Tesla testar köhantering i utvalda SuC
Moderator: Redaktion
Re: Tesla testar köhantering i utvalda SuC
Blir spännande att se hur de löser det, med en blandning mellan Teslor med lätt integrering i bilen, Teslor som både navigerar till SuC som inte gör det samt alla andra.
Kan bli intressanta ordväxlingar vid laddare när någon pluggat in och inte får laddning för att laddaren är låst till någon annan, och så ska det försöka förklaras.
Kan bli intressant men klart ett fall framåt, om det görs bra.
Model Y LR.
Model S70D
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Absolut, och det är ju som de skriver... något som ev. kan lösa problematiken som uppstår väldigt sällan men likväl uppstår.frippe skrev: ↑20 feb 2025 06:54Blir spännande att se hur de löser det, med en blandning mellan Teslor med lätt integrering i bilen, Teslor som både navigerar till SuC som inte gör det samt alla andra.
Kan bli intressanta ordväxlingar vid laddare när någon pluggat in och inte får laddning för att laddaren är låst till någon annan, och så ska det försöka förklaras.
Kan bli intressant men klart ett fall framåt, om det görs bra.
Laddar mest hemma, max 15 % SuC på 11 000 mil. Aldrig köat men dock rullat in ett antal gånger med en plats tillgängligt. Men då har vi också anpassat våra restider för att inte köra då alla andra kör.
Ändå välkommet, är ju helt en mjukvarulösning!
Tesla Model Y Performance
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Hoppas de implementerar det bra! Definitivt fördel SuC jämfört med andra isåfall.
Nu har jag inte heller köat någon gång men det har varit nära vid några tillfällen.
Nu har jag inte heller köat någon gång men det har varit nära vid några tillfällen.
Model Y LR AWD 2022
Det är väl snarare fördel för de laddnätverk som inte har problem med köer? Detta är knappast ”first principles” eller “5 whys”…

Men jag tycker funktionen är spännande.Ska bli intressant att se hur det funkar i praktiken med de sociala aspekterna. Låses laddaren till ens kölapp? hur länge osv. Appen kan ju inte flytta en parkerad bil om man säger så… Det finns ingen videoövervakning eller bemanning.
I Kina har jag sett att det finns stationer som man inte ens kan åka in i utan att det är ens tur men jag vet inte hur vanliga de är. Det hindrar ju även ”ICE”:ing eller allmän parkering.
Det behövs ju en annan layout på stationerna där det finns en parkering för väntande bilar. Där skulle det ju behöva vara ganska strikt med parkeringsförbud utanför markerade platser. Dom bilar som får sin plats i appen måste ju kunna komma fram.
Man kan ju tänka sig en kö med en bom som öppnas när en plats blir ledig. Men även då måste det ju finnas plats för kön.
Man kan ju tänka sig en kö med en bom som öppnas när en plats blir ledig. Men även då måste det ju finnas plats för kön.
- SIR N
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sren49192
Hur tänkte sig de att lösa bilar med luckan på fel sida? Som står i fel ruta och laddar? Eller blir det bara till de nya SuC med längre kabel där alla kan ställa sig i rätt ruta?
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Nice!
Säkert relativt enkel lösning, liknande den man har i Kina för att låsa upp platser fast snyggare integrerad.
En hel station kan vara i öppen eller i busy-läge. För att bilen ska accepteras i ett busy-läge behöver platsen fördelas innan, baserat på en kö utifrån olika parametrar.
Eftersom det påverkar runt 1% av sessionerna och nätverket och andra nätverk byggs ut behöver man inte övertänka utan bara förtydliga för användare.
Säkert relativt enkel lösning, liknande den man har i Kina för att låsa upp platser fast snyggare integrerad.
En hel station kan vara i öppen eller i busy-läge. För att bilen ska accepteras i ett busy-läge behöver platsen fördelas innan, baserat på en kö utifrån olika parametrar.
Eftersom det påverkar runt 1% av sessionerna och nätverket och andra nätverk byggs ut behöver man inte övertänka utan bara förtydliga för användare.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Fast högbelastade dagar lär det ju potentiellt vara kö överallt på många ställen, och då är det antagligen snabbare i Tesla-kön även om den är längre eftersom det är flera laddpunkter (om man generaliserar).
Men visst, jag har sett kö i Borlänge samtidigt som det var tomt på OKQ8 50 meter bort. Nu behövde jag inte ladda utan passerade bara. Och där finns det dessutom massor av andra snabbladdare.
Håller med om att det blir intressant att se hur det fungerar.
Model Y LR AWD 2022
Här har Not A Tesla App spekulerat och gissat lite hur det skulle kunna funka:
https://www.notateslaapp.com/news/2555/ ... could-work
https://www.notateslaapp.com/news/2555/ ... could-work
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Jag skulle välja den laddstation där man enklast kan stå i kö utan att stå ivägen.jonasl skrev: ↑20 feb 2025 10:29Fast högbelastade dagar lär det ju potentiellt vara kö överallt på många ställen, och då är det antagligen snabbare i Tesla-kön även om den är längre eftersom det är flera laddpunkter (om man generaliserar).
Men visst, jag har sett kö i Borlänge samtidigt som det var tomt på OKQ8 50 meter bort. Nu behövde jag inte ladda utan passerade bara. Och där finns det dessutom massor av andra snabbladdare.
Håller med om att det blir intressant att se hur det fungerar.
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Man kanske kan lösa v2/v3 stationer och bilar med laddport i fel hörn, genom att de tar en virtuell kölapp för en position för bilar med sådan layout.
Bygger på att folk får guidning till rätt ruta i app/display så att alla hamnar rätt. Med timeout för att ge upp då något gått fel.
Bygger på att folk får guidning till rätt ruta i app/display så att alla hamnar rätt. Med timeout för att ge upp då något gått fel.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
- Off Grid Byggaren
Denna variant testade E.on år 2021, men togs bort efter några månader:
viewtopic.php?p=514772&hilit=Reservera+ ... ts#p514772
viewtopic.php?p=514772&hilit=Reservera+ ... ts#p514772
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22