[RWD] Instabil i högre hastigheter efter däckbyte bak

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pberglund
Teslaägare

[RWD] Instabil i högre hastigheter efter däckbyte bak

Inlägg av pberglund »

Vi bytte nyligen två av däcken (bak) på får M3 22 RWD till Nokian Hakkan Black via en däckfirma, framdäcken är original. Sedan bytet upplever vi att bilen är instabil framförallt i högre hastigheter. Den liksom "driftar" fram och tillbaka lite, även på autopilot. Känns nästan lite halt.

Däckfirman har dubbelkollat däcken och sagt att allt ser rätt ut, men något är helt klart tokigt. Deras kommentar var att det troligtvis krävs inkörning av däcken, men vi har redan kört över 20 mil så det känns som att det borde räcke.

Tänkte kolla med forumet om någon upplevt något liknande eller har något förslag vad man ska göra?
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Re: [RWD] Instabil i högre hastigheter efter däckbyte bak

Inlägg av Freez »

pberglund skrev: 22 apr 2025 08:37
Vi bytte nyligen två av däcken (bak) på får M3 22 RWD till Nokian Hakkan Black via en däckfirma, framdäcken är original. Sedan bytet upplever vi att bilen är instabil framförallt i högre hastigheter. Den liksom "driftar" fram och tillbaka lite, även på autopilot. Känns nästan lite halt.

Däckfirman har dubbelkollat däcken och sagt att allt ser rätt ut, men något är helt klart tokigt. Deras kommentar var att det troligtvis krävs inkörning av däcken, men vi har redan kört över 20 mil så det känns som att det borde räcke.

Tänkte kolla med forumet om någon upplevt något liknande eller har något förslag vad man ska göra?
Så här står det i instruktionsboken. "När du byter däck är det viktigt att du väljer ett varumärke och en modell som stämmer överens med de gamla däcken."

Jag hade bytt alla fyra, vilket också rekommenderas. "rekommenderas för bästa prestanda byte av en komplett uppsättning."
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
pberglund
Teslaägare

Inlägg av pberglund »

Framdäcken är egentligen inte så slitna att de skulle behöva bytas, men det kanske får bli så. Det var däckfirman som sa att det va Ok att göra såhär, lite konstigt att de inte har koll på det i så fall.
manneson

Inlägg av manneson »

Hakka black är väl väldigt hårda däck, designade för lång livslängd. Dvs inte bästa möjliga grepp.
Kanske kan kännas lite halkigt om man är van vid tex Michelin PS4 som länge var original på Model 3 18”, de är ju mkt mjukare och greppigare.
Prova sätt bakdäcken fram och vice versa och se om det känns konstigt när de sitter fram?
Däcktrycket kan också vara värt att prova höja respektive sänka för att se vad som känns bäst.
Senast redigerad av manneson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

pberglund skrev: 22 apr 2025 09:20
Framdäcken är egentligen inte så slitna att de skulle behöva bytas, men det kanske får bli så. Det var däckfirman som sa att det va Ok att göra såhär, lite konstigt att de inte har koll på det i så fall.
Kolla även däcktrycket. Däckhandlarna har en förmåga att trycka i för mycket luft vilket också gör bilen instabil.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
pberglund
Teslaägare

Inlägg av pberglund »

Har testat att sänka däcktrycket, 41 PSI nu och fortfarande samma känsla.

Kan testa att skifta däcken, men som jag förstår det ska man alltid ha nya däck bar snarare än fram.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

pberglund skrev: 22 apr 2025 11:20
Har testat att sänka däcktrycket, 41 PSI nu och fortfarande samma känsla.

Kan testa att skifta däcken, men som jag förstår det ska man alltid ha nya däck bar snarare än fram.
Anledningen till att du ska ha nya däck bak är att du ska ha däcken med mest mönsterdjup bak. Och anledningen till det är ifall du skulle få vattenplaning. Vid vattenplaning kommer däcken med minst mönsterdjup att släppa först. Och då vill du inte att det är bakdäcken som släpper först. Istället vill du att framdäcken släpper först.

Är det rätt däcktryck i de nya Nokian bakdäcken tror jag som Manneson ovan att det beror på att däcken är optimerade för livslängd och inte prestanda. Gissar att det går att vänja sig vid att de inte greppar lika bra som de gamla däcken. Sen kan du ju ha lite koll på hur dom slits. När du har mindre mönsterdjup bak än fram så kan du ju skifta fram- och bakdäck så får du väl antagligen tillbaka det gamla greppet bak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
manneson

Inlägg av manneson »

Normalt roterar man hjulen så att de slits hyfsat jämt. På en AWD eller RWD tenderar bakhjulen att slitas mest, och omvänt på en FWD.
Det viktiga IMO gällande vattenplaning är att man inte har för lite däckmönster någonstans…
SwedishAdvocate

manneson skrev: 22 apr 2025 15:19
Normalt roterar man hjulen så att de slits hyfsat jämt. På en AWD eller RWD tenderar bakhjulen att slitas mest, och omvänt på en FWD.
Det viktiga IMO gällande vattenplaning är att man inte har för lite däckmönster någonstans…
Är själv bara lekman på det här…

För ~3-15 år sedan körde jag en del bil – och dessutom mestadels motorväg. Dock inte Tesla utan en FWD mellanklassare av annat märke med 16-tumsfälgar och 205 breda hjul runt om. Fick inte vattenplaning särskilt ofta. Och minnet är inte längre det bästa… Som jag minns det har jag kanske bara fått vattenplaning ~3 gånger. Och risken för vattenplaning uppstår utifrån min erfarenhet främst på motorväg i hastigheter kring 110-120 km/h – eller om det skulle gå ännu snabbare på motorväg utomlands… Vid ett av dessa tillfällen minns jag att jag kan ha haft sämre mönsterdjup bak än fram. Rörde sig nog inte om så mkt sämre bak än fram vid det tillfället. Tror jag då tänkte att om jag satte de bättre däcken fram så skulle de snart bli nedslitna så att det återigen var mer mönsterdjup bak, och att jag på det sättet skulle kunna vänta lite längre med att behöva beställa två nya däck – kanske att jag skulle kunna vänta med att beställa nya däck till nästa säsong.

Så… Jag tror som sagt att jag vid ett vattenplaningstillfälle i ca 110-120 km/h och typ svag kurva på motorvägen hade sämre mönsterdjup bak. Minns inte exakt vad jag hade för mönsterdjup då, men gissar att det låg ngnstans runt ~3 mm både fram och bak, och som jag minns det så kändes det vid det tillfället som att det var just bakdäcken som släppte först. Och det var inte särskilt kul… Det gick dock vägen den gången.

Tror inte ~1,6 mm mönsterdjup är så särdeles effektivt när det finns risk för vattenplaning och ifall bilen färdas i ca 110-120 km/h eller mer… Särskilt inte ifall däcken är bredare än ~205 mm. Model 3 har väl t.ex. 235 breda runt om har jag för mig…

Ytterligare 'en komplicerande dimension' om man har sämre mönsterdjup bak uppstår ju vidare IMO ifall det är fler än en själv som kör bilen. Som t.ex. egna barn i tonåren eller strax över…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

EDIT/Forts:
Har alltid köpt sommardäck optimerade för lågt rullmotstånd som även haft bästa betyg för våtgrepp. Så de däck som satt på hade betyget A eller A+ för våtgrepp.

EDIT2:
Om det nu inte var dom där Dunlop-däcken som satt på när jag köpte den här bilen ~2 år begagnad… Men tror inte det. Vet inte vad dom där Dunlop-däcken hade för våtgreppsbetyg.
Skriv svar