togr82 skrev: ↑07 nov 2025 15:00
Intressant. Tesla själv rekommenderar ju 80% för daily use. Finns det några kurvor för hur agingen ser ut på ett NMC batteri för ett batteri som laddar 55% max daligen, kontra 80% det tesla rekommenderar?
Tre saker först:
0) Batteriet kommer att hålla garantitiden ut om du kör 80% dagligt, det är inget problem.
1) Om du fingranskar det Tesla visar på appen och i bilen så ser du endast "80% rekommenderas för daglig" om du drar slidern ovanför 80%. Det är alltså menat som en hint att inte ladda till
mer än 80% dagligen, eftersom informationen inte visas om man väljer 5-80% på slidern.
2) Tesla siktar absolut inte på lägsta degradering. Övergången till elbilar hade nog gått ganska dåligt om det stått att max 5% rekommenderas som daglig laddningsnivå. Räckvidden blir dålig och det blir ett bök om man ska långt.
Teslas råd är med 100% säkerhet inriktat på att ge ägaren maximal flexibilitet och ändå hålla degraderingen på en kontrollerad nivå i relation till garantitiden/milen. Man vill helt enkelt minimera antalet garantiåtaganden beroende på hög degradering.
Tesla har tidigare haft "till under 90%" för dagligt bruk som rekommdendation vilket gjorde att alla sa att 90% var bäst. Hur man nu kan tolka "till under 90%" att vara 90%. "Till under 90%" betyder ju alla inställningar under 90% ned till lägsta som går, dvs 50%.
Det vi kan se på bilderna är att LG M50 2170 NMC mår bäst vid 0-10% när det gäller tidens påverkan, dvs calendar aging (vanligast är att 0% visar lägst degradering).
Eftersom bilderna till höger bara visar 60% och sedan 80% så ser vi inte detaljupplösningen på det som händer mellan 60 och 80%.
Bilden till vänster visar dock att 5060% tappar knappt 4.5% på 70 veckor, medans 70% tappar drygt 6% på samma tid, dvs nästan 50% mer. 80% är värst i detta test med 6.5%.
Det är alltså fördelaktigt att ligga på 60% eller lägre, eftersom calendar aging minskar avsevärt. Calendar aging minskar dessutom ytterligare med lägre SOC, så om man laddar till max 60% och sedan låter bilen stå utan laddning när man kommer hem och laddar på morgonkvisten så kommer man minska degraderingen ytterligare. Man får mer tid med lägre SOC och mindre med hög SOC vilket är fördelaktigt.
Det som komplicerar lite, och som kommer måsta bli en ny tråd är att den SOC vi ser i testerna nästan uteslutande är relaterat till ström och Amperetimmar. SOC beskrivs som hur många Amperetimmar som finns i batteriet i relation till det som batteriet rymmer, så 50% betyder 2.5Ah i ett 5Ah batteri.
I våra bilar används energi som referens, eftersom vi vill att varje procent SOC ska ge samma räckvidd.
Eftersom ett batteri har låg spänning när det har lite ström, men hög spänning när det är fulladdat så kommer varje Amperetimme ge olika mängd energi. (energi = Spänning x amperetimmar.)
Det innebär att det blir en offset mellan SOC som relaterar till energi och SOC som relaterar till ampheretimmar (kallas nog oftast coloumbic SOC).
Här är en ungefärlig tabell för Panasonic NCA. Under 10% stämmer det inte eftersom jag inte kunde göra tabellen offsettad för bufferten som finns.
I de flesta tester är det relaterat till den gula linjen och våra bilar relaterar till den blå.
Från forskningens bilder, tar man det värdet i den gula linjen och går sedan rakt ned till den blå för att finna ungefärlig SOC som bilen visar.
För NMC lär det behövas en egen graf om det ska vara exakt, p.g.a olika spänningskurvor men en uppskattning lär man få i denna ändå.
Kontentan är att för Panasonic NCA så är ~50% max*. (57% coloumbic SOC).
För LG NMC blir det ungefär 55% Max* (62% Coloumbic SOC).
Det behövs lite tid för att presentera en liknande graf för NMC.
*)Dessa relaterar till bilens displayade SOC på en Tesla.