Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Moderator: Redaktion
Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Va och provkörde denna idag https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... 1002412248
2019 ms. Vid hård acceleration så vibrerade bilen litegrann, är detta normalt eller är det något problem som kommer förvärras?
I övrigt så var bilen fin förutom skadan på mittkonsolen (syns på bild) samt att de nyligen bytt vindruta och slarvat så det var vindbrus i nedre vänstra hörnet.
Allt gott/
2019 ms. Vid hård acceleration så vibrerade bilen litegrann, är detta normalt eller är det något problem som kommer förvärras?
I övrigt så var bilen fin förutom skadan på mittkonsolen (syns på bild) samt att de nyligen bytt vindruta och slarvat så det var vindbrus i nedre vänstra hörnet.
Allt gott/
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Så länge det inte vibrerar i ratten skulle jag säga att det är normalt. Min MX har gjorde detta sedan leverans. Det är ett designfel kan man säga. Det hjälper att kör med luftfjädringen på "low". När Tesla testar garantiärenden ställer de fjädringen på high och dra på gasen tror jag mig ha läst i en service-bulletin.Mirvig skrev: ↑28 mar 2025 20:48Va och provkörde denna idag https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... 1002412248
2019 ms. Vid hård acceleration så vibrerade bilen litegrann, är detta normalt eller är det något problem som kommer förvärras?
I övrigt så var bilen fin förutom skadan på mittkonsolen (syns på bild) samt att de nyligen bytt vindruta och slarvat så det var vindbrus i nedre vänstra hörnet.
Allt gott/
Det brukar märkas mer i uppförsbackar för mig.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1354
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
När jag sålde min MS -21 kollade handlaren efter vibrationer i bakaxeln. Enligt köparen (Riddermarks) var det något som dom råkat ut för flera gånger med byte av axeln som följd. Kan vara något att hålla koll på. Jag har inte sett detta problem någon annanstans dock.
MS är en underbar bil. Lycka till med ditt köp.
MS är en underbar bil. Lycka till med ditt köp.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Tack för svar. Håller med om att S är en trevlig bil, försökte prata med handlaren men upplevde att de var rätt ointresserad av att sälja till mig. De ville prata månadskostnad istället för pris på bilen.
Var också och provkörde både nya my och m3, de var också väldigt trevliga.
Var också och provkörde både nya my och m3, de var också väldigt trevliga.
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Köp inte problem utan titta på en annan bil är min rekommendation. Vibrationer är aldrig bra.Mirvig skrev: ↑28 mar 2025 20:48Va och provkörde denna idag https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... 1002412248
2019 ms. Vid hård acceleration så vibrerade bilen litegrann, är detta normalt eller är det något problem som kommer förvärras?
I övrigt så var bilen fin förutom skadan på mittkonsolen (syns på bild) samt att de nyligen bytt vindruta och slarvat så det var vindbrus i nedre vänstra hörnet.
Allt gott/
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Provkörde en 2017 ms performance med 21 tummarna, tyckte den va tystare än "Raven" som jag tidigare prövat.
Har läst att Raven är tystare än tidigare ms men är det stor skillnad?
Har läst att Raven är tystare än tidigare ms men är det stor skillnad?
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Jag har inte kört jättemånga mil med tidigare, men jag skulle säga att det inte är någon skillnad i ljudkomfort. Det kan skilja mellan olika exemplar däremot eftersom... Tesla byggkvalitet liksom. Hjulstorlek, däcktryck och framförallt underlag är det som jag tycker påverkar mest.
Det som var den stora nyheten i Raven var att man bytte typ av elmotor fram som skulle vara effektivare i stadstrafik. Det är även bättre fjädring i Raven tror jag.
Så här skrev Tesla i press-releasen (att tas med en nya salt):
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/longes ... en-farther
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Okej, tack för informationen.
Det stod att Raven även har bättre laddning, 200kw.
Vad laddar de tidigare ms i?
Det stod att Raven även har bättre laddning, 200kw.
Vad laddar de tidigare ms i?
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Raven laddar peak 135 ungefär. Skulle tro det är lika som förra. Man ska inte tro allt man läser

-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
@Mirvigspacecoin skrev: ↑28 mar 2025 21:03Så länge det inte vibrerar i ratten skulle jag säga att det är normalt. Min MX har gjorde detta sedan leverans. Det är ett designfel kan man säga. Det hjälper att kör med luftfjädringen på "low". När Tesla testar garantiärenden ställer de fjädringen på high och dra på gasen tror jag mig ha läst i en service-bulletin.Mirvig skrev: ↑28 mar 2025 20:48Va och provkörde denna idag https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... 1002412248
2019 ms. Vid hård acceleration så vibrerade bilen litegrann, är detta normalt eller är det något problem som kommer förvärras?
I övrigt så var bilen fin förutom skadan på mittkonsolen (syns på bild) samt att de nyligen bytt vindruta och slarvat så det var vindbrus i nedre vänstra hörnet.
Allt gott/
Det brukar märkas mer i uppförsbackar för mig.
Lite mer info. ifall du inte redan känner till det…
Mer om servicebulletinen:
viewtopic.php?t=25232
viewtopic.php?p=789465#p789465
Kan finnas ytterligare info om den i fler trådar.
Eftersom du även kollar på en bil från 2017:
viewtopic.php?p=816785#p816785
viewtopic.php?p=835382#p835382
Även det här inlägget kanske kan vara av intresse:
viewtopic.php?p=771873#p771873
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
forts.
Tror även det öppningsbara soltaket kan utgöra viss risk för dyrare reparationer på äldre Model S. T.ex ifall det blivit vattenläckage ner i krockskyddsgardinerna som sitter i taket ovanför dörrarna… Finns lite skrivet om det också i existerande trådar på forumet.
Tror även det öppningsbara soltaket kan utgöra viss risk för dyrare reparationer på äldre Model S. T.ex ifall det blivit vattenläckage ner i krockskyddsgardinerna som sitter i taket ovanför dörrarna… Finns lite skrivet om det också i existerande trådar på forumet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1354
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Spacecoin är spot on. Här en bild från när jag tyckte att laddningen gick som tåget i min förra MS Performance -21, vilket är den absolut sista version av Raven som kom ut på marknaden
(Plaiden har jag haft uppe i 256 som mest.)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1107
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Om inte jag minns helt fel, så kan Raven ladda snabbare i USA. Vet inte om det handlar om CCS-adaptern eller vad det kan vara.
Model S Standard Range Raven
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Ja, det beror på laddkontakten. Här fick de ju en modifierad typ2-kontakt, som har begränsad kapacitet, särskilt i kombo med adapter.
I USA med "ren" NACS har de betydligt högre peak.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Och min 2019 bara veckor innan Raven toppar på 145kW (med 100-batteriet såklart).bjornnilsson skrev: ↑07 apr 2025 12:03Spacecoin är spot on. Här en bild från när jag tyckte att laddningen gick som tåget i min förra MS Performance -21, vilket är den absolut sista version av Raven som kom ut på marknaden
IMG_2574.jpeg
(Plaiden har jag haft uppe i 256 som mest.)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Ja, budet som finns är att Raven tillfälligt laddade uppåt eller över 200kW men att det antagligen var ett misstag från Teslas sida så de tunade ned det illa kvickt.bjornnilsson skrev: ↑07 apr 2025 12:03Raven laddar peak 135 ungefär. Skulle tro det är lika som förra. Man ska inte tro allt man läser![]()
Teslalogger har i princip bara loggar med den normala laddhastigheten. Det finns några olika Ravenloggar att välja på. Här ser man några enskilda laddningar som gått över 180kW. Antagligen när det tillfälligt gick fortare.
...och varje gång har sannolikt battery power inte vart över 250kW. Batterivärme, kupevärme eller kyla etc står för det som överskjuter.
Jag har ett gäng laddningar med 263kW, men battery power går inte över 250kW för det :-/ Här toppar det nästan 256kW, men battery power toppade 250.01kW: (bilden gjord för annat syfte, men det torde gå se)
Toppnoteringen i battery power jag sett är 252.85kW, med 261kW på displayen på min M3P
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1354
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Hittade en bild på mina 256 kw + 1609 km/h i laddhastighet.
Hur hänger laddhastighet ihop med kilowatten, @AAKEE eller någon som vet?
Hur hänger laddhastighet ihop med kilowatten, @AAKEE eller någon som vet?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Jag peakade 140 kW ett par sekunder härom dagen på en V4 med min Raven.
Mina upplevelser över 5 år är att det ser ut rätt precis som laddkurvan AAKEE postade.
Mina upplevelser över 5 år är att det ser ut rätt precis som laddkurvan AAKEE postade.
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Jag hade 21” i menyn.bjornnilsson skrev: ↑09 apr 2025 08:40Hittade en bild på mina 256 kw + 1609 km/h i laddhastighet.
Hur hänger laddhastighet ihop med kilowatten, @AAKEE eller någon som vet?
2CF823C4-C35A-4560-909D-79BDE863FA26_1_105_c.jpeg
Varje km räckvidd på displayen är värd en viss energi.
(Batterieffekten in i bilen - batterivärme)/konstanten = km/h
Konstanten för 19” är ungefär 151Wh/km
Konstanten för 21” är ungefär 172Wh/km
W / (Wh/km) = km/h
256 - batterivärme/kupevärme =
243000W blir ungefär 1609 km/h.
Med 21” blir det lägre fart mht att varje km kräver mer.
Med 21”: 238000/172=1 384km/h
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Konstanterna ovan är alltså de samma som man multiplicerar med visad räckvidd vid 100% för att se batterikapaciteten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Och, när folk tävlar på facebook om vem som har högsta laddhastigheten i kW så vet vi numera att det i princip inte går över 250kW, och att resten är batteri- och kupevärme eller AC mm.
På nördnivån kan man kan räkna fram battery charging power: laddfarten i km/h x konstanten.
På nördnivån kan man kan räkna fram battery charging power: laddfarten i km/h x konstanten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Har haft lite svårt att bestämma mig och prövat flera olika årsmodeller av m3. Min slutsats är dock att vägljudet är för högt.
Är därmed tillbaka på ms spåret...
Är det någon som har en tanke om denna?
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1002532280
Vad jag förstår i denna tråden så är kanske inte "Raven" superviktigt men däremot garantin till 2027. Går det att få reda på om tex högspänningsbatteriet är bytt eller dyl?
Är därmed tillbaka på ms spåret...
Är det någon som har en tanke om denna?
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1002532280
Vad jag förstår i denna tråden så är kanske inte "Raven" superviktigt men däremot garantin till 2027. Går det att få reda på om tex högspänningsbatteriet är bytt eller dyl?
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
De M3 du kört… Var det någon som hade 18''-hjul, eller hade alla 19''-hjul?Mirvig skrev: ↑23 apr 2025 20:03Har haft lite svårt att bestämma mig och prövat flera olika årsmodeller av m3. Min slutsats är dock att vägljudet är för högt.
Är därmed tillbaka på ms spåret...
Är det någon som har en tanke om denna?
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1002532280
Vad jag förstår i denna tråden så är kanske inte "Raven" superviktigt men däremot garantin till 2027. Går det att få reda på om tex högspänningsbatteriet är bytt eller dyl?
Ang: den där Model S:en… Endast lekman på sånt här, men några saker man kan kolla är ju så att det inte finns några fel på LED-listerna för DRL fram, att vindrutetorkarna inte har gjort märken i motorhuven samt att det inte finns några defekter kring kanterna på stora instrumentskärmen.
Som jag förstår det så går det vidare inte att montera drag på S som man kan dra lagligt med. Det gick ett kort tag, men tyvärr inte för närvarande…
viewtopic.php?p=721369#p721369
En del av det här tas upp i filmen nedan, men tror även det finns ytterligare lite info. ifall det kan vara av intresse:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Det stämmer för Raven och tidigare, men inte för Palladium.SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2025 21:37Som jag förstår det så går det vidare inte att montera drag på S som man kan dra lagligt med. Det gick ett kort tag, men tyvärr inte för närvarande…