Låna/hyra dubbdäck AKUT

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Låna/hyra dubbdäck AKUT

Inlägg av T4s »

Halloj,

Någon som bor i norra Stockholm som inte är i fjällen och orkar hyra ut dubbade hjul till en MY från imorgon till börja på nästa vecka?

Kommer tyvärr inte åt mina nu och har dubbfria original monterade.

Hör av dig på DM. Jag byter på båda bilarna, betalar hyra eller köper något fint.
manneson

Re: Låna/hyra dubbdäck AKUT

Inlägg av manneson »

Finns väl däckfirmor som just hyr ut dubbdäck?
Tex https://dackgruppen.se/hyrdack i Solna

Själv hade jag utan tvekan kört med dubbfria dock.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

T4s skrev: 24 feb 2025 16:19
Halloj,

Någon som bor i norra Stockholm som inte är i fjällen och orkar hyra ut dubbade hjul till en MY från imorgon till börja på nästa vecka?

Hör av dig på DM. Jag byter på båda bilarna, betalar hyra eller köper något fint.
Jag har just kört 4-5 mil på krokig skogsväg med blankpolerat is som underlag. MY LR gick som tåget. Även greppet vid inbromsning var mkt bra. Jag kanske hade kört lite fortare i några partier med dubbdäck med det beror på hur just de däcken hade släppt när de släpper. Bra dubbfria släpper långsamt. Dåliga dubbdäck kan släppa snabbt. Skriver detta bara för att understryka att dubbdäck inte alls är det enda alternativet när det är is.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

Instämmer med tidigare skrivare. Dubbdäck är bra, men inte nödvändigt. Har själv mest behövt i Stockholmsområdet vid ”fel” typ av väderlek, och det hetsiga tempot det ofta är.
I fjällen, med packad snö, är det inte mycket skillnad på ett bra dubbfritt däck, och ett bra dubbdäck.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

nogren skrev: 24 feb 2025 18:52
Instämmer med tidigare skrivare. Dubbdäck är bra, men inte nödvändigt. Har själv mest behövt i Stockholmsområdet vid ”fel” typ av väderlek, och det hetsiga tempot det ofta är.
I fjällen, med packad snö, är det inte mycket skillnad på ett bra dubbfritt däck, och ett bra dubbdäck.
Och min erfarenhet från idag i Dalarna med blankpolerad is med lite regn ovanpå raderar helt ut argumenten om att det bara är dubbdäck som gäller vid sådant väglag.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
frosse
Teslaägare

Inlägg av frosse »

xms67 skrev: 24 feb 2025 18:30
T4s skrev: 24 feb 2025 16:19
Halloj,

Jag har just kört 4-5 mil på krokig skogsväg med blankpolerat is som underlag. MY LR gick som tåget. Även greppet vid inbromsning var mkt bra. Jag kanske hade kört lite fortare i några partier med dubbdäck med det beror på hur just de däcken hade släppt när de släpper. Bra dubbfria släpper långsamt. Dåliga dubbdäck kan släppa snabbt. Skriver detta bara för att understryka att dubbdäck inte alls är det enda alternativet när det är is.
Det enda jag märkte med en MYLR och friktionsdäck i fjällen var att baken släpper lite i korsningar vid sväng och rondeller, just för att den är lite RWD-biased. Men den fångar snabbt upp sig.
Skriv svar