över 700 kg i last som mest.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Så var har du fått det ifrån att 3 och Y inte har automatiskt höjdjustering av halvljuset?mikebike skrev: ↑29 jan 2025 10:07Jag har aldrig lastat tungt i mina Teslor, men andra har blinkat åt mig ändå. Jag sänkte ljusbilden och sedan fick jag anmärkning på Bilprovningen om att strålkastarna var för lågt ställda. Nu har jag höjt, återstår att se om blinkningarna återkommer.Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2025 09:18Det där stämmer inte.mikebike skrev: ↑28 jan 2025 20:34Fast Tesla* har inte det, inga givare, ingen reglering.
Om du lastar bilen rejält, blinkar alla på dig då, eller hur gör du för att ändra ljusinställningen?![]()
Ingen har blinkat åt mig, och jag har aldrig justerat strålkastarna, på någon Volvo trots över 700 kg i last som mest.
Är det bara egna gissningar?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
En Volvo kommer med ljusinställningen korrekt från fabrik. Sannolikt har man koll på hur bilen monteras så att det blir rätt, och att man gör en kvalitetskontroll när bilen är byggd med kontroll av ljusinställningen.
För Tesla har det vart slumpen som avgjort hur det blir både för ljus- och hjulinställning.
Teslan har alltså lägesgivare i fjädringen som kompenserar för lasten. Är de för högt eller för lågt ställda kommer de att fortsätta lysa högt eller lågt oberoende av last.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
De första 5-6 åren hade inte Model S luftfjädring som standard.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Mikebike har nog sett min post och lärt sig vid det här laget.Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2025 10:13Så var har du fått det ifrån att 3 och Y inte har automatiskt höjdjustering av halvljuset?
Det har säkert beskrivits i forum etc. därför att folk har fått för sig saker och därför ”beslutat” att det är på ett visst sätt.
Ingen skugga på Mikebike, problemet är med stor sannolikhet hur mycket myter som sprids om Teslor på just Teslaforum.
Jag har vart på bilforum i ungefär 30 år (mest wankelmotorer och Audi innan) och maken till myter har jag inte sett närheten av någon annanstans.
Värst är de Svenska Tesla-Facebookgrupperna.
Ifrågasätter man svaren som är från en annan planet så får man veta att *alla vet sedan 100 år*

Jag tror att det inte är jättekonstigt att det finns jättekonstig information eftersom en Tesla är som en iPhone ungefär. Många köper den, man behöver inte kunna speciellt mycket för att använda den och man behöver inte ha någon som helst teknisk insikt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Ja fakta är ju tyvärr inte det som kännetecknar TCS forum.AAKEE skrev: ↑29 jan 2025 10:29Mikebike har nog sett min post och lärt sig vid det här laget.Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2025 10:13Så var har du fått det ifrån att 3 och Y inte har automatiskt höjdjustering av halvljuset?
Det har säkert beskrivits i forum etc. därför att folk har fått för sig saker och därför ”beslutat” att det är på ett visst sätt.
Ingen skugga på Mikebike, problemet är med stor sannolikhet hur mycket myter som sprids om Teslor på just Teslaforum.
Jag har vart på bilforum i ungefär 30 år (mest wankelmotorer och Audi innan) och maken till myter har jag inte sett närheten av någon annanstans.
Värst är de Svenska Tesla-Facebookgrupperna.
Ifrågasätter man svaren som är från en annan planet så får man veta att *alla vet sedan 100 år*![]()
Jag tror att det inte är jättekonstigt att det finns jättekonstig information eftersom en Tesla är som en iPhone ungefär. Många köper den, man behöver inte kunna speciellt mycket för att använda den och man behöver inte ha någon som helst teknisk insikt.
Det odlas kopiöst många myter här.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015