Så för den som går i tankar på att lägga in en beställning, kan det vara värt att öka takten i beslutsfattandet!

Moderator: Redaktion
Jepp, jag har gjort så och fick tillbaks hela handpengen när jag sen avbeställde.bylund skrev:Ett trick för att få gamla priset är att betala handpenning på den konfiguration man vill ha strax innan de höjer (om man vet att de ska höja). Då har man två veckor på sig att vela, men till gamla priset. Rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att några på forumet har gjort så.
I så fall kan du ju lägga in en handpenning 20 mars och vänta vad Model 3 innebär innan du bekräftar din Model S.
Det verkar som att Tesla centralt endast meddelat att det blir en prishöjning, men inte varför, för han jag har kontakt med visste inte varför. Hans tolkning var dock att tidigare höjningar egentligen inte varit tillräckliga för att fullt ut kompensera för dagens dollarkurs. Med andra ord, Tesla har velat gå varsamt fram och hellre höja ett par procent i taget, men vid upprepade tillfällen, istället för att chocka marknaden med en kraftig höjning på en gång. Det är så klart också ett sätt att undvika att tvingas sänka priset om dollarn skulle falla tilllbaka igen.vigge50 skrev:Senaste höjningen var i november och då låg dollarn runt 8,50 vilket är samma som nu, varför höjer de i så fall priserna?
En annan detalj är ju att man kan ha valutasäkrat, vilken innebär att svängningar i valutakurser inte slår igenom direkt, och därför kan man hålla viss eftersläpning.MartinE skrev:Det verkar som att Tesla centralt endast meddelat att det blir en prishöjning, men inte varför, för han jag har kontakt med visste inte varför. Hans tolkning var dock att tidigare höjningar egentligen inte varit tillräckliga för att fullt ut kompensera för dagens dollarkurs. Med andra ord, Tesla har velat gå varsamt fram och hellre höja ett par procent i taget, men vid upprepade tillfällen, istället för att chocka marknaden med en kraftig höjning på en gång. Det är så klart också ett sätt att undvika att tvingas sänka priset om dollarn skulle falla tilllbaka igen.vigge50 skrev:Senaste höjningen var i november och då låg dollarn runt 8,50 vilket är samma som nu, varför höjer de i så fall priserna?
hybris skrev:Ja men nu pratar vi inte de detaljerna
Ingen på själva bilen vad jag fattar det som. Kollade upp det för något år sedan och fick tag i priser från 2012. Utrustningspaketen och tillbehör kan ha höjts. Sedan har ju modellerna förändrats. Finns ju ingen 40, 60 eller 85 längre.Leo skrev:Nu kanske det är en "helt vanlig" prishöjning från fabrik som inte har med valutan att göra??? (Dvs som gäller i hela världen)
Tesla har ju genom åren knappt haft några såna cetrala prishöjningar som jag förstår det.
Varför det, har de inte tillräckligt bra marginaler redan på sina bilar eller ser de det som ända utvägen för att nå målet de själva har satt upp om att vara vinstdrivande i år?Leo skrev:Verkar vara en prishöjning på G I USA också enligt Amerikanska Teslaforumet så den här gången verkar det inte vara kopplat till valutan.
De jobbar där kanske får en löneökning och i så fall tycker jag det är helt ok.vigge50 skrev:Varför det, har de inte tillräckligt bra marginaler redan på sina bilar eller ser de det som ända utvägen för att nå målet de själva har satt upp om att vara vinstdrivande i år?Leo skrev:Verkar vara en prishöjning på G I USA också enligt Amerikanska Teslaforumet så den här gången verkar det inte vara kopplat till valutan.
Gratullera! Posta gärna lite priser på de olika versionerna och utrustningspaketen.orca skrev:Kan vara att man får möjlighet att konfigurera även produktion X nu. Jag fick mail nyss!!![]()
Priset på Model X Signature var lite högre än vad jag räknade med utifrån priserna i USA så det kan vara så att Model X priser redan har anpassats till den högre nivån och nu när samtliga priser för de olika Model X blir offentliga i samband med att Design Studion öppnats så följer Model S efter.bylund skrev:Undrar om detta gäller Model X också och i så fall är timat så att de som har reserverat Model X eller i alla fall Signature får gamla prislistan, och sedan höjs det?
Eller helt enkelt så att de räknar med att ha mer att göra än de klarar av när Model X rullar av bandet i full produktion, så lika bra att få folk att betala lite mer, så att efterfrågan motsvarar produktionskapaciteten?
Det ger väl en fingervisning, men t ex transport från Kalifornien till Mölndal är ju inte så mycket billigare för en Model 3 än en Model S, så vissa delar av kostnaden är ju inte proportionell när man beställer i Europa.peken skrev:Någon som har jämfört dollar vs sek priserna och sett något mönster. Själv har jag tänkt (utan att räkna) $1 motsvarar ca 12SEK. Vilket om det stämmer innebär att en instegspriset $35000 för en model 3 bör hamna på 420000SEK. Är jag ute och cyklar eller är det rimligt att räkna så?
Rimligt att de vill ha koll så att väntetiderna inte rusar iväg. Eftersom de är tillverkningsbegränsade så är deras enda möjlighet till kortare köer och ökade inkomster att höja priset.bylund skrev:Undrar om detta gäller Model X också och i så fall är timat så att de som har reserverat Model X eller i alla fall Signature får gamla prislistan, och sedan höjs det?
Eller helt enkelt så att de räknar med att ha mer att göra än de klarar av när Model X rullar av bandet i full produktion, så lika bra att få folk att betala lite mer, så att efterfrågan motsvarar produktionskapaciteten?