MrRun skrev: ↑06 feb 2025 14:54
Kolla in E-GMP-plattformen. Jag tycker den är betydligt bättre med både V2L (MEB har ju iofs V2G via DC men finns ingen laddbox som stöder det än), Camp-mode, Stänger inte av sig så fort man kliver ur bilen, bra dragvikt, Bättre app.
E-gmp (Ioniq 5, EV 6) har också sina nackdelar. Idiotisk programmering och störande pling-plong. Man bör testa och se vad som passar en personligen.
Saker jag stör mig på med E-gmp:
- meddelande på skärmen om att inte titta på skärmen när man kör, som kommer upp varje gång man startar bilen. Går inte att avaktivera. Det försvinner av sig själv efter en längre stund vissa gånger, andra måste man trycka på skärmen och kvittera bort det. Om det går. Ibland är "OK" gråad och man kan inte ens kvittera på en alldeles för lång stund! (Samtidigt har många nyckelfunktioner knutits till skärmen, så man MÅSTE titta på den när man kör.)
- vid uppdatering/ändring av användarvillkor kommer det upp på skärmen att man måste kvittera dessa. Skärmen om att man måste OK:a detta kommer upp sedan man startat bilen och kört iväg. Så man måste titta på skärmen när man kör (se ovan). Men, det går inte att kvittera användarvillkoren medan man kör. Det är ju osäkert tycker bilen, man tvingas stanna först! Har hänt ett antal gånger...
- ej automatisk låsning av dörrar när man lämnar bilen med nyckeln och faktiskt vill att den ska låsa. Däremot låser sig bilen automatiskt när man INTE vill det, nämligen alldeles för kort stund efter den låst upp sig automatiskt (för det gör den). Man hinner t.ex. inte ta ur laddkabeln och gå till förardörren innan den låser igen.
- förvärmning av batteri funkar inte när man faktiskt vill ladda (under 20%). Och låg effekt på värmaren, man måste förvärma LÄNGE innan man ska ladda. Så ofta blir det så att man förvärmer i en dryg timme, sen stänger värmaren av när det är 15-20 min kvar till laddaren, så batteriet kyls av igen.
- bilen kommer ej ihåg körlägen och vissa inställningar, måste ställa in/slå av varje gång man startar bilen. Jättekul när man har många kortare ärenden.
- man kan inte använda nyckeln för att öppna bagaget om tändningen är på. Mycket oklart varför.
- man kan ej stoppa laddning och lossa laddkabeln från bilen när man snabbladdar, man är beroende av att laddarens app funkar med avstängning
- man kan inte byta till en stolsinställning man har när man kör. Ändrar jag lite i stolen tillfälligt och vill gå tillbaka till mitt "standardläge" måste jag stanna bilen. Känns tryggt.
- kör man utan bälte över 19 km/h (tex när jag vill parkera i delat garage efter jag klivit ur och öppnat) slutar inte varningsljudet att plinga med mindre än att man stänger av bilen, eller tar på sig bältet igen. Att stanna och lägga i P är inte tillräckligt, det fortsätter plinga ändå!
- störande ljudsignaler vid påslag och avstängning som inte går att avaktivera.
- har man inte tagit på sig bältet innan man startar bilen får man extra störande plingplong. Och bilen med infotainment är så seg att starta att man inte vill ta på sig bältet först.
- Bilen är helt enkelt väldigt mycket för det här med säkerhet, och vill gärna ta extra mycket ansvar för dig som förare. Förutom vad gäller autopiloten. Om bilen inte längre kan styra själv får du ett litet diskret pling (som inte hörs över normal volym på musik), samtidigt som som autostyrningen stängs av.
- med mera... Min slutsats är att Hyundai hatar sina förare.
EDIT: Lägger till att det inte finns trådlös CarPlay/Android Auto. Man måste sätta i en sladd för detta.