Har några förutom VW-gruppen o Tesla serviceintervall som en långpendlare kan bränna 5k mil per år på utan att besöka service hela tiden?
BRA!
Tesla: Vet att Fredrik på Grufman Bil tycker man ska serva Teslor var 5000:e mil
VW ID.3/4 etc, Skodas motsvarigheter: 2år/utan milbegränsning = BRA!
Hyggligt ok
EX30: 2år, osäker om det är milbegränsning
XC40 recharge/EX40: 2år/3k mil
Kia eNiro, EV3/6: 2år/3k mil
MB EQ: 2år/3k mil
Jumbo-klassen
Toyota, Renault mm: 1år/max 1.5k mil (vilket gör dessa svåra rent logistiskt = service för ofta)
Om man kollar på begagnade bilar så gäller det att hålla isär Kia e-Niro och Kia Niro EV. Niro EV har serviceintervallet 2 år/3k mil, e-Niro 1år/1,5k mil..
Är du säker på att Renault har 1år/1.5k mil? Har inte både Megane och Scenic 1år/3k mil?
Servicekostnad kan ju också vara en faktor och där ligger väl både Kia och Renault rätt dåligt till.
Har några förutom VW-gruppen o Tesla serviceintervall som en långpendlare kan bränna 5k mil per år på utan att besöka service hela tiden?
BRA!
Tesla: Vet att Fredrik på Grufman Bil tycker man ska serva Teslor var 5000:e mil
VW ID.3/4 etc, Skodas motsvarigheter: 2år/utan milbegränsning = BRA!
Hyggligt ok
EX30: 2år, osäker om det är milbegränsning
XC40 recharge/EX40: 2år/3k mil
Kia eNiro, EV3/6: 2år/3k mil
MB EQ: 2år/3k mil
Jumbo-klassen
Toyota, Renault mm: 1år/max 1.5k mil (vilket gör dessa svåra rent logistiskt = service för ofta)
Om man kollar på begagnade bilar så gäller det att hålla isär Kia e-Niro och Kia Niro EV. Niro EV har serviceintervallet 2 år/3k mil, e-Niro 1år/1,5k mil..
Är du säker på att Renault har 1år/1.5k mil? Har inte både Megane och Scenic 1år/3k mil?
Servicekostnad kan ju också vara en faktor och där ligger väl både Kia och Renault rätt dåligt till.
Tack, kollar Renault och återkommer
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Varför måste man ha år/milbegränsning på elbilar? Visst behövs det underhåll, men det är ju inte som på en ICE-bil att man kan få motorras om man byter olja för sent. Att ha fasta servicepunkter ser jag ett visst värde i, men man borde ta bort tidsgränserna.
Varför måste man ha år/milbegränsning på elbilar? Visst behövs det underhåll, men det är ju inte som på en ICE-bil att man kan få motorras om man byter olja för sent. Att ha fasta servicepunkter ser jag ett visst värde i, men man borde ta bort tidsgränserna.
Du menar milbegränsningen? Finns saker som behöver kollas regelbundet över tid (2år) även om man kör lite...bromsar tex
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Du bör väl ha en ”bäst” klass där Tesla placeras.
Där väljer du ju helt själv när/vad du vill serva.
Skulle gissa att majoriteten av Teslas bilar aldrig servats och rullar på lika fint ändå.
Kontroller gör besiktningen och slitdelar byts vid behov. Precis som det borde vara.
Du bör väl ha en ”bäst” klass där Tesla placeras.
Där väljer du ju helt själv när/vad du vill serva.
Skulle gissa att majoriteten av Teslas bilar aldrig servats och rullar på lika fint ändå.
Kontroller gör besiktningen och slitdelar byts vid behov. Precis som det borde vara.
Mm därför Tesla är överrepresenterade i fel hos besiktningen och att exempelvis länkarmar går av lite här och var i Sverige så det blir bärgare. Förebyggande åtgärder är bra att ha.
Du bör väl ha en ”bäst” klass där Tesla placeras.
Där väljer du ju helt själv när/vad du vill serva.
Skulle gissa att majoriteten av Teslas bilar aldrig servats och rullar på lika fint ändå.
Kontroller gör besiktningen och slitdelar byts vid behov. Precis som det borde vara.
Mm därför Tesla är överrepresenterade i fel hos besiktningen och att exempelvis länkarmar går av lite här och var i Sverige så det blir bärgare. Förebyggande åtgärder är bra att ha.
Det är ju det besiktningen är till för.
Om du föredrar att betala tiodubbelt för samma kontroller på biltillverkarens verkstad, bara så att besiktningen(som du ändå tvunget måste besöka) inte ska upptäcka något så varsågod.
Men jag och många med mig slipper gärna det.
(I många fall underkänns förövrigt bilar trots att de ”servats”, saker tenderar nämligen att gå sönder oavsett).
Du bör väl ha en ”bäst” klass där Tesla placeras.
Där väljer du ju helt själv när/vad du vill serva.
Skulle gissa att majoriteten av Teslas bilar aldrig servats och rullar på lika fint ändå.
Kontroller gör besiktningen och slitdelar byts vid behov. Precis som det borde vara.
Mm därför Tesla är överrepresenterade i fel hos besiktningen och att exempelvis länkarmar går av lite här och var i Sverige så det blir bärgare. Förebyggande åtgärder är bra att ha.
Det är ju det besiktningen är till för.
Om du föredrar att betala tiodubbelt för samma kontroller på biltillverkarens verkstad, bara så att besiktningen(som du ändå tvunget måste besöka) inte ska upptäcka något så varsågod.
Men jag och många med mig slipper gärna det.
(I många fall underkänns förövrigt bilar trots att de ”servats”, saker tenderar nämligen att gå sönder oavsett).
Lämnar hellre till en verkstad som kan bilen och åker säkert en längre stund än ett generellt kontrollorgan som har fått någon veckas utbildning, och mellan dessa besök åker på vinst och förlust att det ska hålla.
Men är ju ingen Tesla fanboy heller. Service för 2000-5000kr betalar jag gladeligen för det är ingen kostnad i jämfört med annat kopplat till elbilar.
Du bör väl ha en ”bäst” klass där Tesla placeras.
Där väljer du ju helt själv när/vad du vill serva.
Skulle gissa att majoriteten av Teslas bilar aldrig servats och rullar på lika fint ändå.
Kontroller gör besiktningen och slitdelar byts vid behov. Precis som det borde vara.
Mm därför Tesla är överrepresenterade i fel hos besiktningen och att exempelvis länkarmar går av lite här och var i Sverige så det blir bärgare. Förebyggande åtgärder är bra att ha.
Det är ju det besiktningen är till för.
Om du föredrar att betala tiodubbelt för samma kontroller på biltillverkarens verkstad, bara så att besiktningen(som du ändå tvunget måste besöka) inte ska upptäcka något så varsågod.
Men jag och många med mig slipper gärna det.
(I många fall underkänns förövrigt bilar trots att de ”servats”, saker tenderar nämligen att gå sönder oavsett).
Lämnar hellre till en verkstad som kan bilen och åker säkert en längre stund än ett generellt kontrollorgan som har fått någon veckas utbildning, och mellan dessa besök åker på vinst och förlust att det ska hålla.
Men är ju ingen Tesla fanboy heller. Service för 2000-5000kr betalar jag gladeligen för det är ingen kostnad i jämfört med annat kopplat till elbilar.
Gör det då som sagt, är ingen som hindrar dig att betala för "service" oavsett märke.
Men återigen, vi är många som vill slippa bli rånade för onödiga kontroller.
Förresten, att tro att allmän verkstadspersonal är mer kompetent än de på besiktningen...
Du bör väl ha en ”bäst” klass där Tesla placeras.
Där väljer du ju helt själv när/vad du vill serva.
Skulle gissa att majoriteten av Teslas bilar aldrig servats och rullar på lika fint ändå.
Kontroller gör besiktningen och slitdelar byts vid behov. Precis som det borde vara.
Tack, har uppdaterat listan!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp