Saker att plugga i HAN-porten på sin elmätare

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Saker att plugga i HAN-porten på sin elmätare

Inlägg av spacecoin »

Mitt energibolag (Mälarenergi) gav mig en rolig mackapär som man kunde plugga i HAN-porten för att få statistik över sin förbrukning och per fas i realtid.

Som bonus kan den säga åt Teslan (via Teslas API:er) när den ska ladda baserat på när det är billigt eller när jag säljer energi från solcellerna. Så jag inte behöver köpa en smartare laddare (har en WC gen 2 utan wifi) .

Idagsläget stöder man Tesla, Volkswagen, Skoda, Cupra och Kia men fler kommer säkert inom kort.

Smart av elbolaget att ge bort eller erbjuda billigt så kunderna får något för att de är kunder för en tjänst helt utan USP.

https://www.malarenergi.se/el/elavtal/powerhub/

Är det någon som har någon liknande?
Användarvisningsbild
ElYachte
Teslaägare

Re: Saker att plugga i HAN-porten på sin elmätare

Inlägg av ElYachte »

spacecoin skrev: 07 mar 2025 12:20
Mitt energibolag (Mälarenergi) gav mig en rolig mackapär som man kunde plugga i HAN-porten för att få statistik över sin förbrukning och per fas i realtid.

Som bonus kan den säga åt Teslan (via Teslas API:er) när den ska ladda baserat på när det är billigt eller när jag säljer energi från solcellerna. Så jag inte behöver köpa en smartare laddare (har en WC gen 2 utan wifi) .

Idagsläget stöder man Tesla, Volkswagen, Skoda, Cupra och Kia men fler kommer säkert inom kort.

Smart av elbolaget att ge bort eller erbjuda billigt så kunderna får något för att de är kunder för en tjänst helt utan USP.

https://www.malarenergi.se/el/elavtal/powerhub/

Är det någon som har någon liknande?
Kul med gratis grejer!

Tibber pulse kör jag och många andra. Nice med lite detaljerad data och realtid. Tibber funkade bra med Teslan men min Renault Scenic stödjer det inte. Dock kan Tibber styra vår Zaptec Go laddare.
Men jag kör egna tidsscheman, mer driftsäkert för mig och jag kan hantera effekttarifferna hyfsat. Scenicen verkar inte gilla stopp och återupptagning av laddning, så litar inte på den med Tibbers effektkontroll.

Betalade ca 200 sek för min Pulse, det var det värt.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Jag har en dongel från Greenely nu och det är bra får då kan jag ha koll på när min bergvärmepump slår av, har lite problem med larm på den, men bara när det är kallt coh den behövs. :D
Har smartladdning via deras app men tyvärr inte med valet att välja solel som jag vill ha from nästa år när 60 öringen väl försvinner, vet inte om det är beslutat ön. Men då måste jag hitta en annan lösning.

Hade innan eon och även dom hade en sådan lösning.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Jag lödde ihop en mätare enligt instruktionerna på https://github.com/HenrikSolver/picowhanport . Min elmätare verkar sluta skicka data ibland så jag fick komplettera med ett relä som bröt strömmen till pi-datorn för att simulera att sladden drogs ur och sattes i igen. Med reläet har det funkat utan problem. Materialkostnad ca 200 kr. Gjorde även ett script som via Zaptecs moln lastbalanserar min Zaptec Go genom att prenumerera på mqtt-meddelandena från hanmätaren.

Har däremot inte gjort nån integration med Teslan, jag behöver inte ladda så ofta så jag kör med schemaläggningen i appen.

Givet alla förändringar på elmarknaden med både effektavgift och kvartsdebitering istället för timdebitering kändes det mest tryggt att kunna styra funktionaliteten själv.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Jag har denna i HAN porten

https://www.homewizard.com/sv/

Köpte display, energimätare för laddboxarna och en socket till A/Cn
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /