Hejsan
Tänkte bara dela med mig lite kort om ett projekt jag pysslat med senaste året. Köpte en Suzuki X-90 ’97:a, som varit A-traktor tidigare men där motorn havererat. Den var A-traktor-reggad med de gamla reglerna vilket gjorde att den gått med extremt högt varvtal. Hur som helst, det gjorde ju inget för oss, då vi tänkte bygga om den till el-drift. Det blev lite meckande och funderande kom vi i fredags i mål då den gick igenom reg-besiktningen som el-fordon. Det hela har varit ett lågbudgetprojekt, så vi har byggt med AGM-batterier, vilket gör att räckvidden är ganska begränsad, ca 10 km. Men nu när vi vet att det funkade att få den street legal kanske det är läge att uppgradera till LiFePO. Tror att det borde få den att gå ca 8-10 mil iallafall.
Suzzan - elkonverterad Suzuki X-90 A-traktor
Moderator: Redaktion
Re: Suzzan - elkonverterad Suzuki X-90 A-traktor
Kul att någon försöker. En a-traktor borde vara ideal som elfordon. Den är tung och långsam så det får plats batterier för många timmars körning. 

Det finns ju billiga hybridbatterier på skroten nuförtiden
Hybribatterierna har tyvärr väldigt låg kapacitet. Gamla Prius var väl 1,4 kWh eller något sådant. Kan man hitta en lite nyare krockad laddhybrid så kan man få större batteri. Några av de stora tunga laddhybriderna har haft hyfsat många kWh trots obefintlig räckvidd. Passat GTE, Skoda Superb, Volvo V60/XC60/XC90, Peugeot 308/508, Ford Kuga har alla 10 - 14 kWh.
Jag menade såklart laddhybridHenrikC skrev: ↑28 apr 2025 09:46Hybribatterierna har tyvärr väldigt låg kapacitet. Gamla Prius var väl 1,4 kWh eller något sådant. Kan man hitta en lite nyare krockad laddhybrid så kan man få större batteri. Några av de stora tunga laddhybriderna har haft hyfsat många kWh trots obefintlig räckvidd. Passat GTE, Skoda Superb, Volvo V60/XC60/XC90, Peugeot 308/508, Ford Kuga har alla 10 - 14 kWh.
Ja, dessutom går ju en bensin eller dieselmotor som sämst när du ligger och tragglar i 30, medans en elmotor gillar låga hastigheter bäst.
Kunde lätt ha soppaförbrukning på över litern förr när jag hade daglig kökörning på väg till och från jobbet, sen när jag bytte jobb hoppade den ner till typ 0,76.. På elbilen ser man ju hur den drar mindre och mindre när man ligger och kryper fram.
- emlan
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emanuel192279
jag tänker direkt på alla dessa gamla pickupar som blivit epor.
En sån med Nissan leaf-batteri på flaket måste väl vara lysande.. Eller varför inte i en volvo kombi, skåpet får ju ändå inte användas för last.
En sån med Nissan leaf-batteri på flaket måste väl vara lysande.. Eller varför inte i en volvo kombi, skåpet får ju ändå inte användas för last.
MY LR -23