2020 LR 5700 mil. (Provat flera laddkällor) Fick plötsligt konstig räckvidd på 80% (laddar oftast om inte resa) och 30 mil, brukar vara närmare 40. Drog upp till 100% för att se max, brukar då bli 47 mil, men tog inte emot laddning, sedan kom felkoden bms_a079. Skulle nu bara kunna ladda 50% men bilen hade 28 mil, nu framme hemma och 10 mil kvar, men tar ingen laddning då heller. Har beställt service såklart men vad fan. Huvudbatteriet enligt många träffar på Google. Lilla 12v batteriet sa någon på jänkarforum, koppla bort huvudkabeln under baksätet sa någon annan (nej tack för mig).
Ja, det är HV-batteriet och det blir sannolikt byte. Den felkoden brukar innebära det.
(Ur minnet är det någon cell är kortsluten som skapar obalans vilket gör att det inte går ladda fullt. Obalansen brukar öka efter hand som cellen drar ut ström ur den ”bricken”. Ska man betala reparationen själv ska man inte dra ut på att få den fixad.)
Tur du har batterigaranti kvar. Du lär ju dock få ett begagnat/restaurerat av Tesla.
Det suger om det är så, har vårdat mitt batteri enligt alla råd för att hålla länge, får man ett begagnat så var det troligen förgäves. Han inte testa hur mkt degeneration. Ingen chans till nytt altså? Fattar att det är apdyrt, men inte självklart i mitt huvud med bas på andra bilar att begagnat komponent ersätter trasig då garanti?
Ja, det är HV-batteriet och det blir sannolikt byte. Den felkoden brukar innebära det.
(Ur minnet är det någon cell är kortsluten som skapar obalans vilket gör att det inte går ladda fullt. Obalansen brukar öka efter hand som cellen drar ut ström ur den ”bricken”. Ska man betala reparationen själv ska man inte dra ut på att få den fixad.)
Ja, det är HV-batteriet och det blir sannolikt byte. Den felkoden brukar innebära det.
(Ur minnet är det någon cell är kortsluten som skapar obalans vilket gör att det inte går ladda fullt. Obalansen brukar öka efter hand som cellen drar ut ström ur den ”bricken”. Ska man betala reparationen själv ska man inte dra ut på att få den fixad.)
Tack!
Från ett batteriforum på Facebook där Recell brukar skriva en del:
Sudden Range Loss on Your Model 3?
Time is of the essence if you experience sudden range loss or your Model 3 triggers a “Maximum Charge Level Reduced" error.
As Recell and several others have noted, Model 3 packs are susceptible to abnormal self-discharge due to internal failure in the pack’s cells. In fact, it’s not uncommon to have one, two or even three cells in the process of failure. In fact, this week we had a Model 3 in with 2 cells that had failed, and a third that was in the process of failing.
The issue, and why time is of the essence, is that the defective cells will eventually bleed out the affected module leaving your pack dead with no option for repair…
The good news, if corrected in time, is that defective or failing cells can be isolated, rebalanced and the pack fully rebuilt to factory spec. But… if the voltage in the defective cell drops below 3V, the cell becomes irreparable and your only practical option at that point is a full pack replacement.
So… if you experience sudden range loss or your Model 3 triggers a “Maximum Charge Level Reduced” error it's critical that your reach out to a qualified service provider ASAP.
Any delay or continuing to drive your car on a daily basis will, sooner or later, leave you with a completely dead pack.
Exakt den felkoden hade jag på 2023LR efter ca 300 mil, Tesla kunde efter ca en veckas batteritest konstatera att cellerna var obalanserade och ett nytt HV-batteri beställdes. Efter ytterligare 4 veckor kom det nya batteriet, men innan det installeras görs ett nytt test av batteriet och testet visar alla celler ok. Blev inget byte av HV-batteri och det funkar fortfarande efter 7000 körda mil. Kommer inte ihåg det exakta svaret från Tesla men kontentan var att en längre tids vila så kan cellerna balansera sig själva, typ självläka.
Exakt den felkoden hade jag på 2023LR efter ca 300 mil, Tesla kunde efter ca en veckas batteritest konstatera att cellerna var obalanserade och ett nytt HV-batteri beställdes. Efter ytterligare 4 veckor kom det nya batteriet, men innan det installeras görs ett nytt test av batteriet och testet visar alla celler ok. Blev inget byte av HV-batteri och det funkar fortfarande efter 7000 körda mil. Kommer inte ihåg det exakta svaret från Tesla men kontentan var att en längre tids vila så kan cellerna balansera sig själva, typ självläka.
Det är nog mer ovanligt att det blir sådan obalans utan att någon kortsluten cell drar ut den cellen/bricken.
Biken balanserar ju när den behöver och problemen uppstår i normalfallet när den kortslutna cellen förbrukar mer ström än balanseringssystemet kan bränna ut ur de andra cellerna. Då ökar obalansen trots att bilen försöker lösa det.
Det är nog mer ovanligt att det blir sådan obalans utan att någon kortsluten cell drar ut den cellen/bricken.
Biken balanserar ju när den behöver och problemen uppstår i normalfallet när den kortslutna cellen förbrukar mer ström än balanseringssystemet kan bränna ut ur de andra cellerna. Då ökar obalansen trots att bilen försöker lösa det.
Tesla skrev också att det var mycket ovanligt då sånt brukar synas under "testveckan" förhoppningsvis gör dom ett extratest innan HV-byten.
Tesla säger att batteriet ersätts med liknande, inte nytt. Lite orealistiskt att hitta liknande? Vet inte hur mkt begagnade de har att hämta ifrån och hur de matchar i beställningen? Lite tombola? lät Chatgtp räkna på antalet bilar och snittmil per år och min bil har gått längre än vad genomsnittet har gått, tänker att jag får från en krockad donator som då i snitt har gått 2000-3000 mil.
Tesla säger att batteriet ersätts med liknande, inte nytt. Lite orealistiskt att hitta liknande? Vet inte hur mkt begagnade de har att hämta ifrån och hur de matchar i beställningen? Lite tombola? lät Chatgtp räkna på antalet bilar och snittmil per år och min bil har gått längre än vad genomsnittet har gått, tänker att jag får från en krockad donator som då i snitt har gått 2000-3000 mil.
Jag är obotlig optimist...
Miltalet är ju inte avgörande utan ålder på batteriet och temperaturen det levt i samt laddningsnivån. Miltalet är nästan utan betydelse.
Tesla är ofta rätt duktiga på att matcha så det är inte ofta folk får mycket bättre räckvidd efteråt.