Effektskatt - låsa sänkt laddeffekt
Moderator: Redaktion
-
- Referralkod: ts.la/stefan86899
Effektskatt - låsa sänkt laddeffekt
Med nya effektskatten vill jag inte ladda med full effekt hemma.
Jag har en zaptex med lastbalansering Enegic/Perific som är inställd på att bara ge ström på natten. Jag tolkar instruktionsboken som att ställer man ner laddningen till typ 8A hemma så ska den komma ihåg det men varje gång jag ansluter så vill den börja köra på full effekt 16A och jag måste ställa ner i teslaappen eller i bilen. Det återställs även om laddningen är klar och den börjar ladda nästa natt utan att varit urkopplad vilket skapar en dyr effekttopp.
Någon som vet hur man kan låsa effekten?
Edit: förtydligat att det är i Teslaappen och Laddningsinställningarna jag ändrar men det återställer sig,
Jag har en zaptex med lastbalansering Enegic/Perific som är inställd på att bara ge ström på natten. Jag tolkar instruktionsboken som att ställer man ner laddningen till typ 8A hemma så ska den komma ihåg det men varje gång jag ansluter så vill den börja köra på full effekt 16A och jag måste ställa ner i teslaappen eller i bilen. Det återställs även om laddningen är klar och den börjar ladda nästa natt utan att varit urkopplad vilket skapar en dyr effekttopp.
Någon som vet hur man kan låsa effekten?
Edit: förtydligat att det är i Teslaappen och Laddningsinställningarna jag ändrar men det återställer sig,
Senast redigerad av Nafets, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla MYLR Vit/Svart - Lev 31 maj 2023
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Effektskatt - låsa sänkt laddeffekt
En annan lösning är att sätta 8A i Tesla appen eller i bilen, den står kvar till nästa laddning.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Logga annars in i web portalen, där fanns fler inställningar. Portal.zaptec.com
Under settings>powermanagement kan man begränsa ampere
Under settings>powermanagement kan man begränsa ampere
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
-
Det är den jag ställer ner men som åter är på 16A nästa gång jag sätter i laddkabel. Blev en dyr effekttopp andra natten när den laddade på full effekt fast jag ändå ställt ner effekten inför första natten.
Senast redigerad av Nafets, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla MYLR Vit/Svart - Lev 31 maj 2023
-
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Om bilen är inställd på en plats med en angiven A ska bilen komma ihåg detta.
Det sker däremot en kommunikationsfördörjning med appen ibland och precis när man startar appen visar den 16A.
För egen del brukar det hjälpa att vänta en liten stund, max någon minut att appen har kommunicerat med bilen och förstått inställd strömstyrka. Då brukar den hoppa tillbaka till inställd strömstyrka.
M3 LR -20
Så blir det varje gång för mej, bilen säger att det är 16A på platsen, men justerar sen ner till inställt värde på 9A precis efter.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Nun har jag inte Zaptec utan Easee i kombination med Enegic men jag har ställt en fiktiv huvudsäkring på vår anläggning på 35A i Easee och i Enegic (ok, Perific heter det nu) för att spara lite på effektavgiften. Det fungerar utmärkt, får betala för 24kW.
Måste finnas motsvarande inställning för Zaptec.
Måste finnas motsvarande inställning för Zaptec.
Model Y LR AWD 2022
Har aldrig upplevt någon bugg i den funktionen. Kör Iphone, det kanske är buggigt i Android?
Zaptec-appen däremot är extremt buggig.
Kör Android och det har inte buggat på snart 4 år... Sony, Samsung olika modeller
Raderat
Senast redigerad av Ilduce77, redigerad totalt 4 gång.
Vad är det som är ”buggigt” med Zaptec?
Jag får ställa ned amperen varje gång jag kommer hem med bilen. Den står alltid på 16A. Appen likaså. Nu ställde jag amperen i bilen till 8A och nu när jag väcker bilen i appen och väntar en stund står det 16A där. Brukar ställa in 8A även i appen. Men ska testa nu och kolla om det blir 8 som jag valde i bilen eller 16 som det står i appen. Har en Zaptec Go-box.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Så gör min också, men den ändrar sig när sladden är i och laddningen startar..xms67 skrev: ↑02 mar 2025 18:36Jag får ställa ned amperen varje gång jag kommer hem med bilen. Den står alltid på 16A. Appen likaså. Nu ställde jag amperen i bilen till 8A och nu när jag väcker bilen i appen och väntar en stund står det 16A där. Brukar ställa in 8A även i appen. Men ska testa nu och kolla om det blir 8 som jag valde i bilen eller 16 som det står i appen. Har en Zaptec Go-box.
Den laddar alltid på 10A när jag är hemma, men det står 16A i appen fram tills laddaningen drar igång, då ändrar den själv till 10A från 16A.
Hemma har jag inte ändrat något i Zaptec portalen, eftersom vi inte har effektavgift hemma..
Detta fick jag till svar från Zaptec, när jag skulle installera min andra Zaptec box i stugan, där man också har effektavgift.
Det funkar fint. Jag satte att den skulle leverera noll ampere mellan kl 7-19 och 10 A mellan 19-07..
Jag tror dock att jag satte noll ampere mellan kl 6-20, för att inte riskera klabb vid sommar och vintertid, samt att laddaren inte skulle riskera att råka starta en minut innan effektuttaget avslutas,beroende på klockan hos Malungs energi..
Man kan bara ställa in tiden på hela timmar..
1 - Hur gör jag för att få in även min andra box i appen?
- Når denne er installert av elektriker kan du enkelt registrere denne ved å scanne QR koden som følger med på brukermanualen, når ladestasjonen er registrert vil du automatisk se begge to ladestasjoner i din Zaptec app.
2- Kan jag låsa den till 10A istället för 16A?
- Ja, via portal.zaptec.com kan du enkelt justere max ladestrøm til ønsket effekt. Jeg legger ved en egen oppskrift til hvordan du enkelt gjør dette, du kan for eksempel logge inn og ta en titt på ladestasjonen du allerede har hjemme så kan du bli litt mer kjent i portalen.
3 - Går det att ställa in/schemalägga så att boxen bara går att använda mellan vissa klockslag? Detta pga av effektavgifter som tas ut mellan kl 07-19.
- Ja, og nei. Du kan via portalen endre slik at ladestasjonen kun gir ut strøm på ønsket tidspunkt, enten lavere effekt, eller at strømmen blir helt avslått.
Eventuelt kan du koble til en lastbalanserer som Enegic eller Tibber Pulse som kan hjelpe deg med å gjøre jobben for deg automatisk.
For å endre max ladestyrke på din Zaptec Go:
Logg inn på portal.zaptec.com - Installasjoner - Trykk på din installasjon - under den store sirkelen ser du nå din(e) ladestasjon(er) - trykk på den - og nå vil du se max ladestyrke, denne kan da justeres mellom 6amp - opptil det din sikring støtter.
Du vil nå se at kW pr time endrer seg. Husk å lagre endringene.
Tidsinnstilt lading - gå inn på portalen - trykk på installasjoner - innstillinger - effektstyring - tidsinnstilt effektstyring.
https://help.zaptec.com/hc/sv-se/articl ... ktstyrning
Innstillinger/ endringer du gjør vil kun påvirke en av dine ladestasjoner slik at du kan enkelt lade raskere hjemme for eksempel.
- jonasl
- Teslaägare
Det är snitteffekt under klocktimme som räknas så att starta några minuter för tidigt är ingen katastrof.
Model Y LR AWD 2022
Inte i Malung.. Som de förklarat för mig i alla fall.
De tar de fem högsta topparna på en månad och snittet av dessa multiplicerat med 118 kr..
Så skulle man dra igång laddning av bilen fem gånger på en månad och laddar med 11 kw per gång, blir det 118 kr x 11 kw..
Det blir 1300 kr..
Nu laddar man ju aldrig i 11 kw hemma, men det blir ändå ganska dyrt..
Mäter dom momentan effekt? Räcker det med en peak på någon sekund? Trodde elbolagen använde timgenomsnitt. Nu ska det ju komma krav på mätning varje kvart. Det skulle ju öppna för varnings-sms så man får en chans att rätta till timgenomsnittet.Ilduce77 skrev: ↑02 mar 2025 19:28Inte i Malung.. Som de förklarat för mig i alla fall.
De tar de fem högsta topparna på en månad och snittet av dessa multiplicerat med 118 kr..
Så skulle man dra igång laddning av bilen fem gånger på en månad och laddar med 11 kw per gång, blir det 118 kr x 11 kw..
Det blir 1300 kr..
Nu laddar man ju aldrig i 11 kw hemma, men det blir ändå ganska dyrt..
Jag ska inte svära på det. Det var så jag uppfattade det när de förklarade och jag frågade särskilt om det räckte att laddningen drog igång. Men jag pratade med någon i kundtjänst, så det kan ju skett något missförstånd.. Hoppas det.. 
- jonasl
- Teslaägare
Jag har aldrig hört talas om någon som använt momentan effekt. Då har man ju ingen som helst möjlighet att styra.
Model Y LR AWD 2022
Då hoppas jag att du har rätt..,
Ska ändra min tid för start i så fall..
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Helt orimligt att mäta momentaneffekt. Det är ju inte det som är dyrt och belastar nätägaren så mycket.
Ponera att dra det till sin extrem. Säg att jag drar igång cirkelsågen en gång per timme i en vecka, medan jag renoverar golv.
Startström på kanske 50A under första två-tre millisekunderna.. eller ännu värre.
Nä jag skulle tro att de går på mätdata från elmätaren. Dvs kvarts mätning eller timmätning.
Ponera att dra det till sin extrem. Säg att jag drar igång cirkelsågen en gång per timme i en vecka, medan jag renoverar golv.
Startström på kanske 50A under första två-tre millisekunderna.. eller ännu värre.
Nä jag skulle tro att de går på mätdata från elmätaren. Dvs kvarts mätning eller timmätning.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Jag tror som sagt att man kommer mäta varje kvart men debitera baserat på timme. Det öppnar för ett pushmeddelande efter 16min om att man belastar för hårt.nogren skrev: ↑03 mar 2025 18:22Helt orimligt att mäta momentaneffekt. Det är ju inte det som är dyrt och belastar nätägaren så mycket.