Bo99 skrev: ↑14 feb 2025 19:12
Sett videor på Youtube som behandlar att ibland balansera batteriet i sin elbil om den har NiMH-batteri. Att köra ner till typ 2-3% och sedan låta bilen stå över natten okopplad och helt avstängd. För att nästa dag starta den långsammaste ac-laddningen man kan upp till 100%. Detta ska tydligen på något vis få BMS att fatta den verkliga kapaciteten i batteriet.
???
Som mikebike skriver, NiMh används inte detta på moderna elbilar.
Lithiumionbatterier är grejen.
Balansera är fel begrepp på det du efterfrågar.
Cellerna balanseras mot varandra i en elbil så att de håller samma spänning, eller har väldigt liten skillnad.
De flesta bilar balanserar cellerna i topp så att man har så fullt det går vid 100%.
Vill man trigga batteribalansering på en Tesla bör man ladda till 90% eller mer och låta bilen vara.
Det du efterfrågar är
kalibrering av batteridatorn, BMS.
BMS försöker hela tiden bedöma kapaciteten i batteriet. Ibland kan detta bli lite fel men oftast är det ganska rätt.
Det man gör är helt enkelt att låta bilen stå och sova med både låg SOC och hög SOC för att BMS ska kunna mäta in kapaciteten. Ofta behövs mer än en sömn med låg och en med hög SOC för att BMS ska få mäta in sig.
Batteriets kapacitet ökar INTE.
Det enda som händer är att bilen möjligen börjar visa högre range.
Många forum, och facebokgrupper är fyllda med folk som håller på med det, till ingen nytta.
Man upplever att displayad range är lägre än man hade velat och sen försöker man med nävar och klor få upp displayad range.
Det är alltså vanligast att detta görs när man är i förnekelse avseende sin bils degradering.
Det finns dock tillfällen när man kan rekommendera att någon testar för att se om förlorad räckvidd återkommer.
Det normala är att BMS hittar tillbaka själv så det finns inget behov av att göra det.
Bägge mina Teslor har vart off i BMS bedömning av batterikapaciteten, både den förra och nuvarande. Jag har låtit bilarna sköta det själv vilket har fungerat. Kan ta lite tid men det löser sig.