Sida 1 av 1
5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 23 feb 2025 14:12
av Sportbilsentusiasten
Hittade ingen annan tråd om detta.
Har några förutom VW-gruppen o Tesla serviceintervall som en långpendlare kan bränna 5k mil per år på utan att besöka service hela tiden?
BÄST
- Tesla: Vet att Fredrik på Grufman Bil tycker man ska serva Teslor var 5000:e mil
BRA
- VW ID.3/4 etc, Skodas motsvarigheter: 2år/utan milbegränsning = BRA!
Mustang mach e: 2år/utan milbegränsning = BRA!.
BMW: 2år/utan milbegränsning = BRA!.
Hyggligt ok
- EX30: 2år/3k mil
XC40 recharge/EX40: 2år/3k mil
Polestar: 2år/3k mil
Kia eNiro, EV3/6: 2år/3k mil
MB EQ: 2år/3k mil
Jumbo-klassen
- Toyota, Renault mm: 1år/max 1.5k mil (vilket gör dessa svåra rent logistiskt = service för ofta)
EDIT: EX30 och Mach e, BMW och Polestar, lade till BÄST-kategori
Re: 5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 23 feb 2025 21:01
av Macki
Mustang mach e har även två år utan mil begränsning.
Re: 5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 24 feb 2025 11:01
av nicklas11
Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 feb 2025 14:12
Hittade ingen annan tråd om detta.
Har några förutom VW-gruppen o Tesla serviceintervall som en långpendlare kan bränna 5k mil per år på utan att besöka service hela tiden?
BRA!
- Tesla: Vet att Fredrik på Grufman Bil tycker man ska serva Teslor var 5000:e mil
VW ID.3/4 etc, Skodas motsvarigheter: 2år/utan milbegränsning = BRA!
Hyggligt ok
- EX30: 2år, osäker om det är milbegränsning
XC40 recharge/EX40: 2år/3k mil
Kia eNiro, EV3/6: 2år/3k mil
MB EQ: 2år/3k mil
Jumbo-klassen
- Toyota, Renault mm: 1år/max 1.5k mil (vilket gör dessa svåra rent logistiskt = service för ofta)
Om man kollar på begagnade bilar så gäller det att hålla isär Kia e-Niro och Kia Niro EV. Niro EV har serviceintervallet 2 år/3k mil, e-Niro 1år/1,5k mil..
Är du säker på att Renault har 1år/1.5k mil? Har inte både Megane och Scenic 1år/3k mil?
Servicekostnad kan ju också vara en faktor och där ligger väl både Kia och Renault rätt dåligt till.
Re: 5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 24 feb 2025 18:24
av Sportbilsentusiasten
Macki skrev: ↑23 feb 2025 21:01
Mustang mach e har även två år utan mil begränsning.
Uppdaterat listan. tack!
Re: 5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 24 feb 2025 18:38
av Sportbilsentusiasten
nicklas11 skrev: ↑24 feb 2025 11:01
Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 feb 2025 14:12
Hittade ingen annan tråd om detta.
Har några förutom VW-gruppen o Tesla serviceintervall som en långpendlare kan bränna 5k mil per år på utan att besöka service hela tiden?
BRA!
- Tesla: Vet att Fredrik på Grufman Bil tycker man ska serva Teslor var 5000:e mil
VW ID.3/4 etc, Skodas motsvarigheter: 2år/utan milbegränsning = BRA!
Hyggligt ok
- EX30: 2år, osäker om det är milbegränsning
XC40 recharge/EX40: 2år/3k mil
Kia eNiro, EV3/6: 2år/3k mil
MB EQ: 2år/3k mil
Jumbo-klassen
- Toyota, Renault mm: 1år/max 1.5k mil (vilket gör dessa svåra rent logistiskt = service för ofta)
Om man kollar på begagnade bilar så gäller det att hålla isär Kia e-Niro och Kia Niro EV. Niro EV har serviceintervallet 2 år/3k mil, e-Niro 1år/1,5k mil..
Är du säker på att Renault har 1år/1.5k mil? Har inte både Megane och Scenic 1år/3k mil?
Servicekostnad kan ju också vara en faktor och där ligger väl både Kia och Renault rätt dåligt till.
Tack, kollar Renault och återkommer
Re: 5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 24 feb 2025 19:55
av danielalmestal
BMW har 2 år med obegränsade mil.
Polestar 2 år eller var 3000 mil
Re: 5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 25 feb 2025 12:59
av tesla newbie
Varför måste man ha år/milbegränsning på elbilar? Visst behövs det underhåll, men det är ju inte som på en ICE-bil att man kan få motorras om man byter olja för sent. Att ha fasta servicepunkter ser jag ett visst värde i, men man borde ta bort tidsgränserna.
Re: 5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 26 feb 2025 18:16
av Sportbilsentusiasten
danielalmestal skrev: ↑24 feb 2025 19:55
BMW har 2 år med obegränsade mil.
Polestar 2 år eller var 3000 mil
Uppdaterat listan. tack!
Re: 5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 26 feb 2025 18:17
av Sportbilsentusiasten
tesla newbie skrev: ↑25 feb 2025 12:59
Varför måste man ha år/milbegränsning på elbilar? Visst behövs det underhåll, men det är ju inte som på en ICE-bil att man kan få motorras om man byter olja för sent. Att ha fasta servicepunkter ser jag ett visst värde i, men man borde ta bort tidsgränserna.
Du menar milbegränsningen? Finns saker som behöver kollas regelbundet över tid (2år) även om man kör lite...bromsar tex
Re: 5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 27 feb 2025 08:44
av Love_O
Audi A6 E-tron har 2 år ingen milbegränsningar. Borde vara samma på Q6 E-tron (samma plattform)
Kan ej svara för Q4 och minns inte hur E-tron var
Re: 5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 27 feb 2025 09:21
av manneson
Du bör väl ha en ”bäst” klass där Tesla placeras.
Där väljer du ju helt själv när/vad du vill serva.
Skulle gissa att majoriteten av Teslas bilar aldrig servats och rullar på lika fint ändå.
Kontroller gör besiktningen och slitdelar byts vid behov. Precis som det borde vara.
Re: 5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 27 feb 2025 09:26
av Love_O
manneson skrev: ↑27 feb 2025 09:21
Du bör väl ha en ”bäst” klass där Tesla placeras.
Där väljer du ju helt själv när/vad du vill serva.
Skulle gissa att majoriteten av Teslas bilar aldrig servats och rullar på lika fint ändå.
Kontroller gör besiktningen och slitdelar byts vid behov. Precis som det borde vara.
Mm därför Tesla är överrepresenterade i fel hos besiktningen och att exempelvis länkarmar går av lite här och var i Sverige så det blir bärgare. Förebyggande åtgärder är bra att ha.
Re: 5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 27 feb 2025 09:36
av manneson
Love_O skrev: ↑27 feb 2025 09:26
manneson skrev: ↑27 feb 2025 09:21
Du bör väl ha en ”bäst” klass där Tesla placeras.
Där väljer du ju helt själv när/vad du vill serva.
Skulle gissa att majoriteten av Teslas bilar aldrig servats och rullar på lika fint ändå.
Kontroller gör besiktningen och slitdelar byts vid behov. Precis som det borde vara.
Mm därför Tesla är överrepresenterade i fel hos besiktningen och att exempelvis länkarmar går av lite här och var i Sverige så det blir bärgare. Förebyggande åtgärder är bra att ha.
Det är ju det besiktningen är till för.
Om du föredrar att betala tiodubbelt för samma kontroller på biltillverkarens verkstad, bara så att besiktningen(som du ändå tvunget måste besöka) inte ska upptäcka något så varsågod.
Men jag och många med mig slipper gärna det.
(I många fall underkänns förövrigt bilar trots att de ”servats”, saker tenderar nämligen att gå sönder oavsett).
Re: 5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 27 feb 2025 10:11
av Love_O
manneson skrev: ↑27 feb 2025 09:36
Love_O skrev: ↑27 feb 2025 09:26
manneson skrev: ↑27 feb 2025 09:21
Du bör väl ha en ”bäst” klass där Tesla placeras.
Där väljer du ju helt själv när/vad du vill serva.
Skulle gissa att majoriteten av Teslas bilar aldrig servats och rullar på lika fint ändå.
Kontroller gör besiktningen och slitdelar byts vid behov. Precis som det borde vara.
Mm därför Tesla är överrepresenterade i fel hos besiktningen och att exempelvis länkarmar går av lite här och var i Sverige så det blir bärgare. Förebyggande åtgärder är bra att ha.
Det är ju det besiktningen är till för.
Om du föredrar att betala tiodubbelt för samma kontroller på biltillverkarens verkstad, bara så att besiktningen(som du ändå tvunget måste besöka) inte ska upptäcka något så varsågod.
Men jag och många med mig slipper gärna det.
(I många fall underkänns förövrigt bilar trots att de ”servats”, saker tenderar nämligen att gå sönder oavsett).
Lämnar hellre till en verkstad som kan bilen och åker säkert en längre stund än ett generellt kontrollorgan som har fått någon veckas utbildning, och mellan dessa besök åker på vinst och förlust att det ska hålla.
Men är ju ingen Tesla fanboy heller. Service för 2000-5000kr betalar jag gladeligen för det är ingen kostnad i jämfört med annat kopplat till elbilar.
Re: 5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 28 feb 2025 13:18
av manneson
Love_O skrev: ↑27 feb 2025 10:11
manneson skrev: ↑27 feb 2025 09:36
Love_O skrev: ↑27 feb 2025 09:26
manneson skrev: ↑27 feb 2025 09:21
Du bör väl ha en ”bäst” klass där Tesla placeras.
Där väljer du ju helt själv när/vad du vill serva.
Skulle gissa att majoriteten av Teslas bilar aldrig servats och rullar på lika fint ändå.
Kontroller gör besiktningen och slitdelar byts vid behov. Precis som det borde vara.
Mm därför Tesla är överrepresenterade i fel hos besiktningen och att exempelvis länkarmar går av lite här och var i Sverige så det blir bärgare. Förebyggande åtgärder är bra att ha.
Det är ju det besiktningen är till för.
Om du föredrar att betala tiodubbelt för samma kontroller på biltillverkarens verkstad, bara så att besiktningen(som du ändå tvunget måste besöka) inte ska upptäcka något så varsågod.
Men jag och många med mig slipper gärna det.
(I många fall underkänns förövrigt bilar trots att de ”servats”, saker tenderar nämligen att gå sönder oavsett).
Lämnar hellre till en verkstad som kan bilen och åker säkert en längre stund än ett generellt kontrollorgan som har fått någon veckas utbildning, och mellan dessa besök åker på vinst och förlust att det ska hålla.
Men är ju ingen Tesla fanboy heller. Service för 2000-5000kr betalar jag gladeligen för det är ingen kostnad i jämfört med annat kopplat till elbilar.
Gör det då som sagt, är ingen som hindrar dig att betala för "service" oavsett märke.
Men återigen, vi är många som vill slippa bli rånade för onödiga kontroller.
Förresten, att tro att allmän verkstadspersonal är mer kompetent än de på besiktningen...

Re: 5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 05 mar 2025 14:07
av Sportbilsentusiasten
manneson skrev: ↑27 feb 2025 09:21
Du bör väl ha en ”bäst” klass där Tesla placeras.
Där väljer du ju helt själv när/vad du vill serva.
Skulle gissa att majoriteten av Teslas bilar aldrig servats och rullar på lika fint ändå.
Kontroller gör besiktningen och slitdelar byts vid behov. Precis som det borde vara.
Tack, har uppdaterat listan!
Re: 5k mil/år - vilka Elbilar har ok serviceintervall
Postat: 05 mar 2025 16:02
av R_Edvinsson
Även EV9 har likt de mindre syskonen 2år eller 3000mil.
Ganska dyrt avtal men något man helt enkelt får ta med i kalkylen.