Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Mirvig
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 mar 2025 20:20

Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av Mirvig »

Va och provkörde denna idag https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... 1002412248

2019 ms. Vid hård acceleration så vibrerade bilen litegrann, är detta normalt eller är det något problem som kommer förvärras?

I övrigt så var bilen fin förutom skadan på mittkonsolen (syns på bild) samt att de nyligen bytt vindruta och slarvat så det var vindbrus i nedre vänstra hörnet.

Allt gott/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8402
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av spacecoin »

Mirvig skrev: 28 mar 2025 20:48
Va och provkörde denna idag https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... 1002412248

2019 ms. Vid hård acceleration så vibrerade bilen litegrann, är detta normalt eller är det något problem som kommer förvärras?

I övrigt så var bilen fin förutom skadan på mittkonsolen (syns på bild) samt att de nyligen bytt vindruta och slarvat så det var vindbrus i nedre vänstra hörnet.

Allt gott/
Så länge det inte vibrerar i ratten skulle jag säga att det är normalt. Min MX har gjorde detta sedan leverans. Det är ett designfel kan man säga. Det hjälper att kör med luftfjädringen på "low". När Tesla testar garantiärenden ställer de fjädringen på high och dra på gasen tror jag mig ha läst i en service-bulletin.

Det brukar märkas mer i uppförsbackar för mig.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av bjornnilsson »

När jag sålde min MS -21 kollade handlaren efter vibrationer i bakaxeln. Enligt köparen (Riddermarks) var det något som dom råkat ut för flera gånger med byte av axeln som följd. Kan vara något att hålla koll på. Jag har inte sett detta problem någon annanstans dock.

MS är en underbar bil. Lycka till med ditt köp.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Mirvig
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 mar 2025 20:20

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av Mirvig »

Tack för svar. Håller med om att S är en trevlig bil, försökte prata med handlaren men upplevde att de var rätt ointresserad av att sälja till mig. De ville prata månadskostnad istället för pris på bilen.

Var också och provkörde både nya my och m3, de var också väldigt trevliga.
Användarvisningsbild
Soeri
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 nov 2024 01:36
Ort: Deje

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av Soeri »

Mirvig skrev: 28 mar 2025 20:48
Va och provkörde denna idag https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... 1002412248

2019 ms. Vid hård acceleration så vibrerade bilen litegrann, är detta normalt eller är det något problem som kommer förvärras?

I övrigt så var bilen fin förutom skadan på mittkonsolen (syns på bild) samt att de nyligen bytt vindruta och slarvat så det var vindbrus i nedre vänstra hörnet.

Allt gott/
Köp inte problem utan titta på en annan bil är min rekommendation. Vibrationer är aldrig bra.
Mirvig
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 mar 2025 20:20

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av Mirvig »

Provkörde en 2017 ms performance med 21 tummarna, tyckte den va tystare än "Raven" som jag tidigare prövat.

Har läst att Raven är tystare än tidigare ms men är det stor skillnad?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8402
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av spacecoin »

Mirvig skrev: 05 apr 2025 10:08
Provkörde en 2017 ms performance med 21 tummarna, tyckte den va tystare än "Raven" som jag tidigare prövat.

Har läst att Raven är tystare än tidigare ms men är det stor skillnad?
Jag har inte kört jättemånga mil med tidigare, men jag skulle säga att det inte är någon skillnad i ljudkomfort. Det kan skilja mellan olika exemplar däremot eftersom... Tesla byggkvalitet liksom. Hjulstorlek, däcktryck och framförallt underlag är det som jag tycker påverkar mest.

Det som var den stora nyheten i Raven var att man bytte typ av elmotor fram som skulle vara effektivare i stadstrafik. Det är även bättre fjädring i Raven tror jag.

Så här skrev Tesla i press-releasen (att tas med en nya salt):
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/longes ... en-farther
Mirvig
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 mar 2025 20:20

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av Mirvig »

Okej, tack för informationen.

Det stod att Raven även har bättre laddning, 200kw.

Vad laddar de tidigare ms i?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8402
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av spacecoin »

Mirvig skrev: 06 apr 2025 22:50
Okej, tack för informationen.

Det stod att Raven även har bättre laddning, 200kw.

Vad laddar de tidigare ms i?
Raven laddar peak 135 ungefär. Skulle tro det är lika som förra. Man ska inte tro allt man läser ;)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7330
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 28 mar 2025 21:03
Mirvig skrev: 28 mar 2025 20:48
Va och provkörde denna idag https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... 1002412248

2019 ms. Vid hård acceleration så vibrerade bilen litegrann, är detta normalt eller är det något problem som kommer förvärras?

I övrigt så var bilen fin förutom skadan på mittkonsolen (syns på bild) samt att de nyligen bytt vindruta och slarvat så det var vindbrus i nedre vänstra hörnet.

Allt gott/
Så länge det inte vibrerar i ratten skulle jag säga att det är normalt. Min MX har gjorde detta sedan leverans. Det är ett designfel kan man säga. Det hjälper att kör med luftfjädringen på "low". När Tesla testar garantiärenden ställer de fjädringen på high och dra på gasen tror jag mig ha läst i en service-bulletin.

Det brukar märkas mer i uppförsbackar för mig.
@Mirvig

Lite mer info. ifall du inte redan känner till det…

Mer om servicebulletinen:
viewtopic.php?t=25232
viewtopic.php?p=789465#p789465

Kan finnas ytterligare info om den i fler trådar.

Eftersom du även kollar på en bil från 2017:
viewtopic.php?p=816785#p816785
viewtopic.php?p=835382#p835382

Även det här inlägget kanske kan vara av intresse:
viewtopic.php?p=771873#p771873
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7330
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av SwedishAdvocate »

forts.

Tror även det öppningsbara soltaket kan utgöra viss risk för dyrare reparationer på äldre Model S. T.ex ifall det blivit vattenläckage ner i krockskyddsgardinerna som sitter i taket ovanför dörrarna… Finns lite skrivet om det också i existerande trådar på forumet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av bjornnilsson »

spacecoin skrev: 06 apr 2025 23:07
Mirvig skrev: 06 apr 2025 22:50
Okej, tack för informationen.

Det stod att Raven även har bättre laddning, 200kw.

Vad laddar de tidigare ms i?
Raven laddar peak 135 ungefär. Skulle tro det är lika som förra. Man ska inte tro allt man läser ;)
Spacecoin är spot on. Här en bild från när jag tyckte att laddningen gick som tåget i min förra MS Performance -21, vilket är den absolut sista version av Raven som kom ut på marknaden
IMG_2574.jpeg
(Plaiden har jag haft uppe i 256 som mest.)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1107
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av jeppe_sthlm »

Mirvig skrev: 06 apr 2025 22:50
Okej, tack för informationen.

Det stod att Raven även har bättre laddning, 200kw.

Vad laddar de tidigare ms i?
Om inte jag minns helt fel, så kan Raven ladda snabbare i USA. Vet inte om det handlar om CCS-adaptern eller vad det kan vara.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av manneson »

jeppe_sthlm skrev: 07 apr 2025 12:09
Mirvig skrev: 06 apr 2025 22:50
Okej, tack för informationen.

Det stod att Raven även har bättre laddning, 200kw.

Vad laddar de tidigare ms i?
Om inte jag minns helt fel, så kan Raven ladda snabbare i USA. Vet inte om det handlar om CCS-adaptern eller vad det kan vara.
Ja, det beror på laddkontakten. Här fick de ju en modifierad typ2-kontakt, som har begränsad kapacitet, särskilt i kombo med adapter.
I USA med "ren" NACS har de betydligt högre peak.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av Bjelke »

bjornnilsson skrev: 07 apr 2025 12:03
spacecoin skrev: 06 apr 2025 23:07
Mirvig skrev: 06 apr 2025 22:50
Okej, tack för informationen.

Det stod att Raven även har bättre laddning, 200kw.

Vad laddar de tidigare ms i?
Raven laddar peak 135 ungefär. Skulle tro det är lika som förra. Man ska inte tro allt man läser ;)
Spacecoin är spot on. Här en bild från när jag tyckte att laddningen gick som tåget i min förra MS Performance -21, vilket är den absolut sista version av Raven som kom ut på marknaden

IMG_2574.jpeg

(Plaiden har jag haft uppe i 256 som mest.)
Och min 2019 bara veckor innan Raven toppar på 145kW (med 100-batteriet såklart).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5802
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 07 apr 2025 12:03
Raven laddar peak 135 ungefär. Skulle tro det är lika som förra. Man ska inte tro allt man läser ;)
Ja, budet som finns är att Raven tillfälligt laddade uppåt eller över 200kW men att det antagligen var ett misstag från Teslas sida så de tunade ned det illa kvickt.

Teslalogger har i princip bara loggar med den normala laddhastigheten. Det finns några olika Ravenloggar att välja på. Här ser man några enskilda laddningar som gått över 180kW. Antagligen när det tillfälligt gick fortare.
raven.png


bjornnilsson skrev: 07 apr 2025 12:03
(Plaiden har jag haft uppe i 256 som mest.)
...och varje gång har sannolikt battery power inte vart över 250kW. Batterivärme, kupevärme eller kyla etc står för det som överskjuter.

Jag har ett gäng laddningar med 263kW, men battery power går inte över 250kW för det :-/
IMG_4612.jpg
Här toppar det nästan 256kW, men battery power toppade 250.01kW: (bilden gjord för annat syfte, men det torde gå se)
5perc_charging 2025.2.6.png


Toppnoteringen i battery power jag sett är 252.85kW, med 261kW på displayen på min M3P
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av bjornnilsson »

Hittade en bild på mina 256 kw + 1609 km/h i laddhastighet.

Hur hänger laddhastighet ihop med kilowatten, @AAKEE eller någon som vet?
2CF823C4-C35A-4560-909D-79BDE863FA26_1_105_c.jpeg
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
datmbn
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 03 sep 2024 15:11
Ort: Motala

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av datmbn »

256/160.9=1.59
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8402
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av spacecoin »

Jag peakade 140 kW ett par sekunder härom dagen på en V4 med min Raven.

Mina upplevelser över 5 år är att det ser ut rätt precis som laddkurvan AAKEE postade.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5802
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 09 apr 2025 08:40
Hittade en bild på mina 256 kw + 1609 km/h i laddhastighet.

Hur hänger laddhastighet ihop med kilowatten, @AAKEE eller någon som vet?

2CF823C4-C35A-4560-909D-79BDE863FA26_1_105_c.jpeg
Jag hade 21” i menyn.

Varje km räckvidd på displayen är värd en viss energi.
(Batterieffekten in i bilen - batterivärme)/konstanten = km/h

Konstanten för 19” är ungefär 151Wh/km
Konstanten för 21” är ungefär 172Wh/km

W / (Wh/km) = km/h

256 - batterivärme/kupevärme =
243000W blir ungefär 1609 km/h.

Med 21” blir det lägre fart mht att varje km kräver mer.

Med 21”: 238000/172=1 384km/h
IMG_4663.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5802
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av AAKEE »

Konstanterna ovan är alltså de samma som man multiplicerar med visad räckvidd vid 100% för att se batterikapaciteten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5802
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av AAKEE »

Och, när folk tävlar på facebook om vem som har högsta laddhastigheten i kW så vet vi numera att det i princip inte går över 250kW, och att resten är batteri- och kupevärme eller AC mm.

På nördnivån kan man kan räkna fram battery charging power: laddfarten i km/h x konstanten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mirvig
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 mar 2025 20:20

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av Mirvig »

Har haft lite svårt att bestämma mig och prövat flera olika årsmodeller av m3. Min slutsats är dock att vägljudet är för högt.

Är därmed tillbaka på ms spåret...

Är det någon som har en tanke om denna?

https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1002532280

Vad jag förstår i denna tråden så är kanske inte "Raven" superviktigt men däremot garantin till 2027. Går det att få reda på om tex högspänningsbatteriet är bytt eller dyl?
SwedishAdvocate
Inlägg: 7330
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mirvig skrev: 23 apr 2025 20:03
Har haft lite svårt att bestämma mig och prövat flera olika årsmodeller av m3. Min slutsats är dock att vägljudet är för högt.

Är därmed tillbaka på ms spåret...

Är det någon som har en tanke om denna?

https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1002532280

Vad jag förstår i denna tråden så är kanske inte "Raven" superviktigt men däremot garantin till 2027. Går det att få reda på om tex högspänningsbatteriet är bytt eller dyl?
De M3 du kört… Var det någon som hade 18''-hjul, eller hade alla 19''-hjul?

Ang: den där Model S:en… Endast lekman på sånt här, men några saker man kan kolla är ju så att det inte finns några fel på LED-listerna för DRL fram, att vindrutetorkarna inte har gjort märken i motorhuven samt att det inte finns några defekter kring kanterna på stora instrumentskärmen.

Som jag förstår det så går det vidare inte att montera drag på S som man kan dra lagligt med. Det gick ett kort tag, men tyvärr inte för närvarande…
viewtopic.php?p=721369#p721369

En del av det här tas upp i filmen nedan, men tror även det finns ytterligare lite info. ifall det kan vara av intresse:

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8402
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 23 apr 2025 21:37
Som jag förstår det så går det vidare inte att montera drag på S som man kan dra lagligt med. Det gick ett kort tag, men tyvärr inte för närvarande…
Det stämmer för Raven och tidigare, men inte för Palladium.
Skriv svar