Elbilsskepsismen lever
Moderator: Redaktion
Elbilsskepsismen lever
Här på jobbet har vi en Renault Kangoo e-tech som vanligtvis bara används för kortare körningar i närområdet. Igår skulle ett par av medarbetarna åka på ett möte 7 mil bort. Ingen match för en elbil med 20-25 mils räckvidd vid fullt batteri, alltså. Jag försäkrade dem att det skulle gå bra. Kollade konferensställets hemsida och de hade laddare för besökare. Så jag sa att de, om de var oroliga, kunde ställa sig där och ladda isf. Motorväg en stor del av sträckan.
I morse kom den ena av dem in och suckade "Aldrig mer elbil!" Det hade visat sig att de flesta av laddarna var reserverade för Tesla, och de andra var upptagna. Alltså ingen laddning där. Och räckvidden skulle med nöd och näppe räcka tillbaka hem. Men de förflyttade sig till ett annat ställe under dagen där de fick tillgång till en laddare. Det sedvanliga strulet med att ladda ner app osv. men annars fick de laddat så de klarade sig hem igen utan att behöva känna oro och ingen extra tid gick åt för att ladda.
Alltså: Allt gick ju bra! Vilken jag påpekade. "Ja, men..." En stunds diskussion och jag kunde konstatera att allt handlar om vilka förväntningar man har och vilken attityd man intar till elbilsanvändande. Allt löste sig ju och de kom fram och tillbaka, fick ladda en skvätt på plats osv. Men ändå: "Aldrig elbil igen!"
Jag har kört elbil sedan 2016 och aldrig tänkt tanken att jag ska överge elbilslivet. Men jag har alltid varit positiv till att köra elbil och det strul jag har drabbats av (och det har varit ett och annat genom åren) har jag bara sett som utmaningar att övervinna och sen har jag känt mig nöjd.
Så man läser in det man vill i sina erfarenheter. Och har man en skepsis innan man sätter sig i elbilen så förväntar man sig att det ska bli en dålig upplevelse och ser det som händer som oöverstigliga hinder och en bekräftelse på att elbilar ska man undvika.
I morse kom den ena av dem in och suckade "Aldrig mer elbil!" Det hade visat sig att de flesta av laddarna var reserverade för Tesla, och de andra var upptagna. Alltså ingen laddning där. Och räckvidden skulle med nöd och näppe räcka tillbaka hem. Men de förflyttade sig till ett annat ställe under dagen där de fick tillgång till en laddare. Det sedvanliga strulet med att ladda ner app osv. men annars fick de laddat så de klarade sig hem igen utan att behöva känna oro och ingen extra tid gick åt för att ladda.
Alltså: Allt gick ju bra! Vilken jag påpekade. "Ja, men..." En stunds diskussion och jag kunde konstatera att allt handlar om vilka förväntningar man har och vilken attityd man intar till elbilsanvändande. Allt löste sig ju och de kom fram och tillbaka, fick ladda en skvätt på plats osv. Men ändå: "Aldrig elbil igen!"
Jag har kört elbil sedan 2016 och aldrig tänkt tanken att jag ska överge elbilslivet. Men jag har alltid varit positiv till att köra elbil och det strul jag har drabbats av (och det har varit ett och annat genom åren) har jag bara sett som utmaningar att övervinna och sen har jag känt mig nöjd.
Så man läser in det man vill i sina erfarenheter. Och har man en skepsis innan man sätter sig i elbilen så förväntar man sig att det ska bli en dålig upplevelse och ser det som händer som oöverstigliga hinder och en bekräftelse på att elbilar ska man undvika.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbilsskepsismen lever
Det är ganska irrationellt att såga alla elbilar på grund av en upplevelse med en typisk kortdistanselbil. Det finns ju hur många elbilar som helst med betydligt större räckvidd än den Renault som de använde. 7 + 7 mil är ju ingen som helst match för en elbil som har någorlunda modern standard vad gäller räckvidd. Det vet ju vi här på forumet, men de som sågar elbilar generellt är starkt benägna att extrapolera vilt från en mycket begränsad erfarenhet.
Men att fixa laddning ute på färd är något man måste förbereda innan start för att det ska gå smidigt. Det lär man sig snart och det blir inget problem. Tyvärr ges nybörjare ofta inte den introduktion de skulle behöva.
Men att fixa laddning ute på färd är något man måste förbereda innan start för att det ska gå smidigt. Det lär man sig snart och det blir inget problem. Tyvärr ges nybörjare ofta inte den introduktion de skulle behöva.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Elbilsskepsismen lever
Samma med all ny teknik, tar tid innan de sista kommer med på tåget.
Själv försöker jag inte övertyga någon, är dom intresserade så frågar dom.
Med det sagt kan det vara lite kul ibland att bara hålla med typ "ja det är sämst", när dom vet att man själv kör elbil. Då märker man hur dom börjar tänka lite, inte svaret de förväntar sig liksom.
Själv försöker jag inte övertyga någon, är dom intresserade så frågar dom.
Med det sagt kan det vara lite kul ibland att bara hålla med typ "ja det är sämst", när dom vet att man själv kör elbil. Då märker man hur dom börjar tänka lite, inte svaret de förväntar sig liksom.

- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4383
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Elbilsskepsismen lever
Det är ju här Tesla ändå är otroligt simpla, knappar man in var man ska så kommer man fram, utan andra förberedelser med abonnemang, appar, kort osv. Är det någon annan som funkar lika smutt ännu?
Sen var det ju lite taskigt att skicka iväg dem i en Kangoo

Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Elbilsskepsismen lever
Kanske kan bero på att skillnader mellan olika elbilar när det gäller förbrukning och räckvidd kan vara betydligt större än när det gäller motsvarande ICE bilar.
Att köra Stockholm - Göteborg med en 2WD XC40 bensin borde inte vara någon större skillnad mot att göra samma resa med en 4WD Alfa Giulia bensin ur ett räckviddsperspektiv.
Däremot är det ganska stor skillnad i upplevelse att göra samma resa med en Volvo EX30 RWD standard range jämfört med en Model 3 Long range AWD.
Jag tänker att detta är självklart för oss som är elbilsfantaster, men för de som är utanför elbilsbubblan och inte har koll på olika batteristorlekar och effektivitet kanske bara tänker "elbil som elbil".
Att köra Stockholm - Göteborg med en 2WD XC40 bensin borde inte vara någon större skillnad mot att göra samma resa med en 4WD Alfa Giulia bensin ur ett räckviddsperspektiv.
Däremot är det ganska stor skillnad i upplevelse att göra samma resa med en Volvo EX30 RWD standard range jämfört med en Model 3 Long range AWD.
Jag tänker att detta är självklart för oss som är elbilsfantaster, men för de som är utanför elbilsbubblan och inte har koll på olika batteristorlekar och effektivitet kanske bara tänker "elbil som elbil".
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Elbilsskepsismen lever
Jag kommer osökt in på mina kollegors erfarenhet från en konferens i Polen.
De ville ha ett lågt klimatavtryck, så de åkte tåg till Tyskland och de förbokade en Tesla Model 3 hyrbil för vidare färd till Krakow.
De hade nämligen insett att det borde innebära minst (laddnings-)problem, men väl plats vid biluthyrningen hade deras Tesla ersatts med en BYD, som inte fick ladda på SuC.
Det är tydligen ont om andra snabbladdare i Polen, inte speciellt gott om laddstolpar heller. Resan till Krakow tog dubbelt så lång tid som planerat.
De ville ha ett lågt klimatavtryck, så de åkte tåg till Tyskland och de förbokade en Tesla Model 3 hyrbil för vidare färd till Krakow.
De hade nämligen insett att det borde innebära minst (laddnings-)problem, men väl plats vid biluthyrningen hade deras Tesla ersatts med en BYD, som inte fick ladda på SuC.
Det är tydligen ont om andra snabbladdare i Polen, inte speciellt gott om laddstolpar heller. Resan till Krakow tog dubbelt så lång tid som planerat.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbilsskepsismen lever
Lite OT, men jag åkte i Polen 2022 och då var det en klar fördel att ha Tesla och SuC. Idag finns det gott om andra laddmöjligheter.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Elbilsskepsismen lever
Kan hålla med om att strula med appar är skit, det ska registreras, läggas till bankkort och skostorlek , sånt är otroligt störande, saker ska bara funka.
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilsskepsismen lever
Jag undrar ju vad det är dom tänker när en elsbilsägare skådespelar att hen håller med och svaret blir "ja det är sämst"…manneson skrev: ↑09 apr 2025 09:27Samma med all ny teknik, tar tid innan de sista kommer med på tåget.
Själv försöker jag inte övertyga någon, är dom intresserade så frågar dom.
Med det sagt kan det vara lite kul ibland att bara hålla med typ "ja det är sämst", när dom vet att man själv kör elbil. Då märker man hur dom börjar tänka lite, inte svaret de förväntar sig liksom.![]()
(Om det här hade varit vilket annat forum som helst hade jag formulerat det som en fråga, men det kan man ju inte göra här utan att riskera att bli avstängd ~3 dagar eller mer för personangrepp…)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elbilsskepsismen lever
Att åka till en destination där det främst ska finnas Tesla Destination Chargers är nog att be om problem, många är ur funktion eller avvecklade vid det här laget.
Elbilist sedan 2014
Re: Elbilsskepsismen lever
Två svar på två vanliga frågor som brukar leda till eftertanke och vettig diskution
Hur lång är räckvidden ?
Det blir lite jobbigt om man skall åka mer än 100 mil på en dag.
Är det inte svårt att hitta laddare ?
Jag vet inte, men jag hade inga problem när jag åkte till Nordkap. (via Sverige, Finland, Norge)
Hur lång är räckvidden ?
Det blir lite jobbigt om man skall åka mer än 100 mil på en dag.
Är det inte svårt att hitta laddare ?
Jag vet inte, men jag hade inga problem när jag åkte till Nordkap. (via Sverige, Finland, Norge)
Re: Elbilsskepsismen lever
Man måste ju vilja åka elbil. Blir man tvingad kan man ju hitta massor med problem.
Re: Elbilsskepsismen lever
De ville faktiskt själva ta elbilen eftersom det var en "miljödag" de skulle på. Så jag hjälpte dem med lite råd och dåd.
Re: Elbilsskepsismen lever
Vad jag menar är att man måste vilja åka elbil även när det krånglar lite.
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilsskepsismen lever
Så mkt för det miljöengagemanget…

@MOD:
Det här syftar naturligtvis inte på Jerker, utan istället på hans två medarbetare som första inlägget i tråden handlar om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elbilsskepsismen lever
Jag tycker man gör det enkelt för sej om man avfärdar alla problem med elbilar som "skepsism".
Det finns många nackdelar med elbilar, det är fakta, det är inte för alla i dagsläget.
Det gäller i SYNNERHET katastrofbilar som el-kangoon. Jag har förvisso inte kört någon själv men det var väl den mest hatade firmabilen som alla undvek när firman hade en sån. ..Av en anledning antar jag.
Det finns fördelar med, fokusera på dom isåfall.
Det finns många nackdelar med elbilar, det är fakta, det är inte för alla i dagsläget.
Det gäller i SYNNERHET katastrofbilar som el-kangoon. Jag har förvisso inte kört någon själv men det var väl den mest hatade firmabilen som alla undvek när firman hade en sån. ..Av en anledning antar jag.
Det finns fördelar med, fokusera på dom isåfall.
Re: Elbilsskepsismen lever
Jag åker kollektivt till jobbet. Och får utstå samma påståenden på jobbet. Tågen går aldrig i tid. Man måste passa tider. Ska hämta på förskola. Långt till stationen. Osv osv
Men för mig är det inga problem. Men visst är det inte lika bekvämt som att sitta ensam i min 2 tons plåtlåda i köer på motorvägen.
Jag lovar att många av er som skriver nedsättande mot dem som anser att elbilar innebär krångel själva inte skulle få för sig att åka kollektivt till jobbet för att det är så krångligt… Same thing
Men för mig är det inga problem. Men visst är det inte lika bekvämt som att sitta ensam i min 2 tons plåtlåda i köer på motorvägen.
Jag lovar att många av er som skriver nedsättande mot dem som anser att elbilar innebär krångel själva inte skulle få för sig att åka kollektivt till jobbet för att det är så krångligt… Same thing
Re: Elbilsskepsismen lever
För mig kostar en dagsresa till kontoret ca 1500kr med bil. Med kollektivt 360kr. Lätt val.Aida skrev: ↑13 apr 2025 13:15Jag åker kollektivt till jobbet. Och får utstå samma påståenden på jobbet. Tågen går aldrig i tid. Man måste passa tider. Ska hämta på förskola. Långt till stationen. Osv osv
Men för mig är det inga problem. Men visst är det inte lika bekvämt som att sitta ensam i min 2 tons plåtlåda i köer på motorvägen.
Jag lovar att många av er som skriver nedsättande mot dem som anser att elbilar innebär krångel själva inte skulle få för sig att åka kollektivt till jobbet för att det är så krångligt… Same thing
Re: Elbilsskepsismen lever
Om man tittar på reseavdragen så är den största andelen för de som bor i större städer med bra kollektivtrafikAida skrev: ↑13 apr 2025 13:15Jag åker kollektivt till jobbet. Och får utstå samma påståenden på jobbet. Tågen går aldrig i tid. Man måste passa tider. Ska hämta på förskola. Långt till stationen. Osv osv
Men för mig är det inga problem. Men visst är det inte lika bekvämt som att sitta ensam i min 2 tons plåtlåda i köer på motorvägen.
Jag lovar att många av er som skriver nedsättande mot dem som anser att elbilar innebär krångel själva inte skulle få för sig att åka kollektivt till jobbet för att det är så krångligt… Same thing
https://www.sverigesradio.se/artikel/pe ... seavdragen
För oss i glesbygden finns det inga alternativ men majoriteten av jobbpendlarna nära städerna hade kunnat välja kollektivt istället.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Elbilsskepsismen lever
Eller cyklat...niklas12 skrev: ↑13 apr 2025 16:08Om man tittar på reseavdragen så är den största andelen för de som bor i större städer med bra kollektivtrafikAida skrev: ↑13 apr 2025 13:15Jag åker kollektivt till jobbet. Och får utstå samma påståenden på jobbet. Tågen går aldrig i tid. Man måste passa tider. Ska hämta på förskola. Långt till stationen. Osv osv
Men för mig är det inga problem. Men visst är det inte lika bekvämt som att sitta ensam i min 2 tons plåtlåda i köer på motorvägen.
Jag lovar att många av er som skriver nedsättande mot dem som anser att elbilar innebär krångel själva inte skulle få för sig att åka kollektivt till jobbet för att det är så krångligt… Same thing
https://www.sverigesradio.se/artikel/pe ... seavdragen
För oss i glesbygden finns det inga alternativ men majoriteten av jobbpendlarna nära städerna hade kunnat välja kollektivt istället.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Elbilsskepsismen lever
Många gånger med livet som insats.mikebike skrev: ↑13 apr 2025 16:10Eller cyklat...niklas12 skrev: ↑13 apr 2025 16:08Om man tittar på reseavdragen så är den största andelen för de som bor i större städer med bra kollektivtrafikAida skrev: ↑13 apr 2025 13:15Jag åker kollektivt till jobbet. Och får utstå samma påståenden på jobbet. Tågen går aldrig i tid. Man måste passa tider. Ska hämta på förskola. Långt till stationen. Osv osv
Men för mig är det inga problem. Men visst är det inte lika bekvämt som att sitta ensam i min 2 tons plåtlåda i köer på motorvägen.
Jag lovar att många av er som skriver nedsättande mot dem som anser att elbilar innebär krångel själva inte skulle få för sig att åka kollektivt till jobbet för att det är så krångligt… Same thing
https://www.sverigesradio.se/artikel/pe ... seavdragen
För oss i glesbygden finns det inga alternativ men majoriteten av jobbpendlarna nära städerna hade kunnat välja kollektivt istället.
Re: Elbilsskepsismen lever
Jag har en elbil, som jag haft ett par år. Jag har sen dess aldrig behövt åka till nån bensinstation för att tanka den, utan kan ladda den i garaget medan jag sover i stället. Har heller aldrig behövt ladda den i mån snabbladdare då jag ännu inte åkt så långt hemifrån att laddningen inte även räcker hela vägen hem.repulsiv skrev: ↑13 apr 2025 12:47Jag tycker man gör det enkelt för sej om man avfärdar alla problem med elbilar som "skepsism".
Det finns många nackdelar med elbilar, det är fakta, det är inte för alla i dagsläget.
Det gäller i SYNNERHET katastrofbilar som el-kangoon. Jag har förvisso inte kört någon själv men det var väl den mest hatade firmabilen som alla undvek när firman hade en sån. ..Av en anledning antar jag.
Det finns fördelar med, fokusera på dom isåfall.
Re: Elbilsskepsismen lever
Det torde vara rätt mycket skattefusk i dessa avdrag. Man måste alltså spara en timme enkel väg jämfört med kollektivtrafik för att få göra avdrag. Det är det nog få som gör i SL-land, om de inte räknar kreativt på restider.niklas12 skrev: ↑13 apr 2025 16:08Om man tittar på reseavdragen så är den största andelen för de som bor i större städer med bra kollektivtrafikAida skrev: ↑13 apr 2025 13:15Jag åker kollektivt till jobbet. Och får utstå samma påståenden på jobbet. Tågen går aldrig i tid. Man måste passa tider. Ska hämta på förskola. Långt till stationen. Osv osv
Men för mig är det inga problem. Men visst är det inte lika bekvämt som att sitta ensam i min 2 tons plåtlåda i köer på motorvägen.
Jag lovar att många av er som skriver nedsättande mot dem som anser att elbilar innebär krångel själva inte skulle få för sig att åka kollektivt till jobbet för att det är så krångligt… Same thing
https://www.sverigesradio.se/artikel/pe ... seavdragen
För oss i glesbygden finns det inga alternativ men majoriteten av jobbpendlarna nära städerna hade kunnat välja kollektivt istället.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Elbilsskepsismen lever
Det hänger ofta på hur lång promenad man har till närmaste busshållplats. Ibland går det inte ens att gå till den utan man behöver börja resan med bil.bylund skrev: ↑13 apr 2025 22:46Det torde vara rätt mycket skattefusk i dessa avdrag. Man måste alltså spara en timme enkel väg jämfört med kollektivtrafik för att få göra avdrag. Det är det nog få som gör i SL-land, om de inte räknar kreativt på restider.niklas12 skrev: ↑13 apr 2025 16:08Om man tittar på reseavdragen så är den största andelen för de som bor i större städer med bra kollektivtrafikAida skrev: ↑13 apr 2025 13:15Jag åker kollektivt till jobbet. Och får utstå samma påståenden på jobbet. Tågen går aldrig i tid. Man måste passa tider. Ska hämta på förskola. Långt till stationen. Osv osv
Men för mig är det inga problem. Men visst är det inte lika bekvämt som att sitta ensam i min 2 tons plåtlåda i köer på motorvägen.
Jag lovar att många av er som skriver nedsättande mot dem som anser att elbilar innebär krångel själva inte skulle få för sig att åka kollektivt till jobbet för att det är så krångligt… Same thing
https://www.sverigesradio.se/artikel/pe ... seavdragen
För oss i glesbygden finns det inga alternativ men majoriteten av jobbpendlarna nära städerna hade kunnat välja kollektivt istället.