Beställt nya Y - Hur välja finansiering

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

bompa

Beställt nya Y - Hur välja finansiering

Inlägg av bompa »

Vad skall man välja för finansiering i appen?
Vad rekommenderas?
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Re: Beställt nya Y - Hur välja finansiering

Inlägg av HerrNilsson »

Privat eller via firma?
Mvh
Nilsson

bompa

Inlägg av bompa »

Tänkte ta bilen privat.
Kan även ta den i mitt eget bolag.
Men inte räknat så mycket på privat vs firma
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

bompa skrev: 28 feb 2025 20:52
Tänkte ta bilen privat.
Kan även ta den i mitt eget bolag.
Men inte räknat så mycket på privat vs firma
Eftersom förmånsvärdet vara baseras på halva bilens värde och man får tillbaka halva momsen på företagsleasing så brukar det vara förmånligt att ta den på firman när man har den möjligheten. Speciellt om man tror att värdeminskningen kommer vara normal eller större.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Precis, ganska hög kontantinsats så drar du halva momsen på det.
Tänk på att tar du den på firman så blir försäkringen mycket mycket dyrare per månad.

som föregående talare skriver så är det möjligen värt att ta den på firmaleasing om du förväntar dig mycket stor värdeminskning.
Ha också med i beräkningen att du ej kan överlåta bilen på ett tag. I mitt fall vill jag minnas ett år.
Mycket större frihet med privatfinans i det läget.

Sen är det svårt att komma undan förmånsvärdet. Beroende på din situation får man räkna med kostnaden för den.
Är det ditt eget bolag så är det mkt att räkna på.
westerlu77

Inlägg av westerlu77 »

Jag går och funderar på en ny Tesla Juniper. Vill helst ha en all-wheel drive, pris: 650000:- Tänker köpa den privat isåfall. Och jag tänker på 2 alternativ ,antingen köpa den kontant, lägga in typ 250000:- och låna resten på bolånet, ca 700:- i månad i kostnad efter skattereduktion. Eller privat avbetalning hos Tesla. Kontantinsats 250000:-, 2000 mil per år och villkor 60 månader. Kostnad: 3500:- Hur skulle ni resonera? Tänker behålla den länge som ni ser, men är osäker på upplägget.
Huxx

Inlägg av Huxx »

Det är ju alltid billigast att låna på bostaden. Om man bortser från alternativkostnad så är betala den kontant bäst.
Lånar man på bostaden är det ju viktigt att betala av i korrekt takt om man vill ha samma marginal när man gör sig av med bilen.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

westerlu77 skrev: 05 mar 2025 12:28
Jag går och funderar på en ny Tesla Juniper. Vill helst ha en all-wheel drive, pris: 650000:- Tänker köpa den privat isåfall. Och jag tänker på 2 alternativ ,antingen köpa den kontant, lägga in typ 250000:- och låna resten på bolånet, ca 700:- i månad i kostnad efter skattereduktion. Eller privat avbetalning hos Tesla. Kontantinsats 250000:-, 2000 mil per år och villkor 60 månader. Kostnad: 3500:- Hur skulle ni resonera? Tänker behålla den länge som ni ser, men är osäker på upplägget.
Det kommer säkert snart 0-ränta och prissänkningar. Det blir det billigaste alternativet.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar