Konkurrenter/alternativ till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av apkungen »

Nu när vi har en dedikerad "model 3"-flik och den tråd som heter model 3 har flera hundra inlägg tänkte jag att vi kan dela upp diskussionerna lite.

Om vi börjar med att anta att model 3 kommer hit till Europa mars 2018 (den diskussionen kan vi ta någon annan stans :p), hur kommer alternativen till model 3 är ut då? Vi har opel Amperae som man skulle kunna se som en konkurrent men jag vi något mer som vi tror kommer att finnas ute då max ett halvår senare?
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av joel80 »

Volvos ska ju komma "senast 2019" enligt dom själva. Om man tror på det så kommer den lanseras och kunna gå att börja beställa ungefär då släpps.. Alltså våren 2018. Vad har Audi sagt om sin modell?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
Volvos ska ju komma "senast 2019" enligt dom själva. Om man tror på det så kommer den lanseras och kunna gå att börja beställa ungefär då släpps.. Alltså våren 2018. Vad har Audi sagt om sin modell?
Audi siktar på 2018, bekräftat av dokument som läckte bara häromdagen. Har svårt att se den som Model 3-konkurrent, kanske, tror den kommer bli dyrare. Bra mycket dyrare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av Feddan »

Chevrolet Bolt är väl den enda utmanaren än så länge. Opel Amper-E tror jag den heter i Europa.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av apkungen »

Ja det är ju det som verkar göra model 3 så makalöst bra. Är den troligen blir en lyxig bil i klass med audi bmw och merca, kan vi även räkna in Volvo och jaguar där? Men den kommer hamna på ett pris i partiet med amperae som troligen kommer vara typ som en leaf med dubbelt så stort batteri, inget ont i det men något sådant kan inte utmana en bmw 3-serie. 3-serien släpps nu som laddhybrid iaf, klart bättre än inget.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av 18650 »

apkungen skrev:
Ja det är ju det som verkar göra model 3 så makalöst bra. Är den troligen blir en lyxig bil i klass med audi bmw och merca, kan vi även räkna in Volvo och jaguar där? Men den kommer hamna på ett pris i partiet med amperae som troligen kommer vara typ som en leaf med dubbelt så stort batteri, inget ont i det men något sådant kan inte utmana en bmw 3-serie. 3-serien släpps nu som laddhybrid iaf, klart bättre än inget.

Det enda model 3 har att konkurrera med är Superchargers. Allt annat kan mycket väl konkurrenterna få till på tre år. Men laddnätverket är det som gör bilen 100% användbar och ingen kompromiss. Kan man dessutom kombinera ett lågt pris med laddnätverk så är det win win för Tesla.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av StefL »

18650 skrev:
Det enda model 3 har att konkurrera med är Superchargers. Allt annat kan mycket väl konkurrenterna få till på tre år. Men laddnätverket är det som gör bilen 100% användbar och ingen kompromiss. Kan man dessutom kombinera ett lågt pris med laddnätverk så är det win win för Tesla.
Ja, ingen annan tillverkare har ju hittills såvitt jag hört på allvar berört frågan om snabb laddning vid långresor. Det talas om batteristorlek och "räckvidd" men ingen nämner laddningen utöver svepande formuleringar om "snabbladdning" utan några detaljer om teknik, tillgänglighet eller kapacitet. Har man ett körmönster som jag - och säkert många andra med mig - där bilen främst används under helger och ledigheter för längre resor på 35-60 mil enkel väg är den frågan helt avgörande, och ingen annan än Tesla har ännu visat upp en lösning jag ser som användbar.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av vigge50 »

StefL skrev:
18650 skrev:
Det enda model 3 har att konkurrera med är Superchargers. Allt annat kan mycket väl konkurrenterna få till på tre år. Men laddnätverket är det som gör bilen 100% användbar och ingen kompromiss. Kan man dessutom kombinera ett lågt pris med laddnätverk så är det win win för Tesla.
Ja, ingen annan tillverkare har ju hittills såvitt jag hört på allvar berört frågan om snabb laddning vid långresor. Det talas om batteristorlek och "räckvidd" men ingen nämner laddningen utöver svepande formuleringar om "snabbladdning" utan några detaljer om teknik, tillgänglighet eller kapacitet. Har man ett körmönster som jag - och säkert många andra med mig - där bilen främst används under helger och ledigheter för längre resor på 35-60 mil enkel väg är den frågan helt avgörande, och ingen annan än Tesla har ännu visat upp en lösning jag ser som användbar.
Audi har pratat om att de skata fram ett tillsammans med andra tillverkare och då har de ju hela VW bakom sig för att finansiera.

http://insideevs.com/audi-bmw-daimler-p ... nitiative/
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av StefL »

vigge50 skrev:
StefL skrev:
18650 skrev:
Det enda model 3 har att konkurrera med är Superchargers. Allt annat kan mycket väl konkurrenterna få till på tre år. Men laddnätverket är det som gör bilen 100% användbar och ingen kompromiss. Kan man dessutom kombinera ett lågt pris med laddnätverk så är det win win för Tesla.
Ja, ingen annan tillverkare har ju hittills såvitt jag hört på allvar berört frågan om snabb laddning vid långresor. Det talas om batteristorlek och "räckvidd" men ingen nämner laddningen utöver svepande formuleringar om "snabbladdning" utan några detaljer om teknik, tillgänglighet eller kapacitet. Har man ett körmönster som jag - och säkert många andra med mig - där bilen främst används under helger och ledigheter för längre resor på 35-60 mil enkel väg är den frågan helt avgörande, och ingen annan än Tesla har ännu visat upp en lösning jag ser som användbar.
Audi har pratat om att de skata fram ett tillsammans med andra tillverkare och då har de ju hela VW bakom sig för att finansiera.

http://insideevs.com/audi-bmw-daimler-p ... nitiative/
Det låter ju lovande -men ligger än så länge i framtiden vad jag förstår. Eller som man brukar säga - Pictures, or it didn't happen ;)
Skämt åsido står det för mig helt klart att fler tillverkare kommer att lansera någon form av lösning med snabb laddning a la Tesla och att det bara är en tidsfråga. Men hittills är ändå Tesla ensamma herrar på täppan.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av 18650 »

vigge50 skrev:
Audi har pratat om att de skata fram ett tillsammans med andra tillverkare och då har de ju hela VW bakom sig för att finansiera.

http://insideevs.com/audi-bmw-daimler-p ... nitiative/
Att prata om det ger inte fullt batteri. Jag tror säkert det kommer alternativ i framtiden, men hur kul är det att köpa en ändå dyr bil som man inte kan använda de första tre åren? Ungefär som en Toyota Miraj som inte går att tanka mer än på Arlanda och i Malmö.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av Jerker »

Håller med om att äkta snabbladdning är den viktigaste vattendelaren. Sen kan olika tillverkare profilera sina modeller åt olika håll, men så länge man inte eliminerat problemet med räckvidden i praktiken så är det bara Tesla som duger.

Jag antar att i första skedet (eller egentligen är det ju skede 2 eller 3) så kommer bilar i mellanklassen med hyfsad räckvidd och först efter det (om 5-7 år?) kommer bilar som fullt ut motsvarar mina förväntningar, dvs kombi med drag och tackräcke (och då menar jag till överkomliga priser, inte Model X-priser). Jag väntar på elbilsvarianten av Volvo 240/740/... helt enkelt! :mrgreen:
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av joel80 »

Nog för att det inte finns ett nätverk i närheten av Teslas laddares snabbhet ännu, men det börjar ändå finnas bra många snabbladdare runtomkring i landet nu, så nog ska man kunna ta sig runt skapligt med en bil av annat märke som kan göra 30-35 riktiga mil på en laddning.. Att då stanna o käka och samtidigt ladda 20 mil under kanske 40-45 min istället för i 20 min som Tesla kan funka för många. (som inte gör sånna resor flera gånger i veckan)
Jag skulle klara mig bra, kör runt 35 mil 2 dagar i veckan, men har då så gott som alltid tillgång till minst långsamladdning på 16A under dagen. Skulle alltså få i 10-12 mil under 7-8 timmars laddning och klara mig med lite marginal. Och i värsta fall då jag inte kan ladda under dagen får jag ställa mig vid en snabbladdare en kvart på väg hem.
(fast jag skulle nog avundsjukt snegla bort mot SC... Men det skulle gå och vara acceptabelt.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av 18650 »

joel80 skrev:
Nog för att det inte finns ett nätverk i närheten av Teslas laddares snabbhet ännu, men det börjar ändå finnas bra många snabbladdare runtomkring i landet nu, så nog ska man kunna ta sig runt skapligt med en bil av annat märke som kan göra 30-35 riktiga mil på en laddning.. Att då stanna o käka och samtidigt ladda 20 mil under kanske 40-45 min istället för i 20 min som Tesla kan funka för många. (som inte gör sånna resor flera gånger i veckan)
Jag skulle klara mig bra, kör runt 35 mil 2 dagar i veckan, men har då så gott som alltid tillgång till minst långsamladdning på 16A under dagen. Skulle alltså få i 10-12 mil under 7-8 timmars laddning och klara mig med lite marginal. Och i värsta fall då jag inte kan ladda under dagen får jag ställa mig vid en snabbladdare en kvart på väg hem.
(fast jag skulle nog avundsjukt snegla bort mot SC... Men det skulle gå och vara acceptabelt.)
Du hade blivit galen i längden. Åka 20mil för att finna en DC-laddare ur funktion. En laddare som heter snabb men som tar teoretiskt över en timme för att fylla på ditt batteri på 60kWh. En ensam laddare som kan vara upptagen eller som sagt ur funktion. Laddaren tar dessutom 5kr/kWh eller 3kr/minut. 250 respektive 180kr för dina mil. En typisk kompromiss som inte befogar ett pris som är minst det dubbla mot motsvarande KIA Ceed.

20000kr för fri supercharging motsvarar bara 80st laddningar á 250kr för 50kWh.

Supercharge nätverket är helt avgörande, helt genialiskt och ensamt i sitt slag i säkert 10år.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av apkungen »

Jag tror att Chademo och ccs kommer att uppgraderas och ganska snart erbjuda 150kW. Sen så tror jag att så fort bolt kommer ut (om den kommer att kosta under 400k efter premie iaf) och andra i den kalibern så kommer folk köpa bilar o då finns genast en marknad för laddning. Då kommer det så klart finnas flera laddare på samma ställe, så är det i Norge redan. Där finns det ofta tre snabbladdare på samma ställe.

Men däremot så har, så vitt jag vet, inte någon tillverkare presenterat et direkt hot mot model 3. De tillverkare som presenterat åtråvärda lyxiga bilar jag inte pratat något om pris. Tror att det kommer att dröja innan andra tillverkare kan tillverka lika många bilar till samma prisklass som tesla kommer kunna. Jag tror att tesla med sina egna batterier m.m. Kan pressa priset bättre.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av bullen »

Undrar när första tillverkaren nappar på erbjudandet att låta deras bilar få tillgänglig till Teslas suc nätverk
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av joel80 »

Tror inte jag hade blivit så galen.. De flesta gångerna hade jag ju klarat mig med långsamladdning under dagen för mina veckoresor... Nån enstaka gång hade jag behövt hitta en snabbladdare någonstans mellan Stockholm och Uppsala/Tierp. Känns inte som att det skulle vara speciellt svårt.
Kostnaden de gångerna skulle vara lite sura.. Men några 250kr skulle det inte handla om.. Jag skulle ju bara behöva toppa lite om jag nu hade en bil som gjorde ca 30 mil på en laddning.
Elon kommer inte låta SC vara exclusiva speciellt länge. Det är inte hans plan.. Om 2-3 år tror jag dels vi har andra bilmärken som hyrt in sig på teslas snabbladdning, samt andra kontakter/uttag i anslutning till SC-stationerna.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av LarsL »

bullen skrev:
Undrar när första tillverkaren nappar på erbjudandet att låta deras bilar få tillgänglig till Teslas suc nätverk
När de gett upp och erkänt att Tesla vunnit... Tror alltså att det blir svårt för någon stor tillverkare att uppmana sina kunder tanka på någon annan tillverkares stationer.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Jag tror att Chademo och ccs kommer att uppgraderas och ganska snart erbjuda 150kW.
Tror också att både CCS och Chademo kommer kunna leverera 150 kW i en inte allt för avlägsen framtid men nuvarande stationer måste bytas ut ifall de ska kunna leverera 150 kW. Mer sannolikt är att man sätter upp nya istället, antingen bredvid de gamla eller på nya ställen. Kommer alltså bli svårare att veta vad för laddning man kan förvänta sig när man kommer till en Chademo-station, kan vara allt mellan 0 kW till 150 kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Kommer alltså bli svårare att veta vad för laddning man kan förvänta sig när man kommer till en Chademo-station, kan vara allt mellan 0 kW till 150 kW.
Det räcker att ett enda företag bygger ett nätverk liknande Teslas (med flera möjliga laddplatser per laddsajt), fast med ChaDeMo/CCS för att andra elbilister ska kunna känna sig lika säkra på laddtillgång som Teslaägare.

Det är för övrigt en business jag själv skulle kunna tänka mig att gå in i - man skulle inte tjäna pengar de första åren, men vara först och ha en tidig marknadsposition.
Jag skulle ha satt upp 6-8st 150kW ChaDeMo under tak, med internet-uppkoppling som visar hur många som är upptagna och när de förväntas vara lediga, samt ett bokningssystem där man kan ställa sig i kö om det är stor efterfrågan. Dvs. konkurrera med Tesla genom att bygga något som är bättre än deras.
Skicka PM om du har lust att starta ett sådant bolag med mig :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av pegs »

bullen skrev:
Undrar när första tillverkaren nappar på erbjudandet att låta deras bilar få tillgänglig till Teslas suc nätverk
Aldrig.

Laddnätverk som t ex Clever bygger tror jag kommer att göra att ingen kommer att behöva tömma den "giftbägaren".
(Tror att större biltillverkare skulle uppleva det så :-) )
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Audi har pratat om att de skata fram ett tillsammans med andra tillverkare och då har de ju hela VW bakom sig för att finansiera.

http://insideevs.com/audi-bmw-daimler-p ... nitiative/
Fast ex Audi har väl också sagt att man inte har tänkt att bygga laddarna själva. Jag skulle vilja se något mer än bara ett initiativ, ex ett gemensamt bolag som bygger laddarna och varför inte ett mål som man vill uppnå. Men det är väl för mycket begärt av de stora..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av Jerker »

När det gäller det här med SuC i Teslas tappning så tror jag att vi inom sekten har en förståelse för betydelsen av detta nätverk som de utanför inte alls har. De kan nog helt enkelt inte sätta sig in i det. Därför ser det inte som viktigt utan söker andra lösningar. Men när M≡ kommer och det blir många elbilar på allvar som har tillgång till detta kommer det nog att bli tydligt för fler.

Men jag möter ju också den ståndpunkten bland många ägare av Zoe, att man inte känner att man har nåt behov av att åka långt. Man använder bilen som kortpendlingsverktyg och annars tar man tåget. Därför är snabbladdning à lá SuC en ickefråga för en viss kundgrupp.

Så tror jag att många biltillverkare tänker att eftersom elen - även med priser utanför Sverige - är billigare än fossilt så är det inga problem att betala för den på långresor. Därför anser de att Teslas SuC med "gratis" el är överflödigt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
Jag tror att Chademo och ccs kommer att uppgraderas och ganska snart erbjuda 150kW.
Tror att högre effekt bara kommer på nya installationer i så fall, själva anläggningen är den dyraste delen i en snabbladdare. Det är ju också så att de med mindre batteri gärna nöjer sig med lägre hastighet, om det är billigare.

Det är ju inte heller så intressant att ta et livstids abonnemang på en bil som i grunden är en pendlingsbil. Antalet lång resor blir begränsat av andra orsaker än laddning, om vi säger så. Men jag skulle kunna tänka mig att välja en elleverantör som ger rabatt på laddning om man ansluter till dem.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av danni »

pegs skrev:
bullen skrev:
Undrar när första tillverkaren nappar på erbjudandet att låta deras bilar få tillgänglig till Teslas suc nätverk
Aldrig.

Laddnätverk som t ex Clever bygger tror jag kommer att göra att ingen kommer att behöva tömma den "giftbägaren".
(Tror att större biltillverkare skulle uppleva det så :-) )
Jag tror också på det här. Superchargernätverket är ett nödvändigt ont för Tesla. De var först, så de fick också lösa infrastrukturen. Men självklart är det inte hållbart att biltillverkarna själva ska lösa den biten även i framtiden. Det sköts bäst av att andra företag specialiserar sig på att lösa den biten, oavsett vad man kör för bil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Konkurrenter/alternativ till model 3

Inlägg av apkungen »

Dagens artikel har ju en hel del med det här att göra. Något större än golf låter ju ganska rätt. Undrar om den blir en riktigt åtråvärd bil eller mer en bruksbil som leaf.
http://teslaclubsweden.se/volkselektrowagen/
Skriv svar