M3P Highland vibrationer
Moderator: Redaktion
M3P Highland vibrationer
Hej!
Jag skaffade en model 3 performance 2024-modell i höstas och märkte att den vibrerade rätt mycket när man körde i 20-60km/h. Trodde det skulle bli bättre när jag bytte till vinterdäcken (samma fälgar med nya däck) men tyvärr håller vibrationerna i sig.
Är det någon annan som haft liknande problem med Highland och fått det fixat?
Jag skaffade en model 3 performance 2024-modell i höstas och märkte att den vibrerade rätt mycket när man körde i 20-60km/h. Trodde det skulle bli bättre när jag bytte till vinterdäcken (samma fälgar med nya däck) men tyvärr håller vibrationerna i sig.
Är det någon annan som haft liknande problem med Highland och fått det fixat?
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: M3P Highland vibrationer
Mig veterligen finns/fanns det tre barnsjukdomar på highland:
- Rattknappar börjar knarra för vissa - löses av mobil service, var nog bara ett problem precis i början
- Vibrationer i högre hastighet för vissa - kan eventuellt lösas genom att åka till däckfirma och låta dem balansera hjulen då Teslas balansering är kass. Testa det på sommarhjulen och se om problemet försvinner?
- Kortslutning i datorn för autopilot för alla - kräver datorbyte på service center, man byter till dator med ny revision så problemet bör vara löst nu. Fått uppfattningen att kortslutningen kommer nånstans runt 300 mil.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Har inte haft några av dessa problem, eller problem öht, kört 600 mil.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Icke Highland-specifika kommentarer:
Var/hur vibrera det?
Traditionellt så indikerar vibration i ratten obalans i framhjul och vibration i sätet obalans i bakhjul.
Vibrerar det alltid i de hastigheterna, eller bara ibland?
Man kan ju få vibration första minutrarna om man parkerar med varma däck, som sedan kyls så att däcken blir deformerade tills de masserat till sig.
Personligen tycker jag däck-relaterade vibrationer verkar märkas mest vid motorvägsfart.
Var/hur vibrera det?
Traditionellt så indikerar vibration i ratten obalans i framhjul och vibration i sätet obalans i bakhjul.
Vibrerar det alltid i de hastigheterna, eller bara ibland?
Man kan ju få vibration första minutrarna om man parkerar med varma däck, som sedan kyls så att däcken blir deformerade tills de masserat till sig.
Personligen tycker jag däck-relaterade vibrationer verkar märkas mest vid motorvägsfart.
Det vibrerar mest i ratten skulle jag säga men även i sätet. Så pass mycket runt 35km/h att det låter på rösten om jag nynnar
.
Jag bytte till vinterdäcken på en däckfirma som sa att de balanserat hjulen men vibrationerna är identiska som innan. Det har tyvärr aldrig mjukat upp sig och blivit bättre på t.ex längre sträckor . Dock känner man inget över 70km/h.
Kanske dags att göra ett supportärende? Eller ska man vänta till sommardäcken är på igen?

Jag bytte till vinterdäcken på en däckfirma som sa att de balanserat hjulen men vibrationerna är identiska som innan. Det har tyvärr aldrig mjukat upp sig och blivit bättre på t.ex längre sträckor . Dock känner man inget över 70km/h.
Kanske dags att göra ett supportärende? Eller ska man vänta till sommardäcken är på igen?
Har en M3P Highland som jag tog ut i slutet på Juni 2024. Hade också vibrationer i bilen men kring 100-120 km/h, visade sig vara framdäcken som var lite ovala (fabrikationsfel antar jag, inte orkat ta det med Tesla då bilen hade gått över 1000 mil när jag konstaterade vad det var). Försvann helt när jag monterade vinterhjulen. I övrigt inget fel på bilen, har gått 2000 mil nu.
2021 grå Tesla Model Y LR
2024 blå Tesla Model 3 Performance
Tack för svar! Kommer du gå tillbaka till de ovala hjulen till sommaren?Fladric skrev: ↑06 mar 2025 19:55Har en M3P Highland som jag tog ut i slutet på Juni 2024. Hade också vibrationer i bilen men kring 100-120 km/h, visade sig vara framdäcken som var lite ovala (fabrikationsfel antar jag, inte orkat ta det med Tesla då bilen hade gått över 1000 mil när jag konstaterade vad det var). Försvann helt när jag monterade vinterhjulen. I övrigt inget fel på bilen, har gått 2000 mil nu.
Ja det kommer jag, var inte så stora vibrationer så jag tänkte leva med dem. Får se om det går!Cifius skrev: ↑06 mar 2025 20:29Tack för svar! Kommer du gå tillbaka till de ovala hjulen till sommaren?Fladric skrev: ↑06 mar 2025 19:55Har en M3P Highland som jag tog ut i slutet på Juni 2024. Hade också vibrationer i bilen men kring 100-120 km/h, visade sig vara framdäcken som var lite ovala (fabrikationsfel antar jag, inte orkat ta det med Tesla då bilen hade gått över 1000 mil när jag konstaterade vad det var). Försvann helt när jag monterade vinterhjulen. I övrigt inget fel på bilen, har gått 2000 mil nu.

- henel321
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/henrik981715
Intressant, det här känns det ju som man ska vara uppmärksam på. Jag har en M3P och den levererades ju på vinterdäck i december och jag har aldrig ens monterat sommardäcken. (Båda uppsättningarna på original 20")
Kanske ska be Däckia testa balansen innan man ens monterar dem med andra ord?
Model 3 Performance '25 Ultra red
För mig var balansen inte ett problem, de var bra balanserade. Dock kan man se att däcket inte riktigt är runt när det sitter på balanseringsmaskinen.henel321 skrev: ↑10 mar 2025 10:31Intressant, det här känns det ju som man ska vara uppmärksam på. Jag har en M3P och den levererades ju på vinterdäck i december och jag har aldrig ens monterat sommardäcken. (Båda uppsättningarna på original 20")
Fälg och stomme snurrar helt utan rörelse men slitbanan pulserar lite upp och ned när man tittar på det i maskinen!
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Men det är iaf smart att kolla upp dom innan man monterar dom 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Dinsdale
- Teslaägare
Har du köpt som privatperson? Isf tycker jag du ska testa att reklamera däcken till Tesla och hävda att felet är ursprungligt.Fladric skrev: ↑10 mar 2025 10:52För mig var balansen inte ett problem, de var bra balanserade. Dock kan man se att däcket inte riktigt är runt när det sitter på balanseringsmaskinen.henel321 skrev: ↑10 mar 2025 10:31Intressant, det här känns det ju som man ska vara uppmärksam på. Jag har en M3P och den levererades ju på vinterdäck i december och jag har aldrig ens monterat sommardäcken. (Båda uppsättningarna på original 20")
Fälg och stomme snurrar helt utan rörelse men slitbanan pulserar lite upp och ned när man tittar på det i maskinen!
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
Tillägg: Om du köpt som privatperson har du tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen, varav de första två åren gäller med omvänd bevisbörda. Det är alltså säljaren (Tesla i det här fallet) som ska bevisa att felet du reklamerar inte är ursprungligt de första två åren. Det sista året är det du som köpare som ska bevisa att felet är ursprungligt. Så vänta inte till år tre med reklamation av ursprungsfel, det är enklare att få rätt de första två åren.
https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/all ... tkoplagen/
Reklamation enligt konsumentköplagen ska inte blandas ihop med garanti, som är ett frivilligt åtagande från säljarens sida och där säljaren efter eget godtycke bestämmer. Det är därför bra om man uttryckligen skriver i ärendet att man reklamerar ett ursprungsfel enligt konsumentköplagen för att slippa få tillbaka som svar att garantin inte täcker det man anmält och behöva göra ett nytt ärende.
https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/all ... tkoplagen/
Reklamation enligt konsumentköplagen ska inte blandas ihop med garanti, som är ett frivilligt åtagande från säljarens sida och där säljaren efter eget godtycke bestämmer. Det är därför bra om man uttryckligen skriver i ärendet att man reklamerar ett ursprungsfel enligt konsumentköplagen för att slippa få tillbaka som svar att garantin inte täcker det man anmält och behöva göra ett nytt ärende.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021