Gällande ruttplanering hos bilar man inte känner till!!!

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

R_Edvinsson
elbilist

Gällande ruttplanering hos bilar man inte känner till!!!

Inlägg av R_Edvinsson »

Är man Sveriges största pod på ämnet måste man nog vara lite mer påläst innan man hasplar ur sig att konkurrenter till sin egen underbara Tesla saknar funktioner den faktiskt inte saknar.

Anser att det är helt ok att man inte trivs eller gillar design och funktion hos Hyundai och Kias mjukvara men att säga att bilarna idag saknar ruttplanerare och visning av SoC vid destination blir ju bara helt fel.

Bilarnas navigator funkar riktigt bra på senaste generationer och den räknar ut SoC vid destination samt laddning.
En designmiss de har idag men som försvinner inom några veckor via en uppdatering är att man just nu inte kan välja nivå på SoC vid destination eller laddning, utan den vill komma hem med 30% och ladda runt 20-25%
Så för närvarande räknar bilarna lite snålt mellan laddstoppen och vill stanna lite för tidigt, men precis som ni vet så vet merparten av elbilsägarna efter några månader bakom ratten ganska exakt vart de önskar att stanna och ladda mm.

Men som sagt det löser sig inom kort även det.

Som sagt.
Skall man vara drivande som teknikpod måste man antingen vara påläst eller låta kommentarerna hållas inne.

Ni har en bra pod annars , även om jag tillhör lägret som anser att ni skulle fokusera mer på bilar med sladd och mindre på politik och opinionsbildning. 🫣😇
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Gällande ruttplanering hos bilar man inte känner till!!!

Inlägg av Remuz »

Polestar 2 vill ladda sjukt tidigt när jag kör Stockholm - GBG. Brukar försöka rulla in i Ulricehamn med nära 0% eller så tar jag Jönköping. Får bilen välja själv så vill den ladda senast Mjölby typ. Orka ladda när den har 20+% SoC

(Angående designmissen)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Remuz skrev: 29 mar 2025 18:21
Polestar 2 vill ladda sjukt tidigt när jag kör Stockholm - GBG. Brukar försöka rulla in i Ulricehamn med nära 0% eller så tar jag Jönköping. Får bilen välja själv så vill den ladda senast Mjölby typ. Orka ladda när den har 20+% SoC

(Angående designmissen)
Hur stor tidsskillnad blir det i laddtid om du laddar i Mjölby vid 20+%jämfört med ca 0% i Ulricehamn eller ca 10 eller vad det kan bli i Jönköping? Misstänker att det inte kan var så många, typ 5-10? Sen kan väl jag tycka att om bilen vill att man laddar när man har ca 20% känns väl inte direkt som en designmiss för gemene man med tanke på köer olyckor vid kyla men visst på sommaren är det kanske lite högt men är nog inte så många som siktar på 0% och om bilen gjorde det så vore det en designmiss. Min vy.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Designmissen är att jag inte själv får välja nivå att ladda vid. Har ingen aning om vad skillnaden blir, jag laddar när jag behöver toalett eller mat…
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Remuz skrev: 30 mar 2025 08:17
Designmissen är att jag inte själv får välja nivå att ladda vid. Har ingen aning om vad skillnaden blir, jag laddar när jag behöver toalett eller mat…
Dom 2 håller jag helt med om. Jag hade inte lyckats köra Stockholm Ulricehamn med min familj, alltid minst ett stopp när vi kör Linköping till Tjörn, ca 32 mil och 3.5 h utan endast om jag skulle köra själv och planera mitt vätskeintag. :)
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Kommer rättelse i nästa program – senast jag körde Kia saknades det fortfarande, men helt fel av mig att säga att det fortfarande saknas. Har läst på nu och sett lite tester och den verkar ju vara träffsäker också.

Tack för att ni lyssnar!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
cgullin
elbilist
Kontakt:

Inlägg av cgullin »

Alfred skrev: 31 mar 2025 01:54
Kommer rättelse i nästa program – senast jag körde Kia saknades det fortfarande, men helt fel av mig att säga att det fortfarande saknas. Har läst på nu och sett lite tester och den verkar ju vara träffsäker också.

Tack för att ni lyssnar!
Kia Connect, som erbjuder ruttplanering, kom 2020. Det kan vara så enkelt att det inte var aktiverat.
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Alfred skrev: 31 mar 2025 01:54

Tack för att ni lyssnar!
Här kan du läsa lite angående uppdateringen som släpptes idag och som går ut som OTA.

https://update.kia.com/EU/SV/updateNoticeView/O2NwYS
Skriv svar