Det är ju inte världens största eller nyast problem eller unikt för Tesla. Jag satte på min dragkrok dagen efter jag fick den (använder mycket dragkrok). Nu tre år och 14tmil senare så var det dags för besiktning. Kan du ta av dragkroken? Frågade besiktningsmannen. Just det ja! Den är demonterbar tänkte jag. Hittade nyckeln i handsfacket, efter lite 5-56 och ruckande släppte den, precis som på alla tjänstebilar tidigare.
Det är ju inte världens största eller nyast problem eller unikt för Tesla. Jag satte på min dragkrok dagen efter jag fick den (använder mycket dragkrok). Nu tre år och 14tmil senare så var det dags för besiktning. Kan du ta av dragkroken? Frågade besiktningsmannen. Just det ja! Den är demonterbar tänkte jag. Hittade nyckeln i handsfacket, efter lite 5-56 och ruckande släppte den, precis som på alla tjänstebilar tidigare.
Jag skrev ut aktuell sida ur manualen, testmonterade kroken, och la tillbaks den i väskan tillsammans med utskriften.
För 38 månader sedan.
Jag har använt min krok två gånger - en vid besiktning och en gång för att faktiskt dra släp.
Efter varje montering gör jag rent kroken och fettar in den rejält samt lindar in den i torra bomullstrasor (för att inte kladda ner väskan den ligger i) och sedan sprejar jag massor av sprejfett i bilen så att inget rostar där innan jag sätter på skydden.
Ju mindre krokens alla delar utsätts för väder och vind desto bättre är det för den.
Den första körde jag 33K mil med och använde kroken rätt mycket. Men den satt inte på när jag inte drog något. Inga problem under 21 års tid.
Den andra bilen som jag har kvar har bara dragit lite släp men det blev problem när jag glömde kroken på i några veckor under våren.
(frun körde den, jag Tesla). Det enda felet var att låset kärvade ihop, nu bytt eftersom det är enkelt att byta.
Min erfarenhet efter 25,5 år med Westfalia är att inte ha dem monterade när man inte använder dem. Gäller speciellt vinter/salt och slaskttid.
Jag såg en recension av någon Cadillac elbil. Också manuell krok trots svindyr bil. Skumt. Jag börjar tro att det ör en grej med amerikanska elbilar att de har billigaste tänkbara manuella krok. Kanske drar man inte släp i usa?!
Själv drar jag hästsläpet ungefär en gång i veckan. Det är definitivt meckigt att demontera / montera draget så ofta.
Som sagt, himla märkligt att de snålar in på en sådan sak. En bil i den här prisklassen borde ha elektrisk dragkrok.
Jag såg en recension av någon Cadillac elbil. Också manuell krok trots svindyr bil. Skumt. Jag börjar tro att det ör en grej med amerikanska elbilar att de har billigaste tänkbara manuella krok. Kanske drar man inte släp i usa?!
Själv drar jag hästsläpet ungefär en gång i veckan. Det är definitivt meckigt att demontera / montera draget så ofta.
Som sagt, himla märkligt att de snålar in på en sådan sak. En bil i den här prisklassen borde ha elektrisk dragkrok.
Man drar släp i USA, men oftast med pick-up. Det verkar inte heller finnas någon standard?
Man drar släp i USA, men oftast med pick-up. Det verkar inte heller finnas någon standard?
Kanske de gör antagandet att det är så ovanligt att man drar släp med vanlig bil att de tycker att det räcker med manuell krok.
Kroken är ju en av de allra sämsta sakerna med Tesla. Jag monterar den ett par gånger i veckan när ungarnas cyklar ska hämtas eller lämnas någonstans. Att transportera cyklar är väl inte heller något man gör i USA.
Kroken är ju en av de allra sämsta sakerna med Tesla. Jag monterar den ett par gånger i veckan när ungarnas cyklar ska hämtas eller lämnas någonstans. Att transportera cyklar är väl inte heller något man gör i USA.
För mig som är van westfalia är det mest att tesla har en pissig lösning med släpkontakten.
I princip behövs blåställ för att koppla.
De automatiskt svängbara dragen är väl premiumgrejer, vilket inte Tesla kör med.
Jo, man slänger upp dem på flaket på pick-up:en.
Själv monterade jag takräcken och cykelhållare i förrgår. De får sitta på till i september.
För mig som är van westfalia är det mest att tesla har en pissig lösning med släpkontakten.
De automatiskt svängbara dragen är väl premiumgrejer, vilket inte Tesla kör med.
Min Passat från 2017 hade utsvängbart drag. Jag tycker inte det är premium, det är vad man ska förvänta sig av en bil som kostar över 400k.
Min Passat från 2017 hade utsvängbart drag. Jag tycker inte det är premium, det är vad man ska förvänta sig av en bil som kostar över 400k.
Jag har ju kört Audi Premium ett bra tag.
Jag menar inte att det är superlyxigt utan att Tesla som tar bort varenda pinal de kan eftersom de kostar kommer sannolikt inte byta till svängbara drag. Kunde de ta bort hjulen skulle de göra det, eftersom det är en kostnad.
Blinkersspaken som togs bort men som nu är återinförd på nya Y är förenklad. Det finns ingen möjlighet att göra ett kort tre-blink utan det är bara helt på som gäller. Känslan i den är dessutom saboterad så nu känns det som den billigaste japanen från 1985.
Komponenterna är dessutom på nivå grymt tveksam kvalite. Min knapp till koffertern är bytt tre ggr, den senaste har strulat lite trots att den så gott som aldrig är tryckt på, och igår började kofferten okynnesöppna sig igen, och ge varningar vid sentry mode.
Passat kombi från 2012 har också utsvängbart drag. Och det har även Golf kombi från ~2015…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Passat från 2012 har också utsvängbart drag. Och det har även Golf från ~2015…
Jag ska inte lova att äta upp min hatt, men jag skulle bli förvånad om Tesla går den vägen.
Allt man tar bort från bilarna, och att man går mot de billigaste cellerna trots att man ”kommer efter” andra tillverkare i tex laddhastighet pekar på att man mer och mer siktar på att bli framtidens Volkswagen.
Det är inte extravagansa eller för att man tror det är bra som växelspak och blinkersspak, radar och ultraljudssensorer etc. försvinner.
Att 3/Y bara har en skärm mitt i har inte med att det är praktiskt eller bra, utan det är bara för att det är billigt som man går den vägen.
Vill man ha en svängbar dragkrok måste man nog titta bortom T:et.
Jag ska inte lova att äta upp min hatt, men jag skulle bli förvånad om Tesla går den vägen.
Allt man tar bort från bilarna, och att man går mot de billigaste cellerna trots att man ”kommer efter” andra tillverkare i tex laddhastighet pekar på att man mer och mer siktar på att bli framtidens Volkswagen.
Det är inte extravagansa eller för att man tror det är bra som växelspak och blinkersspak, radar och ultraljudssensorer etc. försvinner.
Att 3/Y bara har en skärm mitt i har inte med att det är praktiskt eller bra, utan det är bara för att det är billigt som man går den vägen.
T hade sen en tid tillbaka inte varit aktuellt för egen del pga av ideologiska skäl.
Jag tror inte det bokstavligen bara är för att spara pengar. Det är också Elon Musks "Almost all input is error. Car should do the right thing automatically". Sedan passar det ju bra att det drar ner kostnaderna också.
Jag tror inte det bokstavligen bara är för att spara pengar. Det är också Elon Musks "Almost all input is error. Car should do the right thing automatically". Sedan passar det ju bra att det drar ner kostnaderna också.
Jag tror personligen det är tvärtom, besparing är grundiden och sedan försöker man gå runt problemen man skapar när man tar bort utrustning. Det som kommuniceras är anpassat så att vi ska tro att det enbart är för vår skull.
Regnsensorns borttagande och den riktiga patenterade skyltavläsningen man tog bort för snart 10 år sedan lider vi av dagligen ännu.
Samma med radarn, ultraljudssensorer etc. Listan går göra rätt lång på sånt.
Tror inte heller det är för att bara spara pengar. Om Tesla ville göra billigast möjliga bil, varför har de då dubbla länkarmar fram och hjulspindel i aluminum istället för McPherson ben med undre länkarm i plåt som VW:s ID bilar? Varför har de designat bilarna för att hålla all vikt inom hjulbasen för bättre köregenskaper? Varför har de huv och dörrar i aluminium istället för stålplåt?
Filosofin är väl snarare att ta bort alla komponenter som de tycker kan ersättas med mjukvara istället. Tyvärr brukar de dock ta bort hårdvaran innan mjukvaran för att ersätta den är färdig. Ibland går de dock för långt och får backa tillbaka som med blinkersspaken i Model Y. Ett exempel när besparingen är lyckad är ju i Teslas elektronikarkitektur. Model 3 och Y har tre kontrollenhter som sköter nästan all elektronik i bilen. Det finns inga separata kontrollenheter för sätena, bakluckan, klimatanläggningen eller dörrarna. Utan alla dessa funktioner och mer därtill sköts av tre stycken zonal-controllers. Vilket ger mycket mindre kabeldragning i bilen och färre kontrollenheter som kan gå sönder.
Tesla har en hel del saker som de skulle kunnat plocka väck om de ville spara pengar. Glastaket, stereon kunde vara billigare. Akustikglas mm. Urvalet av nivå på utrustning är säkerligen baserat på det Tesla tror ger maximal upplevd kundnytta till försäljningspriset. De vill ju sälja bilar.
Alltså tycker Tesla att det räcker med en manuell krok. Det är inte ens en premiumsak med utfällbar krok. Jag hade det på min gamla Ford Focus och det finns fler exempel här i tråden. Tesla bedömer det som onödigt för att få bilen såld. Jag får väl ge dem rätt - jag köpte trots allt en, trots att kroken är manuell.
Tesla har en hel del saker som de skulle kunnat plocka väck om de ville spara pengar. Glastaket, stereon kunde vara billigare. Akustikglas mm. Urvalet av nivå på utrustning är säkerligen baserat på det Tesla tror ger maximal upplevd kundnytta till försäljningspriset. De vill ju sälja bilar.
Alltså tycker Tesla att det räcker med en manuell krok. Det är inte ens en premiumsak med utfällbar krok. Jag hade det på min gamla Ford Focus och det finns fler exempel här i tråden. Tesla bedömer det som onödigt för att få bilen såld. Jag får väl ge dem rätt - jag köpte trots allt en, trots att kroken är manuell.
Dragkroken är för att dragkrok (knappt) förekommer i USA på vanliga personbilar. Det är en nordeuropeisk add-on.
Dragkroken är för att dragkrok (knappt) förekommer i USA på vanliga personbilar. Det är en nordeuropeisk add-on.