Best practice dragkrok?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjork
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 sep 2024 15:08

Best practice dragkrok?

Inlägg av Bjork »

Hej!

Har förstått att många har problem med att få av dragkrok om den suttit för länge.
  • Vad är best practice vid montering och bruk av dragkrok?
  • Är det infästningen i balken som fastnar eller är det låset som kärvar efter ett tag?
  • Vilka delar ska smörjas och med vad och hur ofta?
  • Kan jag låta kroken sitta på hela sommarhalvåret utan tillsyn?
  • Vad funkar bäst - era erfarenheter?
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av Electron »

Bjork skrev: 08 apr 2025 20:16
Hej!

Har förstått att många har problem med att få av dragkrok om den suttit för länge.
  • Vad är best practice vid montering och bruk av dragkrok?
  • Är det infästningen i balken som fastnar eller är det låset som kärvar efter ett tag?
  • Vilka delar ska smörjas och med vad och hur ofta?
  • Kan jag låta kroken sitta på hela sommarhalvåret utan tillsyn?
  • Vad funkar bäst - era erfarenheter?

Ta loss kroken direkt efter du använt den.
Se till att den är insmord.
Använd skyddslocket som ska täcka nyckelhålet.

Annars skaffa en bil med helautomatisk dragkrok
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av AAKEE »

Bjork skrev: 08 apr 2025 20:16
Hej!

Har förstått att många har problem med att få av dragkrok om den suttit för länge.
  • Vad är best practice vid montering och bruk av dragkrok?
  • Är det infästningen i balken som fastnar eller är det låset som kärvar efter ett tag?
  • Vilka delar ska smörjas och med vad och hur ofta?
  • Kan jag låta kroken sitta på hela sommarhalvåret utan tillsyn?
  • Vad funkar bäst - era erfarenheter?
Det är låset som brukar rosta ihop. Övriga delar är nog safe.

Som electron beskrev: ha bara kroken monterad när den används så är det inget problem.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/thomas36594

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av Skyltspurtaren »

På Model 3 iallafall så är det en vanlig Westfalia-krok. Här e underhållspunkterna:
IMG_0968.jpeg
https://www.westfalia-automotive.com/en ... ling-guide
joelfrodin
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 aug 2021 10:32

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av joelfrodin »

Det är ju inte världens största eller nyast problem eller unikt för Tesla. Jag satte på min dragkrok dagen efter jag fick den (använder mycket dragkrok). Nu tre år och 14tmil senare så var det dags för besiktning. Kan du ta av dragkroken? Frågade besiktningsmannen. Just det ja! Den är demonterbar tänkte jag. Hittade nyckeln i handsfacket, efter lite 5-56 och ruckande släppte den, precis som på alla tjänstebilar tidigare.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av mikebike »

joelfrodin skrev: 09 apr 2025 14:07
Det är ju inte världens största eller nyast problem eller unikt för Tesla. Jag satte på min dragkrok dagen efter jag fick den (använder mycket dragkrok). Nu tre år och 14tmil senare så var det dags för besiktning. Kan du ta av dragkroken? Frågade besiktningsmannen. Just det ja! Den är demonterbar tänkte jag. Hittade nyckeln i handsfacket, efter lite 5-56 och ruckande släppte den, precis som på alla tjänstebilar tidigare.
Jag skrev ut aktuell sida ur manualen, testmonterade kroken, och la tillbaks den i väskan tillsammans med utskriften.
För 38 månader sedan. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 1062
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av agehall »

Jag har använt min krok två gånger - en vid besiktning och en gång för att faktiskt dra släp.

Efter varje montering gör jag rent kroken och fettar in den rejält samt lindar in den i torra bomullstrasor (för att inte kladda ner väskan den ligger i) och sedan sprejar jag massor av sprejfett i bilen så att inget rostar där innan jag sätter på skydden.

Ju mindre krokens alla delar utsätts för väder och vind desto bättre är det för den.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av AAKEE »

Jag har haft totalt tre Audis med Westfaliakrok.

Den första körde jag 33K mil med och använde kroken rätt mycket. Men den satt inte på när jag inte drog något. Inga problem under 21 års tid.

Den andra bilen som jag har kvar har bara dragit lite släp men det blev problem när jag glömde kroken på i några veckor under våren.
(frun körde den, jag Tesla). Det enda felet var att låset kärvade ihop, nu bytt eftersom det är enkelt att byta.

Min erfarenhet efter 25,5 år med Westfalia är att inte ha dem monterade när man inte använder dem. Gäller speciellt vinter/salt och slaskttid.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av mussla »

Jag såg en recension av någon Cadillac elbil. Också manuell krok trots svindyr bil. Skumt. Jag börjar tro att det ör en grej med amerikanska elbilar att de har billigaste tänkbara manuella krok. Kanske drar man inte släp i usa?!

Själv drar jag hästsläpet ungefär en gång i veckan. Det är definitivt meckigt att demontera / montera draget så ofta.

Som sagt, himla märkligt att de snålar in på en sådan sak. En bil i den här prisklassen borde ha elektrisk dragkrok.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av mikebike »

mussla skrev: 09 apr 2025 21:32
Jag såg en recension av någon Cadillac elbil. Också manuell krok trots svindyr bil. Skumt. Jag börjar tro att det ör en grej med amerikanska elbilar att de har billigaste tänkbara manuella krok. Kanske drar man inte släp i usa?!

Själv drar jag hästsläpet ungefär en gång i veckan. Det är definitivt meckigt att demontera / montera draget så ofta.

Som sagt, himla märkligt att de snålar in på en sådan sak. En bil i den här prisklassen borde ha elektrisk dragkrok.
Man drar släp i USA, men oftast med pick-up. Det verkar inte heller finnas någon standard?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 09 apr 2025 21:44
mussla skrev: 09 apr 2025 21:32
Jag såg en recension av någon Cadillac elbil. Också manuell krok trots svindyr bil. Skumt. Jag börjar tro att det ör en grej med amerikanska elbilar att de har billigaste tänkbara manuella krok. Kanske drar man inte släp i usa?!

Själv drar jag hästsläpet ungefär en gång i veckan. Det är definitivt meckigt att demontera / montera draget så ofta.

Som sagt, himla märkligt att de snålar in på en sådan sak. En bil i den här prisklassen borde ha elektrisk dragkrok.
Man drar släp i USA, men oftast med pick-up. Det verkar inte heller finnas någon standard?
Kanske de gör antagandet att det är så ovanligt att man drar släp med vanlig bil att de tycker att det räcker med manuell krok.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av RareEarth »

Kroken är ju en av de allra sämsta sakerna med Tesla. Jag monterar den ett par gånger i veckan när ungarnas cyklar ska hämtas eller lämnas någonstans. Att transportera cyklar är väl inte heller något man gör i USA.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av AAKEE »

RareEarth skrev: 10 apr 2025 09:43
Kroken är ju en av de allra sämsta sakerna med Tesla. Jag monterar den ett par gånger i veckan när ungarnas cyklar ska hämtas eller lämnas någonstans. Att transportera cyklar är väl inte heller något man gör i USA.
För mig som är van westfalia är det mest att tesla har en pissig lösning med släpkontakten.
I princip behövs blåställ för att koppla.

De automatiskt svängbara dragen är väl premiumgrejer, vilket inte Tesla kör med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av mikebike »

RareEarth skrev: 10 apr 2025 09:43
Kroken är ju en av de allra sämsta sakerna med Tesla. Jag monterar den ett par gånger i veckan när ungarnas cyklar ska hämtas eller lämnas någonstans. Att transportera cyklar är väl inte heller något man gör i USA.
Jo, man slänger upp dem på flaket på pick-up:en. 😁

Själv monterade jag takräcken och cykelhållare i förrgår. De får sitta på till i september.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av RareEarth »

AAKEE skrev: 10 apr 2025 10:16
RareEarth skrev: 10 apr 2025 09:43
Kroken är ju en av de allra sämsta sakerna med Tesla. Jag monterar den ett par gånger i veckan när ungarnas cyklar ska hämtas eller lämnas någonstans. Att transportera cyklar är väl inte heller något man gör i USA.
För mig som är van westfalia är det mest att tesla har en pissig lösning med släpkontakten.
I princip behövs blåställ för att koppla.

De automatiskt svängbara dragen är väl premiumgrejer, vilket inte Tesla kör med.
Min Passat från 2017 hade utsvängbart drag. Jag tycker inte det är premium, det är vad man ska förvänta sig av en bil som kostar över 400k.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av AAKEE »

RareEarth skrev: 10 apr 2025 11:57
AAKEE skrev: 10 apr 2025 10:16
RareEarth skrev: 10 apr 2025 09:43
Kroken är ju en av de allra sämsta sakerna med Tesla. Jag monterar den ett par gånger i veckan när ungarnas cyklar ska hämtas eller lämnas någonstans. Att transportera cyklar är väl inte heller något man gör i USA.
För mig som är van westfalia är det mest att tesla har en pissig lösning med släpkontakten.
I princip behövs blåställ för att koppla.

De automatiskt svängbara dragen är väl premiumgrejer, vilket inte Tesla kör med.
Min Passat från 2017 hade utsvängbart drag. Jag tycker inte det är premium, det är vad man ska förvänta sig av en bil som kostar över 400k.
Jag har ju kört Audi Premium ett bra tag.

Jag menar inte att det är superlyxigt utan att Tesla som tar bort varenda pinal de kan eftersom de kostar kommer sannolikt inte byta till svängbara drag. Kunde de ta bort hjulen skulle de göra det, eftersom det är en kostnad.

Blinkersspaken som togs bort men som nu är återinförd på nya Y är förenklad. Det finns ingen möjlighet att göra ett kort tre-blink utan det är bara helt på som gäller. Känslan i den är dessutom saboterad så nu känns det som den billigaste japanen från 1985.

Komponenterna är dessutom på nivå grymt tveksam kvalite. Min knapp till koffertern är bytt tre ggr, den senaste har strulat lite trots att den så gott som aldrig är tryckt på, och igår började kofferten okynnesöppna sig igen, och ge varningar vid sentry mode.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 7330
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av SwedishAdvocate »

RareEarth skrev: 10 apr 2025 11:57
AAKEE skrev: 10 apr 2025 10:16
RareEarth skrev: 10 apr 2025 09:43
Kroken är ju en av de allra sämsta sakerna med Tesla. Jag monterar den ett par gånger i veckan när ungarnas cyklar ska hämtas eller lämnas någonstans. Att transportera cyklar är väl inte heller något man gör i USA.
För mig som är van westfalia är det mest att tesla har en pissig lösning med släpkontakten.
I princip behövs blåställ för att koppla.

De automatiskt svängbara dragen är väl premiumgrejer, vilket inte Tesla kör med.
Min Passat från 2017 hade utsvängbart drag. Jag tycker inte det är premium, det är vad man ska förvänta sig av en bil som kostar över 400k.
Passat kombi från 2012 har också utsvängbart drag. Och det har även Golf kombi från ~2015…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 10 apr 2025 12:18
Passat från 2012 har också utsvängbart drag. Och det har även Golf från ~2015…
Jag ska inte lova att äta upp min hatt, men jag skulle bli förvånad om Tesla går den vägen.

Allt man tar bort från bilarna, och att man går mot de billigaste cellerna trots att man ”kommer efter” andra tillverkare i tex laddhastighet pekar på att man mer och mer siktar på att bli framtidens Volkswagen.

Det är inte extravagansa eller för att man tror det är bra som växelspak och blinkersspak, radar och ultraljudssensorer etc. försvinner.
Att 3/Y bara har en skärm mitt i har inte med att det är praktiskt eller bra, utan det är bara för att det är billigt som man går den vägen.

Vill man ha en svängbar dragkrok måste man nog titta bortom T:et.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 7330
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 10 apr 2025 12:25
SwedishAdvocate skrev: 10 apr 2025 12:18
Passat från 2012 har också utsvängbart drag. Och det har även Golf från ~2015…
Jag ska inte lova att äta upp min hatt, men jag skulle bli förvånad om Tesla går den vägen.

Allt man tar bort från bilarna, och att man går mot de billigaste cellerna trots att man ”kommer efter” andra tillverkare i tex laddhastighet pekar på att man mer och mer siktar på att bli framtidens Volkswagen.

Det är inte extravagansa eller för att man tror det är bra som växelspak och blinkersspak, radar och ultraljudssensorer etc. försvinner.
Att 3/Y bara har en skärm mitt i har inte med att det är praktiskt eller bra, utan det är bara för att det är billigt som man går den vägen.

Vill man ha en svängbar dragkrok måste man nog titta bortom T:et.
T hade sen en tid tillbaka inte varit aktuellt för egen del pga av ideologiska skäl.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av RareEarth »

AAKEE skrev: 10 apr 2025 12:25
SwedishAdvocate skrev: 10 apr 2025 12:18
Passat från 2012 har också utsvängbart drag. Och det har även Golf från ~2015…
Jag ska inte lova att äta upp min hatt, men jag skulle bli förvånad om Tesla går den vägen.

Allt man tar bort från bilarna, och att man går mot de billigaste cellerna trots att man ”kommer efter” andra tillverkare i tex laddhastighet pekar på att man mer och mer siktar på att bli framtidens Volkswagen.

Det är inte extravagansa eller för att man tror det är bra som växelspak och blinkersspak, radar och ultraljudssensorer etc. försvinner.
Att 3/Y bara har en skärm mitt i har inte med att det är praktiskt eller bra, utan det är bara för att det är billigt som man går den vägen.

Vill man ha en svängbar dragkrok måste man nog titta bortom T:et.
Jag tror inte det bokstavligen bara är för att spara pengar. Det är också Elon Musks "Almost all input is error. Car should do the right thing automatically". Sedan passar det ju bra att det drar ner kostnaderna också.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5803
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av AAKEE »

RareEarth skrev: 10 apr 2025 12:55
AAKEE skrev: 10 apr 2025 12:25
SwedishAdvocate skrev: 10 apr 2025 12:18
Passat från 2012 har också utsvängbart drag. Och det har även Golf från ~2015…
Jag ska inte lova att äta upp min hatt, men jag skulle bli förvånad om Tesla går den vägen.

Allt man tar bort från bilarna, och att man går mot de billigaste cellerna trots att man ”kommer efter” andra tillverkare i tex laddhastighet pekar på att man mer och mer siktar på att bli framtidens Volkswagen.

Det är inte extravagansa eller för att man tror det är bra som växelspak och blinkersspak, radar och ultraljudssensorer etc. försvinner.
Att 3/Y bara har en skärm mitt i har inte med att det är praktiskt eller bra, utan det är bara för att det är billigt som man går den vägen.

Vill man ha en svängbar dragkrok måste man nog titta bortom T:et.
Jag tror inte det bokstavligen bara är för att spara pengar. Det är också Elon Musks "Almost all input is error. Car should do the right thing automatically". Sedan passar det ju bra att det drar ner kostnaderna också.
Jag tror personligen det är tvärtom, besparing är grundiden och sedan försöker man gå runt problemen man skapar när man tar bort utrustning. Det som kommuniceras är anpassat så att vi ska tro att det enbart är för vår skull.

Regnsensorns borttagande och den riktiga patenterade skyltavläsningen man tog bort för snart 10 år sedan lider vi av dagligen ännu.
Samma med radarn, ultraljudssensorer etc. Listan går göra rätt lång på sånt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av tesla newbie »

Tror inte heller det är för att bara spara pengar. Om Tesla ville göra billigast möjliga bil, varför har de då dubbla länkarmar fram och hjulspindel i aluminum istället för McPherson ben med undre länkarm i plåt som VW:s ID bilar? Varför har de designat bilarna för att hålla all vikt inom hjulbasen för bättre köregenskaper? Varför har de huv och dörrar i aluminium istället för stålplåt?
Filosofin är väl snarare att ta bort alla komponenter som de tycker kan ersättas med mjukvara istället. Tyvärr brukar de dock ta bort hårdvaran innan mjukvaran för att ersätta den är färdig. Ibland går de dock för långt och får backa tillbaka som med blinkersspaken i Model Y. Ett exempel när besparingen är lyckad är ju i Teslas elektronikarkitektur. Model 3 och Y har tre kontrollenhter som sköter nästan all elektronik i bilen. Det finns inga separata kontrollenheter för sätena, bakluckan, klimatanläggningen eller dörrarna. Utan alla dessa funktioner och mer därtill sköts av tre stycken zonal-controllers. Vilket ger mycket mindre kabeldragning i bilen och färre kontrollenheter som kan gå sönder.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av mussla »

Tesla har en hel del saker som de skulle kunnat plocka väck om de ville spara pengar. Glastaket, stereon kunde vara billigare. Akustikglas mm. Urvalet av nivå på utrustning är säkerligen baserat på det Tesla tror ger maximal upplevd kundnytta till försäljningspriset. De vill ju sälja bilar.

Alltså tycker Tesla att det räcker med en manuell krok. Det är inte ens en premiumsak med utfällbar krok. Jag hade det på min gamla Ford Focus och det finns fler exempel här i tråden. Tesla bedömer det som onödigt för att få bilen såld. Jag får väl ge dem rätt - jag köpte trots allt en, trots att kroken är manuell.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av RareEarth »

mussla skrev: 10 apr 2025 15:29
Tesla har en hel del saker som de skulle kunnat plocka väck om de ville spara pengar. Glastaket, stereon kunde vara billigare. Akustikglas mm. Urvalet av nivå på utrustning är säkerligen baserat på det Tesla tror ger maximal upplevd kundnytta till försäljningspriset. De vill ju sälja bilar.

Alltså tycker Tesla att det räcker med en manuell krok. Det är inte ens en premiumsak med utfällbar krok. Jag hade det på min gamla Ford Focus och det finns fler exempel här i tråden. Tesla bedömer det som onödigt för att få bilen såld. Jag får väl ge dem rätt - jag köpte trots allt en, trots att kroken är manuell.
Dragkroken är för att dragkrok (knappt) förekommer i USA på vanliga personbilar. Det är en nordeuropeisk add-on.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Best practice dragkrok?

Inlägg av mussla »

RareEarth skrev: 10 apr 2025 15:51
mussla skrev: 10 apr 2025 15:29
Tesla har en hel del saker som de skulle kunnat plocka väck om de ville spara pengar. Glastaket, stereon kunde vara billigare. Akustikglas mm. Urvalet av nivå på utrustning är säkerligen baserat på det Tesla tror ger maximal upplevd kundnytta till försäljningspriset. De vill ju sälja bilar.

Alltså tycker Tesla att det räcker med en manuell krok. Det är inte ens en premiumsak med utfällbar krok. Jag hade det på min gamla Ford Focus och det finns fler exempel här i tråden. Tesla bedömer det som onödigt för att få bilen såld. Jag får väl ge dem rätt - jag köpte trots allt en, trots att kroken är manuell.
Dragkroken är för att dragkrok (knappt) förekommer i USA på vanliga personbilar. Det är en nordeuropeisk add-on.
Det är precis det jag misstänker.
Model Y LR AWD -24
Skriv svar