Sida 1 av 1

Model Y E80

Postat: 29 apr 2025 15:56
av Lerumsexpressen
Nu börjar det komma fler detaljer om nya MY E80 från flera håll.

"Rumor:
50 kwh
Smaller tire for similar EPA
No Roof Glass
Half speaker
Fabric seats
No seat heating"

https://www.automotorsport.se/nyheter/b ... e-batteri/

Re: Model Y E80

Postat: 29 apr 2025 16:03
av manneson
Om/när den kommer så lär de passa på att höja priset på nuvarande.

Re: Model Y E80

Postat: 29 apr 2025 16:06
av jonasl
Jag hade varit helt OK med plåttak och tygstolar i vår bil faktiskt. Däck i rimlig dimension hade också varit helt OK. 50kWh batteri var väl vad vi hade i gamla Model 3 SR+ och det gick att leva med men Y LR är klart enklare på längre resor.

Men ljudsystemet hade jag saknat. Antagligen stolsvärme också :-)

Re: Model Y E80

Postat: 29 apr 2025 16:12
av Lerumsexpressen
jonasl skrev: 29 apr 2025 16:06
Jag hade varit helt OK med plåttak och tygstolar i vår bil faktiskt. Däck i rimlig dimension hade också varit helt OK. 50kWh batteri var väl vad vi hade i gamla Model 3 SR+ och det gick att leva med men Y LR är klart enklare på längre resor.

Men ljudsystemet hade jag saknat. Antagligen stolsvärme också :-)
Beroende på priset, med ett pris kring 300 kkr och 50 kWh batteri så hade jag accepterat alla ändringar som angetts hitintills.

Re: Model Y E80

Postat: 29 apr 2025 16:17
av jonasl
Vid köp av ny bil ja. Men jag har nog ändå hellre kvar vår gamla.

Re: Model Y E80

Postat: 29 apr 2025 17:50
av MY_piraya
En bil utan stolsvärme i norra Europa? :D :roll: :lol:

Re: Model Y E80

Postat: 29 apr 2025 19:37
av Sportbilsentusiasten
Lerumsexpressen skrev: 29 apr 2025 16:12
jonasl skrev: 29 apr 2025 16:06
Jag hade varit helt OK med plåttak och tygstolar i vår bil faktiskt. Däck i rimlig dimension hade också varit helt OK. 50kWh batteri var väl vad vi hade i gamla Model 3 SR+ och det gick att leva med men Y LR är klart enklare på längre resor.

Men ljudsystemet hade jag saknat. Antagligen stolsvärme också :-)
Beroende på priset, med ett pris kring 300 kkr och 50 kWh batteri så hade jag accepterat alla ändringar som angetts hitintills.
300k kan vi nog glömma tyvärr. En bit under 400k är däremot rimligt, men gissar på 430k.

Re: Model Y E80

Postat: 29 apr 2025 20:28
av Lerumsexpressen
Sportbilsentusiasten skrev: 29 apr 2025 19:37
Lerumsexpressen skrev: 29 apr 2025 16:12
jonasl skrev: 29 apr 2025 16:06
Jag hade varit helt OK med plåttak och tygstolar i vår bil faktiskt. Däck i rimlig dimension hade också varit helt OK. 50kWh batteri var väl vad vi hade i gamla Model 3 SR+ och det gick att leva med men Y LR är klart enklare på längre resor.

Men ljudsystemet hade jag saknat. Antagligen stolsvärme också :-)
Beroende på priset, med ett pris kring 300 kkr och 50 kWh batteri så hade jag accepterat alla ändringar som angetts hitintills.
300k kan vi nog glömma tyvärr. En bit under 400k är däremot rimligt, men gissar på 430k.
Jag tror du ligger mer rätt med priset än det jag är beredd att betala för en budget MY.
Blir spännande se om Tesla bränner fler broar eller om det blir en ekonomisk succé?

Re: Model Y E80

Postat: 29 apr 2025 20:40
av jonasl
Jag tror det kommer vara någon större skillnad på utseendet också. Typ ingen lightbar fram och bak.

Re: Model Y E80

Postat: 30 apr 2025 06:43
av mussla
Lerumsexpressen skrev: 29 apr 2025 16:12
jonasl skrev: 29 apr 2025 16:06
Jag hade varit helt OK med plåttak och tygstolar i vår bil faktiskt. Däck i rimlig dimension hade också varit helt OK. 50kWh batteri var väl vad vi hade i gamla Model 3 SR+ och det gick att leva med men Y LR är klart enklare på längre resor.

Men ljudsystemet hade jag saknat. Antagligen stolsvärme också :-)
Beroende på priset, med ett pris kring 300 kkr och 50 kWh batteri så hade jag accepterat alla ändringar som angetts hitintills.
Jag håller med. Plåttak och tygstolar ser jag inte som en nackdel alls. Jag hade inte haft något emot att ha det i min vanliga y

Re: Model Y E80

Postat: 30 apr 2025 07:00
av Jerker
MY_piraya skrev: 29 apr 2025 17:50
En bil utan stolsvärme i norra Europa? :D :roll: :lol:
En omöjlighet idag på en bil som säljs i vårt klimat. Där tror jag inte att det handlar om att spara pengar utan om att medvetet se till bilen känns mindre värd. Finns det ens några billiga skitbilar idag som säljs utan stolsvärme iaf på förarstolen?

Re: Model Y E80

Postat: 30 apr 2025 07:09
av mussla
MY_piraya skrev: 29 apr 2025 17:50
En bil utan stolsvärme i norra Europa? :D :roll: :lol:
Den kommer säkert få stolsvärme för de nordiska marknaderna.

Re: Model Y E80

Postat: 30 apr 2025 07:12
av Jerker
mussla skrev: 30 apr 2025 06:43
Jag håller med. Plåttak och tygstolar ser jag inte som en nackdel alls. Jag hade inte haft något emot att ha det i min vanliga y
Samma här. Glastaket har jag aldrig begripit mig på, vad det skulle vara bra för.

Re: Model Y E80

Postat: 30 apr 2025 07:33
av flamman
Jerker skrev: 30 apr 2025 07:12
mussla skrev: 30 apr 2025 06:43
Jag håller med. Plåttak och tygstolar ser jag inte som en nackdel alls. Jag hade inte haft något emot att ha det i min vanliga y
Samma här. Glastaket har jag aldrig begripit mig på, vad det skulle vara bra för.
Ett syfte är att få högt inne i kupén men ändå en lägre/effektivare bil. Plåttak bygger ju mer med plåt och innertak.
Sen tycker jag personligen att det är nice att kunna få in ljus in i bilen. På min EV9 har jag två mindre glas-tak med jalusier man kan dra för. Det blir en härligt varje gång man drar bort dem under ljusa dagar. Vintertid har jag dem fördragna för då är det mest mörkt ändå och blir mindre kallras från taket (som väl Tesla gjort bättre med Juniper/Opal som har fått mer isolerat glas).

Re: Model Y E80

Postat: 30 apr 2025 11:10
av MY_piraya
Kommer nog inte alls till vår marknad, likt den M3 som görs/gjordes i /för Mexiko.

Re: Model Y E80

Postat: 30 apr 2025 12:48
av Jerker
flamman skrev: 30 apr 2025 07:33
Jerker skrev: 30 apr 2025 07:12
mussla skrev: 30 apr 2025 06:43
Jag håller med. Plåttak och tygstolar ser jag inte som en nackdel alls. Jag hade inte haft något emot att ha det i min vanliga y
Samma här. Glastaket har jag aldrig begripit mig på, vad det skulle vara bra för.
Ett syfte är att få högt inne i kupén men ändå en lägre/effektivare bil. Plåttak bygger ju mer med plåt och innertak.
Sen tycker jag personligen att det är nice att kunna få in ljus in i bilen. På min EV9 har jag två mindre glas-tak med jalusier man kan dra för. Det blir en härligt varje gång man drar bort dem under ljusa dagar. Vintertid har jag dem fördragna för då är det mest mörkt ändå och blir mindre kallras från taket (som väl Tesla gjort bättre med Juniper/Opal som har fått mer isolerat glas).
Jag växlar mellan att köra en Y och en annan bil med plåttak. Jag tänker aldrig att det känns bättre att sitta i Teslan pga glastaket. Det enda som jag har tänkt på är när det är riktigt soliga och varma dagar. Tack vare AC:n är det ju svalt i luften i kupén men ändå är jag varm uppepå huvudet pga instrålningen.

Så den enda, för mig, märkbara effekten av glastak är en negativ sådan.

Re: Model Y E80

Postat: 30 apr 2025 14:07
av flamman
Jerker skrev: 30 apr 2025 12:48
flamman skrev: 30 apr 2025 07:33
Jerker skrev: 30 apr 2025 07:12
mussla skrev: 30 apr 2025 06:43
Jag håller med. Plåttak och tygstolar ser jag inte som en nackdel alls. Jag hade inte haft något emot att ha det i min vanliga y
Samma här. Glastaket har jag aldrig begripit mig på, vad det skulle vara bra för.
Ett syfte är att få högt inne i kupén men ändå en lägre/effektivare bil. Plåttak bygger ju mer med plåt och innertak.
Sen tycker jag personligen att det är nice att kunna få in ljus in i bilen. På min EV9 har jag två mindre glas-tak med jalusier man kan dra för. Det blir en härligt varje gång man drar bort dem under ljusa dagar. Vintertid har jag dem fördragna för då är det mest mörkt ändå och blir mindre kallras från taket (som väl Tesla gjort bättre med Juniper/Opal som har fått mer isolerat glas).
Jag växlar mellan att köra en Y och en annan bil med plåttak. Jag tänker aldrig att det känns bättre att sitta i Teslan pga glastaket. Det enda som jag har tänkt på är när det är riktigt soliga och varma dagar. Tack vare AC:n är det ju svalt i luften i kupén men ändå är jag varm uppepå huvudet pga instrålningen.

Så den enda, för mig, märkbara effekten av glastak är en negativ sådan.
Stämmer att som förare så märker man inte så mycket av glastaket alls i MY. Där krävs en MX med högre framruta för att få uppleva glastaket. I baksätet är det tvärtom, trevligare i MY än i MX.
Min poäng är också att allt annat lika så skulle krävas att man är kortare för att få samma huvudutrymme i kupén eller längre för att nå upp på taket om MY utrustades med plåttak. Värmen minns jag också men det är ju för att det är gamla modellen. :D

Re: Model Y E80

Postat: 30 apr 2025 14:08
av Arctic Drifter
Jerker skrev: 30 apr 2025 12:48
flamman skrev: 30 apr 2025 07:33
Jerker skrev: 30 apr 2025 07:12
mussla skrev: 30 apr 2025 06:43
Jag håller med. Plåttak och tygstolar ser jag inte som en nackdel alls. Jag hade inte haft något emot att ha det i min vanliga y
Samma här. Glastaket har jag aldrig begripit mig på, vad det skulle vara bra för.
Ett syfte är att få högt inne i kupén men ändå en lägre/effektivare bil. Plåttak bygger ju mer med plåt och innertak.
Sen tycker jag personligen att det är nice att kunna få in ljus in i bilen. På min EV9 har jag två mindre glas-tak med jalusier man kan dra för. Det blir en härligt varje gång man drar bort dem under ljusa dagar. Vintertid har jag dem fördragna för då är det mest mörkt ändå och blir mindre kallras från taket (som väl Tesla gjort bättre med Juniper/Opal som har fått mer isolerat glas).
Jag växlar mellan att köra en Y och en annan bil med plåttak. Jag tänker aldrig att det känns bättre att sitta i Teslan pga glastaket. Det enda som jag har tänkt på är när det är riktigt soliga och varma dagar. Tack vare AC:n är det ju svalt i luften i kupén men ändå är jag varm uppepå huvudet pga instrålningen.

Så den enda, för mig, märkbara effekten av glastak är en negativ sådan.
Instämmer, jag tror glastak ger störst upplevelse för baksätespassagerare.

Re: Model Y E80

Postat: 30 apr 2025 14:46
av Jerker
Arctic Drifter skrev: 30 apr 2025 14:08
Jerker skrev: 30 apr 2025 12:48
flamman skrev: 30 apr 2025 07:33
Jerker skrev: 30 apr 2025 07:12
mussla skrev: 30 apr 2025 06:43
Jag håller med. Plåttak och tygstolar ser jag inte som en nackdel alls. Jag hade inte haft något emot att ha det i min vanliga y
Samma här. Glastaket har jag aldrig begripit mig på, vad det skulle vara bra för.
Ett syfte är att få högt inne i kupén men ändå en lägre/effektivare bil. Plåttak bygger ju mer med plåt och innertak.
Sen tycker jag personligen att det är nice att kunna få in ljus in i bilen. På min EV9 har jag två mindre glas-tak med jalusier man kan dra för. Det blir en härligt varje gång man drar bort dem under ljusa dagar. Vintertid har jag dem fördragna för då är det mest mörkt ändå och blir mindre kallras från taket (som väl Tesla gjort bättre med Juniper/Opal som har fått mer isolerat glas).
Jag växlar mellan att köra en Y och en annan bil med plåttak. Jag tänker aldrig att det känns bättre att sitta i Teslan pga glastaket. Det enda som jag har tänkt på är när det är riktigt soliga och varma dagar. Tack vare AC:n är det ju svalt i luften i kupén men ändå är jag varm uppepå huvudet pga instrålningen.

Så den enda, för mig, märkbara effekten av glastak är en negativ sådan.
Instämmer, jag tror glastak ger störst upplevelse för baksätespassagerare.
...och baksätespassagerare har vi nästan aldrig...

Re: Model Y E80

Postat: 01 maj 2025 18:46
av mikebike
För oss är största nackdelen med glastaket den ökade ljudnivån från takräcken och cykelhållare.

Re: Model Y E80

Postat: 01 maj 2025 19:07
av mussla
mikebike skrev: 01 maj 2025 18:46
För oss är största nackdelen med glastaket den ökade ljudnivån från takräcken och cykelhållare.
Jag håller helt med. Jag vågar inte ha takräcke med cykelhållare på taket på min y. Jag har läst alltför många inlägg om spruckna tack. Skall cyklarna med så blir det på taket på andrabilen.