Köpt beg. M3 P
Moderator: Redaktion
Köpt beg. M3 P
Så föll (efter mycket velande mellan Y och 3, räknande etc.) valet på att köpa en Model 3.
Sen råkade det dessutom bli en Performance- inte mig emot.
Största bakomliggande motiv var prislappen. Familjens ekonomi landade liksom in i att smärtgränsen för bilköp låg där med omkostnader och försäkring inkluderad. Vidare så tror vi genuint att storleken räcker gott för oss då grabben blivit så pass stor att vagn mm inte längre är en faktor.
Bilen är begagnad av årsmodell 202 och priset vi betalade landade på ca 310 med tillköpt garanti i 3 år.
Bilen köptes online och imorgon blir det leverans!
Iom detta så har jag 14 dagars ” öppet köp” men jag har också en undersökningsplikt där jag förväntas rapportera in eventuella skador som inte är redovisade inom 24h.
Så imorgon väntar en grundlig genomgång av bilen såklart.
Det är min första M3 och nu till mina frågor:
- finns det något särskilt på denna eller rent generellt som ni tycker jag ska kolla på eller efter?
Vanliga slitage, missljud, panel-gaps som kan vittna om krock etc.?
Vad vet man om batteriet i en M3P från 21? Är det något särskilt att tänka på kring detta?
Finns det någon app eller motsvarande som jag själv kan ordna med för att få en uppfattning om batteriets hälsa? (Teslas egna tror jag inte kommer ge så mycket och företaget har bara gjort en sk. Avilo Flash som inte heller säger mig något).
Alla tips eller konstruktiva tankar mottages tacksamt!
Huruvida vi har gjort en bra affär eller inte vet jag inte. Det kan väl vara framtiden utvisa, men jag undanber mig att bli utskrattad eller förlöjligad om någon tycker det var uppåt väggarna fel.
Tack på förhand!
Sen råkade det dessutom bli en Performance- inte mig emot.
Största bakomliggande motiv var prislappen. Familjens ekonomi landade liksom in i att smärtgränsen för bilköp låg där med omkostnader och försäkring inkluderad. Vidare så tror vi genuint att storleken räcker gott för oss då grabben blivit så pass stor att vagn mm inte längre är en faktor.
Bilen är begagnad av årsmodell 202 och priset vi betalade landade på ca 310 med tillköpt garanti i 3 år.
Bilen köptes online och imorgon blir det leverans!
Iom detta så har jag 14 dagars ” öppet köp” men jag har också en undersökningsplikt där jag förväntas rapportera in eventuella skador som inte är redovisade inom 24h.
Så imorgon väntar en grundlig genomgång av bilen såklart.
Det är min första M3 och nu till mina frågor:
- finns det något särskilt på denna eller rent generellt som ni tycker jag ska kolla på eller efter?
Vanliga slitage, missljud, panel-gaps som kan vittna om krock etc.?
Vad vet man om batteriet i en M3P från 21? Är det något särskilt att tänka på kring detta?
Finns det någon app eller motsvarande som jag själv kan ordna med för att få en uppfattning om batteriets hälsa? (Teslas egna tror jag inte kommer ge så mycket och företaget har bara gjort en sk. Avilo Flash som inte heller säger mig något).
Alla tips eller konstruktiva tankar mottages tacksamt!
Huruvida vi har gjort en bra affär eller inte vet jag inte. Det kan väl vara framtiden utvisa, men jag undanber mig att bli utskrattad eller förlöjligad om någon tycker det var uppåt väggarna fel.
Tack på förhand!
Tesla Model Y Performance
Tesla Model 3 Performance - utbytt till ovan
Tesla Model S 75D- 2017 - såld
Tesla Model 3 Performance - utbytt till ovan
Tesla Model S 75D- 2017 - såld
-
- Inlägg: 7326
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpt beg. M3 P
En grej att kolla efter skulle kunna vara omlackering eller inte omlackering av kaross kring trösklar och det så kallade hundbenen pga eventuell blästring från framhjulen. Har inte stenkoll på just M3P '21, men har skrivit lite allmänt om detta här:Ladrene skrev: ↑24 apr 2025 19:42…] Det är min första M3 och nu till mina frågor:
- finns det något särskilt på denna eller rent generellt som ni tycker jag ska kolla på eller efter?
Vanliga slitage, missljud, panel-gaps som kan vittna om krock etc.?
Vad vet man om batteriet i en M3P från 21? Är det något särskilt att tänka på kring detta?
Finns det någon app eller motsvarande som jag själv kan ordna med för att få en uppfattning om batteriets hälsa? (Teslas egna tror jag inte kommer ge så mycket och företaget har bara gjort en sk. Avilo Flash som inte heller säger mig något).
Alla tips eller konstruktiva tankar mottages tacksamt!
Huruvida vi har gjort en bra affär eller inte vet jag inte. Det kan väl vara framtiden utvisa, men jag undanber mig att bli utskrattad eller förlöjligad om någon tycker det var uppåt väggarna fel.
Tack på förhand!
viewtopic.php?p=694950#p694950
Har ett vagt minne av att vissa hårvårdprodukter eller handkrämer kan ha åsamkat några slags bubblor i konstläderklädseln. Det här kan man ju också kika efter. Och för att förebygga att det skulle uppstå efter de 24 timmarna/14 dagarna så kanske det kan vara idé att göra rent bilens klädsel med något skonsamt rengöringsmedel/wipes el. ngt.
Det här var två grejer. Kan finnas mer. Har inte stenkoll – är endast lekman inom ämnet…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1070
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Köpt beg. M3 P
Kolla chassinumret (det ser du på transportstyrelsen om du slår upp regnumret). Börjar det på LRW är bilen tillverkad i Kina och bör då vara bra ihopskruvad. Börjar det på 5YJ är bilen tillverkad i USA, då kan den vara sned och vind. Kolla panelgap noga. En fördel med USA-tillverkad är att den kan ha ett mer snabbladdande batteri, batteritypen ser du också på transportstyrelsen (Fordonsidentitet > variant).
Testa att öppna bakluckan direkt vid leverans (jag förutsätter att din bil har svarta lister och därmed motoriserad baklucka). Om den tvekar innan den öppnar sig eller segar börjar motorn ge upp och behöver bytas. Kräv prisavdrag motsvarande kostnaden att få ut mobil service för att byta motorn. Min erfarenhet är att om man kör med bilen och sedan testar luckan kan den vara pigg, då blir testet missvisande. Bäst är att testa när bilen stått parkerad en tid. Om bilen blivit körd av någon hela vägen hem till dig, testa luckan ändå vid leverans men testa också en gång till dagen efter (inom de 24h) när bilen fått stå parkerad över natten.
Kolla historiska varningar (bilsymbolen är det väl, sedan meddelanden?). Om du ser något i stil med "kan inte snabbladda, ac går bra" betyder det att kabeln mellan ladduttaget och batteriet behöver bytas (stiften kryper ur pga vibrationer så att det till slut blir glappkontakt, varningen kommer och går vilket gör att den kan var släckt just när du får bilen). Även andra eventuella varningar skall förstås kollas upp vad de betyder. "Problem med laddutrustning"-varningen betyder inte nödvändigtvis att det är problem med bilen, det kan bli så om man ansluter till en laddare som man måste autentisera sig mot eller om lastbalanseringen till laddaren sänker strömmen till 0A. Så den varningen kan man acceptera, men inte "kan inte snabbladda, ac går bra".
Titta även innanför glaset på de släckta strålkastarna fram. Finns det några tecken på att det runnit vatten på insidan har du fukt i strålkastarna vilket du också bör kräva prisavdrag på att byta. Kontrollera också att det inte finns några sprickor i baklyktorna (både de på luckan och de på själva bilen).
Kolla även väldigt noga att det inte finns några stenskott (stjärnor/sprickor) i glastaket, titta både inifrån och utifrån. Glastaket räknas som vagnskada och har därmed hög självrisk (det är därför bra att välja så låg självrisk som möjligt i bilförsäkringen, alternativt komplettera bilförsäkringen med en självriskförsäkring om det är billigare). Finns där en skada skall du kräva att få försäkringsnumret på den försäkring där detta är anmält, därefter kolla upp med försäkringsbolaget i fråga att det stämmer. Sen kan du acceptera prisavdrag motsvarande självrisken om du vill ha bilen. Är skadan inte anmäld ska du kräva byte eller prisavdrag motsvarande byte. Ingen deal, eller rekommenderas du att begå försäkringsbedrägeri genom att anmäla skadan själv? Vägra leverans, glastak är svindyrt att laga.
Om möjligt, kör iväg till bilprovningens drop-in och betala för en https://www.bilprovningen.se/tjanster/e ... ilkontroll där. Gör det även om den nyligen besiktigats. Det kostar 600 kr, du tjänar snabbt in pengarna om de hittar något du kan få prisavdrag för. Be dem specifikt kolla länkarmarna bak (som ofta går sönder på model 3) samt hjälpa dig ställa in strålkastarna rätt (justeringen gör du själv under service > strålkastare eller liknande när bilen står uppställd mot den där ljuskontroll-grejen). Bromsar verkar model 3 också bli underkänd för, det kan du dock själv påverka genom att tvärnita ett antal gånger på väg till besiktningen. Det vill du oavsett vilket göra för att kolla så inte bilen drar åt något håll när du bromsar hårt.
Utöver det, kolla som tidigare nämnts blästring av lack bakom framhjulen och framför bakhjulen. Bakom bakhjulen kan lacken också ha blästrats, men det är plast så det ser bara fult ut. Det kommer inte rosta.
Testa att öppna bakluckan direkt vid leverans (jag förutsätter att din bil har svarta lister och därmed motoriserad baklucka). Om den tvekar innan den öppnar sig eller segar börjar motorn ge upp och behöver bytas. Kräv prisavdrag motsvarande kostnaden att få ut mobil service för att byta motorn. Min erfarenhet är att om man kör med bilen och sedan testar luckan kan den vara pigg, då blir testet missvisande. Bäst är att testa när bilen stått parkerad en tid. Om bilen blivit körd av någon hela vägen hem till dig, testa luckan ändå vid leverans men testa också en gång till dagen efter (inom de 24h) när bilen fått stå parkerad över natten.
Kolla historiska varningar (bilsymbolen är det väl, sedan meddelanden?). Om du ser något i stil med "kan inte snabbladda, ac går bra" betyder det att kabeln mellan ladduttaget och batteriet behöver bytas (stiften kryper ur pga vibrationer så att det till slut blir glappkontakt, varningen kommer och går vilket gör att den kan var släckt just när du får bilen). Även andra eventuella varningar skall förstås kollas upp vad de betyder. "Problem med laddutrustning"-varningen betyder inte nödvändigtvis att det är problem med bilen, det kan bli så om man ansluter till en laddare som man måste autentisera sig mot eller om lastbalanseringen till laddaren sänker strömmen till 0A. Så den varningen kan man acceptera, men inte "kan inte snabbladda, ac går bra".
Titta även innanför glaset på de släckta strålkastarna fram. Finns det några tecken på att det runnit vatten på insidan har du fukt i strålkastarna vilket du också bör kräva prisavdrag på att byta. Kontrollera också att det inte finns några sprickor i baklyktorna (både de på luckan och de på själva bilen).
Kolla även väldigt noga att det inte finns några stenskott (stjärnor/sprickor) i glastaket, titta både inifrån och utifrån. Glastaket räknas som vagnskada och har därmed hög självrisk (det är därför bra att välja så låg självrisk som möjligt i bilförsäkringen, alternativt komplettera bilförsäkringen med en självriskförsäkring om det är billigare). Finns där en skada skall du kräva att få försäkringsnumret på den försäkring där detta är anmält, därefter kolla upp med försäkringsbolaget i fråga att det stämmer. Sen kan du acceptera prisavdrag motsvarande självrisken om du vill ha bilen. Är skadan inte anmäld ska du kräva byte eller prisavdrag motsvarande byte. Ingen deal, eller rekommenderas du att begå försäkringsbedrägeri genom att anmäla skadan själv? Vägra leverans, glastak är svindyrt att laga.
Om möjligt, kör iväg till bilprovningens drop-in och betala för en https://www.bilprovningen.se/tjanster/e ... ilkontroll där. Gör det även om den nyligen besiktigats. Det kostar 600 kr, du tjänar snabbt in pengarna om de hittar något du kan få prisavdrag för. Be dem specifikt kolla länkarmarna bak (som ofta går sönder på model 3) samt hjälpa dig ställa in strålkastarna rätt (justeringen gör du själv under service > strålkastare eller liknande när bilen står uppställd mot den där ljuskontroll-grejen). Bromsar verkar model 3 också bli underkänd för, det kan du dock själv påverka genom att tvärnita ett antal gånger på väg till besiktningen. Det vill du oavsett vilket göra för att kolla så inte bilen drar åt något håll när du bromsar hårt.
Utöver det, kolla som tidigare nämnts blästring av lack bakom framhjulen och framför bakhjulen. Bakom bakhjulen kan lacken också ha blästrats, men det är plast så det ser bara fult ut. Det kommer inte rosta.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
-
- Inlägg: 7326
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpt beg. M3 P
@Ladrene:Dinsdale skrev: ↑25 apr 2025 06:23…] Titta även innanför glaset på de släckta strålkastarna fram. Finns det några tecken på att det runnit vatten på insidan har du fukt i strålkastarna vilket du också bör kräva prisavdrag på att byta. Kontrollera också att det inte finns några sprickor i baklyktorna (både de på luckan och de på själva bilen). […
Ytterligare ett sätt att se ifall det kommer bli fukt innanför lyktorna vid nederbörd och biltvätt är väl att helt enkelt svänga förbi en gör-det-själv-biltvätt som typ Glimra el. likn. och simulera lite biltvätt för just lyktorna. Är fram- och baklyktorna otäta så kommer väl det synas tydligt typ direkt efteråt med fukt innanför glasen – eller?… Gissar att det även funkar med en vanlig trädgårdsslang, men är inte 100 på att det är lika bra som dom högtryckslansar som finns hos t.ex. Glimra…
EDIT:
Vet inte om det går att få fram tydliga bildbevis på det som Dinsdale beskriver ovan, men fukt innanför glasen på lycktorna som uppstår efter lite spolning med högtryckslans syns ju garanterat även tydligt på bild…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Köpt beg. M3 P
Men om det är en 2021 så är det ju väl fortfarande garanti kvar på bilen och då behöver du egentligen inte kolla någonting…
Annars. Kolla om det knackar till när du öppnar dörrarna. Man kan ju göra en batteritest i menyn nu förtiden. Du hinner ju göra mycket under två veckor. Och du har ju öppet köp på bilen.
Lite stenskott mm kommer det ju vara eftersom bilen rullat snart 4år.
Annars. Kolla om det knackar till när du öppnar dörrarna. Man kan ju göra en batteritest i menyn nu förtiden. Du hinner ju göra mycket under två veckor. Och du har ju öppet köp på bilen.
Lite stenskott mm kommer det ju vara eftersom bilen rullat snart 4år.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1070
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Köpt beg. M3 P
Jag kanske var otydlig, jag menar alltså inte fukt som kommer in pga sprickor i stålkastarna. Det kommer Tesla garanterat skylla på yttre åverkan (men är förstås fortfarande något att pruta på). Jag menar instängd fukt som fälls ut på höst/vår och som bildar en ishinna på vintern. Det syns sommartid att det har runnit vatten på insidan av lyktan om man kollar noga. Bifogar bilder på hur det såg ut för mig, bilderna är tagna i januari.SwedishAdvocate skrev: ↑25 apr 2025 16:36@Ladrene:Dinsdale skrev: ↑25 apr 2025 06:23…] Titta även innanför glaset på de släckta strålkastarna fram. Finns det några tecken på att det runnit vatten på insidan har du fukt i strålkastarna vilket du också bör kräva prisavdrag på att byta. Kontrollera också att det inte finns några sprickor i baklyktorna (både de på luckan och de på själva bilen). […
Ytterligare ett sätt att se ifall det kommer bli fukt innanför lyktorna vid nederbörd och biltvätt är väl att helt enkelt svänga förbi en gör-det-själv-biltvätt som typ Glimra el. likn. och simulera lite biltvätt för ljust lyktorna. Är fram- och baklyktorna otäta så kommer väl det synas tydligt typ direkt efteråt med fukt innanför glasen – eller?… Gissar att det även funkar med en vanlig trädgårdsslang, men är inte 100 på att det är lika bra som dom högtryckslansar som finns hos t.ex. Glimra…
EDIT:
Vet inte om det går att få fram tydliga bildbevis på det som Dinsdale beskriver ovan, men fukt innanför glasen på lycktorna som uppstår efter lite spolning med högtryckslans syns ju garanterat även tydligt på bild…
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1070
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Köpt beg. M3 P
Sant, är det garanti kvar kan man acceptera köpet med vissa brister men sedan bör man omgående göra ett serviceärende i appen på sakerna man hittar. Men är det en tidig 2021 har garantin gått ut.pejvic skrev: ↑25 apr 2025 17:42Men om det är en 2021 så är det ju väl fortfarande garanti kvar på bilen och då behöver du egentligen inte kolla någonting…
Annars. Kolla om det knackar till när du öppnar dörrarna. Man kan ju göra en batteritest i menyn nu förtiden. Du hinner ju göra mycket under två veckor. Och du har ju öppet köp på bilen.
Lite stenskott mm kommer det ju vara eftersom bilen rullat snart 4år.
Blästring är typiskt sett sånt som inte går på garanti, men slö bakluckemotor, fukt i strålkastarna fram (men inte bak), glapp i sladden mellan ladduttag och batteri, fukt innanför kameror, trasiga kameror, dåliga länkarmar, knarrande/knakande dörrar, backspeglar som inte fälls in, petskärm som inte reagerar på tryck och allt möjligt liknande går på garanti.
Det är för övrigt toppen att Tesla-appen, när man lägger ett serviceärende, kan lista felkoder från bilen utan att man behöver lägga in dem manuellt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
-
- Inlägg: 7326
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpt beg. M3 P
Ang. fukt i lyktorna:SwedishAdvocate skrev: ↑25 apr 2025 16:36@Ladrene:Dinsdale skrev: ↑25 apr 2025 06:23…] Titta även innanför glaset på de släckta strålkastarna fram. Finns det några tecken på att det runnit vatten på insidan har du fukt i strålkastarna vilket du också bör kräva prisavdrag på att byta. Kontrollera också att det inte finns några sprickor i baklyktorna (både de på luckan och de på själva bilen). […
Ytterligare ett sätt att se ifall det kommer bli fukt innanför lyktorna vid nederbörd och biltvätt är väl att helt enkelt svänga förbi en gör-det-själv-biltvätt som typ Glimra el. likn. och simulera lite biltvätt för just lyktorna. Är fram- och baklyktorna otäta så kommer väl det synas tydligt typ direkt efteråt med fukt innanför glasen – eller?… Gissar att det även funkar med en vanlig trädgårdsslang, men är inte 100 på att det är lika bra som dom högtryckslansar som finns hos t.ex. Glimra…
EDIT:
Vet inte om det går att få fram tydliga bildbevis på det som Dinsdale beskriver ovan, men fukt innanför glasen på lycktorna som uppstår efter lite spolning med högtryckslans syns ju garanterat även tydligt på bild…
Den sorts fukt jag tänker på ovan är sån som syns i bi-xenonlyktor. Model 3 kanske har annan strålkastarteknologi som inte ger samma värmeutveckling som bi-xenon… Således kanske fukt i framlyktorna yttrar sig på ett annat sätt på Model 3… Har aldrig sett det själv i framlyktorna på en Model 3, bara i lyktorna bak (på en 2019 AWD LR). Och i dom baklyktorna såg det ut som den fukt jag beskriver ovan…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Köpt beg. M3 P
Fukt i baklyktor går absolut på garanti. Bytt på flera bilar.Dinsdale skrev: ↑25 apr 2025 18:57Sant, är det garanti kvar kan man acceptera köpet med vissa brister men sedan bör man omgående göra ett serviceärende i appen på sakerna man hittar. Men är det en tidig 2021 har garantin gått ut.pejvic skrev: ↑25 apr 2025 17:42Men om det är en 2021 så är det ju väl fortfarande garanti kvar på bilen och då behöver du egentligen inte kolla någonting…
Annars. Kolla om det knackar till när du öppnar dörrarna. Man kan ju göra en batteritest i menyn nu förtiden. Du hinner ju göra mycket under två veckor. Och du har ju öppet köp på bilen.
Lite stenskott mm kommer det ju vara eftersom bilen rullat snart 4år.
Blästring är typiskt sett sånt som inte går på garanti, men slö bakluckemotor, fukt i strålkastarna fram (men inte bak), glapp i sladden mellan ladduttag och batteri, fukt innanför kameror, trasiga kameror, dåliga länkarmar, knarrande/knakande dörrar, backspeglar som inte fälls in, petskärm som inte reagerar på tryck och allt möjligt liknande går på garanti.
Det är för övrigt toppen att Tesla-appen, när man lägger ett serviceärende, kan lista felkoder från bilen utan att man behöver lägga in dem manuellt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1070
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Köpt beg. M3 P
Du råkar inte ha något bildexempel på några baklyktor som godtogs på garantin? Jag hade fukt i alla fyra lyktor bak och det tog de inte på garanti då för något år sedan. Enligt ranger på plats behövde det stå vatten i lyktorna som skvalpade runt. Inte bara vara en lätt dimma. Men det kanske ändrats? Positivt isf.Legato skrev: ↑25 apr 2025 21:09Fukt i baklyktor går absolut på garanti. Bytt på flera bilar.Dinsdale skrev: ↑25 apr 2025 18:57Sant, är det garanti kvar kan man acceptera köpet med vissa brister men sedan bör man omgående göra ett serviceärende i appen på sakerna man hittar. Men är det en tidig 2021 har garantin gått ut.pejvic skrev: ↑25 apr 2025 17:42Men om det är en 2021 så är det ju väl fortfarande garanti kvar på bilen och då behöver du egentligen inte kolla någonting…
Annars. Kolla om det knackar till när du öppnar dörrarna. Man kan ju göra en batteritest i menyn nu förtiden. Du hinner ju göra mycket under två veckor. Och du har ju öppet köp på bilen.
Lite stenskott mm kommer det ju vara eftersom bilen rullat snart 4år.
Blästring är typiskt sett sånt som inte går på garanti, men slö bakluckemotor, fukt i strålkastarna fram (men inte bak), glapp i sladden mellan ladduttag och batteri, fukt innanför kameror, trasiga kameror, dåliga länkarmar, knarrande/knakande dörrar, backspeglar som inte fälls in, petskärm som inte reagerar på tryck och allt möjligt liknande går på garanti.
Det är för övrigt toppen att Tesla-appen, när man lägger ett serviceärende, kan lista felkoder från bilen utan att man behöver lägga in dem manuellt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Köpt beg. M3 P
Stort tack för utförligt svar och bra inputs!Dinsdale skrev: ↑25 apr 2025 06:23Kolla chassinumret (det ser du på transportstyrelsen om du slår upp regnumret). Börjar det på LRW är bilen tillverkad i Kina och bör då vara bra ihopskruvad. Börjar det på 5YJ är bilen tillverkad i USA, då kan den vara sned och vind. Kolla panelgap noga. En fördel med USA-tillverkad är att den kan ha ett mer snabbladdande batteri, batteritypen ser du också på transportstyrelsen (Fordonsidentitet > variant).
Testa att öppna bakluckan direkt vid leverans (jag förutsätter att din bil har svarta lister och därmed motoriserad baklucka). Om den tvekar innan den öppnar sig eller segar börjar motorn ge upp och behöver bytas. Kräv prisavdrag motsvarande kostnaden att få ut mobil service för att byta motorn. Min erfarenhet är att om man kör med bilen och sedan testar luckan kan den vara pigg, då blir testet missvisande. Bäst är att testa när bilen stått parkerad en tid. Om bilen blivit körd av någon hela vägen hem till dig, testa luckan ändå vid leverans men testa också en gång till dagen efter (inom de 24h) när bilen fått stå parkerad över natten.
Kolla historiska varningar (bilsymbolen är det väl, sedan meddelanden?). Om du ser något i stil med "kan inte snabbladda, ac går bra" betyder det att kabeln mellan ladduttaget och batteriet behöver bytas (stiften kryper ur pga vibrationer så att det till slut blir glappkontakt, varningen kommer och går vilket gör att den kan var släckt just när du får bilen). Även andra eventuella varningar skall förstås kollas upp vad de betyder. "Problem med laddutrustning"-varningen betyder inte nödvändigtvis att det är problem med bilen, det kan bli så om man ansluter till en laddare som man måste autentisera sig mot eller om lastbalanseringen till laddaren sänker strömmen till 0A. Så den varningen kan man acceptera, men inte "kan inte snabbladda, ac går bra".
Titta även innanför glaset på de släckta strålkastarna fram. Finns det några tecken på att det runnit vatten på insidan har du fukt i strålkastarna vilket du också bör kräva prisavdrag på att byta. Kontrollera också att det inte finns några sprickor i baklyktorna (både de på luckan och de på själva bilen).
Kolla även väldigt noga att det inte finns några stenskott (stjärnor/sprickor) i glastaket, titta både inifrån och utifrån. Glastaket räknas som vagnskada och har därmed hög självrisk (det är därför bra att välja så låg självrisk som möjligt i bilförsäkringen, alternativt komplettera bilförsäkringen med en självriskförsäkring om det är billigare). Finns där en skada skall du kräva att få försäkringsnumret på den försäkring där detta är anmält, därefter kolla upp med försäkringsbolaget i fråga att det stämmer. Sen kan du acceptera prisavdrag motsvarande självrisken om du vill ha bilen. Är skadan inte anmäld ska du kräva byte eller prisavdrag motsvarande byte. Ingen deal, eller rekommenderas du att begå försäkringsbedrägeri genom att anmäla skadan själv? Vägra leverans, glastak är svindyrt att laga.
Om möjligt, kör iväg till bilprovningens drop-in och betala för en https://www.bilprovningen.se/tjanster/e ... ilkontroll där. Gör det även om den nyligen besiktigats. Det kostar 600 kr, du tjänar snabbt in pengarna om de hittar något du kan få prisavdrag för. Be dem specifikt kolla länkarmarna bak (som ofta går sönder på model 3) samt hjälpa dig ställa in strålkastarna rätt (justeringen gör du själv under service > strålkastare eller liknande när bilen står uppställd mot den där ljuskontroll-grejen). Bromsar verkar model 3 också bli underkänd för, det kan du dock själv påverka genom att tvärnita ett antal gånger på väg till besiktningen. Det vill du oavsett vilket göra för att kolla så inte bilen drar åt något håll när du bromsar hårt.
Utöver det, kolla som tidigare nämnts blästring av lack bakom framhjulen och framför bakhjulen. Bakom bakhjulen kan lacken också ha blästrats, men det är plast så det ser bara fult ut. Det kommer inte rosta.
Ska absolut ta mig till bilprovningen på måndag, det hanns inte med igår - låter onekligen som värt.
Rent generellt så var bilen i ett fint skick. Lacken, vill jag lekmannamässigt påstå, var i orimligt bra skick!
Misstänker att tidigare ägare har haft den folierad. Alternativet är ju att den är omlackerad pga skador men jag hittar inga tecken på det. Således ingen uppenbar blästring, möjligen lite bakom bakhjul.
Några saker som vi anmärkte på som nu behandlas av deras bakre support men inget stort.
Bakluckan verkar öppna fint. Ska testa idag igen nu när den sovit över natten. Då blir det också att gå igenom äldre meddelanden.
Tesla Model Y Performance
Tesla Model 3 Performance - utbytt till ovan
Tesla Model S 75D- 2017 - såld
Tesla Model 3 Performance - utbytt till ovan
Tesla Model S 75D- 2017 - såld
Re: Köpt beg. M3 P
Hmm..Legato skrev: ↑25 apr 2025 21:09Fukt i baklyktor går absolut på garanti. Bytt på flera bilar.Dinsdale skrev: ↑25 apr 2025 18:57Sant, är det garanti kvar kan man acceptera köpet med vissa brister men sedan bör man omgående göra ett serviceärende i appen på sakerna man hittar. Men är det en tidig 2021 har garantin gått ut.pejvic skrev: ↑25 apr 2025 17:42Men om det är en 2021 så är det ju väl fortfarande garanti kvar på bilen och då behöver du egentligen inte kolla någonting…
Annars. Kolla om det knackar till när du öppnar dörrarna. Man kan ju göra en batteritest i menyn nu förtiden. Du hinner ju göra mycket under två veckor. Och du har ju öppet köp på bilen.
Lite stenskott mm kommer det ju vara eftersom bilen rullat snart 4år.
Blästring är typiskt sett sånt som inte går på garanti, men slö bakluckemotor, fukt i strålkastarna fram (men inte bak), glapp i sladden mellan ladduttag och batteri, fukt innanför kameror, trasiga kameror, dåliga länkarmar, knarrande/knakande dörrar, backspeglar som inte fälls in, petskärm som inte reagerar på tryck och allt möjligt liknande går på garanti.
Det är för övrigt toppen att Tesla-appen, när man lägger ett serviceärende, kan lista felkoder från bilen utan att man behöver lägga in dem manuellt.
Chauffören ringde typ 10 minuter innan leverans och berättade att hon snabbt hade kört den genom en borstfri tvätt.
När den var framme och vi började gå igenom så såg jag att det fanns en tunn, väldigt liten, hinna med ”imma” nere i hörnet av framlyktan. 4 min senare när jag skulle påpeka detta för chauffören så var det borta.
På ena baklyktan samma sak. Tunn imma men den blev kvar.
Menar ni att detta är allvarligt och något jag ska gå vidare med?
Jag har väl ingen garanti från Tesla kvar annat än på batteri och drivning men all möjlighet att rapportera det till bilförsäljaren
Tesla Model Y Performance
Tesla Model 3 Performance - utbytt till ovan
Tesla Model S 75D- 2017 - såld
Tesla Model 3 Performance - utbytt till ovan
Tesla Model S 75D- 2017 - såld
Re: Köpt beg. M3 P
Hart den gått väldigt långt eftersom du tycker lacken är i oförskämt bra skick?Ladrene skrev: ↑26 apr 2025 08:32Stort tack för utförligt svar och bra inputs!Dinsdale skrev: ↑25 apr 2025 06:23Kolla chassinumret (det ser du på transportstyrelsen om du slår upp regnumret). Börjar det på LRW är bilen tillverkad i Kina och bör då vara bra ihopskruvad. Börjar det på 5YJ är bilen tillverkad i USA, då kan den vara sned och vind. Kolla panelgap noga. En fördel med USA-tillverkad är att den kan ha ett mer snabbladdande batteri, batteritypen ser du också på transportstyrelsen (Fordonsidentitet > variant).
Testa att öppna bakluckan direkt vid leverans (jag förutsätter att din bil har svarta lister och därmed motoriserad baklucka). Om den tvekar innan den öppnar sig eller segar börjar motorn ge upp och behöver bytas. Kräv prisavdrag motsvarande kostnaden att få ut mobil service för att byta motorn. Min erfarenhet är att om man kör med bilen och sedan testar luckan kan den vara pigg, då blir testet missvisande. Bäst är att testa när bilen stått parkerad en tid. Om bilen blivit körd av någon hela vägen hem till dig, testa luckan ändå vid leverans men testa också en gång till dagen efter (inom de 24h) när bilen fått stå parkerad över natten.
Kolla historiska varningar (bilsymbolen är det väl, sedan meddelanden?). Om du ser något i stil med "kan inte snabbladda, ac går bra" betyder det att kabeln mellan ladduttaget och batteriet behöver bytas (stiften kryper ur pga vibrationer så att det till slut blir glappkontakt, varningen kommer och går vilket gör att den kan var släckt just när du får bilen). Även andra eventuella varningar skall förstås kollas upp vad de betyder. "Problem med laddutrustning"-varningen betyder inte nödvändigtvis att det är problem med bilen, det kan bli så om man ansluter till en laddare som man måste autentisera sig mot eller om lastbalanseringen till laddaren sänker strömmen till 0A. Så den varningen kan man acceptera, men inte "kan inte snabbladda, ac går bra".
Titta även innanför glaset på de släckta strålkastarna fram. Finns det några tecken på att det runnit vatten på insidan har du fukt i strålkastarna vilket du också bör kräva prisavdrag på att byta. Kontrollera också att det inte finns några sprickor i baklyktorna (både de på luckan och de på själva bilen).
Kolla även väldigt noga att det inte finns några stenskott (stjärnor/sprickor) i glastaket, titta både inifrån och utifrån. Glastaket räknas som vagnskada och har därmed hög självrisk (det är därför bra att välja så låg självrisk som möjligt i bilförsäkringen, alternativt komplettera bilförsäkringen med en självriskförsäkring om det är billigare). Finns där en skada skall du kräva att få försäkringsnumret på den försäkring där detta är anmält, därefter kolla upp med försäkringsbolaget i fråga att det stämmer. Sen kan du acceptera prisavdrag motsvarande självrisken om du vill ha bilen. Är skadan inte anmäld ska du kräva byte eller prisavdrag motsvarande byte. Ingen deal, eller rekommenderas du att begå försäkringsbedrägeri genom att anmäla skadan själv? Vägra leverans, glastak är svindyrt att laga.
Om möjligt, kör iväg till bilprovningens drop-in och betala för en https://www.bilprovningen.se/tjanster/e ... ilkontroll där. Gör det även om den nyligen besiktigats. Det kostar 600 kr, du tjänar snabbt in pengarna om de hittar något du kan få prisavdrag för. Be dem specifikt kolla länkarmarna bak (som ofta går sönder på model 3) samt hjälpa dig ställa in strålkastarna rätt (justeringen gör du själv under service > strålkastare eller liknande när bilen står uppställd mot den där ljuskontroll-grejen). Bromsar verkar model 3 också bli underkänd för, det kan du dock själv påverka genom att tvärnita ett antal gånger på väg till besiktningen. Det vill du oavsett vilket göra för att kolla så inte bilen drar åt något håll när du bromsar hårt.
Utöver det, kolla som tidigare nämnts blästring av lack bakom framhjulen och framför bakhjulen. Bakom bakhjulen kan lacken också ha blästrats, men det är plast så det ser bara fult ut. Det kommer inte rosta.
Ska absolut ta mig till bilprovningen på måndag, det hanns inte med igår - låter onekligen som värt.
Rent generellt så var bilen i ett fint skick. Lacken, vill jag lekmannamässigt påstå, var i orimligt bra skick!
Misstänker att tidigare ägare har haft den folierad. Alternativet är ju att den är omlackerad pga skador men jag hittar inga tecken på det. Således ingen uppenbar blästring, möjligen lite bakom bakhjul.
Några saker som vi anmärkte på som nu behandlas av deras bakre support men inget stort.
Bakluckan verkar öppna fint. Ska testa idag igen nu när den sovit över natten. Då blir det också att gå igenom äldre meddelanden.
Jag har ju också en -21 fast en SR, just nu har den gått ca 7300 mil och lacken är i det stora hela i bra skick, aldrig folierad sen jag köpte den, jag tror inte den varit det innan heller.
Nog finns det ett par stenskott på fronten och nåt på en tröskel, men i övrigt nästintill nyskick på lacken. Jag tycker inte att den verkar känsligare än andra bilars lack.
Vad det gäller garanti så står det ju i appen när den slutar gälla, 8000 mil eller 4 år från första registrering, det som kommer först. Men den har som sagt kanske gått långt eftersom du anser lacken bra.
Re: Köpt beg. M3 P
Kul att höra att lacken verkar vara i gott skick på din med och att den kanske inte är så tunn som man har hört andra vittna om.Claes_B skrev: ↑26 apr 2025 09:06Hart den gått väldigt långt eftersom du tycker lacken är i oförskämt bra skick?Ladrene skrev: ↑26 apr 2025 08:32Stort tack för utförligt svar och bra inputs!Dinsdale skrev: ↑25 apr 2025 06:23Kolla chassinumret (det ser du på transportstyrelsen om du slår upp regnumret). Börjar det på LRW är bilen tillverkad i Kina och bör då vara bra ihopskruvad. Börjar det på 5YJ är bilen tillverkad i USA, då kan den vara sned och vind. Kolla panelgap noga. En fördel med USA-tillverkad är att den kan ha ett mer snabbladdande batteri, batteritypen ser du också på transportstyrelsen (Fordonsidentitet > variant).
Testa att öppna bakluckan direkt vid leverans (jag förutsätter att din bil har svarta lister och därmed motoriserad baklucka). Om den tvekar innan den öppnar sig eller segar börjar motorn ge upp och behöver bytas. Kräv prisavdrag motsvarande kostnaden att få ut mobil service för att byta motorn. Min erfarenhet är att om man kör med bilen och sedan testar luckan kan den vara pigg, då blir testet missvisande. Bäst är att testa när bilen stått parkerad en tid. Om bilen blivit körd av någon hela vägen hem till dig, testa luckan ändå vid leverans men testa också en gång till dagen efter (inom de 24h) när bilen fått stå parkerad över natten.
Kolla historiska varningar (bilsymbolen är det väl, sedan meddelanden?). Om du ser något i stil med "kan inte snabbladda, ac går bra" betyder det att kabeln mellan ladduttaget och batteriet behöver bytas (stiften kryper ur pga vibrationer så att det till slut blir glappkontakt, varningen kommer och går vilket gör att den kan var släckt just när du får bilen). Även andra eventuella varningar skall förstås kollas upp vad de betyder. "Problem med laddutrustning"-varningen betyder inte nödvändigtvis att det är problem med bilen, det kan bli så om man ansluter till en laddare som man måste autentisera sig mot eller om lastbalanseringen till laddaren sänker strömmen till 0A. Så den varningen kan man acceptera, men inte "kan inte snabbladda, ac går bra".
Titta även innanför glaset på de släckta strålkastarna fram. Finns det några tecken på att det runnit vatten på insidan har du fukt i strålkastarna vilket du också bör kräva prisavdrag på att byta. Kontrollera också att det inte finns några sprickor i baklyktorna (både de på luckan och de på själva bilen).
Kolla även väldigt noga att det inte finns några stenskott (stjärnor/sprickor) i glastaket, titta både inifrån och utifrån. Glastaket räknas som vagnskada och har därmed hög självrisk (det är därför bra att välja så låg självrisk som möjligt i bilförsäkringen, alternativt komplettera bilförsäkringen med en självriskförsäkring om det är billigare). Finns där en skada skall du kräva att få försäkringsnumret på den försäkring där detta är anmält, därefter kolla upp med försäkringsbolaget i fråga att det stämmer. Sen kan du acceptera prisavdrag motsvarande självrisken om du vill ha bilen. Är skadan inte anmäld ska du kräva byte eller prisavdrag motsvarande byte. Ingen deal, eller rekommenderas du att begå försäkringsbedrägeri genom att anmäla skadan själv? Vägra leverans, glastak är svindyrt att laga.
Om möjligt, kör iväg till bilprovningens drop-in och betala för en https://www.bilprovningen.se/tjanster/e ... ilkontroll där. Gör det även om den nyligen besiktigats. Det kostar 600 kr, du tjänar snabbt in pengarna om de hittar något du kan få prisavdrag för. Be dem specifikt kolla länkarmarna bak (som ofta går sönder på model 3) samt hjälpa dig ställa in strålkastarna rätt (justeringen gör du själv under service > strålkastare eller liknande när bilen står uppställd mot den där ljuskontroll-grejen). Bromsar verkar model 3 också bli underkänd för, det kan du dock själv påverka genom att tvärnita ett antal gånger på väg till besiktningen. Det vill du oavsett vilket göra för att kolla så inte bilen drar åt något håll när du bromsar hårt.
Utöver det, kolla som tidigare nämnts blästring av lack bakom framhjulen och framför bakhjulen. Bakom bakhjulen kan lacken också ha blästrats, men det är plast så det ser bara fult ut. Det kommer inte rosta.
Ska absolut ta mig till bilprovningen på måndag, det hanns inte med igår - låter onekligen som värt.
Rent generellt så var bilen i ett fint skick. Lacken, vill jag lekmannamässigt påstå, var i orimligt bra skick!
Misstänker att tidigare ägare har haft den folierad. Alternativet är ju att den är omlackerad pga skador men jag hittar inga tecken på det. Således ingen uppenbar blästring, möjligen lite bakom bakhjul.
Några saker som vi anmärkte på som nu behandlas av deras bakre support men inget stort.
Bakluckan verkar öppna fint. Ska testa idag igen nu när den sovit över natten. Då blir det också att gå igenom äldre meddelanden.
Jag har ju också en -21 fast en SR, just nu har den gått ca 7300 mil och lacken är i det stora hela i bra skick, aldrig folierad sen jag köpte den, jag tror inte den varit det innan heller.
Nog finns det ett par stenskott på fronten och nåt på en tröskel, men i övrigt nästintill nyskick på lacken. Jag tycker inte att den verkar känsligare än andra bilars lack.
Vad det gäller garanti så står det ju i appen när den slutar gälla, 8000 mil eller 4 år från första registrering, det som kommer först. Men den har som sagt kanske gått långt eftersom du anser lacken bra.
Jo, den har rullat över 9K mil vilket väl kan tyckas är mycket. Det jag tycker vittnar om någon form av folie eller så är väl typ huven och backspeglar helt befriade från stenskott eller tvättrepor. Kanske suttit PPF eller vad det heter. Men inget jag klagar på såklart!

Tesla Model Y Performance
Tesla Model 3 Performance - utbytt till ovan
Tesla Model S 75D- 2017 - såld
Tesla Model 3 Performance - utbytt till ovan
Tesla Model S 75D- 2017 - såld
Re: Köpt beg. M3 P
9000 mil är väl inte så mycket, men tyvärr har ju garantin gått ut, för jag antar att det är samma som för min, 4 år eller 8000 mil det som först infaller.Ladrene skrev: ↑26 apr 2025 09:16Kul att höra att lacken verkar vara i gott skick på din med och att den kanske inte är så tunn som man har hört andra vittna om.Claes_B skrev: ↑26 apr 2025 09:06Hart den gått väldigt långt eftersom du tycker lacken är i oförskämt bra skick?Ladrene skrev: ↑26 apr 2025 08:32Stort tack för utförligt svar och bra inputs!Dinsdale skrev: ↑25 apr 2025 06:23Kolla chassinumret (det ser du på transportstyrelsen om du slår upp regnumret). Börjar det på LRW är bilen tillverkad i Kina och bör då vara bra ihopskruvad. Börjar det på 5YJ är bilen tillverkad i USA, då kan den vara sned och vind. Kolla panelgap noga. En fördel med USA-tillverkad är att den kan ha ett mer snabbladdande batteri, batteritypen ser du också på transportstyrelsen (Fordonsidentitet > variant).
Testa att öppna bakluckan direkt vid leverans (jag förutsätter att din bil har svarta lister och därmed motoriserad baklucka). Om den tvekar innan den öppnar sig eller segar börjar motorn ge upp och behöver bytas. Kräv prisavdrag motsvarande kostnaden att få ut mobil service för att byta motorn. Min erfarenhet är att om man kör med bilen och sedan testar luckan kan den vara pigg, då blir testet missvisande. Bäst är att testa när bilen stått parkerad en tid. Om bilen blivit körd av någon hela vägen hem till dig, testa luckan ändå vid leverans men testa också en gång till dagen efter (inom de 24h) när bilen fått stå parkerad över natten.
Kolla historiska varningar (bilsymbolen är det väl, sedan meddelanden?). Om du ser något i stil med "kan inte snabbladda, ac går bra" betyder det att kabeln mellan ladduttaget och batteriet behöver bytas (stiften kryper ur pga vibrationer så att det till slut blir glappkontakt, varningen kommer och går vilket gör att den kan var släckt just när du får bilen). Även andra eventuella varningar skall förstås kollas upp vad de betyder. "Problem med laddutrustning"-varningen betyder inte nödvändigtvis att det är problem med bilen, det kan bli så om man ansluter till en laddare som man måste autentisera sig mot eller om lastbalanseringen till laddaren sänker strömmen till 0A. Så den varningen kan man acceptera, men inte "kan inte snabbladda, ac går bra".
Titta även innanför glaset på de släckta strålkastarna fram. Finns det några tecken på att det runnit vatten på insidan har du fukt i strålkastarna vilket du också bör kräva prisavdrag på att byta. Kontrollera också att det inte finns några sprickor i baklyktorna (både de på luckan och de på själva bilen).
Kolla även väldigt noga att det inte finns några stenskott (stjärnor/sprickor) i glastaket, titta både inifrån och utifrån. Glastaket räknas som vagnskada och har därmed hög självrisk (det är därför bra att välja så låg självrisk som möjligt i bilförsäkringen, alternativt komplettera bilförsäkringen med en självriskförsäkring om det är billigare). Finns där en skada skall du kräva att få försäkringsnumret på den försäkring där detta är anmält, därefter kolla upp med försäkringsbolaget i fråga att det stämmer. Sen kan du acceptera prisavdrag motsvarande självrisken om du vill ha bilen. Är skadan inte anmäld ska du kräva byte eller prisavdrag motsvarande byte. Ingen deal, eller rekommenderas du att begå försäkringsbedrägeri genom att anmäla skadan själv? Vägra leverans, glastak är svindyrt att laga.
Om möjligt, kör iväg till bilprovningens drop-in och betala för en https://www.bilprovningen.se/tjanster/e ... ilkontroll där. Gör det även om den nyligen besiktigats. Det kostar 600 kr, du tjänar snabbt in pengarna om de hittar något du kan få prisavdrag för. Be dem specifikt kolla länkarmarna bak (som ofta går sönder på model 3) samt hjälpa dig ställa in strålkastarna rätt (justeringen gör du själv under service > strålkastare eller liknande när bilen står uppställd mot den där ljuskontroll-grejen). Bromsar verkar model 3 också bli underkänd för, det kan du dock själv påverka genom att tvärnita ett antal gånger på väg till besiktningen. Det vill du oavsett vilket göra för att kolla så inte bilen drar åt något håll när du bromsar hårt.
Utöver det, kolla som tidigare nämnts blästring av lack bakom framhjulen och framför bakhjulen. Bakom bakhjulen kan lacken också ha blästrats, men det är plast så det ser bara fult ut. Det kommer inte rosta.
Ska absolut ta mig till bilprovningen på måndag, det hanns inte med igår - låter onekligen som värt.
Rent generellt så var bilen i ett fint skick. Lacken, vill jag lekmannamässigt påstå, var i orimligt bra skick!
Misstänker att tidigare ägare har haft den folierad. Alternativet är ju att den är omlackerad pga skador men jag hittar inga tecken på det. Således ingen uppenbar blästring, möjligen lite bakom bakhjul.
Några saker som vi anmärkte på som nu behandlas av deras bakre support men inget stort.
Bakluckan verkar öppna fint. Ska testa idag igen nu när den sovit över natten. Då blir det också att gå igenom äldre meddelanden.
Jag har ju också en -21 fast en SR, just nu har den gått ca 7300 mil och lacken är i det stora hela i bra skick, aldrig folierad sen jag köpte den, jag tror inte den varit det innan heller.
Nog finns det ett par stenskott på fronten och nåt på en tröskel, men i övrigt nästintill nyskick på lacken. Jag tycker inte att den verkar känsligare än andra bilars lack.
Vad det gäller garanti så står det ju i appen när den slutar gälla, 8000 mil eller 4 år från första registrering, det som kommer först. Men den har som sagt kanske gått långt eftersom du anser lacken bra.
Jo, den har rullat över 9K mil vilket väl kan tyckas är mycket. Det jag tycker vittnar om någon form av folie eller så är väl typ huven och backspeglar helt befriade från stenskott eller tvättrepor. Kanske suttit PPF eller vad det heter. Men inget jag klagar på såklart!![]()
Ja, jag tycker inte lacken håller den låga kvalitet som många anser att den gör, om det beror på tillverkningsort eller om det beror på att jag inte kört några premiumbilar (vilket jag inte heller anser 3an vara) tidigare låter jag vara osagt men jag har absolut inte fler skador eller polerrosor på den här än på tidigare bilar. Nu är förvisso min vit så det är en tacksam färg men jag har trots allt pysslat en del med bilar så jag hade märkt om den var repig ändå, jag har ju tvättat, vaxat och gått över varenda kvadratcentimeter av den.
Jag tror på att du köpt dig en bra bil, min har hittills med 5400 mil i min ägo varit toppen, har fått bytt ratt för att det blev blåsor på den, bagageöppnaren byttes samtidigt i förebyggande syfte, "den går alltid sönder ändå" som teknikern sade, och det allvarligaste var AC-sladd mellan HV-batteriet och laddporten som gav felmeddelande. Det var nån isolering på supermanifold som åtgärdades samtidigt. Ratt och laddning var det jag felanmält, det andra var kampanjåtgärder.
Re: Köpt beg. M3 P
Min 21a hade gått 14500 mil när jag sålde den förra året. Inga problem alls med lack på den.
Typ 2 stenskott på huven.
Skulle jag köpa en begagnad Tesla så skulle jag titta på batteriets kapacitet. Enkelt i energigrafen.
Typ 2 stenskott på huven.
Skulle jag köpa en begagnad Tesla så skulle jag titta på batteriets kapacitet. Enkelt i energigrafen.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: Köpt beg. M3 P
Känt problem, veganskinnet separerar och först blir det blåsor, så småningom lossnar det och flagar. Teknikern tittade på ratten och konstaterade snabbt att det var byte som gällde.
Re: Köpt beg. M3 P
Jo har läst att limmet lossnar. Men att kalla det blåsor var nytt. I like it.

- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Köpt beg. M3 P
Re: Köpt beg. M3 P
Jag har sett begreppet många ggr. Det ser ju ut som blåsor ganska ofta. Samma med stolarnas klädsel när de bubblar.
Det vanligaste begreppet har nog vart blåsor/bubblor eller bubbles och Tesla har oftast duckat för garantin genom att skylla på ägaren.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Köpt beg. M3 P
Har inte en aning.
Re: Köpt beg. M3 P
Droppbildning brukar vara det som krävs.Dinsdale skrev: ↑26 apr 2025 07:44Du råkar inte ha något bildexempel på några baklyktor som godtogs på garantin? Jag hade fukt i alla fyra lyktor bak och det tog de inte på garanti då för något år sedan. Enligt ranger på plats behövde det stå vatten i lyktorna som skvalpade runt. Inte bara vara en lätt dimma. Men det kanske ändrats? Positivt isf.Legato skrev: ↑25 apr 2025 21:09Fukt i baklyktor går absolut på garanti. Bytt på flera bilar.Dinsdale skrev: ↑25 apr 2025 18:57Sant, är det garanti kvar kan man acceptera köpet med vissa brister men sedan bör man omgående göra ett serviceärende i appen på sakerna man hittar. Men är det en tidig 2021 har garantin gått ut.pejvic skrev: ↑25 apr 2025 17:42Men om det är en 2021 så är det ju väl fortfarande garanti kvar på bilen och då behöver du egentligen inte kolla någonting…
Annars. Kolla om det knackar till när du öppnar dörrarna. Man kan ju göra en batteritest i menyn nu förtiden. Du hinner ju göra mycket under två veckor. Och du har ju öppet köp på bilen.
Lite stenskott mm kommer det ju vara eftersom bilen rullat snart 4år.
Blästring är typiskt sett sånt som inte går på garanti, men slö bakluckemotor, fukt i strålkastarna fram (men inte bak), glapp i sladden mellan ladduttag och batteri, fukt innanför kameror, trasiga kameror, dåliga länkarmar, knarrande/knakande dörrar, backspeglar som inte fälls in, petskärm som inte reagerar på tryck och allt möjligt liknande går på garanti.
Det är för övrigt toppen att Tesla-appen, när man lägger ett serviceärende, kan lista felkoder från bilen utan att man behöver lägga in dem manuellt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Köpt beg. M3 P
Gjort samma köp som dig.Ladrene skrev: ↑24 apr 2025 19:42Så föll (efter mycket velande mellan Y och 3, räknande etc.) valet på att köpa en Model 3.
Sen råkade det dessutom bli en Performance- inte mig emot.
Största bakomliggande motiv var prislappen. Familjens ekonomi landade liksom in i att smärtgränsen för bilköp låg där med omkostnader och försäkring inkluderad. Vidare så tror vi genuint att storleken räcker gott för oss då grabben blivit så pass stor att vagn mm inte längre är en faktor.
Bilen är begagnad av årsmodell 202 och priset vi betalade landade på ca 310 med tillköpt garanti i 3 år.
Bilen köptes online och imorgon blir det leverans!
Iom detta så har jag 14 dagars ” öppet köp” men jag har också en undersökningsplikt där jag förväntas rapportera in eventuella skador som inte är redovisade inom 24h.
Så imorgon väntar en grundlig genomgång av bilen såklart.
Det är min första M3 och nu till mina frågor:
- finns det något särskilt på denna eller rent generellt som ni tycker jag ska kolla på eller efter?
Vanliga slitage, missljud, panel-gaps som kan vittna om krock etc.?
Vad vet man om batteriet i en M3P från 21? Är det något särskilt att tänka på kring detta?
Finns det någon app eller motsvarande som jag själv kan ordna med för att få en uppfattning om batteriets hälsa? (Teslas egna tror jag inte kommer ge så mycket och företaget har bara gjort en sk. Avilo Flash som inte heller säger mig något).
Alla tips eller konstruktiva tankar mottages tacksamt!
Huruvida vi har gjort en bra affär eller inte vet jag inte. Det kan väl vara framtiden utvisa, men jag undanber mig att bli utskrattad eller förlöjligad om någon tycker det var uppåt väggarna fel.
Tack på förhand!
Kontrollera bussningarna i framvagnen. Fick veta idag att både övre/nedre länkarmar på bägge sidor i framvagnen behöver bytas, går på garantin som tur är. Samtliga bussningar var kassa.
Började med missljud ganska omgående efter köp.
Motor till bagage har jag också fått bytt.