Elbilsskepsismen lever

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Elbilsskepsismen lever

Inlägg av Jerker »

Här på jobbet har vi en Renault Kangoo e-tech som vanligtvis bara används för kortare körningar i närområdet. Igår skulle ett par av medarbetarna åka på ett möte 7 mil bort. Ingen match för en elbil med 20-25 mils räckvidd vid fullt batteri, alltså. Jag försäkrade dem att det skulle gå bra. Kollade konferensställets hemsida och de hade laddare för besökare. Så jag sa att de, om de var oroliga, kunde ställa sig där och ladda isf. Motorväg en stor del av sträckan.

I morse kom den ena av dem in och suckade "Aldrig mer elbil!" Det hade visat sig att de flesta av laddarna var reserverade för Tesla, och de andra var upptagna. Alltså ingen laddning där. Och räckvidden skulle med nöd och näppe räcka tillbaka hem. Men de förflyttade sig till ett annat ställe under dagen där de fick tillgång till en laddare. Det sedvanliga strulet med att ladda ner app osv. men annars fick de laddat så de klarade sig hem igen utan att behöva känna oro och ingen extra tid gick åt för att ladda.

Alltså: Allt gick ju bra! Vilken jag påpekade. "Ja, men..." En stunds diskussion och jag kunde konstatera att allt handlar om vilka förväntningar man har och vilken attityd man intar till elbilsanvändande. Allt löste sig ju och de kom fram och tillbaka, fick ladda en skvätt på plats osv. Men ändå: "Aldrig elbil igen!"

Jag har kört elbil sedan 2016 och aldrig tänkt tanken att jag ska överge elbilslivet. Men jag har alltid varit positiv till att köra elbil och det strul jag har drabbats av (och det har varit ett och annat genom åren) har jag bara sett som utmaningar att övervinna och sen har jag känt mig nöjd.

Så man läser in det man vill i sina erfarenheter. Och har man en skepsis innan man sätter sig i elbilen så förväntar man sig att det ska bli en dålig upplevelse och ser det som händer som oöverstigliga hinder och en bekräftelse på att elbilar ska man undvika.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av Niklas Z »

Det är ganska irrationellt att såga alla elbilar på grund av en upplevelse med en typisk kortdistanselbil. Det finns ju hur många elbilar som helst med betydligt större räckvidd än den Renault som de använde. 7 + 7 mil är ju ingen som helst match för en elbil som har någorlunda modern standard vad gäller räckvidd. Det vet ju vi här på forumet, men de som sågar elbilar generellt är starkt benägna att extrapolera vilt från en mycket begränsad erfarenhet.
Men att fixa laddning ute på färd är något man måste förbereda innan start för att det ska gå smidigt. Det lär man sig snart och det blir inget problem. Tyvärr ges nybörjare ofta inte den introduktion de skulle behöva.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
manneson

Inlägg av manneson »

Samma med all ny teknik, tar tid innan de sista kommer med på tåget.
Själv försöker jag inte övertyga någon, är dom intresserade så frågar dom.

Med det sagt kan det vara lite kul ibland att bara hålla med typ "ja det är sämst", när dom vet att man själv kör elbil. Då märker man hur dom börjar tänka lite, inte svaret de förväntar sig liksom. :lol:
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Niklas Z skrev: 09 apr 2025 08:45
Men att fixa laddning ute på färd är något man måste förbereda innan start för att det ska gå smidigt. Det lär man sig snart och det blir inget problem. Tyvärr ges nybörjare ofta inte den introduktion de skulle behöva.
Det är ju här Tesla ändå är otroligt simpla, knappar man in var man ska så kommer man fram, utan andra förberedelser med abonnemang, appar, kort osv. Är det någon annan som funkar lika smutt ännu?

Sen var det ju lite taskigt att skicka iväg dem i en Kangoo :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Kanske kan bero på att skillnader mellan olika elbilar när det gäller förbrukning och räckvidd kan vara betydligt större än när det gäller motsvarande ICE bilar.
Att köra Stockholm - Göteborg med en 2WD XC40 bensin borde inte vara någon större skillnad mot att göra samma resa med en 4WD Alfa Giulia bensin ur ett räckviddsperspektiv.
Däremot är det ganska stor skillnad i upplevelse att göra samma resa med en Volvo EX30 RWD standard range jämfört med en Model 3 Long range AWD.
Jag tänker att detta är självklart för oss som är elbilsfantaster, men för de som är utanför elbilsbubblan och inte har koll på olika batteristorlekar och effektivitet kanske bara tänker "elbil som elbil".
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag kommer osökt in på mina kollegors erfarenhet från en konferens i Polen.
De ville ha ett lågt klimatavtryck, så de åkte tåg till Tyskland och de förbokade en Tesla Model 3 hyrbil för vidare färd till Krakow.
De hade nämligen insett att det borde innebära minst (laddnings-)problem, men väl plats vid biluthyrningen hade deras Tesla ersatts med en BYD, som inte fick ladda på SuC.
Det är tydligen ont om andra snabbladdare i Polen, inte speciellt gott om laddstolpar heller. Resan till Krakow tog dubbelt så lång tid som planerat.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Lite OT, men jag åkte i Polen 2022 och då var det en klar fördel att ha Tesla och SuC. Idag finns det gott om andra laddmöjligheter.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare

Inlägg av Jimel »

Kan hålla med om att strula med appar är skit, det ska registreras, läggas till bankkort och skostorlek , sånt är otroligt störande, saker ska bara funka.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

manneson skrev: 09 apr 2025 09:27
Samma med all ny teknik, tar tid innan de sista kommer med på tåget.
Själv försöker jag inte övertyga någon, är dom intresserade så frågar dom.

Med det sagt kan det vara lite kul ibland att bara hålla med typ "ja det är sämst", när dom vet att man själv kör elbil. Då märker man hur dom börjar tänka lite, inte svaret de förväntar sig liksom. :lol:
Jag undrar ju vad det är dom tänker när en elsbilsägare skådespelar att hen håller med och svaret blir "ja det är sämst"…

(Om det här hade varit vilket annat forum som helst hade jag formulerat det som en fråga, men det kan man ju inte göra här utan att riskera att bli avstängd ~3 dagar eller mer för personangrepp…)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Att åka till en destination där det främst ska finnas Tesla Destination Chargers är nog att be om problem, många är ur funktion eller avvecklade vid det här laget.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
datmbn
Teslaägare

Inlägg av datmbn »

Två svar på två vanliga frågor som brukar leda till eftertanke och vettig diskution

Hur lång är räckvidden ?
Det blir lite jobbigt om man skall åka mer än 100 mil på en dag.

Är det inte svårt att hitta laddare ?
Jag vet inte, men jag hade inga problem när jag åkte till Nordkap. (via Sverige, Finland, Norge)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Man måste ju vilja åka elbil. Blir man tvingad kan man ju hitta massor med problem.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Klintan skrev: 09 apr 2025 13:40
Att åka till en destination där det främst ska finnas Tesla Destination Chargers är nog att be om problem, många är ur funktion eller avvecklade vid det här laget.
Det framgick inte av hemsidan.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev: 09 apr 2025 16:12
Man måste ju vilja åka elbil. Blir man tvingad kan man ju hitta massor med problem.
De ville faktiskt själva ta elbilen eftersom det var en "miljödag" de skulle på. Så jag hjälpte dem med lite råd och dåd.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev: 09 apr 2025 16:50
De ville faktiskt själva ta elbilen eftersom det var en "miljödag" de skulle på. Så jag hjälpte dem med lite råd och dåd.
Vad jag menar är att man måste vilja åka elbil även när det krånglar lite.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev: 09 apr 2025 16:50
Så mkt för det miljöengagemanget… :roll:

@MOD:
Det här syftar naturligtvis inte på Jerker, utan istället på hans två medarbetare som första inlägget i tråden handlar om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Jag tycker man gör det enkelt för sej om man avfärdar alla problem med elbilar som "skepsism".

Det finns många nackdelar med elbilar, det är fakta, det är inte för alla i dagsläget.

Det gäller i SYNNERHET katastrofbilar som el-kangoon. Jag har förvisso inte kört någon själv men det var väl den mest hatade firmabilen som alla undvek när firman hade en sån. ..Av en anledning antar jag.

Det finns fördelar med, fokusera på dom isåfall.
Aida

Inlägg av Aida »

Jag åker kollektivt till jobbet. Och får utstå samma påståenden på jobbet. Tågen går aldrig i tid. Man måste passa tider. Ska hämta på förskola. Långt till stationen. Osv osv

Men för mig är det inga problem. Men visst är det inte lika bekvämt som att sitta ensam i min 2 tons plåtlåda i köer på motorvägen.

Jag lovar att många av er som skriver nedsättande mot dem som anser att elbilar innebär krångel själva inte skulle få för sig att åka kollektivt till jobbet för att det är så krångligt… Same thing
manneson

Inlägg av manneson »

Aida skrev: 13 apr 2025 13:15
Jag åker kollektivt till jobbet. Och får utstå samma påståenden på jobbet. Tågen går aldrig i tid. Man måste passa tider. Ska hämta på förskola. Långt till stationen. Osv osv

Men för mig är det inga problem. Men visst är det inte lika bekvämt som att sitta ensam i min 2 tons plåtlåda i köer på motorvägen.

Jag lovar att många av er som skriver nedsättande mot dem som anser att elbilar innebär krångel själva inte skulle få för sig att åka kollektivt till jobbet för att det är så krångligt… Same thing
För mig kostar en dagsresa till kontoret ca 1500kr med bil. Med kollektivt 360kr. Lätt val.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Om man tittar på reseavdragen så är den största andelen för de som bor i större städer med bra kollektivtrafik

https://www.sverigesradio.se/artikel/pe ... seavdragen

För oss i glesbygden finns det inga alternativ men majoriteten av jobbpendlarna nära städerna hade kunnat välja kollektivt istället.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

niklas12 skrev: 13 apr 2025 16:08

Om man tittar på reseavdragen så är den största andelen för de som bor i större städer med bra kollektivtrafik

För oss i glesbygden finns det inga alternativ men majoriteten av jobbpendlarna nära städerna hade kunnat välja kollektivt istället.
Eller cyklat...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev: 13 apr 2025 16:10

Eller cyklat...
Många gånger med livet som insats.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

repulsiv skrev: 13 apr 2025 12:47
Jag tycker man gör det enkelt för sej om man avfärdar alla problem med elbilar som "skepsism".

Det finns många nackdelar med elbilar, det är fakta, det är inte för alla i dagsläget.

Det gäller i SYNNERHET katastrofbilar som el-kangoon. Jag har förvisso inte kört någon själv men det var väl den mest hatade firmabilen som alla undvek när firman hade en sån. ..Av en anledning antar jag.

Det finns fördelar med, fokusera på dom isåfall.
Jag har en elbil, som jag haft ett par år. Jag har sen dess aldrig behövt åka till nån bensinstation för att tanka den, utan kan ladda den i garaget medan jag sover i stället. Har heller aldrig behövt ladda den i mån snabbladdare då jag ännu inte åkt så långt hemifrån att laddningen inte även räcker hela vägen hem.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det torde vara rätt mycket skattefusk i dessa avdrag. Man måste alltså spara en timme enkel väg jämfört med kollektivtrafik för att få göra avdrag. Det är det nog få som gör i SL-land, om de inte räknar kreativt på restider.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev: 13 apr 2025 22:46

Det torde vara rätt mycket skattefusk i dessa avdrag. Man måste alltså spara en timme enkel väg jämfört med kollektivtrafik för att få göra avdrag. Det är det nog få som gör i SL-land, om de inte räknar kreativt på restider.
Det hänger ofta på hur lång promenad man har till närmaste busshållplats. Ibland går det inte ens att gå till den utan man behöver börja resan med bil.
Skriv svar