Lacksläpp efter högtryck

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tpalsson
Teslaägare

Lacksläpp efter högtryck

Inlägg av tpalsson »

Tjenare..

Jag har klantat mig.. så är det ... men vafan, första gången det hänt mig och då har jag tvättat bil i 30 år.

Vit Tesla M3 Highland är det (Juni 2024).. har även Keramiskt lackskydd pålagt på den.. men det bör ju inte påverka.

Jag gick lite för nära med högtrycken (som är av enklare hemma Kärscher modell) och skar igenom ppf plasten på sparklådan nertill och drog med sig lite lack (ca 10-15 mm).

Tesla lack har man ju hört talas om, men det känns helt overkligt då jag använt med Kärcher på andra bilar under många år på samma sätt utan att det gjort någon skada. Skitsamma, nu är det som det är... men vad gör man?...

Är det värt att prova med Tesla? nån slags garanti? Eller ska jag försöka gå via mitt försäkringsbolag Trygg Hansa?
Eller är det bästa att försöka pilla lite med lackpennan själv?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Lacksläpp efter högtryck

Inlägg av AAKEE »

tpalsson skrev: 11 mar 2025 09:07
Tjenare..

Jag har klantat mig.. så är det ... men vafan, första gången det hänt mig och då har jag tvättat bil i 30 år.

Vit Tesla M3 Highland är det (Juni 2024).. har även Keramiskt lackskydd pålagt på den.. men det bör ju inte påverka.

Jag gick lite för nära med högtrycken (som är av enklare hemma Kärscher modell) och skar igenom ppf plasten på sparklådan nertill och drog med sig lite lack (ca 10-15 mm).

Tesla lack har man ju hört talas om, men det känns helt overkligt då jag använt med Kärcher på andra bilar under många år på samma sätt utan att det gjort någon skada. Skitsamma, nu är det som det är... men vad gör man?...

Är det värt att prova med Tesla? nån slags garanti? Eller ska jag försöka gå via mitt försäkringsbolag Trygg Hansa?

PPF brukar väl vara rätt stadigt. Har du blåst igenom den så…

Gissningsvis kommer du inte ha någon hjälp från Tesla även om Teslas lack är den överlägset klenaste lacken jag sett, som dessutom ofta inte riktigt sitter fast på bilen.

Det skadar ju inte att kolla med Tesla, men du får nog räkna med att det är på dig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Re: Lacksläpp efter högtryck

Inlägg av pefreli »

tpalsson skrev: 11 mar 2025 09:07
Tjenare..

Jag spolade bort en bit färg (typ en femkrona) på en ganska ny Audi för ett antal år sen. De ville först inte ta det på garantin men efter lite (läs: en hel del…) tjat så gick de med på det.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Skriv svar