MEB-plattformen

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

MEB-plattformen

Inlägg av Electron »

Håller på att gräva ner mej i elbilsträsket då jag ska sälja min M3 snart. Vågen vägde över lite för Id7 gtx tourer. Men så börjar Elbilsmagasinet dra upp alla nackdelar med MEB-plattformen (dragvikt, ej camp mode veichle to grid etc etc).
Ja då börjats tankar sväva iväg.

Samma med BMW i4 m50. Jättefin bil men byggd på fossilplattform (kardantunnel).

Så ska man ändå satsa på en Id7? Gillar den mer och mer efter provkörning.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: MEB-plattformen

Inlägg av manneson »

Bara för att det finns nackdelar med något så betyder ju inte det nödvändigtvis att det är av betydelse för dig.
Behöver du campmode eller hög dragvikt tex? Om ja så är det förstås ett problem, annars inte.
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: MEB-plattformen

Inlägg av fnystrom »

Jag har beställt en ID7 GTX efter att ha kört Model S i över 6 år.

Jag har också sett Elbilsmagasinets videor om ID7. Jag förstår deras argument, men för mig är de inte viktiga. Det hade varit bra med högre dragvikt, men jag har inte behov av det. V2L hade också varit kul, men hade nog inte utnyttjat det i verkligheten.

Jag valde ID7 GTX då den som helhet är en väldigt bra bil.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
SwedishAdvocate
Inlägg: 7330
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: MEB-plattformen

Inlägg av SwedishAdvocate »

Electron skrev: 06 feb 2025 11:21
Håller på att gräva ner mej i elbilsträsket då jag ska sälja min M3 snart. Vågen vägde över lite för Id7 gtx tourer. Men så börjar Elbilsmagasinet dra upp alla nackdelar med MEB-plattformen (dragvikt, ej camp mode veichle to grid etc etc).
Ja då börjats tankar sväva iväg.

Samma med BMW i4 m50. Jättefin bil men byggd på fossilplattform (kardantunnel). [Min u.]

Så ska man ändå satsa på en Id7? Gillar den mer och mer efter provkörning.
På vilket sätt påverkar kardantunneln?

Om i5 Touring(?) är ett alternativ så gissar jag att A6 Avant också skulle kunna vara det. Och så vitt jag vet så har A6 ingen kardantunnel. Bara en liten kanske en cm hög upphöjning där det i tidigare fossilgenerationer fanns en kardantunnel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4185
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: MEB-plattformen

Inlägg av Maw »

Electron skrev: 06 feb 2025 11:21
Håller på att gräva ner mej i elbilsträsket då jag ska sälja min M3 snart. Vågen vägde över lite för Id7 gtx tourer. Men så börjar Elbilsmagasinet dra upp alla nackdelar med MEB-plattformen (dragvikt, ej camp mode veichle to grid etc etc).
Ja då börjats tankar sväva iväg.

Samma med BMW i4 m50. Jättefin bil men byggd på fossilplattform (kardantunnel).

Så ska man ändå satsa på en Id7? Gillar den mer och mer efter provkörning.
Om du vill ha lite högre dragvikt, 1400 kg på id7 gtx, så rekommenderar jag att be återförsäljaren göra det före leverans. Jag fick min helt klar med högre dragvikten när jag hämtade ut den utan att det kostade mig något extra i form av tid eller pengar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
MrRun
elbilist
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: MEB-plattformen

Inlägg av MrRun »

Kolla in E-GMP-plattformen. Jag tycker den är betydligt bättre med både V2L (MEB har ju iofs V2G via DC men finns ingen laddbox som stöder det än), Camp-mode, Stänger inte av sig så fort man kliver ur bilen, bra dragvikt, Bättre app.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 903
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: MEB-plattformen

Inlägg av juristen »

MrRun skrev: 06 feb 2025 14:54
Kolla in E-GMP-plattformen. Jag tycker den är betydligt bättre med både V2L (MEB har ju iofs V2G via DC men finns ingen laddbox som stöder det än), Camp-mode, Stänger inte av sig så fort man kliver ur bilen, bra dragvikt, Bättre app.
E-gmp (Ioniq 5, EV 6) har också sina nackdelar. Idiotisk programmering och störande pling-plong. Man bör testa och se vad som passar en personligen.

Saker jag stör mig på med E-gmp:
- meddelande på skärmen om att inte titta på skärmen när man kör, som kommer upp varje gång man startar bilen. Går inte att avaktivera. Det försvinner av sig själv efter en längre stund vissa gånger, andra måste man trycka på skärmen och kvittera bort det. Om det går. Ibland är "OK" gråad och man kan inte ens kvittera på en alldeles för lång stund! (Samtidigt har många nyckelfunktioner knutits till skärmen, så man MÅSTE titta på den när man kör.)
- vid uppdatering/ändring av användarvillkor kommer det upp på skärmen att man måste kvittera dessa. Skärmen om att man måste OK:a detta kommer upp sedan man startat bilen och kört iväg. Så man måste titta på skärmen när man kör (se ovan). Men, det går inte att kvittera användarvillkoren medan man kör. Det är ju osäkert tycker bilen, man tvingas stanna först! Har hänt ett antal gånger...
- ej automatisk låsning av dörrar när man lämnar bilen med nyckeln och faktiskt vill att den ska låsa. Däremot låser sig bilen automatiskt när man INTE vill det, nämligen alldeles för kort stund efter den låst upp sig automatiskt (för det gör den). Man hinner t.ex. inte ta ur laddkabeln och gå till förardörren innan den låser igen.
- förvärmning av batteri funkar inte när man faktiskt vill ladda (under 20%). Och låg effekt på värmaren, man måste förvärma LÄNGE innan man ska ladda. Så ofta blir det så att man förvärmer i en dryg timme, sen stänger värmaren av när det är 15-20 min kvar till laddaren, så batteriet kyls av igen.
- bilen kommer ej ihåg körlägen och vissa inställningar, måste ställa in/slå av varje gång man startar bilen. Jättekul när man har många kortare ärenden.
- man kan inte använda nyckeln för att öppna bagaget om tändningen är på. Mycket oklart varför.
- man kan ej stoppa laddning och lossa laddkabeln från bilen när man snabbladdar, man är beroende av att laddarens app funkar med avstängning
- man kan inte byta till en stolsinställning man har när man kör. Ändrar jag lite i stolen tillfälligt och vill gå tillbaka till mitt "standardläge" måste jag stanna bilen. Känns tryggt.
- kör man utan bälte över 19 km/h (tex när jag vill parkera i delat garage efter jag klivit ur och öppnat) slutar inte varningsljudet att plinga med mindre än att man stänger av bilen, eller tar på sig bältet igen. Att stanna och lägga i P är inte tillräckligt, det fortsätter plinga ändå!
- störande ljudsignaler vid påslag och avstängning som inte går att avaktivera.
- har man inte tagit på sig bältet innan man startar bilen får man extra störande plingplong. Och bilen med infotainment är så seg att starta att man inte vill ta på sig bältet först.
- Bilen är helt enkelt väldigt mycket för det här med säkerhet, och vill gärna ta extra mycket ansvar för dig som förare. Förutom vad gäller autopiloten. Om bilen inte längre kan styra själv får du ett litet diskret pling (som inte hörs över normal volym på musik), samtidigt som som autostyrningen stängs av.
- med mera... Min slutsats är att Hyundai hatar sina förare.
EDIT: Lägger till att det inte finns trådlös CarPlay/Android Auto. Man måste sätta i en sladd för detta.
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: MEB-plattformen

Inlägg av manneson »

juristen skrev: 06 feb 2025 15:57
MrRun skrev: 06 feb 2025 14:54
Kolla in E-GMP-plattformen. Jag tycker den är betydligt bättre med både V2L (MEB har ju iofs V2G via DC men finns ingen laddbox som stöder det än), Camp-mode, Stänger inte av sig så fort man kliver ur bilen, bra dragvikt, Bättre app.
E-gmp (Ioniq 5, EV 6) har också sina nackdelar. Idiotisk programmering och störande pling-plong. Man bör testa och se vad som passar en personligen.

Saker jag stör mig på med E-gmp:
- meddelande på skärmen om att inte titta på skärmen när man kör, som kommer upp varje gång man startar bilen. Går inte att avaktivera. Det försvinner av sig själv efter en längre stund vissa gånger, andra måste man trycka på skärmen och kvittera bort det. Om det går. Ibland är "OK" gråad och man kan inte ens kvittera på en alldeles för lång stund! (Samtidigt har många nyckelfunktioner knutits till skärmen, så man MÅSTE titta på den när man kör.)
- vid uppdatering/ändring av användarvillkor kommer det upp på skärmen att man måste kvittera dessa. Skärmen om att man måste OK:a detta kommer upp sedan man startat bilen och kört iväg. Så man måste titta på skärmen när man kör (se ovan). Men, det går inte att kvittera användarvillkoren medan man kör. Det är ju osäkert tycker bilen, man tvingas stanna först! Har hänt ett antal gånger...
- ej automatisk låsning av dörrar när man lämnar bilen med nyckeln och faktiskt vill att den ska låsa. Däremot låser sig bilen automatiskt när man INTE vill det, nämligen alldeles för kort stund efter den låst upp sig automatiskt (för det gör den). Man hinner t.ex. inte ta ur laddkabeln och gå till förardörren innan den låser igen.
- förvärmning av batteri funkar inte när man faktiskt vill ladda (under 20%). Och låg effekt på värmaren, man måste förvärma LÄNGE innan man ska ladda. Så ofta blir det så att man förvärmer i en dryg timme, sen stänger värmaren av när det är 15-20 min kvar till laddaren, så batteriet kyls av igen.
- bilen kommer ej ihåg körlägen och vissa inställningar, måste ställa in/slå av varje gång man startar bilen. Jättekul när man har många kortare ärenden.
- man kan inte använda nyckeln för att öppna bagaget om tändningen är på. Mycket oklart varför.
- man kan ej stoppa laddning och lossa laddkabeln från bilen när man snabbladdar, man är beroende av att laddarens app funkar med avstängning
- man kan inte byta till en stolsinställning man har när man kör. Ändrar jag lite i stolen tillfälligt och vill gå tillbaka till mitt "standardläge" måste jag stanna bilen. Känns tryggt.
- kör man utan bälte över 19 km/h (tex när jag vill parkera i delat garage efter jag klivit ur och öppnat) slutar inte varningsljudet att plinga med mindre än att man stänger av bilen, eller tar på sig bältet igen. Att stanna och lägga i P är inte tillräckligt, det fortsätter plinga ändå!
- störande ljudsignaler vid påslag och avstängning som inte går att avaktivera.
- har man inte tagit på sig bältet innan man startar bilen får man extra störande plingplong. Och bilen med infotainment är så seg att starta att man inte vill ta på sig bältet först.
- Bilen är helt enkelt väldigt mycket för det här med säkerhet, och vill gärna ta extra mycket ansvar för dig som förare. Förutom vad gäller autopiloten. Om bilen inte längre kan styra själv får du ett litet diskret pling (som inte hörs över normal volym på musik), samtidigt som som autostyrningen stängs av.
- med mera... Min slutsats är att Hyundai hatar sina förare.
:? Så vad blir nästa bil?
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: MEB-plattformen

Inlägg av Electron »

manneson skrev: 06 feb 2025 17:00
juristen skrev: 06 feb 2025 15:57
MrRun skrev: 06 feb 2025 14:54
Kolla in E-GMP-plattformen. Jag tycker den är betydligt bättre med både V2L (MEB har ju iofs V2G via DC men finns ingen laddbox som stöder det än), Camp-mode, Stänger inte av sig så fort man kliver ur bilen, bra dragvikt, Bättre app.
E-gmp (Ioniq 5, EV 6) har också sina nackdelar. Idiotisk programmering och störande pling-plong. Man bör testa och se vad som passar en personligen.

Saker jag stör mig på med E-gmp:
- meddelande på skärmen om att inte titta på skärmen när man kör, som kommer upp varje gång man startar bilen. Går inte att avaktivera. Det försvinner av sig själv efter en längre stund vissa gånger, andra måste man trycka på skärmen och kvittera bort det. Om det går. Ibland är "OK" gråad och man kan inte ens kvittera på en alldeles för lång stund! (Samtidigt har många nyckelfunktioner knutits till skärmen, så man MÅSTE titta på den när man kör.)
- vid uppdatering/ändring av användarvillkor kommer det upp på skärmen att man måste kvittera dessa. Skärmen om att man måste OK:a detta kommer upp sedan man startat bilen och kört iväg. Så man måste titta på skärmen när man kör (se ovan). Men, det går inte att kvittera användarvillkoren medan man kör. Det är ju osäkert tycker bilen, man tvingas stanna först! Har hänt ett antal gånger...
- ej automatisk låsning av dörrar när man lämnar bilen med nyckeln och faktiskt vill att den ska låsa. Däremot låser sig bilen automatiskt när man INTE vill det, nämligen alldeles för kort stund efter den låst upp sig automatiskt (för det gör den). Man hinner t.ex. inte ta ur laddkabeln och gå till förardörren innan den låser igen.
- förvärmning av batteri funkar inte när man faktiskt vill ladda (under 20%). Och låg effekt på värmaren, man måste förvärma LÄNGE innan man ska ladda. Så ofta blir det så att man förvärmer i en dryg timme, sen stänger värmaren av när det är 15-20 min kvar till laddaren, så batteriet kyls av igen.
- bilen kommer ej ihåg körlägen och vissa inställningar, måste ställa in/slå av varje gång man startar bilen. Jättekul när man har många kortare ärenden.
- man kan inte använda nyckeln för att öppna bagaget om tändningen är på. Mycket oklart varför.
- man kan ej stoppa laddning och lossa laddkabeln från bilen när man snabbladdar, man är beroende av att laddarens app funkar med avstängning
- man kan inte byta till en stolsinställning man har när man kör. Ändrar jag lite i stolen tillfälligt och vill gå tillbaka till mitt "standardläge" måste jag stanna bilen. Känns tryggt.
- kör man utan bälte över 19 km/h (tex när jag vill parkera i delat garage efter jag klivit ur och öppnat) slutar inte varningsljudet att plinga med mindre än att man stänger av bilen, eller tar på sig bältet igen. Att stanna och lägga i P är inte tillräckligt, det fortsätter plinga ändå!
- störande ljudsignaler vid påslag och avstängning som inte går att avaktivera.
- har man inte tagit på sig bältet innan man startar bilen får man extra störande plingplong. Och bilen med infotainment är så seg att starta att man inte vill ta på sig bältet först.
- Bilen är helt enkelt väldigt mycket för det här med säkerhet, och vill gärna ta extra mycket ansvar för dig som förare. Förutom vad gäller autopiloten. Om bilen inte längre kan styra själv får du ett litet diskret pling (som inte hörs över normal volym på musik), samtidigt som som autostyrningen stängs av.
- med mera... Min slutsats är att Hyundai hatar sina förare.
:? Så vad blir nästa bil?
Jag ger upp efter @juristens mycket utförliga inlägg :lol:
Det får bli en V70 med manuell växellåda utan plingplong!
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 221
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: MEB-plattformen

Inlägg av Xyborg »

Electron skrev: 06 feb 2025 11:21
Håller på att gräva ner mej i elbilsträsket då jag ska sälja min M3 snart. Vågen vägde över lite för Id7 gtx tourer. Men så börjar Elbilsmagasinet dra upp alla nackdelar med MEB-plattformen (dragvikt, ej camp mode veichle to grid etc etc).
Ja då börjats tankar sväva iväg.

Samma med BMW i4 m50. Jättefin bil men byggd på fossilplattform (kardantunnel).

Så ska man ändå satsa på en Id7? Gillar den mer och mer efter provkörning.
Om du gillar bilen och den funkar för dig så är väl det viktigare än nackdelar som andra påpekat?

Din model 3 har ju ännu lägre dragvikt, och har inte heller någon lösning för V2L (nu?). Har det påverkat ditt ägande negativt? Använder du camp mode ofta?

Alla bilar har ju för- och nackdelar. Det gäller bara att hitta den bil som har styrkor och svagheter som passar bra ihop med hur/vad du tänkt använda den till. :)

Min model 3 hade ingen dragkrok, mindre bagageutrymme än en ID.7, ingen CarPlay/Android auto integration, inga Matrix ljus (när jag köpte den) o.s.v. Men jag var nöjd ändå, för den var bra på det jag ville ha en bil för då.

Nu har jag en ID.4. Den har ju ungefär samma nackdelar som ID.7an du tittar på. Men jag är nöjd ändå. För den är bra på det jag behöver en bil för nu. :)
Användarvisningsbild
NiV3Rt
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jul 2024 14:24

Re: MEB-plattformen

Inlägg av NiV3Rt »

juristen skrev: 06 feb 2025 15:57
MrRun skrev: 06 feb 2025 14:54
Kolla in E-GMP-plattformen. Jag tycker den är betydligt bättre med både V2L (MEB har ju iofs V2G via DC men finns ingen laddbox som stöder det än), Camp-mode, Stänger inte av sig så fort man kliver ur bilen, bra dragvikt, Bättre app.
E-gmp (Ioniq 5, EV 6) har också sina nackdelar. Idiotisk programmering och störande pling-plong. Man bör testa och se vad som passar en personligen.

Saker jag stör mig på med E-gmp:
- meddelande på skärmen om att inte titta på skärmen när man kör, som kommer upp varje gång man startar bilen. Går inte att avaktivera. Det försvinner av sig själv efter en längre stund vissa gånger, andra måste man trycka på skärmen och kvittera bort det. Om det går. Ibland är "OK" gråad och man kan inte ens kvittera på en alldeles för lång stund! (Samtidigt har många nyckelfunktioner knutits till skärmen, så man MÅSTE titta på den när man kör.)
- vid uppdatering/ändring av användarvillkor kommer det upp på skärmen att man måste kvittera dessa. Skärmen om att man måste OK:a detta kommer upp sedan man startat bilen och kört iväg. Så man måste titta på skärmen när man kör (se ovan). Men, det går inte att kvittera användarvillkoren medan man kör. Det är ju osäkert tycker bilen, man tvingas stanna först! Har hänt ett antal gånger...
- ej automatisk låsning av dörrar när man lämnar bilen med nyckeln och faktiskt vill att den ska låsa. Däremot låser sig bilen automatiskt när man INTE vill det, nämligen alldeles för kort stund efter den låst upp sig automatiskt (för det gör den). Man hinner t.ex. inte ta ur laddkabeln och gå till förardörren innan den låser igen.
- förvärmning av batteri funkar inte när man faktiskt vill ladda (under 20%). Och låg effekt på värmaren, man måste förvärma LÄNGE innan man ska ladda. Så ofta blir det så att man förvärmer i en dryg timme, sen stänger värmaren av när det är 15-20 min kvar till laddaren, så batteriet kyls av igen.
- bilen kommer ej ihåg körlägen och vissa inställningar, måste ställa in/slå av varje gång man startar bilen. Jättekul när man har många kortare ärenden.
- man kan inte använda nyckeln för att öppna bagaget om tändningen är på. Mycket oklart varför.
- man kan ej stoppa laddning och lossa laddkabeln från bilen när man snabbladdar, man är beroende av att laddarens app funkar med avstängning
- man kan inte byta till en stolsinställning man har när man kör. Ändrar jag lite i stolen tillfälligt och vill gå tillbaka till mitt "standardläge" måste jag stanna bilen. Känns tryggt.
- kör man utan bälte över 19 km/h (tex när jag vill parkera i delat garage efter jag klivit ur och öppnat) slutar inte varningsljudet att plinga med mindre än att man stänger av bilen, eller tar på sig bältet igen. Att stanna och lägga i P är inte tillräckligt, det fortsätter plinga ändå!
- störande ljudsignaler vid påslag och avstängning som inte går att avaktivera.
- har man inte tagit på sig bältet innan man startar bilen får man extra störande plingplong. Och bilen med infotainment är så seg att starta att man inte vill ta på sig bältet först.
- Bilen är helt enkelt väldigt mycket för det här med säkerhet, och vill gärna ta extra mycket ansvar för dig som förare. Förutom vad gäller autopiloten. Om bilen inte längre kan styra själv får du ett litet diskret pling (som inte hörs över normal volym på musik), samtidigt som som autostyrningen stängs av.
- med mera... Min slutsats är att Hyundai hatar sina förare.
Första punkten har de kopierat från ID-bilarna. Det var så otroligt på ID4 tröttsamt att behöva bekräfta något varje gång man startade bilen innan infotainment gick att använda. Vet någon ifall det fortfarande är så med ID7?
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: MEB-plattformen

Inlägg av Electron »

Xyborg skrev: 07 feb 2025 06:56
Electron skrev: 06 feb 2025 11:21
Håller på att gräva ner mej i elbilsträsket då jag ska sälja min M3 snart. Vågen vägde över lite för Id7 gtx tourer. Men så börjar Elbilsmagasinet dra upp alla nackdelar med MEB-plattformen (dragvikt, ej camp mode veichle to grid etc etc).
Ja då börjats tankar sväva iväg.

Samma med BMW i4 m50. Jättefin bil men byggd på fossilplattform (kardantunnel).

Så ska man ändå satsa på en Id7? Gillar den mer och mer efter provkörning.
Om du gillar bilen och den funkar för dig så är väl det viktigare än nackdelar som andra påpekat?

Din model 3 har ju ännu lägre dragvikt, och har inte heller någon lösning för V2L (nu?). Har det påverkat ditt ägande negativt? Använder du camp mode ofta?

Alla bilar har ju för- och nackdelar. Det gäller bara att hitta den bil som har styrkor och svagheter som passar bra ihop med hur/vad du tänkt använda den till. :)

Min model 3 hade ingen dragkrok, mindre bagageutrymme än en ID.7, ingen CarPlay/Android auto integration, inga Matrix ljus (när jag köpte den) o.s.v. Men jag var nöjd ändå, för den var bra på det jag ville ha en bil för då.

Nu har jag en ID.4. Den har ju ungefär samma nackdelar som ID.7an du tittar på. Men jag är nöjd ändå. För den är bra på det jag behöver en bil för nu. :)
Ok men jag har dragkrok, jag har led matrix (-21 refresh). Camp mode har jaga bara använt ett tiotal ggr när jag varit ute på snik roadtrip i Norge. Visst, dragvikten är pytte på min M3a. Jag behöver mer än 900kg som det är idag. Jag funderar.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4185
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: MEB-plattformen

Inlägg av Maw »

NiV3Rt skrev: 07 feb 2025 07:45
juristen skrev: 06 feb 2025 15:57
MrRun skrev: 06 feb 2025 14:54
Kolla in E-GMP-plattformen. Jag tycker den är betydligt bättre med både V2L (MEB har ju iofs V2G via DC men finns ingen laddbox som stöder det än), Camp-mode, Stänger inte av sig så fort man kliver ur bilen, bra dragvikt, Bättre app.
E-gmp (Ioniq 5, EV 6) har också sina nackdelar. Idiotisk programmering och störande pling-plong. Man bör testa och se vad som passar en personligen.

Saker jag stör mig på med E-gmp:
- meddelande på skärmen om att inte titta på skärmen när man kör, som kommer upp varje gång man startar bilen. Går inte att avaktivera. Det försvinner av sig själv efter en längre stund vissa gånger, andra måste man trycka på skärmen och kvittera bort det. Om det går. Ibland är "OK" gråad och man kan inte ens kvittera på en alldeles för lång stund! (Samtidigt har många nyckelfunktioner knutits till skärmen, så man MÅSTE titta på den när man kör.)
- vid uppdatering/ändring av användarvillkor kommer det upp på skärmen att man måste kvittera dessa. Skärmen om att man måste OK:a detta kommer upp sedan man startat bilen och kört iväg. Så man måste titta på skärmen när man kör (se ovan). Men, det går inte att kvittera användarvillkoren medan man kör. Det är ju osäkert tycker bilen, man tvingas stanna först! Har hänt ett antal gånger...
- ej automatisk låsning av dörrar när man lämnar bilen med nyckeln och faktiskt vill att den ska låsa. Däremot låser sig bilen automatiskt när man INTE vill det, nämligen alldeles för kort stund efter den låst upp sig automatiskt (för det gör den). Man hinner t.ex. inte ta ur laddkabeln och gå till förardörren innan den låser igen.
- förvärmning av batteri funkar inte när man faktiskt vill ladda (under 20%). Och låg effekt på värmaren, man måste förvärma LÄNGE innan man ska ladda. Så ofta blir det så att man förvärmer i en dryg timme, sen stänger värmaren av när det är 15-20 min kvar till laddaren, så batteriet kyls av igen.
- bilen kommer ej ihåg körlägen och vissa inställningar, måste ställa in/slå av varje gång man startar bilen. Jättekul när man har många kortare ärenden.
- man kan inte använda nyckeln för att öppna bagaget om tändningen är på. Mycket oklart varför.
- man kan ej stoppa laddning och lossa laddkabeln från bilen när man snabbladdar, man är beroende av att laddarens app funkar med avstängning
- man kan inte byta till en stolsinställning man har när man kör. Ändrar jag lite i stolen tillfälligt och vill gå tillbaka till mitt "standardläge" måste jag stanna bilen. Känns tryggt.
- kör man utan bälte över 19 km/h (tex när jag vill parkera i delat garage efter jag klivit ur och öppnat) slutar inte varningsljudet att plinga med mindre än att man stänger av bilen, eller tar på sig bältet igen. Att stanna och lägga i P är inte tillräckligt, det fortsätter plinga ändå!
- störande ljudsignaler vid påslag och avstängning som inte går att avaktivera.
- har man inte tagit på sig bältet innan man startar bilen får man extra störande plingplong. Och bilen med infotainment är så seg att starta att man inte vill ta på sig bältet först.
- Bilen är helt enkelt väldigt mycket för det här med säkerhet, och vill gärna ta extra mycket ansvar för dig som förare. Förutom vad gäller autopiloten. Om bilen inte längre kan styra själv får du ett litet diskret pling (som inte hörs över normal volym på musik), samtidigt som som autostyrningen stängs av.
- med mera... Min slutsats är att Hyundai hatar sina förare.
Första punkten har de kopierat från ID-bilarna. Det var så otroligt på ID4 tröttsamt att behöva bekräfta något varje gång man startade bilen innan infotainment gick att använda. Vet någon ifall det fortfarande är så med ID7?
Ja, tyvärr måste man fortfarande klicka bort startrutan, åtminstone om bilen stått en stund. Enligt en säljare på VW så är en lösning på väg, men jag håller inte andan 😅

Å andra sidan har jag vant mig så det stör mig inte längre. Det är väl ungefär som att man inte kan lägga i D direkt när man sätter sig i en Tesla utan man får vänta några sekunder på att den ska vakna. Otroligt störande när jag var van vid Polestaren som alltid var redo så fort man satt sig i sätet men man vänjer sig fort att inte lägga i växeln direkt när man kört Teslan några gånger.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: MEB-plattformen

Inlägg av mikebike »

Electron skrev: 07 feb 2025 07:50
Xyborg skrev: 07 feb 2025 06:56
Electron skrev: 06 feb 2025 11:21
Håller på att gräva ner mej i elbilsträsket då jag ska sälja min M3 snart. Vågen vägde över lite för Id7 gtx tourer. Men så börjar Elbilsmagasinet dra upp alla nackdelar med MEB-plattformen (dragvikt, ej camp mode veichle to grid etc etc).
Ja då börjats tankar sväva iväg.

Samma med BMW i4 m50. Jättefin bil men byggd på fossilplattform (kardantunnel).

Så ska man ändå satsa på en Id7? Gillar den mer och mer efter provkörning.
Om du gillar bilen och den funkar för dig så är väl det viktigare än nackdelar som andra påpekat?

Din model 3 har ju ännu lägre dragvikt, och har inte heller någon lösning för V2L (nu?). Har det påverkat ditt ägande negativt? Använder du camp mode ofta?

Alla bilar har ju för- och nackdelar. Det gäller bara att hitta den bil som har styrkor och svagheter som passar bra ihop med hur/vad du tänkt använda den till. :)

Min model 3 hade ingen dragkrok, mindre bagageutrymme än en ID.7, ingen CarPlay/Android auto integration, inga Matrix ljus (när jag köpte den) o.s.v. Men jag var nöjd ändå, för den var bra på det jag ville ha en bil för då.

Nu har jag en ID.4. Den har ju ungefär samma nackdelar som ID.7an du tittar på. Men jag är nöjd ändå. För den är bra på det jag behöver en bil för nu. :)
Ok men jag har dragkrok, jag har led matrix (-21 refresh). Camp mode har jaga bara använt ett tiotal ggr när jag varit ute på snik roadtrip i Norge. Visst, dragvikten är pytte på min M3a. Jag behöver mer än 900kg som det är idag. Jag funderar.
Sen 21:a?
Min hade inte matrix.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: MEB-plattformen

Inlägg av Electron »

mikebike skrev: 07 feb 2025 08:08
Electron skrev: 07 feb 2025 07:50
Xyborg skrev: 07 feb 2025 06:56
Electron skrev: 06 feb 2025 11:21
Håller på att gräva ner mej i elbilsträsket då jag ska sälja min M3 snart. Vågen vägde över lite för Id7 gtx tourer. Men så börjar Elbilsmagasinet dra upp alla nackdelar med MEB-plattformen (dragvikt, ej camp mode veichle to grid etc etc).
Ja då börjats tankar sväva iväg.

Samma med BMW i4 m50. Jättefin bil men byggd på fossilplattform (kardantunnel).

Så ska man ändå satsa på en Id7? Gillar den mer och mer efter provkörning.
Om du gillar bilen och den funkar för dig så är väl det viktigare än nackdelar som andra påpekat?

Din model 3 har ju ännu lägre dragvikt, och har inte heller någon lösning för V2L (nu?). Har det påverkat ditt ägande negativt? Använder du camp mode ofta?

Alla bilar har ju för- och nackdelar. Det gäller bara att hitta den bil som har styrkor och svagheter som passar bra ihop med hur/vad du tänkt använda den till. :)

Min model 3 hade ingen dragkrok, mindre bagageutrymme än en ID.7, ingen CarPlay/Android auto integration, inga Matrix ljus (när jag köpte den) o.s.v. Men jag var nöjd ändå, för den var bra på det jag ville ha en bil för då.

Nu har jag en ID.4. Den har ju ungefär samma nackdelar som ID.7an du tittar på. Men jag är nöjd ändå. För den är bra på det jag behöver en bil för nu. :)
Ok men jag har dragkrok, jag har led matrix (-21 refresh). Camp mode har jaga bara använt ett tiotal ggr när jag varit ute på snik roadtrip i Norge. Visst, dragvikten är pytte på min M3a. Jag behöver mer än 900kg som det är idag. Jag funderar.
Sen 21:a?
Min hade inte matrix.
Ja min kom i juni -21
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 903
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: MEB-plattformen

Inlägg av juristen »

Electron skrev: 06 feb 2025 18:17
manneson skrev: 06 feb 2025 17:00

:? Så vad blir nästa bil?
Jag ger upp efter @juristens mycket utförliga inlägg :lol:
Det får bli en V70 med manuell växellåda utan plingplong!
@mannesson
Ja, det är svårt. Med alla nya EU-krav så är det tydligen svårt för biltillverkarna att göra en bil som INTE är irriterande, men mycket sitter i hur biltillverkarna implementerar kraven. Man måste inte ha de mest störande ljudet, och funktioner som måste vara på varje gång bilen startas på grund av EU-krav kan göras enkla att avaktivera. T.ex. genom att låta användaren ha en profil med inställningar, men att man bara behöver aktivera profilen utan att behöva ändra varje inställning var för sig. Men det verkar inte vara en linje som biltillverkarna har anammat, iaf ingen jag hittat hittills. Och koreanerna och japanerna är i en plingplong-liga för sig...

Men jag tycker ID7 verkar väldigt intressant på papperet. Hög komfort, låg förbrukning, bra räckvidd, bra utrymmen och till ett bra pris (jämfört med konkurrenterna Model S, BMW i5 och Audi A6, som ska vara mer premium men tveksamt om de verkligen är det och vissa har t.o.m. sämre spec än ID7). Hög dragvikt och V2L/camp mode är inga måsten/dealbreakers för mig även om det vore nice to have. Sen har jag inte provkört ID7 så det kan vara så att den också har sina irriterande egenheter. Det jag tagit med mig är att nästa bil kommer provas under lite längre tid innan köp, för ett mer friktionsfritt bilägande.

@Electron
Prova bilen och se vad du tycker. På det hela taget är jag hyfsat nöjd med min Ioniq, även om det är rätt många saker som skaver och stör. Men den är bra som bil, den är komfortabel och rymlig, hyfsat snål och den lägger sig väldigt sällan (nästan aldrig) i själva körningen vilket jag tycker är ett stort plus. Av denna anledning gillar jag den mycket bättre än den Model 3 jag hade, som dagligen ingrep i körningen för inbillade faror, genom att spökbromsa, slita i ratten och bräka fram stressande varningssignaler. Ska en maskin ha mandat att ge pekpinnar eller ta kontrollen från en människa, då måste man först ha ett system som är bättre än människan på att uppfatta verkligheten och så är det verkligen inte idag. Om Teslan hade uppfattat situationen rätt åtminstone i 50% av fallen hade det kanske varit ok, men nu är det snarare så att den hade rätt kanske 1 gång på 100 och de övriga 99 gångerna var bara onödig stress och irritation som ingen behöver i sitt liv.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: MEB-plattformen

Inlägg av Electron »

Hur är det med Kia EV9?
Visserligen tror jag den är för stor för min garageplats. Men den har 800 v, modern plattform?
Ska försöka hinna med en provtur med den idag också.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: MEB-plattformen

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

juristen skrev: 06 feb 2025 15:57
MrRun skrev: 06 feb 2025 14:54
Kolla in E-GMP-plattformen. Jag tycker den är betydligt bättre med både V2L (MEB har ju iofs V2G via DC men finns ingen laddbox som stöder det än), Camp-mode, Stänger inte av sig så fort man kliver ur bilen, bra dragvikt, Bättre app.
E-gmp (Ioniq 5, EV 6) har också sina nackdelar. Idiotisk programmering och störande pling-plong. Man bör testa och se vad som passar en personligen.

Saker jag stör mig på med E-gmp:
- meddelande på skärmen om att inte titta på skärmen när man kör, som kommer upp varje gång man startar bilen. Går inte att avaktivera. Det försvinner av sig själv efter en längre stund vissa gånger, andra måste man trycka på skärmen och kvittera bort det. Om det går. Ibland är "OK" gråad och man kan inte ens kvittera på en alldeles för lång stund! (Samtidigt har många nyckelfunktioner knutits till skärmen, så man MÅSTE titta på den när man kör.)
- vid uppdatering/ändring av användarvillkor kommer det upp på skärmen att man måste kvittera dessa. Skärmen om att man måste OK:a detta kommer upp sedan man startat bilen och kört iväg. Så man måste titta på skärmen när man kör (se ovan). Men, det går inte att kvittera användarvillkoren medan man kör. Det är ju osäkert tycker bilen, man tvingas stanna först! Har hänt ett antal gånger...
- ej automatisk låsning av dörrar när man lämnar bilen med nyckeln och faktiskt vill att den ska låsa. Däremot låser sig bilen automatiskt när man INTE vill det, nämligen alldeles för kort stund efter den låst upp sig automatiskt (för det gör den). Man hinner t.ex. inte ta ur laddkabeln och gå till förardörren innan den låser igen.
- förvärmning av batteri funkar inte när man faktiskt vill ladda (under 20%). Och låg effekt på värmaren, man måste förvärma LÄNGE innan man ska ladda. Så ofta blir det så att man förvärmer i en dryg timme, sen stänger värmaren av när det är 15-20 min kvar till laddaren, så batteriet kyls av igen.
- bilen kommer ej ihåg körlägen och vissa inställningar, måste ställa in/slå av varje gång man startar bilen. Jättekul när man har många kortare ärenden.
- man kan inte använda nyckeln för att öppna bagaget om tändningen är på. Mycket oklart varför.
- man kan ej stoppa laddning och lossa laddkabeln från bilen när man snabbladdar, man är beroende av att laddarens app funkar med avstängning
- man kan inte byta till en stolsinställning man har när man kör. Ändrar jag lite i stolen tillfälligt och vill gå tillbaka till mitt "standardläge" måste jag stanna bilen. Känns tryggt.
- kör man utan bälte över 19 km/h (tex när jag vill parkera i delat garage efter jag klivit ur och öppnat) slutar inte varningsljudet att plinga med mindre än att man stänger av bilen, eller tar på sig bältet igen. Att stanna och lägga i P är inte tillräckligt, det fortsätter plinga ändå!
- störande ljudsignaler vid påslag och avstängning som inte går att avaktivera.
- har man inte tagit på sig bältet innan man startar bilen får man extra störande plingplong. Och bilen med infotainment är så seg att starta att man inte vill ta på sig bältet först.
- Bilen är helt enkelt väldigt mycket för det här med säkerhet, och vill gärna ta extra mycket ansvar för dig som förare. Förutom vad gäller autopiloten. Om bilen inte längre kan styra själv får du ett litet diskret pling (som inte hörs över normal volym på musik), samtidigt som som autostyrningen stängs av.
- med mera... Min slutsats är att Hyundai hatar sina förare.
Mycket trevlig rapport !
Tack @juristen för ditt mycket utförliga inlägg
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1085
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: MEB-plattformen

Inlägg av R_Edvinsson »

juristen skrev: 06 feb 2025 15:57
MrRun skrev: 06 feb 2025 14:54
Kolla in E-GMP-plattformen. Jag tycker den är betydligt bättre med både V2L (MEB har ju iofs V2G via DC men finns ingen laddbox som stöder det än), Camp-mode, Stänger inte av sig så fort man kliver ur bilen, bra dragvikt, Bättre app.
E-gmp (Ioniq 5, EV 6) har också sina nackdelar. Idiotisk programmering och störande pling-plong. Man bör testa och se vad som passar en personligen.

Saker jag stör mig på med E-gmp:
- meddelande på skärmen om att inte titta på skärmen när man kör, som kommer upp varje gång man startar bilen. Går inte att avaktivera. Det försvinner av sig själv efter en längre stund vissa gånger, andra måste man trycka på skärmen och kvittera bort det. Om det går. Ibland är "OK" gråad och man kan inte ens kvittera på en alldeles för lång stund! (Samtidigt har många nyckelfunktioner knutits till skärmen, så man MÅSTE titta på den när man kör.)
- vid uppdatering/ändring av användarvillkor kommer det upp på skärmen att man måste kvittera dessa. Skärmen om att man måste OK:a detta kommer upp sedan man startat bilen och kört iväg. Så man måste titta på skärmen när man kör (se ovan). Men, det går inte att kvittera användarvillkoren medan man kör. Det är ju osäkert tycker bilen, man tvingas stanna först! Har hänt ett antal gånger...
- ej automatisk låsning av dörrar när man lämnar bilen med nyckeln och faktiskt vill att den ska låsa. Däremot låser sig bilen automatiskt när man INTE vill det, nämligen alldeles för kort stund efter den låst upp sig automatiskt (för det gör den). Man hinner t.ex. inte ta ur laddkabeln och gå till förardörren innan den låser igen.
- förvärmning av batteri funkar inte när man faktiskt vill ladda (under 20%). Och låg effekt på värmaren, man måste förvärma LÄNGE innan man ska ladda. Så ofta blir det så att man förvärmer i en dryg timme, sen stänger värmaren av när det är 15-20 min kvar till laddaren, så batteriet kyls av igen.
- bilen kommer ej ihåg körlägen och vissa inställningar, måste ställa in/slå av varje gång man startar bilen. Jättekul när man har många kortare ärenden.
- man kan inte använda nyckeln för att öppna bagaget om tändningen är på. Mycket oklart varför.
- man kan ej stoppa laddning och lossa laddkabeln från bilen när man snabbladdar, man är beroende av att laddarens app funkar med avstängning
- man kan inte byta till en stolsinställning man har när man kör. Ändrar jag lite i stolen tillfälligt och vill gå tillbaka till mitt "standardläge" måste jag stanna bilen. Känns tryggt.
- kör man utan bälte över 19 km/h (tex när jag vill parkera i delat garage efter jag klivit ur och öppnat) slutar inte varningsljudet att plinga med mindre än att man stänger av bilen, eller tar på sig bältet igen. Att stanna och lägga i P är inte tillräckligt, det fortsätter plinga ändå!
- störande ljudsignaler vid påslag och avstängning som inte går att avaktivera.
- har man inte tagit på sig bältet innan man startar bilen får man extra störande plingplong. Och bilen med infotainment är så seg att starta att man inte vill ta på sig bältet först.
- Bilen är helt enkelt väldigt mycket för det här med säkerhet, och vill gärna ta extra mycket ansvar för dig som förare. Förutom vad gäller autopiloten. Om bilen inte längre kan styra själv får du ett litet diskret pling (som inte hörs över normal volym på musik), samtidigt som som autostyrningen stängs av.
- med mera... Min slutsats är att Hyundai hatar sina förare.
Ganska mycket av det du skriver är åtgärdat på bilarna med CCNC, dvs EV9, EV3 och nya EV6.
Vet dock inte hur Hyundai valt att utforma sitt nya system.

Du har förvärmning till 12% och plingplongen blir färre och färre med varje uppdatering och helt avstängda är bara någon knapptryckning på ratten bort.

Dessutom är bekräftelser på skärmen inför varje resa borta sedan start på dessa modeller.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 903
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: MEB-plattformen

Inlägg av juristen »

R_Edvinsson skrev: 14 feb 2025 12:53
juristen skrev: 06 feb 2025 15:57
E-gmp (Ioniq 5, EV 6) har också sina nackdelar. Idiotisk programmering och störande pling-plong. Man bör testa och se vad som passar en personligen.

Saker jag stör mig på med E-gmp:
- meddelande på skärmen om att inte titta på skärmen när man kör, som kommer upp varje gång man startar bilen. Går inte att avaktivera. Det försvinner av sig själv efter en längre stund vissa gånger, andra måste man trycka på skärmen och kvittera bort det. Om det går. Ibland är "OK" gråad och man kan inte ens kvittera på en alldeles för lång stund! (Samtidigt har många nyckelfunktioner knutits till skärmen, så man MÅSTE titta på den när man kör.)
- vid uppdatering/ändring av användarvillkor kommer det upp på skärmen att man måste kvittera dessa. Skärmen om att man måste OK:a detta kommer upp sedan man startat bilen och kört iväg. Så man måste titta på skärmen när man kör (se ovan). Men, det går inte att kvittera användarvillkoren medan man kör. Det är ju osäkert tycker bilen, man tvingas stanna först! Har hänt ett antal gånger...
- ej automatisk låsning av dörrar när man lämnar bilen med nyckeln och faktiskt vill att den ska låsa. Däremot låser sig bilen automatiskt när man INTE vill det, nämligen alldeles för kort stund efter den låst upp sig automatiskt (för det gör den). Man hinner t.ex. inte ta ur laddkabeln och gå till förardörren innan den låser igen.
- förvärmning av batteri funkar inte när man faktiskt vill ladda (under 20%). Och låg effekt på värmaren, man måste förvärma LÄNGE innan man ska ladda. Så ofta blir det så att man förvärmer i en dryg timme, sen stänger värmaren av när det är 15-20 min kvar till laddaren, så batteriet kyls av igen.
- bilen kommer ej ihåg körlägen och vissa inställningar, måste ställa in/slå av varje gång man startar bilen. Jättekul när man har många kortare ärenden.
- man kan inte använda nyckeln för att öppna bagaget om tändningen är på. Mycket oklart varför.
- man kan ej stoppa laddning och lossa laddkabeln från bilen när man snabbladdar, man är beroende av att laddarens app funkar med avstängning
- man kan inte byta till en stolsinställning man har när man kör. Ändrar jag lite i stolen tillfälligt och vill gå tillbaka till mitt "standardläge" måste jag stanna bilen. Känns tryggt.
- kör man utan bälte över 19 km/h (tex när jag vill parkera i delat garage efter jag klivit ur och öppnat) slutar inte varningsljudet att plinga med mindre än att man stänger av bilen, eller tar på sig bältet igen. Att stanna och lägga i P är inte tillräckligt, det fortsätter plinga ändå!
- störande ljudsignaler vid påslag och avstängning som inte går att avaktivera.
- har man inte tagit på sig bältet innan man startar bilen får man extra störande plingplong. Och bilen med infotainment är så seg att starta att man inte vill ta på sig bältet först.
- Bilen är helt enkelt väldigt mycket för det här med säkerhet, och vill gärna ta extra mycket ansvar för dig som förare. Förutom vad gäller autopiloten. Om bilen inte längre kan styra själv får du ett litet diskret pling (som inte hörs över normal volym på musik), samtidigt som som autostyrningen stängs av.
- med mera... Min slutsats är att Hyundai hatar sina förare.
Ganska mycket av det du skriver är åtgärdat på bilarna med CCNC, dvs EV9, EV3 och nya EV6.
Vet dock inte hur Hyundai valt att utforma sitt nya system.

Du har förvärmning till 12% och plingplongen blir färre och färre med varje uppdatering och helt avstängda är bara någon knapptryckning på ratten bort.

Dessutom är bekräftelser på skärmen inför varje resa borta sedan start på dessa modeller.
Det är positivt att de fixat saker på de nya bilarna. Däremot är det helt kasst att de inte fixar det även på de äldre årsmodellerna genom att uppdatera mjukvaran. Om de inte vårdar sina befintliga kunder så blir iaf jag avogt inställd till att köpa en till ny bil från dem.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5468
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: MEB-plattformen

Inlägg av chaffis75 »

juristen skrev: 14 feb 2025 14:10
R_Edvinsson skrev: 14 feb 2025 12:53
juristen skrev: 06 feb 2025 15:57
E-gmp (Ioniq 5, EV 6) har också sina nackdelar. Idiotisk programmering och störande pling-plong. Man bör testa och se vad som passar en personligen.

Saker jag stör mig på med E-gmp:
- meddelande på skärmen om att inte titta på skärmen när man kör, som kommer upp varje gång man startar bilen. Går inte att avaktivera. Det försvinner av sig själv efter en längre stund vissa gånger, andra måste man trycka på skärmen och kvittera bort det. Om det går. Ibland är "OK" gråad och man kan inte ens kvittera på en alldeles för lång stund! (Samtidigt har många nyckelfunktioner knutits till skärmen, så man MÅSTE titta på den när man kör.)
- vid uppdatering/ändring av användarvillkor kommer det upp på skärmen att man måste kvittera dessa. Skärmen om att man måste OK:a detta kommer upp sedan man startat bilen och kört iväg. Så man måste titta på skärmen när man kör (se ovan). Men, det går inte att kvittera användarvillkoren medan man kör. Det är ju osäkert tycker bilen, man tvingas stanna först! Har hänt ett antal gånger...
- ej automatisk låsning av dörrar när man lämnar bilen med nyckeln och faktiskt vill att den ska låsa. Däremot låser sig bilen automatiskt när man INTE vill det, nämligen alldeles för kort stund efter den låst upp sig automatiskt (för det gör den). Man hinner t.ex. inte ta ur laddkabeln och gå till förardörren innan den låser igen.
- förvärmning av batteri funkar inte när man faktiskt vill ladda (under 20%). Och låg effekt på värmaren, man måste förvärma LÄNGE innan man ska ladda. Så ofta blir det så att man förvärmer i en dryg timme, sen stänger värmaren av när det är 15-20 min kvar till laddaren, så batteriet kyls av igen.
- bilen kommer ej ihåg körlägen och vissa inställningar, måste ställa in/slå av varje gång man startar bilen. Jättekul när man har många kortare ärenden.
- man kan inte använda nyckeln för att öppna bagaget om tändningen är på. Mycket oklart varför.
- man kan ej stoppa laddning och lossa laddkabeln från bilen när man snabbladdar, man är beroende av att laddarens app funkar med avstängning
- man kan inte byta till en stolsinställning man har när man kör. Ändrar jag lite i stolen tillfälligt och vill gå tillbaka till mitt "standardläge" måste jag stanna bilen. Känns tryggt.
- kör man utan bälte över 19 km/h (tex när jag vill parkera i delat garage efter jag klivit ur och öppnat) slutar inte varningsljudet att plinga med mindre än att man stänger av bilen, eller tar på sig bältet igen. Att stanna och lägga i P är inte tillräckligt, det fortsätter plinga ändå!
- störande ljudsignaler vid påslag och avstängning som inte går att avaktivera.
- har man inte tagit på sig bältet innan man startar bilen får man extra störande plingplong. Och bilen med infotainment är så seg att starta att man inte vill ta på sig bältet först.
- Bilen är helt enkelt väldigt mycket för det här med säkerhet, och vill gärna ta extra mycket ansvar för dig som förare. Förutom vad gäller autopiloten. Om bilen inte längre kan styra själv får du ett litet diskret pling (som inte hörs över normal volym på musik), samtidigt som som autostyrningen stängs av.
- med mera... Min slutsats är att Hyundai hatar sina förare.
Ganska mycket av det du skriver är åtgärdat på bilarna med CCNC, dvs EV9, EV3 och nya EV6.
Vet dock inte hur Hyundai valt att utforma sitt nya system.

Du har förvärmning till 12% och plingplongen blir färre och färre med varje uppdatering och helt avstängda är bara någon knapptryckning på ratten bort.

Dessutom är bekräftelser på skärmen inför varje resa borta sedan start på dessa modeller.
Det är positivt att de fixat saker på de nya bilarna. Däremot är det helt kasst att de inte fixar det även på de äldre årsmodellerna genom att uppdatera mjukvaran. Om de inte vårdar sina befintliga kunder så blir iaf jag avogt inställd till att köpa en till ny bil från dem.
Jo kan hålla med.. hade en id3 i 4 år, fått 1 OTA precis innan jag sålde bilen men vågade aldrig installera den ens eftersom de fanns tillräckligt många rapporter om brickade bilar och där vw dessutom inte tog fullt ansvar för problem. Folk stod utan bil i veckor utan att få låna någon annan bil.
Där var även någon annan ota men dessa stoppades innan jag fick den eftersom de var ännu mer strul så jag har istället fått 2 ( eller kanske 3) uppdateringar på verkstad som tog typ 2 dagar varje gång.
Har nog inte hört om något annat märke som haft sådana problem med ota.

Med detta sagt så ska jag erkänna att jag älskade bilen på många andra sätt även om de finns några konstigheter också, men ja vilken bil har inte någon konstigt liksom..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar