Så under de senaste 10 åren så blev det 3 teslor till, tills nyligen när jag upptäckte BMW i7 - lagom efter att Tesla buskört med en av mina bilar när den varit inne på service för en andra gång, vilket verkligen drev på att det var dags för en teslapaus.
Det buskördes med min X Performance och S Plaid. Teslor jag haft utöver det var P85D och 3 Performance. Nästan 10 år och runt 40.000 mil i teslor. Barnen har flyttat ut, så "fruns" X byttes till en Taycan Crossturismo och Plaid'en mot en i7.
Ja, en i7 kostar mycket, men ser man till vad man får så är det en billig bil. Det går att få skapliga rabatter på nya bilar och väljer du en bättre begagnad som är något år gammal så kan det röra sig om närmare 1mkr i "rabatt".
Det som fick det att tippa över (utan inbördes ordning) var:
- Automatiska dörrar
- HUD
- "Bling-känslan", tex med detaljer i kristall
- Massage i stolarna
- Komfort
- Ljudnivå i kupe
- Triangulering av (och röstaktiverad!) rösttstyrning
- Batteristorlek (närmare 102kwh tillgängligt)
- Radarbaserad farthållare
- Bakhjulsstyrning
- 360-kamera med 3d-vy
- 2000kg dragvikt och automatisk dragkrok
Förbrukning är förvånansvärt låg med tanke på 21" vinterdäck och 2875kg tjänstevikt.
Jag saknar inte prestandan så mycket som jag trodde. Håller man in boost-paddeln så får man lite extra umpf i 10 sekunder, vilket räcker lagom "för säkra omkörningar".
BMW's app är dock usel. BMW kan inte IT för fem öre. Allt i bilen känns IRQ-styrt, tex så fungerar inte automatiska dörrarna om parkeringsvyn är aktiv på skärmen - för då låser den ultraljudssensorerna som dörrarna behöver för att se så det inte finns några hinder. ...och parkeringsvyn öppnas automatiskt när man parkerar och hänger kvar även efter att man lagt i P-växeln.
Om S Plaid kommer med HUD, automatiska dörrar, vettig röststyrning, radarbaserad adaptiv farthållare så kanske jag överväger en Plaid igen.
På sjöis var den riktigt, riktigt rolig.