Gällande ruttplanering hos bilar man inte känner till!!!
Postat: 29 mar 2025 09:56
Är man Sveriges största pod på ämnet måste man nog vara lite mer påläst innan man hasplar ur sig att konkurrenter till sin egen underbara Tesla saknar funktioner den faktiskt inte saknar.
Anser att det är helt ok att man inte trivs eller gillar design och funktion hos Hyundai och Kias mjukvara men att säga att bilarna idag saknar ruttplanerare och visning av SoC vid destination blir ju bara helt fel.
Bilarnas navigator funkar riktigt bra på senaste generationer och den räknar ut SoC vid destination samt laddning.
En designmiss de har idag men som försvinner inom några veckor via en uppdatering är att man just nu inte kan välja nivå på SoC vid destination eller laddning, utan den vill komma hem med 30% och ladda runt 20-25%
Så för närvarande räknar bilarna lite snålt mellan laddstoppen och vill stanna lite för tidigt, men precis som ni vet så vet merparten av elbilsägarna efter några månader bakom ratten ganska exakt vart de önskar att stanna och ladda mm.
Men som sagt det löser sig inom kort även det.
Som sagt.
Skall man vara drivande som teknikpod måste man antingen vara påläst eller låta kommentarerna hållas inne.
Ni har en bra pod annars , även om jag tillhör lägret som anser att ni skulle fokusera mer på bilar med sladd och mindre på politik och opinionsbildning.

Anser att det är helt ok att man inte trivs eller gillar design och funktion hos Hyundai och Kias mjukvara men att säga att bilarna idag saknar ruttplanerare och visning av SoC vid destination blir ju bara helt fel.
Bilarnas navigator funkar riktigt bra på senaste generationer och den räknar ut SoC vid destination samt laddning.
En designmiss de har idag men som försvinner inom några veckor via en uppdatering är att man just nu inte kan välja nivå på SoC vid destination eller laddning, utan den vill komma hem med 30% och ladda runt 20-25%
Så för närvarande räknar bilarna lite snålt mellan laddstoppen och vill stanna lite för tidigt, men precis som ni vet så vet merparten av elbilsägarna efter några månader bakom ratten ganska exakt vart de önskar att stanna och ladda mm.
Men som sagt det löser sig inom kort även det.
Som sagt.
Skall man vara drivande som teknikpod måste man antingen vara påläst eller låta kommentarerna hållas inne.
Ni har en bra pod annars , även om jag tillhör lägret som anser att ni skulle fokusera mer på bilar med sladd och mindre på politik och opinionsbildning.