BMW i7 - en billig teslaersättare

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

BMW i7 - en billig teslaersättare

Inlägg av dstr »

Hösten 2014 lanserades P85D med meningar som "alla D-modeller har självstängande laddlucka" och "den har autopilot, och (det vi idag kallar advanced) summon är månader bort". Sedan hösten 2015 när det stod klart att det bara var lögner så har jag letat efter en värdig teslaersättare, men det har varit svårt. Alla andra är hopplöst efter.

Så under de senaste 10 åren så blev det 3 teslor till, tills nyligen när jag upptäckte BMW i7 - lagom efter att Tesla buskört med en av mina bilar när den varit inne på service för en andra gång, vilket verkligen drev på att det var dags för en teslapaus.

Det buskördes med min X Performance och S Plaid. Teslor jag haft utöver det var P85D och 3 Performance. Nästan 10 år och runt 40.000 mil i teslor. Barnen har flyttat ut, så "fruns" X byttes till en Taycan Crossturismo och Plaid'en mot en i7.

Ja, en i7 kostar mycket, men ser man till vad man får så är det en billig bil. Det går att få skapliga rabatter på nya bilar och väljer du en bättre begagnad som är något år gammal så kan det röra sig om närmare 1mkr i "rabatt".

Det som fick det att tippa över (utan inbördes ordning) var:
  • Automatiska dörrar
  • HUD
  • "Bling-känslan", tex med detaljer i kristall
  • Massage i stolarna
  • Komfort
  • Ljudnivå i kupe
  • Triangulering av (och röstaktiverad!) rösttstyrning
  • Batteristorlek (närmare 102kwh tillgängligt)
  • Radarbaserad farthållare
  • Bakhjulsstyrning
  • 360-kamera med 3d-vy
  • 2000kg dragvikt och automatisk dragkrok

Förbrukning är förvånansvärt låg med tanke på 21" vinterdäck och 2875kg tjänstevikt.

Jag saknar inte prestandan så mycket som jag trodde. Håller man in boost-paddeln så får man lite extra umpf i 10 sekunder, vilket räcker lagom "för säkra omkörningar".

BMW's app är dock usel. BMW kan inte IT för fem öre. Allt i bilen känns IRQ-styrt, tex så fungerar inte automatiska dörrarna om parkeringsvyn är aktiv på skärmen - för då låser den ultraljudssensorerna som dörrarna behöver för att se så det inte finns några hinder. ...och parkeringsvyn öppnas automatiskt när man parkerar och hänger kvar även efter att man lagt i P-växeln.

Om S Plaid kommer med HUD, automatiska dörrar, vettig röststyrning, radarbaserad adaptiv farthållare så kanske jag överväger en Plaid igen.

På sjöis var den riktigt, riktigt rolig. :)
Screenshot_20250124_160550_Signal.jpg
manneson

Re: BMW i7 - en billig teslaersättare

Inlägg av manneson »

Grattis! i7 verkar vara typ den ultimata glidaren.

Provade du iX också? Hur är den jämfört med i7?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

manneson skrev: 01 feb 2025 11:32
Grattis! i7 verkar vara typ den ultimata glidaren.

Provade du iX också? Hur är den jämfört med i7?
Nej, men jag borde göra det - samt även prova i5.

i5 är väldigt "dyr på pappret" jämfört med i7, så jag är nyfiken på om det är så på riktigt också.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

dstr skrev: 01 feb 2025 11:19
Hösten 2014 lanserades P85D med meningar som "alla D-modeller har självstängande laddlucka" och "den har autopilot, och (det vi idag kallar advanced) summon är månader bort". Sedan hösten 2015 när det stod klart att det bara var lögner så har jag letat efter en värdig teslaersättare, men det har varit svårt. Alla andra är hopplöst efter.

Så under de senaste 10 åren så blev det 3 teslor till, tills nyligen när jag upptäckte BMW i7 - lagom efter att Tesla buskört med en av mina bilar när den varit inne på service för en andra gång, vilket verkligen drev på att det var dags för en teslapaus.

Det buskördes med min X Performance och S Plaid. Teslor jag haft utöver det var P85D och 3 Performance. Nästan 10 år och runt 40.000 mil i teslor. Barnen har flyttat ut, så "fruns" X byttes till en Taycan Crossturismo och Plaid'en mot en i7.

Ja, en i7 kostar mycket, men ser man till vad man får så är det en billig bil. Det går att få skapliga rabatter på nya bilar och väljer du en bättre begagnad som är något år gammal så kan det röra sig om närmare 1mkr i "rabatt".

• Automatiska dörrar
  • HUD
  • Massage i stolarna
  • Komfort
  • Ljudnivå i kupe
  • Bakhjulsstyrning
  • 360-kamera med 3d-vy

Förbrukning är förvånansvärt låg med tanke på 21" vinterdäck och 2875kg tjänstevikt.

Jag saknar inte prestandan så mycket som jag trodde. Håller man in boost-paddeln så får man lite extra umpf i 10 sekunder, vilket räcker lagom "för säkra omkörningar".

BMW's app är dock usel. BMW kan inte IT för fem öre. Allt i bilen känns IRQ-styrt, tex så fungerar inte automatiska dörrarna om parkeringsvyn är aktiv på skärmen - för då låser den ultraljudssensorerna som dörrarna behöver för att se så det inte finns några hinder. ...och parkeringsvyn öppnas automatiskt när man parkerar och hänger kvar även efter att man lagt i P-växeln.

Om S Plaid kommer med HUD, automatiska dörrar, vettig röststyrning, radarbaserad adaptiv farthållare så kanske jag överväger en Plaid igen.

Hur upptäckte du buskörningarna av Tesla? Var det via appen eller hade de mage att ta nyckelkortet och bränna gummi medan du var på plats?
M3 LR -20
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Vindens skrev: 01 feb 2025 14:26
Hur upptäckte du buskörningarna av Tesla? Var det via appen eller hade de mage att ta nyckelkortet och bränna gummi medan du var på plats?
Teslamate loggar även om bilen är i serviceläge, så jag har väldigt detaljerad logg på allt.

Efter första vändan fick jag hygglig kompensation, så jag blev nöjd. Efter andra vändan förväntade jag mig minst detsamma, om inte det dubbla eftersom det hände för andra gången - men fick knappt hälften.

X Performance: Över 70 blås genom ett farthinder på 30-väg. 78km/h som mest på 30-vägen. 156km/h på E4 i rusningstrafik. 68km/h vid "apex" i glädjens trafikplats.

S Plaid: 224km/h på E18. 204km/h på 70-väg. 93km/h på 50-väg, efter att jag sagt åt dom att sluta busköra med bilen.

S'en hade min personliga regskylt FLATOUT på sig, i Örebro där jag har några kunder. Undrar om någon blev omkörd av min bil?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Men jisses, fick du prata med ngn som hade kört din bil eller vilken förklaring fick du? Värsta jag hört!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

dstr skrev: 01 feb 2025 15:08
Vindens skrev: 01 feb 2025 14:26
Teslamate loggar även om bilen är i serviceläge, så jag har väldigt detaljerad logg på allt.

Efter första vändan fick jag hygglig kompensation, så jag blev nöjd. Efter andra vändan förväntade jag mig minst detsamma, om inte det dubbla eftersom det hände för andra gången - men fick knappt hälften.

X Performance: Över 70 blås genom ett farthinder på 30-väg. 78km/h som mest på 30-vägen. 156km/h på E4 i rusningstrafik. 68km/h vid "apex" i glädjens trafikplats.

S Plaid: 224km/h på E18. 204km/h på 70-väg. 93km/h på 50-väg, efter att jag sagt åt dom att sluta busköra med bilen.

S'en hade min personliga regskylt FLATOUT på sig, i Örebro där jag har några kunder. Undrar om någon blev omkörd av min bil?
Hoppas den som körde fick sparken.
Det är ju fall för polisanmälan med tanke på överträdelserna och dessutom eventuella skador av att köra så fort över ett gupp.

Hade varit ett fall att skicka vidare till Musk men hade nog bara resulterat i svaret ”within spec” :lol:
M3 LR -20
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Konmer inte ihåg titlarna på de jag pratade med, men aldrig mekanikern. HR kopplas in. Det fanns inget att polisanmäla. Jag fick tillbaka bilen "i nyskick" (som jag nämnde innan så var jag nöjd med kompensationen efter första tillfället).

Den här tråden skulle handla om i7'an. Kanske skulle starta en ny om alla saker som ledde fram till min teslapaus?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

i7 med M paket och vit lack ser inte så värst ut faktiskt. Ser att här i Norge får man en lätt begagnad för ca 1miljon. Ganska mycket bil för pengarna. Känns som det är natt och dag mellan upplevd kvalitet i i5 (som alltid varit premium, men nu verkar ha blivit degraderad till mellanklassplastbil på många områden i interiören) och i7 som fortfarande är riktig upplevd premium.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

HelectriC skrev: 02 feb 2025 10:11
i7 med M paket och vit lack ser inte så värst ut faktiskt. Ser att här i Norge får man en lätt begagnad för ca 1miljon. Ganska mycket bil för pengarna. Känns som det är natt och dag mellan upplevd kvalitet i i5 (som alltid varit premium, men nu verkar ha blivit degraderad till mellanklassplastbil på många områden i interiören) och i7 som fortfarande är riktig upplevd premium.
Var inne hos en BMW ÅF och provsatt några bilar före jul. Fick en smärre chock över hur mycket billig hårdplast det är i interiören på bilar som kostar över 600 000 kr. Tex 2-seien men också I5. Det känns som BMW snart bara är en blåvit dekal utan premiuminnehåll.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Luma skrev: 02 feb 2025 11:51
Var inne hos en BMW ÅF och provsatt några bilar före jul. Fick en smärre chock över hur mycket billig hårdplast det är i interiören på bilar som kostar över 600 000 kr. Tex 2-seien men också I5. Det känns som BMW snart bara är en blåvit dekal utan premiuminnehåll.
Swarowsky-kristallerna i i7'an är inte så plastiga.
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

dstr skrev: 02 feb 2025 11:58
Luma skrev: 02 feb 2025 11:51
Swarowsky-kristallerna i i7'an är inte så plastiga.
I7 är på en annan nivå. Även prismässigt.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Luma skrev: 02 feb 2025 12:11
Nja, en ny i5 touring är dyrare än en några månader gammal i7.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

I7 har verkligen gått under radarn, kände faktiskt inte ens till att den fanns trots att den verkar ha gjort det en tid.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

jonasl skrev: 02 feb 2025 14:14
I7 har verkligen gått under radarn, kände faktiskt inte ens till att den fanns trots att den verkar ha gjort det en tid.
Jag var på premiärvisningen av den för ett par år sedan, jag skrev lite om mina intryck här:

viewtopic.php?p=657655

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

dstr skrev: 02 feb 2025 13:08
Jag menade nypris så klart.
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare

Inlägg av Rasmussen »

Har i7 uppdaterat sin mjukvaruspärr för upprepade snabbladdningar? Konstigt på en bil i den här prisklassen. Sen sträckkör väl väldigt få i7ägare sina bilar mer än 100mil men vore ju den ultimata cruisern för europaresor.
manneson

Inlägg av manneson »

Dom borde gjort en kupéversion. De flesta kör ju dessa själva.
En halv meter kortare bil hade ju varit klart smidigare i stan(även om bakaxelstyrning förstås hjälper).
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

manneson skrev: 02 feb 2025 18:00
En halv meter kortare bil hade ju varit klart smidigare i stan(även om bakaxelstyrning förstås hjälper).
Det har dom gjort. Den heter Rolls Royce Spectre. 😀
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

dstr skrev: 02 feb 2025 18:26
manneson skrev: 02 feb 2025 18:00
Det har dom gjort. Den heter Rolls Royce Spectre. 😀
Verkar inte finnas någon beg. Spectre i Sverige… Undrar vad servicekostnaden är på en sån?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Luma skrev: 02 feb 2025 14:52
Räknar man med rabatterna som man kan få på en ny i7 så är det samma nivå. i5 Touring är galet dyr om man "klickar loss lite".
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

dstr skrev: 03 feb 2025 06:51
Luma skrev: 02 feb 2025 14:52
Räknar man med rabatterna som man kan få på en ny i7 så är det samma nivå. i5 Touring är galet dyr om man "klickar loss lite".
Att en fullutrustad I5 kostar lika mycket som en fullutrustad I7 var ny information för mig. Märkligt.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Luma skrev: 03 feb 2025 08:07
Att en fullutrustad I5 kostar lika mycket som en fullutrustad I7 var ny information för mig. Märkligt.
Det sa jag inte.

Om du klickar upp en i5 till "i7-nivå" så landar du närmare 1.5mkr. 8k-tv och lounge-stol bak finns ju inte till i5.

När jag shoppade runt efter en i7 så blev jag erbjuden en helt ny för under 1.5mkr.

edit: en i7 för 1.6mkr https://hitta.bmw.se/r/G70E-i7-Sedan/i7 ... 04PCL89263
och en (inte ens helt ny) i5 för 1,54mkr https://www.blocket.se/annons/1001975779
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

dstr skrev: 01 feb 2025 11:19

• Automatiska dörrar
  • HUD
  • Massage i stolarna
  • Komfort
  • Ljudnivå i kupe
  • Bakhjulsstyrning
  • 360-kamera med 3d-vy

Kul bilval! Vissa bilar både är och känns stora (t.ex. Escalade, där även V känns som en buss, om än med många hästkrafter), andra (likt många BMWs) har en tendens att upplevas betydligt mindre och lättare än vad de egentligen är. Vart faller i7:an in enligt dig som ju ändå kört en hel del bilar av olika kategorier? :)
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

dstr skrev: 03 feb 2025 08:15
Luma skrev: 03 feb 2025 08:07
Det sa jag inte.

Om du klickar upp en i5 till "i7-nivå" så landar du närmare 1.5mkr. 8k-tv och lounge-stol bak finns ju inte till i5.

När jag shoppade runt efter en i7 så blev jag erbjuden en helt ny för under 1.5mkr.

edit: en i7 för 1.6mkr https://hitta.bmw.se/r/G70E-i7-Sedan/i7 ... 04PCL89263
och en (inte ens helt ny) i5 för 1,54mkr https://www.blocket.se/annons/1001975779

Sjukt cool bil!
Men man undrar ju vad det är för nötter som skapar webbsidorna.
Tex under ”Utrustning” kommer ”hastighetsmätare” på sjätte plats🤣
Tror bilen har liiite coolare features än så….
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Skriv svar