2019 ms. Vid hård acceleration så vibrerade bilen litegrann, är detta normalt eller är det något problem som kommer förvärras?
I övrigt så var bilen fin förutom skadan på mittkonsolen (syns på bild) samt att de nyligen bytt vindruta och slarvat så det var vindbrus i nedre vänstra hörnet.
2019 ms. Vid hård acceleration så vibrerade bilen litegrann, är detta normalt eller är det något problem som kommer förvärras?
I övrigt så var bilen fin förutom skadan på mittkonsolen (syns på bild) samt att de nyligen bytt vindruta och slarvat så det var vindbrus i nedre vänstra hörnet.
Allt gott/
Så länge det inte vibrerar i ratten skulle jag säga att det är normalt. Min MX har gjorde detta sedan leverans. Det är ett designfel kan man säga. Det hjälper att kör med luftfjädringen på "low". När Tesla testar garantiärenden ställer de fjädringen på high och dra på gasen tror jag mig ha läst i en service-bulletin.
Det brukar märkas mer i uppförsbackar för mig.
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Postat: 28 mar 2025 22:36
av bjornnilsson
När jag sålde min MS -21 kollade handlaren efter vibrationer i bakaxeln. Enligt köparen (Riddermarks) var det något som dom råkat ut för flera gånger med byte av axeln som följd. Kan vara något att hålla koll på. Jag har inte sett detta problem någon annanstans dock.
MS är en underbar bil. Lycka till med ditt köp.
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Postat: 30 mar 2025 20:35
av Mirvig
Tack för svar. Håller med om att S är en trevlig bil, försökte prata med handlaren men upplevde att de var rätt ointresserad av att sälja till mig. De ville prata månadskostnad istället för pris på bilen.
Var också och provkörde både nya my och m3, de var också väldigt trevliga.
2019 ms. Vid hård acceleration så vibrerade bilen litegrann, är detta normalt eller är det något problem som kommer förvärras?
I övrigt så var bilen fin förutom skadan på mittkonsolen (syns på bild) samt att de nyligen bytt vindruta och slarvat så det var vindbrus i nedre vänstra hörnet.
Allt gott/
Köp inte problem utan titta på en annan bil är min rekommendation. Vibrationer är aldrig bra.
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Postat: 05 apr 2025 10:08
av Mirvig
Provkörde en 2017 ms performance med 21 tummarna, tyckte den va tystare än "Raven" som jag tidigare prövat.
Har läst att Raven är tystare än tidigare ms men är det stor skillnad?
Provkörde en 2017 ms performance med 21 tummarna, tyckte den va tystare än "Raven" som jag tidigare prövat.
Har läst att Raven är tystare än tidigare ms men är det stor skillnad?
Jag har inte kört jättemånga mil med tidigare, men jag skulle säga att det inte är någon skillnad i ljudkomfort. Det kan skilja mellan olika exemplar däremot eftersom... Tesla byggkvalitet liksom. Hjulstorlek, däcktryck och framförallt underlag är det som jag tycker påverkar mest.
Det som var den stora nyheten i Raven var att man bytte typ av elmotor fram som skulle vara effektivare i stadstrafik. Det är även bättre fjädring i Raven tror jag.
2019 ms. Vid hård acceleration så vibrerade bilen litegrann, är detta normalt eller är det något problem som kommer förvärras?
I övrigt så var bilen fin förutom skadan på mittkonsolen (syns på bild) samt att de nyligen bytt vindruta och slarvat så det var vindbrus i nedre vänstra hörnet.
Allt gott/
Så länge det inte vibrerar i ratten skulle jag säga att det är normalt. Min MX har gjorde detta sedan leverans. Det är ett designfel kan man säga. Det hjälper att kör med luftfjädringen på "low". När Tesla testar garantiärenden ställer de fjädringen på high och dra på gasen tror jag mig ha läst i en service-bulletin.
Det brukar märkas mer i uppförsbackar för mig.
@Mirvig
Lite mer info. ifall du inte redan känner till det…
Tror även det öppningsbara soltaket kan utgöra viss risk för dyrare reparationer på äldre Model S. T.ex ifall det blivit vattenläckage ner i krockskyddsgardinerna som sitter i taket ovanför dörrarna… Finns lite skrivet om det också i existerande trådar på forumet.
Det stod att Raven även har bättre laddning, 200kw.
Vad laddar de tidigare ms i?
Raven laddar peak 135 ungefär. Skulle tro det är lika som förra. Man ska inte tro allt man läser
Spacecoin är spot on. Här en bild från när jag tyckte att laddningen gick som tåget i min förra MS Performance -21, vilket är den absolut sista version av Raven som kom ut på marknaden
Det stod att Raven även har bättre laddning, 200kw.
Vad laddar de tidigare ms i?
Om inte jag minns helt fel, så kan Raven ladda snabbare i USA. Vet inte om det handlar om CCS-adaptern eller vad det kan vara.
Ja, det beror på laddkontakten. Här fick de ju en modifierad typ2-kontakt, som har begränsad kapacitet, särskilt i kombo med adapter.
I USA med "ren" NACS har de betydligt högre peak.
Det stod att Raven även har bättre laddning, 200kw.
Vad laddar de tidigare ms i?
Raven laddar peak 135 ungefär. Skulle tro det är lika som förra. Man ska inte tro allt man läser
Spacecoin är spot on. Här en bild från när jag tyckte att laddningen gick som tåget i min förra MS Performance -21, vilket är den absolut sista version av Raven som kom ut på marknaden
IMG_2574.jpeg
(Plaiden har jag haft uppe i 256 som mest.)
Och min 2019 bara veckor innan Raven toppar på 145kW (med 100-batteriet såklart).
Raven laddar peak 135 ungefär. Skulle tro det är lika som förra. Man ska inte tro allt man läser
Ja, budet som finns är att Raven tillfälligt laddade uppåt eller över 200kW men att det antagligen var ett misstag från Teslas sida så de tunade ned det illa kvickt.
Teslalogger har i princip bara loggar med den normala laddhastigheten. Det finns några olika Ravenloggar att välja på. Här ser man några enskilda laddningar som gått över 180kW. Antagligen när det tillfälligt gick fortare.
Hittade en bild på mina 256 kw + 1609 km/h i laddhastighet.
Hur hänger laddhastighet ihop med kilowatten, @AAKEE eller någon som vet?
2CF823C4-C35A-4560-909D-79BDE863FA26_1_105_c.jpeg
Jag hade 21” i menyn.
Varje km räckvidd på displayen är värd en viss energi.
(Batterieffekten in i bilen - batterivärme)/konstanten = km/h
Konstanten för 19” är ungefär 151Wh/km
Konstanten för 21” är ungefär 172Wh/km
W / (Wh/km) = km/h
256 - batterivärme/kupevärme =
243000W blir ungefär 1609 km/h.
Med 21” blir det lägre fart mht att varje km kräver mer.
Med 21”: 238000/172=1 384km/h
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Postat: 10 apr 2025 17:05
av AAKEE
Konstanterna ovan är alltså de samma som man multiplicerar med visad räckvidd vid 100% för att se batterikapaciteten.
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Postat: 10 apr 2025 17:58
av AAKEE
Och, när folk tävlar på facebook om vem som har högsta laddhastigheten i kW så vet vi numera att det i princip inte går över 250kW, och att resten är batteri- och kupevärme eller AC mm.
På nördnivån kan man kan räkna fram battery charging power: laddfarten i km/h x konstanten.
Re: Provkörning ms 2019, fråga om vibrationer
Postat: 23 apr 2025 20:03
av Mirvig
Har haft lite svårt att bestämma mig och prövat flera olika årsmodeller av m3. Min slutsats är dock att vägljudet är för högt.
Vad jag förstår i denna tråden så är kanske inte "Raven" superviktigt men däremot garantin till 2027. Går det att få reda på om tex högspänningsbatteriet är bytt eller dyl?
Vad jag förstår i denna tråden så är kanske inte "Raven" superviktigt men däremot garantin till 2027. Går det att få reda på om tex högspänningsbatteriet är bytt eller dyl?
De M3 du kört… Var det någon som hade 18''-hjul, eller hade alla 19''-hjul?
Ang: den där Model S:en… Endast lekman på sånt här, men några saker man kan kolla är ju så att det inte finns några fel på LED-listerna för DRL fram, att vindrutetorkarna inte har gjort märken i motorhuven samt att det inte finns några defekter kring kanterna på stora instrumentskärmen.
Som jag förstår det så går det vidare inte att montera drag på S som man kan dra lagligt med. Det gick ett kort tag, men tyvärr inte för närvarande… viewtopic.php?p=721369#p721369
En del av det här tas upp i filmen nedan, men tror även det finns ytterligare lite info. ifall det kan vara av intresse: