bms_a079 felkod

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

bms_a079 felkod

Inlägg av DrSweden »

IMG20250421135045.jpg
:o

2020 LR 5700 mil. (Provat flera laddkällor) Fick plötsligt konstig räckvidd på 80% (laddar oftast om inte resa) och 30 mil, brukar vara närmare 40. Drog upp till 100% för att se max, brukar då bli 47 mil, men tog inte emot laddning, sedan kom felkoden bms_a079. Skulle nu bara kunna ladda 50% men bilen hade 28 mil, nu framme hemma och 10 mil kvar, men tar ingen laddning då heller. Har beställt service såklart men vad fan. Huvudbatteriet enligt många träffar på Google. Lilla 12v batteriet sa någon på jänkarforum, koppla bort huvudkabeln under baksätet sa någon annan (nej tack för mig).

Någon som har hört eller erfarenhet av detta?
IMG20250421135318.jpg
TeslaLeo

Re: bms_a079 felkod

Inlägg av TeslaLeo »

Troligen HV-batteriet. Surt och otur.

Tur du har batterigaranti kvar. Du lär ju dock få ett begagnat/restaurerat av Tesla.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: bms_a079 felkod

Inlägg av AAKEE »

Ja, det är HV-batteriet och det blir sannolikt byte. Den felkoden brukar innebära det.
(Ur minnet är det någon cell är kortsluten som skapar obalans vilket gör att det inte går ladda fullt. Obalansen brukar öka efter hand som cellen drar ut ström ur den ”bricken”. Ska man betala reparationen själv ska man inte dra ut på att få den fixad.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: bms_a079 felkod

Inlägg av DrSweden »

TeslaLeo skrev: 21 apr 2025 14:44
Troligen HV-batteriet. Surt och otur.

Tur du har batterigaranti kvar. Du lär ju dock få ett begagnat/restaurerat av Tesla.
Det suger om det är så, har vårdat mitt batteri enligt alla råd för att hålla länge, får man ett begagnat så var det troligen förgäves. Han inte testa hur mkt degeneration. Ingen chans till nytt altså? Fattar att det är apdyrt, men inte självklart i mitt huvud med bas på andra bilar att begagnat komponent ersätter trasig då garanti?
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: bms_a079 felkod

Inlägg av DrSweden »

AAKEE skrev: 21 apr 2025 15:28
Ja, det är HV-batteriet och det blir sannolikt byte. Den felkoden brukar innebära det.
(Ur minnet är det någon cell är kortsluten som skapar obalans vilket gör att det inte går ladda fullt. Obalansen brukar öka efter hand som cellen drar ut ström ur den ”bricken”. Ska man betala reparationen själv ska man inte dra ut på att få den fixad.)
Tack!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: bms_a079 felkod

Inlägg av AAKEE »

DrSweden skrev: 21 apr 2025 23:05
AAKEE skrev: 21 apr 2025 15:28
Ja, det är HV-batteriet och det blir sannolikt byte. Den felkoden brukar innebära det.
(Ur minnet är det någon cell är kortsluten som skapar obalans vilket gör att det inte går ladda fullt. Obalansen brukar öka efter hand som cellen drar ut ström ur den ”bricken”. Ska man betala reparationen själv ska man inte dra ut på att få den fixad.)
Tack!
Från ett batteriforum på Facebook där Recell brukar skriva en del:
Sudden Range Loss on Your Model 3?

Time is of the essence if you experience sudden range loss or your Model 3 triggers a “Maximum Charge Level Reduced" error.

As Recell and several others have noted, Model 3 packs are susceptible to abnormal self-discharge due to internal failure in the pack’s cells. In fact, it’s not uncommon to have one, two or even three cells in the process of failure. In fact, this week we had a Model 3 in with 2 cells that had failed, and a third that was in the process of failing. 😮

The issue, and why time is of the essence, is that the defective cells will eventually bleed out the affected module leaving your pack dead with no option for repair…

The good news, if corrected in time, is that defective or failing cells can be isolated, rebalanced and the pack fully rebuilt to factory spec. But… if the voltage in the defective cell drops below 3V, the cell becomes irreparable and your only practical option at that point is a full pack replacement.

So… if you experience sudden range loss or your Model 3 triggers a “Maximum Charge Level Reduced” error it's critical that your reach out to a qualified service provider ASAP.

Any delay or continuing to drive your car on a daily basis will, sooner or later, leave you with a completely dead pack. 😐
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: bms_a079 felkod

Inlägg av MatsH »

Exakt den felkoden hade jag på 2023LR efter ca 300 mil, Tesla kunde efter ca en veckas batteritest konstatera att cellerna var obalanserade och ett nytt HV-batteri beställdes. Efter ytterligare 4 veckor kom det nya batteriet, men innan det installeras görs ett nytt test av batteriet och testet visar alla celler ok. Blev inget byte av HV-batteri och det funkar fortfarande efter 7000 körda mil. Kommer inte ihåg det exakta svaret från Tesla men kontentan var att en längre tids vila så kan cellerna balansera sig själva, typ självläka.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: bms_a079 felkod

Inlägg av AAKEE »

MatsH skrev: 22 apr 2025 13:35
Exakt den felkoden hade jag på 2023LR efter ca 300 mil, Tesla kunde efter ca en veckas batteritest konstatera att cellerna var obalanserade och ett nytt HV-batteri beställdes. Efter ytterligare 4 veckor kom det nya batteriet, men innan det installeras görs ett nytt test av batteriet och testet visar alla celler ok. Blev inget byte av HV-batteri och det funkar fortfarande efter 7000 körda mil. Kommer inte ihåg det exakta svaret från Tesla men kontentan var att en längre tids vila så kan cellerna balansera sig själva, typ självläka.
Det är nog mer ovanligt att det blir sådan obalans utan att någon kortsluten cell drar ut den cellen/bricken.

Biken balanserar ju när den behöver och problemen uppstår i normalfallet när den kortslutna cellen förbrukar mer ström än balanseringssystemet kan bränna ut ur de andra cellerna. Då ökar obalansen trots att bilen försöker lösa det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: bms_a079 felkod

Inlägg av MatsH »

AAKEE skrev: 22 apr 2025 15:29

Det är nog mer ovanligt att det blir sådan obalans utan att någon kortsluten cell drar ut den cellen/bricken.

Biken balanserar ju när den behöver och problemen uppstår i normalfallet när den kortslutna cellen förbrukar mer ström än balanseringssystemet kan bränna ut ur de andra cellerna. Då ökar obalansen trots att bilen försöker lösa det.
Tesla skrev också att det var mycket ovanligt då sånt brukar synas under "testveckan" förhoppningsvis gör dom ett extratest innan HV-byten.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: bms_a079 felkod

Inlägg av DrSweden »

Tesla säger att batteriet ersätts med liknande, inte nytt. Lite orealistiskt att hitta liknande? Vet inte hur mkt begagnade de har att hämta ifrån och hur de matchar i beställningen? Lite tombola? lät Chatgtp räkna på antalet bilar och snittmil per år och min bil har gått längre än vad genomsnittet har gått, tänker att jag får från en krockad donator som då i snitt har gått 2000-3000 mil.

Jag är obotlig optimist...
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: bms_a079 felkod

Inlägg av AAKEE »

DrSweden skrev: 23 apr 2025 17:14
Tesla säger att batteriet ersätts med liknande, inte nytt. Lite orealistiskt att hitta liknande?
Nej det är standard att man får ett batteri med ungefär samma kapacitet som man hade innan felet uppstod.

Tesla tar in och renoverar batterierna. Tyvärr har statistiken visat att de utbytta inte är lika bra som nya.

Har man väldig tur får man ett nytt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: bms_a079 felkod

Inlägg av Niklas Z »

DrSweden skrev: 21 apr 2025 13:50
IMG20250421135045.jpg
:o
Helt OT, men roligt att se att det finns fler som lyssnar på Goreckis 3:e symfoni.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: bms_a079 felkod

Inlägg av AAKEE »

DrSweden skrev: 23 apr 2025 17:14
Tesla säger att batteriet ersätts med liknande, inte nytt. Lite orealistiskt att hitta liknande? Vet inte hur mkt begagnade de har att hämta ifrån och hur de matchar i beställningen? Lite tombola? lät Chatgtp räkna på antalet bilar och snittmil per år och min bil har gått längre än vad genomsnittet har gått, tänker att jag får från en krockad donator som då i snitt har gått 2000-3000 mil.

Jag är obotlig optimist...
Miltalet är ju inte avgörande utan ålder på batteriet och temperaturen det levt i samt laddningsnivån. Miltalet är nästan utan betydelse.

Tesla är ofta rätt duktiga på att matcha så det är inte ofta folk får mycket bättre räckvidd efteråt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar